Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ENSIKOT 2.6.-15.6.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa joukkoon, Stiin@! Täällä voi kysellä kaikenlaista ja jokuhan taisikin jo todeta, ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan. :) Niin ja voisiko parempaa joululahjaa ollakaan kuin oma lapsi!

SadeOrkidealla oli ollu hurja sunnuntai-ilta! Hyvä kuitenkin, että kaikki on nyt ok. Mulla taitaa tosiaan kans noita supisteluja tulla tai siis viime päivinä oon alkanu niitä huomaamaan. Ei ne kipeitä oo, mutta ei ne nyt kivoiltakaan tunnu. Kävellessäkin saa välillä vähän pysähdellä, kun tuntuu sen verran kenkulta. Eiköhän kaikki kuitenki oo täälläkin hyvin. :)

Täällä ei olla juhannussuunnitelmia vielä lukkoon lyöty. Luultavasti menee saman kaavan mukaan kuin ennenkin eli ensin grillailua ja illemmasta sitten luultavasti kavereiden kanssa jotain.

Niin ja korkalle hauskaa reissua! :)

Nyt Nukkumatin maille, että jaksaa aamulla herätä hakemaan miestä lentokentältä.

Poutasade rv 33+0 (Taas uusi viikko alussa, vähiin alkaa käydä :))

Vierailija
22/42 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Teille kaikille ihanaisille tervetulotoivotuksista:) Aivan huipun tuntuista porukkaa täällä tuntuu olevan:) Ja lopussa seuraakin sitten kasa niitä paljon puhuttuja tyhmiä kysymyksiä, joita alkutaipaleen odottajalla on (älkää naurako miua ulos...hih).

Jihaa, Stiin@ on löytänyt tiensä tänne!!!!! Meinasinkin tulla rekrytoimaan Siua jo joulukuisista, mutten sentään kehdannut...joulukuisissa oli mukavaa porukkaa, mutta kaikki niin eri elämäntilanteissa ja kirjoittelijoita oli hurjan monta...tämä pino on yksinkertaisesti mielestäni vain kotoisampi- eikä sitä nyt halua Enskoista vuosikausien jälkeen mihinkään karata:) Onnea myös ekan raskauskolmanneksen päättymisestä! Tänäänhän meillä kummallakin on 12 raskausviikkoa täynnä!! Mikä teillä oli muuten niskaturvotuksen määrä? Meillä 0,9mm. Nyt odotellaan vain seerumiseulonnan tulosta, siis seerumiseulan tulos, nt-määrä, äidin ikä ja paino suhteutetaan jotenkin yhteen ja tietokone laskee riskiluvun downille yms kromosomihäiriöille. Osallistuitteko te siihen? Ilmeisen aika uusi juttu tämä vielä...Onneksi iän ja painon suhteen ei ole huolta ja 0,9mm on myös ihan normi luku nskaturvotukselle; silti sitä tosin jännittää,mitä verikoe tuo tullessaan...mihinkäs pariisitar stressistään pääsisi:)

SadeOrkidea, Kyllä mie nickisi muistan:) Kiva, että on tuttuja. Onneksi selvisitte hurjasta episodistanne säikähdyksellä, kylmät väreet meni lukiessa. Mitenkäs itsellä Jussi-suunnitelmat?:)

Poutasade, joku muukin reissuleskenä, kuin miehus reissaa maailman turuilla ja toreilla. Ei aina niin kivaa, onneksi meillä on miehus vähentänyt työmatkoja, mutta silti pisimmillään 10päivän reissu kesällä tulossa.....ei siis tosiaankaan kivaa:( nautipa siis Kullastasi, kun hänet kotia aamulla saat. Voi sitä onnen hetkeä. Vaikka täällä vasta alussa mennäänkin, herkkyys on todellakin lisääntynyt; mies oli euroopassa pari viikkoa sitten 5päivää- ja lähdön jälkeen olin ihan down ja kyyneleet silmissä, jos jotakin vaikka tapahtuu matkalla.. voi voi...Niin, ja olen aika etelästä alunperinkin kotoisin, lähipiirissä vain ihmisiä, joilta tämä mie-ja sie tarttunut...olen kai turhan hyvä omaksumaan kulloisenkin ympäristön tavan puhua...:)

Korkalle heipat myös. Kivalta kuulostaa Juhannuksesi lasten kanssa puuhaillen. Itsekin olen ollut aina juhannuksena töissä (potilaiden kanssa on ollut kiva keksiä aina jotain pientä ekstraa), nyt poikkeuksellisesti lomailen. Mukavaa matkaa myös:)

Saikulle jaksuja kurjien tuntemusten kanssa! Onneksi hu jo neukkula-aikasi, jonne pääset purkamaan sydäntäsi!

Norpanpoikasen Pikku-Ihme oli kertakaikkisen liikkis, Onnea:)

(.): Tärkeimmät tulikin jo, np-ultra takana. Tonttu vastasi jo viikkoja 12+3, eilen siis laskujen mukaan 11+6, la säilyi kuitenkin 24.12. Eli Joululahjaa yhä odotellaan:) Ensi viikolla taasen ultra, kun osallistuttiin sellaiseen raskaudenaikaiseen tutkimukseen miniaspiriinin käytöstä. Ultrailevat sitten kohtuvaltimoiden toimintaa- ja samalla sitten Tonttukin vilahtelee ruudussa:) Ai, kiva etu muuten, kun kuuluu alueemme suurimman sairaanhoitopiirin henkilöstöön; saan kaikki ultrat ilmaiseksi. Mukava ylläri sinänsä. Paljonpa noita työsuhde-etuja ei muuten olekaan...

Tänään on meillä jännä päivä: isovanhemmille tulee tieto vauvastamme. Päädyttiin miehen kanssa kertomaan niin, että askartelin kortit, joissa ihana runo ja ultrakuva:) Alkaa siis illalla varmaan puhelin soida...:)

Ne tyhmät kysymykset: oletteko käyttäneet magnesiumia raskausaikana? Monivitamiinin magnesium-määrä ei oikein riitä, jalat meinaavat kramppailla, suonenvetouhka lähellä. Entä mitä omega 3-valmistetta olette käyttäneet? Itselläni oli ennen raskautta valmiste, jossa oli e-vitamiinia, lopetin sen sitten alkuraskaudesta,kun asiaan havahduin. Entäpä, kun massua ei juurikaan vielä ole; onko ihan ok, jos nukun vatsallani, toinen jalka koukussa, viemässä painoa suoraan massulta pois? En vain osaa nukkua vielä muuten. Lopuksi vielä aurinkorasvoista: tavallisia sellaisia en siis saa käyttää raskausaikana? Osaisiko joku suositella jotakin merkkiä? Apteekin Eucerin-merkin rasva on ainoa, jonka tällä erää tiedän...Ihoni on aivan vaalea- kärähdin jo viikonloppuna lenkillä, joten rasva on pakko pian hankkia:)

jopas tuli tekstiä...koirakin on jo sitä mieltä, että voisin koneen sijasta keskittyä vaikka hänen aamuruokaansa... Siis Ihanaisia odotushetkiä kaikille:)

pariisitar&tonttu

rv 12+0 (jihaa!!!!!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

korka : No jännältä kuulostaa tuo sinunkin "tapaus", varmasti mielessä kerkis pyöriä vaikka mitä !! Hyvä että selvisitte tekin silloin säikähdyksellä.

Ihanalta kuulostaa teidän tuleva reissu !

Hei te kaikki jotka olette jo "pidemmällä" ! Onko kaikki tarvikkeet hankittu ? Oletteko esim. vaunuja ostaneet uutena vai käytetyinä ? Meille tuli sattuman kautta 2005 vuoden teutoniat , saatiin ne sadalla eurolla, niin ajateltiin et miks ei osteta samantien. Muutenkin toi tavaramäärä on jo aika iso. Ihan hassua että puolessa välissä raskautta on melkein kaikki mitä vauva-aikana tarvitsee.

Meillä on niin paljon lapsiperhetuttuja, että nyt pitää jo alkaa toppuuttelemaan esim. pienten potkupukujen ja bodyjen kanssa ! Se on kuitenkin niin pieni aika, että ei niitä ihan järjettömästi tarvi olla. Kuhan senverran ettei tarvii koko ajan olla pesemässä.

Poutasade, ihanaa et saat ukon kainaloon !

Meillä on juhannus vähän auki. Todennäköisesti mennään mun vanhempien luo maalle. ( Tai no maallahan itsekin asutaan ;) mutta vielä kauemmas sivistyksestä . Siellä on oikeen mukava maatila järvenrannalla, grillataan ja lauleskellaan. (Eiköhän ne aika monen muunkin suomalaisen jussi-suunnitelmat näin mene ;)

Pariisitar, kerro sitten ihmeessä mitkä oli isovanhempien kommentit ? Miksi et voi käyttää tavallista aurinkorasvaa ? Hui apua, oonko mä missannut jonkun kiellon ? :D

Onko teistä kukaan käynyt siinä 4D ultrassa ? Me käytiin Lahdessa, ja ihan hauskahan se oli ! Melkomoista rahastusta, mutta ajateltiin että käydään nyt ainakin ekaa odottaessa, kun kaikki on niin jännää. Pien rinsessa näyttäs olevan tulossa. "Napsu" poseeras meille oikeen kunnolla, vaikka ultratäti varoitteli et voi nukkua selkä meihinpäin koko ajan :D Tosi hauskaa nähdä kun pien kupsutteli itseään otsasta ja pisti peukaloa suuhun !

Sadeorkidea + Napsu

rv 22+1

Vierailija
24/42 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, jopas miusta on tullut palstaterroristi:) Kesälomalaisena ehtii:)

Sadeorkidea: Aurinkorasvoissa suositellaan fysiologista suojaa, siis sellaista joka jää ihon pinnalle, eikä imeydy ihoon ja verenkiertoon. Apteekista ainakin Favoran ja Eucerin-merkeiltä löytynee. Juuri tarkensin tietojani yhdeltä ystiltä, jolla on kokemusta hiukan enempikin näistä. En tiedä, onko tämä tällaista hätävarjelua, mutta itse ajattelin kuitenkin sijoittaa varmuuden vuoksi pari euroa lisää ja käydä apteekin kautta. Neukkulan täti ei meillä tiennyt näistä mitään:( Keskustelupalstoilla on ollut aina välillä puhetta...Ja kerron toki, kun kuulen isovanhempien reaktiot, täällä jo tulisilla hiilillä odotellaan...:)

Pariisitar&Tonttu rv 12+0

Vierailija
25/42 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

stiin@: kuulostipa tutulta tuo sinun esittely! itsekin olen pohjanmaalta nimittäin (pohjois-pohjanmaalta), tosin nyt olen jo asunut kuutisen vuotta helsingissä, ja opiskelen luokanopettajaksi :) kertaalleen olen valmistunut sosionomiksi, minkä puitteissa nyt täällä lastenkodilla olen, mutta jotenkin viime syksynä päädyin koulunpenkille takas. ja hamassa tulevaisuudessa sitte valmistun, ei oo mitään suunnitelmia vielä kotonaolon pituudesta. katsotaan, miten elämä vie. sinänsä ollaan kyllä onnellisessa asemassa, että anoppi on luvannut hoitaa lasta niin ei jouduta viemään pientä päiväkotiin (pienten ryhmän lastentarhanopena toimineena en ole ajatuksesta innoissani).

tuli tuosta ultratarinasta mieleen, kun oltiin ekassa ultrassa ja aluksi vauveli kovasti liikkui eikä mittoja tahtonut saada. sitten se lopetti liikkumisen eikä mikään tökkiminen saanut sitä vaihtamaan asentoa ja mies totesi siihen, että on tullut lapsi isäänsä (rauhallinen luonne, ei vähästä hötkyile). kätilö vastasi vakavana, että ei sitä kyllä vielä voi nähdä! meillä oli siinä sitten pokassa pitelemistä...

meidän niskaturvotus oli 3.1. ois päästy heti ilman seerumitestaustakin lapsivesinäytteeseen, mutta ei tosiaan haluttu. verikokeiden jälkeen riskiksi tuli 1:30 eli n. 3%... kauhistutti aluksi, varsinkin kun olin yksin kotona, kun tieto mulle soitettiin! mutta yhdessä kun asiaa käsiteltiin, niin kumpikin oli sitä mieltä, että yhtä rakas se lapsi on joka tapauksessa. ja oltiin jo ennen ultraa puhuttu, että ei haluta lisätestejä. nyt sitten ei tosiaan ole näkynyt mitään merkkejä enää, kaikenlaisista asioista ne voi asiaa tarkastellakin (mm. pitkien luiden kasvu)! luottavaisin mielin ollaan :)

vaunuista taisi vielä joku kysellä... meillä on nuo appivanhemmat innostuneet asiasta (nuorin lapsenlapsista on tällä hetkellä jo yläasteella) ja ilmoittivat heti alkuun, että haluavat ostaa meille vaunut. ostettiin ora jovi -yhdistelmävaunut. vauvattaresta sai tilattua toukokuun aikana 140e alennuksella, mutta hinta jäi silti vielä 370e. ihana, kun maksoivat ne!

olisikohan tässä tältä erää taas? napa voi hyvin, viime yönä kovasti painatui vasenta kylkeä vasten ja sai sitten silitellä siitä vatsan läpi sellasta selvästi tuntuvaa pötkylää :) kiitos kaikille lomatoivotuksista! illalla tosiaan lähtee lento, seuraavan kerran kerron teille sitten terveiset riiasta.

korka 24+4

Vierailija
26/42 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille, ja anteeksi että tunkeudun teidän pinoon! Oon itsekin entinen enska, ja vähän haikeana lueskelin teidän juttujanne, se eka odotus kun oli jotenkin niin ainutlaatuista aikaa. Siitä kannattaa nauttia! Nyt kun odotan toista, ei odotuksessa ole sitä samanlaista taikaa, vaikka se tietysti ihanaa edelleenkin on. Raskautta ei vain ehdi samalla tavalla seurata ja vauvan liikkeitä ym. tarkkailla, kun on esikoinen joka aika tehokkaasti vie äidin huomion :)

Nykyisin kirjoittelen taapero-ensikoissa, ja o-puolen tonskissa. On ollut tosi hienoa kulkea koko tämä matka samojen ihanien ihmisten kanssa, osa tuli tutuksi jo kuumeilupuolella, sitten o-puolella, sitten vauvoissa ja nyt jo taaperoissa...(+tonskissa) Lämpimästi siis suosittelen kaikille enskajoukkoon liittymistä ja siinä pysymistä! :)

Oli mulla asiaakin, Saikulle ajattelin tässä aikani kuluksi vastailla (kun teidän pinoon eksyin "vakoilemaan") tuosta, että voiko terkkaria pyytää tekemään sisätutkimusta. Ilman muuta kannattaa kysyä! Ainakin, jos terkka on koulutukseltaan kätilö, hän osaa homman (eriasia sitten paikan käytännöt, että suostuvatko tarkistamaan tilanteen). Meidän neuvolassa terkka tarkistaa viimeisillä viikoilla kohdunsuun tilanteen, jos sitä pyytää. Siitä saa sitten kivasti vähän viitettä siihen, että onko paikat jo lähteneet kypsymään vai eivät. Eihän se sinänsä välttämättä kerro vielä mitään synnytyksen ajankohdasta. Mulla esim. rv 37 oli k-suu 1cm auki ja pehmeä, ja synnytys käynnistyi "vasta" 40+1. Mutta se hyöty paikkojen kypsymisestä oli, että synnytys sujuikin sitten melko nopsaan käynnistyttyään (kok..kesto n.7t)

Tsemppiä viime metreille!

Onnellista odotusta kaikille muillekin ja aurinkoista kesää!

Viipero, Aleksi 1v7kk ja pikkuinen tonska rv 19+6

Vierailija
27/42 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihana yleisöryntäys täälä olikaan tapahtunut, kun olin muutaman päivän poissa linjoilta! Erittäin paljon tervetuloa Pariisitar, Korka ja Stiin@! Tosiaan mahtavaa, että pinossa alkaa olla taas enemmän elämää!

Pariisittarelle aluksi onnea 12 viikkon rajapyykin ylittymisestä! Itse ainakin huokaisin ensimmäistä kertaa helpotuksesta silloin aika voimallisesti. Sähän oot jo päässyt monesti ultraan, kyllä se vaan on aina niin ihana nähdä oma pikkuinen! Upea työsuhde-etukin teillä nuo ilmaiset ultrat, eipä meillä vaan... pitääpä laittaa aloitetta menemään :) Mun mielestä tuo sun nukkuma-asento kuulostaa aivan hyvältä. Se voi alkaa tuntua sitten huonommalta myöhemmin, kun vatsa kasvaa, jos on tuntuakseen, mutta vauva on niiin hyvässä suojassa, ettei sille käy mitään. Jotain tuollaisia viritelmiä itsekkin oon yrittänyt keksiä. Mulla on neljä tyynyä, yksi nilkkojen alla, yksi polvien välissä, yksi pään alla ja yksi vatsan alla.. Siinä sitten iloisesti herää joka kerta kylkeä vaihtaessaan kun saa asetella itsensä uudelleen.. En ole muuten koskaan, milloinkaan kuullut, ettei tavallsia aurinkorasvoja saisi käyttää, miksi ei? Minä oon kyllä käyttänyt, kanssa herkästi palavaa sorttia. Ihan Niveaa ja muuta kaupasta saatavaa.

Stiin@lle myös onnea 12 viikon rajapyykistä! Teillekin tulossa maailman paras joululahja! Ja tosiaan, kaikki epätietoisuus on sallittua täällä! Taidetaan olla pinon ainoat pohjanmaalla asuvat?

Korka lähtee pian reissuun, joten mukava matkaa! Juhannussuunnitelmat kuulosti sullakin mukavilta, vaikka töissä oletkin.

Itsekin joka jussina melkein töissä ollut ainakin osittain. Sullako myös oli pohjalaisia sukujuuria?

Norppikselle hyvin paljon kiitoksia pikkuihmeenne kuvasta! Suloista..!! Ootko hyvin toipunut itse synnytyksestä?

Sadeorkidean oli supistukset pelästyttäneet, hui! Koita ottaa nyt ihan rauhallisesti vaan.. Meillä on ollut kanssa tarvikkeet hommattuina jo aika kauan. Sänky oli viimeisin ostos pari viikkoa sitten, mutta vaunut ja matkikset on hankittu jo ennemmin ja vaatteet pesty ja silitetty ja aseteltu odottamaan. Enää puuttuu jotkut kotiintulovaatteet (ei siis tod. olisi välttämätöntä hankkia enää yhtään vaatekappaletta, mutta jos löydän jotkut ihanat niin ostan kyllä..) ja sitteri ja sitten se radiopuhelinhässäkkä, miksikä niitä nyt sanotaan? Apua, se mikä tulee vaunuihin että kuulee jos vauva itkee??

Poutasade, tuo herkistely on niin tuttua.. Mies on ollu onneksi niin ihana ja ymmärtäväinen, että eilenkin vain otti kainaloon ja jutteli ja silitteli kun aloin stressaamaan ja itkemään jostain olemattomasta asiasta. Onneksi edes toinen vanhemmista omaa terveen järjen, kun taas tämä toinen elää täysin tunteella :) Oon kyllä herkkä muutenkin, luontodokumentit on kautta aikojen aiheuttaneet itkukohtauksia, samoin elokuvat, ihanat laulut.. Mutta nyt kyllä vielä enemmän. Meilläkin mies joutuu reissaamaan jonkun verran työnsä puolesta, onneksi ensi viikon reissu nyt viimeinen tänä kesänä. En taitaisi pian enää päästääkään mihinkään..

Saikku, kiitos reissutsemppauksista! :) Sua vaan jomottelee, kyllä ne kivut varmaan ainakin kohdunkaulaa pehmentää. Sisätutkimuksen on täällä kans aina tehnyt lääkäri, th:t ei yleensä osaa. Jos neuvolassa olisi kätilö, se osaisi. Odotan kans et pääsen sinne äitipolille synnytystapa-arvioon. Mua on kanssa supistellut niin aion mainita siitä jolloin varmaankin tutkivat.

(.) Olin sitten reissussa, ja kiva oli että lähdin. Oli tosi mukavaa! Jouduin kyllä tulla kesken pois, konsertti jäi väliin. Alkoi supistella tosi paljon ja tuli muutenkin ankea olo. Nyt oon sitten toipunut matkan rasituksista nukkuen ja turvoksissa oon kun ilmapallo. Mutta siis olisi harmittanut hirveästi, jos en olisi mennyt ollenkaan. Joten siis täällä on nyt ainakin hetkellisesti väsähtänyt ja lässähtänyt mamma. Nyt kun tuo sade on hiukan tauonnut, niin pitää kyllä lähteä koirien kanssa kävelylle, jos raitis ilma virkistäisi. Pikkuvauva on onneksi virkeä ja liikkuu tosi paljon, muljahtelee puolelta toiselle. On niin ikävä jo sitä syliin..

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

Fiiu ja "Saima" 36+0

Vierailija
28/42 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on pino kasvanu oikein mukavaa vauhtia. Mukavaa!!

Tervetuloa Stiin@lle! Täällä tosiaan saa kysellä ja ihmetellä ja stressata ja kauhistella.. Kotoisampaa täällä tosiaan on!!

Kävin tänään äitipolilla. Soittivat eilen ja siirtivät perjantain aikaa. Ultrasivat siis taas.. Ja painoarvio oli nyt 3,6kg. Meen huomenna aamusta heti sinne uudestaan ja toinen lääkäri ultraa vielä ja tarkastaa tarkemmin, et onhan mitat oikein ja jos, niin tehdään lapsivesipunktio, jossa tarkastetaan, että vauvan keuhkot on tarpeeksi kypsyneet ja käynnistys olisi sitten edessä lähiaikoina.. Yläkäyrällä siis noiden mittojen mukaan mennään, joita tänään ja viime viikolla ultralla saatiin, mut ei kuitenkaan käyrän yläpuolella, vaan ihan viivojen sisällä, mut lääkäri sanoi, että voi toki olla isompikin tai sitten pienempi. Huominen lääkäri on kai siis pätevämpi tai jotain, kun tän päiväinen.. Niin, ja pyysin lääkäriä myös tarkastamaan kohdunsuun tilanteen, kun noita kipuja on jo useamman päivän ollu, mut paikat oli edelleen kiinni, eikä ollu pehmentyneetkään. Tarkasti samalla myös lonkat ja häntäluun ym. synnytystä silmällä pitäen, eikä tuntunut kyllä ollenkaan kivalta.. Häpyluu on ollu tosi kipee liitoskipujen takia ja kun lääkäri oikein paineli ja kaiveli, ni itku meinas päästä. :(

No, mut nyt alkoi sit oikeesti jo hieman jänskättään. Pakkailin sairaalakassinkin nyt valmiiksi, jos lähtö jo ihan lähipäivinä tulee.. Vauvan kotiutumisvaatteet on myös pinossa lipaston laatikossa odottamassa. Mies osaa ne toivottavasti siitä sitten ottaa mukaan, kun tulee meitä hakemaan.

Huomisen neuvolan jouduin perumaan tuonne äitipolille menon takia. Terkkari jääkin muistaakseni tän viikon jälkeen lomalle ja käynnit siirtyy toiseen neuvolaan.. Mut saa nähdä kerkeenkö sinne sitten ollenkaan.

SadeOrkidea: Kuulostipa ikävältä tuo sinun sairaalareissu. Nyt vaan otat rennommin ja löysäät töitä. Joka yrittäjänä voikin olla helpommin sanottu, kuin tehty.. Meillä on jo kaikki hankittuna. Ollu itse asiassa jo aika kauan.. Viime viikolla kävin ostamassa vaippoja, korviketta varalle, tuttipullon, tutin, ym. pientä hyödyllistä. Itkuhälytin (tätäkö Fiiu tarkoitit?) puuttuu, mut luotan siihen, että joku sukulaisista kysyy, et mitä tarvitaan, ni voin sitten sen ostattaa jollakulla. Vaunut tilasin netistä: tervekauppa.com ja sain tosi edullisesti. Oikein hyvältä ne vaikuttaa, vaikka halvat olikin. Nostin ne muutama päivä sitten tuulettumaan tuonne takapihalle, ku haisevat sellaiselle uudelle, kitkerällä, niin kuin uusi autokin.. tiedättehän?

Korka: Sä oot kans sosionomi. Täällä myös yksi.. Ja päiväkodissa oli pienten ryhmässä lastentarhanopena. Työsopimus loppuu nyt heinäkuun loppuun, mut paikkoja oli tähän kotipaikkakunnalle just haussa ja laitoin hakemuksia menemään. Vielä ei oo tietoa tullu, et tärppäskö.. Mukavaa matkaa!!!!!

Juhannussuunnitelmissa meillä oli mökkeilyä kaveriporukalla, mut voipi olla, että emme sinne sitten mene. Kaikki suunnitelmat on siis vielä auki.. Huomenna ollaan paljon viisaampia, ku tietää sen käynnistysajankohdan, jos siihen päädytään. Luvassa olis varmaan ollu saunomista ja grillailua.

Pariisitar: Mä oon syöny koko raskauden ajan vaan tota Multivitan raskausmonivitamiinia. En siis valitettavasti osaa sanoa mitään noista muista.. Vatsallaan nukkumisesta ei ole mitään haittaa niin kauan, kun se tuntuu susta itsestäs hyvältä.. Mä kysyinkin sitä sillon aiemmin terkkarilta. Ja sit kysyin lääkäriltä selällään nukkumisesta, ku sekin saattaa näin loppupuolella tukkeuttaa verisuonia. Mut siitäkin lääkäri sanoi, että niin kauan voit nukkua, ku itsestä tuntuu hyvältä.. Keho on kuulema niin viisas, et ilmoittaa siitä ensin äitille, ennen kuin vauvalle on mitään haittaa. Noista aurinkorasvoista mäkään en ole aiemmin kuullu, et niistä ois vaaraa. Ite en kylläkään kovin usein edes käytä. Tänä kesänäkään en vielä kertaakaan.. Joten siihenkään en osaa mitään sanoa.

Viipero: Mukavaa, että meidän pinoon eksyy vanhojakin enskoja.. Mäkin olen tuolta kuumeiluenskoista tänne tullut, eikä mielessä käynyt mennä mihinkään muuhun pinoon.. :) Lääkäri teki mulle tänään sisätutkimuksen siellä äitipolilla ja huomenna meen sinne uudestaan, joten neuvolan jouduin perumaan.. Kiitos kuitenkin selvennyksestä. Täytyy pitää mielessä tulevaisuutta ajatellen, että terkkariltakin voi varmasti kysyä. Sanoohan se varmaan, jos ei sisätutkimuksia osaa/pysty tekemään.. Mukavaa odotusta myös sinulle!!

Fiiu: Mukavaa, että reissussa oli kivaa, vaikka kesken jouduitkin tulemaan pois.. Arvasin, että harmittanu ois, jos et ois lähteny.. Kuinkas kaverti suhtautui masuun?

Johan tässä nyt tekstiä tuli.. Tulen huomenna iltapäivällä kertomaan kuulumisia äitipolilta ja käynnistyksestä, elleivät ota sitten heti osastolle, jota en kyllä usko.. Mut ei voi tietää. Nyt iltapalalle..

-Saikku rv37+0-

Vierailija
29/42 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa vielä,

Fiiulle vilkutuksia! Kiva, että pääsit reissuun, vaikka aiottua lyhyemmäksi jäikin. Oli varmaan muksaa chillailla tyttöjen kesken:) Ja masuasukkisi sai varmasti ansaitsemansa huomion:) Nyt sitten relailet vain ja nautit- ihan kohta kaipaamasi Pikku-Ihme on jo sylissäsi. Nyt voi vielä keräillä voimia tulevaan synnytykseen ja yövalvomisiin, kun opettelette yhdessä päivärytmiä:). Kiitos myös Sinulle ja Saikulle vitamiini- ja nukkumisasentovastauksista. IHANAAAAAA tukea täältä saa mieltä arvelluttaviin asioihin!

Saikku: uih, kuulostaapa jännältä tuo tilanteesi! Pidä ihmeessä meitit ajantasalla. Tehdäänkö lapsivesipunktio muuten vatsanpeitteiden läpi? Hyvän kokoinen pikku kaveri Teitillä jo siellä on:) Jaksuja sinne, huominen on jännä päivä!

Viiperolle moikat- kiva kuulla konkari-enskoista, nyk. tonskista:)

Ja sitten nuo aurinkorasvat: Kyselin asiaa Kreikassa lomailleelta Naksulta plussanneet lapsettomat-puolelta ja sain seuraavan vastauksen:

Naksua suoraan lainatakseni: "Ai niin, aurinkorasvoista... Ne tulee olla lapsille tarkoitettuja, fysikaalisen vaikutuksen omaavia rasvoja. Ei siis tavallisia rasvoja. Itse ostin apteekista Eucerinin rasvan ja öljysuihkeen kertoimet 25 ja 40 eikä ollut yhtään liikaa."

Ystäväni (odotusasiaan koko sydämellään ja vähän ylikin paneutunut sh, joka on tietotoimistoni melkeinpä päivittäin) kertoi myös samaa, että fysiologinen suoja pitäisi olla, joka ei imeydy ihon läpi/verenkiertoon. Olisikohan tässä kuitenkin kyse samanlaisesta jutusta kuin hiusvärien suhteen? En mie tiiä. Hiuksia ajattelin jonkun kerran värjätä (2-3) kampaajalla raskausaikana- mutta aurinkorasvoista taidan varmuuden vuoksi ostaa noita apteekin puteleja:)

Hei, kertokaapa pidemmälle ehtineet, millaisia vaunuja (yhdistelmiä?) olette hankkineet ja millä perusteilla? Mitä lisävarusteita? Meitä kiehtoisi Brio kombit tai Emmaljungat...kamalan vaikiaa, onneksi ei vielä ole kiire pitkään aikaan:)

Isovanhemmat ja sisaruksemme saivat sitten tänään kortit Tontusta:) Ja ilahtuneita viestejä ja soittoja tuli pitkin päivää. Äiti oli ostanut kukkia ja kakkuakin, kun siellä käytiin. Tosin olivat vain kuulemma odottaneet tietoa, kun olin niin läpinäkyvästi jutellut:) Miekö muka...hihii:)

Nyt miehen kainaloon!

Sweet Dreams:)

pariisitar&tonttu rv12+0

Vierailija
30/42 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin muuta.. Mä olen värjännyt hiuksiani kampaajalla muutaman kerran raskausaikana ja ajattelinpa soittaa kohta kampaajalle oisko sillä huomiselle mulle vielä aikaa. Olen kyllä kuullut juttuja noista hiusväreistä, mutta uskon siihen, että jos kampaajatkin voi raskaana ollessaan työskennellä noiden värien kanssa, niin miksei niitä itse voisi päähän laittaa raskaana ollessa. Voi olla, että olen hieman suurpiirteinen kaikkien näiden rajotusten suhteen, mutta ajattelen niin, että onhan sitä ennenkin tehty ja terveitä lapsia on syntynyt.. Tämä tietysti ruokien kanssa pätee paremmin, kuin hiusvärien, mutta en silti ole viitsinyt itseäni kovinkaan paljon rajoituksilla stressata. Tietysti olen rajoittanut kylmäsavulohta, maksaa, tuorejuustoja, aspartaamia ym. syömästä aivan tolkuttomasti, mutta vasta viikonlopullakin sukujuhlissa pari siivua kylmäsavulohta oli pakko ruisleivällä syödä.. Mutta jokainen tavallaan. En todellakaan säti ketään, joka noudattaa noita ohjeita ja rajoituksia täysin..

Sitten vaunuista.. Me ostettiin siis tervekauppa.comista yhdistelmävaunut. Mukana oli sadesuoja, intekroitu hyttysverkko, jalkapussi, verkkokassi, pehmeä kantokoppa, johon saa myös kovat reunat. Vaunuissa on heittoaisa, jolla saa tosi helposti käännettyä työntösuuntaa. Renkaat on sellaiset suht' leveet, eivät mitkään kaupunkimalliset (maalla kun asutaan). Olen kyllä ainakin vielä tyytyväinen. Oikeassa käytössähän nuo eivät vielä ole olleet..

Sitten äippäpolilta.. Aamulla menin siis sinne jo vaille kahdeksan ja laittoivat käyrälle vajaaksi puoleksi tunniksi sydänääniä ja supistuksia piirtämään. Muutama supistus siinä tuli, ei kylläkään kovin kipeitä, mut piirturi piirsi kyllä aika korkean pylvään siihen kohdalle. Sydänäänet oli normaalit, 140-150 välillä. Sitten vessan kautta lääkärille. Lääkäri tunnusteli maha-asukkia ensin mahan päältä ja sanoi, että ei tämä kyllä 3,5kg ole, vaan paljon pienempi, mut ultratessa sai kuitenkin samoja lukemia, kuin eilinenkin lääkäri eli paino arvioks 3,6-3,7kg. Päätti sitten ottaa sen lapsivesipunktion, joka siis otettiin ohuella pitkällä neulalla tuosta mahan läpi.. Kuulostaa paljon pahemmalta, kuin mitä oikeesti oli. Tuntui ehkä saman verran, kuin noiden insuliinien pistäminen, eli ei juuri ollenkaan.. Ainoa inhottavampi vaihe oli se, kun odoteltiin lapsiveden tihkumista putkiloon ja siinä kun hengittelin, niin sisäänhengityksellä tuntui aina sellainen inhottava tunne mahalla.. Mutta ei siis ollenkaan tehnyt pahaa, eikä ainakaan sattunut. Kokonaisuudessaan tuo näytteen ottaminen kesti ehkä 2 minuuttia. Sen jälkeen lääkäri vielä ultralla tsekkasi, että vauva on kunnossa ja liikkuu.. Tän jälkeen menin vielä käyrälle kontrolliin, ettei vauva vain pahoittanut mieltään, kun sinne neulalla tökittiin ja makoilin anturien alla sellaisen 40 minuuttia. Sydänäänet oli kunnossa ja pari supparia piirtyi myös käyrälle. Nyt siis odottelen soittoa äitipolilta lapsivesinäytteestä, josta siis selviää onko vauvan keuhkot jo tarpeeksi kypsyneet. Lääkäri kyllä sanoi, että hän kyllä uskoo, että näin on ja ehdotti käynnistystä maanantaille. Aika varmistuu vielä tuossa puhelussa.. Joten ens viikolla meillä sitten varmaan jo on vauveli kainalossa. :D

Kävin matkalla kaupassa ostamassa loput tavarat sairaalakassiin ja ajattelin sen pakata kohta loppuun. Vauvan sänkyynkin ajattelin laittaa lakanat valmiiksi odottelemaan ja sitteriin isille vauvan kotiutumisvaatteet odottelemaan, jotta voi sen sitten napata mukaan, kun tulee meitä hakemaan.

Miehen osalta tuo maanantai on vielä hieman epäselvä.. Kannattaakohan sen lähteä ollenkaan mukaan käynnistykseen, koska epäilen ja mitä olen muilta kuullut, niin saattaa mennä useita tunteja, ennen kuin alkaa tapahtumaan yhtään mitään.. Jotenkin tuntuu turhalta sitä siellä istuttaa, jos mitään ei vaikka koko päivänä tapahdukaan. Vai mitä mieltä olette? Sanoin kyllä miehelle, että ilman muuta saa lähteä mukaan, jos haluaa, mutta oli itsekin sitä mieltä, että kerkeehän hän sinne sitten vajaassa tunnissa, jos jotain tapahtuu.. Tietysti haluisin, et se olis mun seurana siellä, mut kun tiedän, et jos ei mitään tapahdu, niin monta päivää siellä istuskellessa saatta pitkäaika yllättää..

Näinpä siis meillä edetään.. Viikonlopun aikaan täytyy varmaan infoilla noita sukulaisia, että maanantaina sinne mennään. Ja laittaa laskut ym. hoidettavat asiat siihen kuntoon, että saattaa olla, että vasta juhannukseks tuun sitten kotiin, jos silloinkaan..

-Saikku rv37+1-

Vierailija
31/42 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Saikku, kun teillä alkaa olla jännät paikat!!! Apua kuinka äkkiä tultu tähän!!! Oot niin paljon ollu mielessä kun on tänne kirjoiteltu ja melkein samat viikotkin, niin vertaan aina omaan tilanteeseen sun kuulumisia. Jännittääkö sua hirveesti? Kun musta tuntuu välillä, että vaikka miten ikävä onkin vauvaa niin silti on välillä sellainen tunne että apua, se syntyy pian.. Tosi sellainen olo että oonko nyt valmis ja miten osaan ja pärjään.. Vaikka syvällä sisimmässä on kyllä luottamus itseen ja omaan selviytymiseen ja odotan välillä sitten tosi malttamattomanakin että pääsisi "tosi toimiin" ja saisi oman vauvan syliin.

Oot mun mielestä ajatellut juuri oikein tuostä käynnistyksestä ja miehen mukaan tulosta. Ei voi kuitenkaan olla varma, että käynnistyykö, niin kyllä miehesi ehtii hyvin paikalle, sitten jos jotain äksöniä alkaa tulemaan. Varaa jotain ihania lehtiä tai hyvä kirja tai elokuvia ja jotain herkkuja (tietty terveellisiä :) mukaan, niin aika ehkä kuluu paremmin. Iik.. Sun pitää sitten pitää meitä ajan tasalla :)

Ihanaa Pariisitar, kun päätit "vihdoin" siirtyä tälle puolelle meitä ilostuttamaan! Oon nimittäin odotellut sua ja meinannut tulla kanssa jo rekrytoimaan, kun huomasin plussauksesi silloin monta viikkoa sitten :)

Nuista vaunuista, me asutaan aivan korvessa ja vaunut ei tuskin tule koskettamaan asfalttia juuri koskaan. Hankittiin Emmaljungan duo edget eli yhdistelmävaunut kovalla kopalla. Niissä on isot ilmakumipyörät ja ovat kevyet työntää mm. hiekkatiellä, rungoksi valittiin siksi joku sport-runko.. Halusin siksi nuo, kun toiveena on nukuttaa vauvaa paljon ulkona ja nuo vaunut on ISOT niin niihin mahtuu pitkään. Niissä on myös heittoaisa ja integroitu hyttysverkko. Ratasosa vaan napsautetaan sitten kopan tilalle, kun vauva kasvaa ja haluaa istua. Eivät mahdu mun autoon, joten hankin sitten kaupunkireissuja varten matkarattaat, joihin saa turvakaukalon napsautettua kiinni. Että aluksi saa nostaa vaan kaukalossa rattaisiin ja kun kasvaa, niin sitten ilman kaukaloa. Mutta valinnan vaihtoehtoja on todellakin aivan hirveesti, eri tarpeisiin ja eri hintaisia. Se on oikea viidakko.. Mä uskoin kaveria, joka kehui nuo emmalj. maasta taivaaseen. Voi kun pian pääsis jo kokeilemaan <3

Eipä muuta kummempaa.. Maanantaina kans äitipolille, taitavat muakin sitten painella siä inhottavasti.. mutta pääsee käyrille ja ultraan, niin se on aika kiva juttu. Jännittää kans että minkä kokoinen mukelo täälä kasvaa ja että onko se lantio nyt sitten oikeasti ahdas niinkuin tk-lääkäri arveli. Voi kun ei olisi, ajatus sektiosta hirvittää!

Mutta nyt pihalle koirien kanssa :)

F.

Vierailija
32/42 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, kyl mäkin ajattelen tuntevani sut hyvin ja samaistun sun juttuihin, koska viikot tosiaan on lähekkäin.. Ollaan kuitenkin aika alkuviikoista lähtien yhdessä täällä kirjoiteltu.

Kyllähän sitä ehdin tänään miettimään siinä käyrällä 40 minuuttia maatessani kaiken mahdollisen. Ja toki on käyny mielessä myös tuo pärjäämisasia, mut uskon kyllä itseeni ja siihen, että pärjätään.. Onhan muutkin pärjänny. Ei mua sinäänsä jännitä tai pelota.. Sitten maanantaina varmasti kyllä enemmän. Onhan tässä nyt ainakin sellainen hyvä puoli, että ei tartte kotona arvailla, että jokohan sitä tarttis lähteä ja jännätä, et millon se lähtö oikeesti tulee. Toiselta sitten varmaan osaa jo tulkita supistuksia, kun nyt sitten sairaalassa kokee miltä ne kipeet oikeesti tuntuu.. Tänäänkin on supistellu, mut ku en oikein tosiaan tiedä onko ne "tarpeeks" kipeitä. Mulla on mielestäni aika korkee kipukynnys.

Ikävä tosiaan on jo vauvaa ja ois niin kiva saada se jo syliin.. Mut toisaalta taas olo on jotenkin huolettomampi vielä, kun vauva on mahassa, eikä silleen tartte huolehtia, kuin omista tarpeista..

Käyn vielä varmasti viikonlopun aikaan teitä moikkaamassa, mut uskon, et maanantain jälkeen musta ei sitten kuulu ennen kuin pääsen kotiin. Kännykkä on sen verran aataminaikainen, että sillä ei pääse nettiin, eikä tuolla sairaalassakaan varmaan mitään laitetta ole, jolla pääsisin teitä infoamaan..

Laitoin muuten äsken lakanat jo valmiiksi vauvan sänkyyn ja sairaalakassi on kotiutumishousuja vaille valmiina.

-Saikku-

Vierailija
33/42 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikäs maanantaiaamuna klo8 osastolle ilmottautumaan ja vauvan kanssa sitten tullaan sieltä kotiin kunhan sen aika on.

Kysyin sitten samalla tuota miehen mukaan tuloa, ni kätilö sanoi, että ei kannata vielä silloin tulla, koska saattaa tosiaan mennä pitkäänkin ennen kuin mitään tapahtuu, joten ehtii sitten tulla, kunhan soittelen..

Nyt alkaa jo pikkuruisesti jänskättää..

-Saikku-

Vierailija
34/42 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin Saikulla on ollut jännät paikat! Pääasia, että Pikkuisella kuitenkin kaikki hyvin. Olen samaa mieltä Fiiun kanssa, että ehdit kyllä soittaa miehuksen paikalla, kun alkaa tapahtua, olen ymmärtänyt, että käynnistyksessä sitä aikaa jo humahtaa ja vaikuttaa kai sekin, jos ensisynnyttäjäkin kyseessä.

Ihailen muuten Siua terveestä asenteestasi: Itsekin olen ajatellut juuri tuosta hiustenvärjäämisestä, että muutama kerta ei voi haitata, väri kuin on vaikuttamassa päässä kork. 30min. Ja saahan ne kampaajatkin terveitä lapsia, jotka on värien kanssa tekemisissä päivittäin. Sitä paitsi onhan huomioitava se positiivinen / stressiä poistava vaikutus , mikä kampaajakäynnillä on äidin mieleen:)

Tässä odotusaikana on tuntenut itsensä voimattomaksi, kun tuntuu, että nykysuositusten mukaan varottavia asioita on ziljoona- ja tietokin on niin ristiriitaista! Sitten tällainen perfektionisti, kuten mie on ihan sekaisin, ja netin keskustelupalstat (ei siis Enskat) sekoittaa mieltä vain entisestään. Olen siis koettanut omaksua viisan vanhan naisgynen toteamuksen siitä, että lapsia syntyy kehitysmaihinkin, jossa olosuhteet ovat varmasti hiukan toista kuin täällä- ja ruokapöydän antimet eivät varmasti ole tokso, listeria ja salmonellavapaita. Siis kyllähän meillä on kohduissamme kasvamassa aikamoisia sisupusseja, jotka eivät ihan pienestä hätkähdä. Tietysti huonoakin tuuria voi olla matkassa ja onnistun saamaan listerian jostakin kohtalon oikusta (vältän siis järjen rajoissa pastoroimattomia maitotuotteita ja juustoja), mikä on mahdollisuutena loppupeleissä aika marginaalinen. Huomasin siis aika pian, että sekoan huolesta, jos murehdin kaikkea.

Saikulle siis loppukaneettina todettakoon, että lähetä sitä fiksua rauhallisuuttasi ja korkeaa kipukynnystäsikin aimo annos tänne etelään, jookos:) Infoa itsestäsi vielä viikonloppuna- ja NAUTI! Ihan kohta Pikku-Ihme on jo rinnallasi! *halaus*

Fiiullakin on äippäpoliaika tulossa, kohta te ties vaikka olette Saikun kanssa synnärillä samaan aikaan, kun niin samoissa olette menneet tällä odotuksen tiellä:) Pakko kysyä vielä, onko Siulle jossain vaiheessa tuotu huolta lantiosi suhteen esiin, että mahtuuko Pikkuinen ulos?

Ihana kuulla teitin loppuraskauden tunnelmia ylipään- ja todeta, että se huoli ei katoa mihkään, vain muuttaa aina muotoaan:) No enivei, varmasti psyyke tekee varmasti kovasti töitä juuri ennen pikkuisen syntymää vanhemmuudessa kasvussa; pärjäänkö, osaanko, kykenenkö - kysymykset pyörii päässä. Ja ovat aivan normaaleja. Sinänsä hassua, että toisaalta kaipaa nyyttiä jo ihan hirveästi luokseen ja toisaalta taasen puntaroi omia kykyjään ja taitojaan. Niin, näin mie asiaa olen pyöritellyt, omakohtainen kokemus tosin vasta edessä päin:)

Fiiulle vielä kommentit tuosta rekrytoinnista:) Mie en jotenkin plussattuani tiennyt, mihin aktivoitua kirjoittelemaan, kun olin ihan pyörällä päästäni. Sitten tuntui, että täällä käy niin pian kato, että kohta palstailen yksinäni, onneksi uutta porukkaa on tullut:) Ja joulukuiset tuntuivat niin isolta poppoolta. Onneksi kuitenkin löysin lopulta tieni tänne, parempaa seuraa ei voisi olla:)

Niin, ja Emmaljungan duo edget juuri kiinnostaisikin, siis laitapa käyttöarviota, kun ovat erilaisissa oloissa ja ihan vauvan kanssa testatut:) HIH! Täytyy googletella tuota Saikun mainitsemaa nettikauppaakin kyllä.

Omassa navassa vain lepoa: Eka lomaviikko tuntuu menevän ihan nukkumatin seurassa. Nukun yöllä- ja otan vielä kunnon päikät koiran kanssa lenkkeiltyäni. Massun kasvua odottelen jo malttamattomana, olen hoikahko, joten ajattelin sen jo piakoin näkyvän, mutta eipä juuri. Koskapa teillä on massut pullahtaneet esiin?

Palataan taasen:) Voikaa Hyvin Enskattaret ja Enskamasuasukit:)

pariisitar&tonttu rv 12+1

Vierailija
35/42 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä te olette ahkeria kirjoittelemaan. Ihanaa! Voi olla etten muista puoliakaan, mitä mun piti kommentoida, mutta yritetään. =)

Korka; Tsemppiä opiskeluihin! Missä vaiheessa opiskeluita olet?

Meillä ei edes puhuttu ultrassa tai neuvolassa mistään seerumitestauksista tai lapsivesinäytteistä mitään. Ainoastaan et niskaturvotus oli 0,7 vauvan pituus vastaa viikkoja 11+6 (siis tiistaina). Itse epäilin et viikkoja vois olla vähemmän mutta lääkäri sanoi, että voi ollakin mutta pituuden ja kehityksen mukaan katsotaan viikot. Eli voi olla että meidän pieni perii pituutensa hujoppi-isukiltaan. =)

Pariisitar; mainitsit että söit omega3 mutta jätit sen pois kun siinä oli e-vitamiinia. Tajusin että syön itse myös sellaista omega3:sta. Onko se huono? Syön lisäksi multitabsin raskausvitamiineja, joissa on myös e-vitamiinia. Tuleekohan sitä liikaa? Ja mikä vaikutus e-vitamiinin liikasaannilla on?

Mä kysyin kun olin kampaajalla, että mitä mieltä kampaajani oli hiustenvärjäyksestä raskausaikana ja hän sanoi, että asiasta ollaan montaa mieltä, mutta yleisesti kampaajat ovat sitä mieltä, ettei vaaraa ole jos värjää ns. normaalisti hiuksiaan eli n.3-4kk välein. Mä värjäsin mutta niin, ettei juurikasvu pääse karmeasti yllättämään.

Saikku; Onpa teillä jännät paikat! Tulepa sitten kertomaan miten meni ja kertomaan kuulumisia! Ja tietty purkamaan viikonlopun aikana tuntojasi!

).( Ensi viikolla pitäis kertoa pomolle raskaudesta. Jännittää. Mulla on vuoden aikana jäänyt 6kolleegaa äitiyslomalle. Joten voi olla että pomo repii pelihousunsa kun kuulee että taas yksi tippuu matkasta. =S No, minä (ja tietty me!) en voisi olla onnellisempi. Sehän on tärkeintä!

Aurinkoista torstain jatkoa!

Stiin@ +PikkuPikkuruinen12+1

Vierailija
36/42 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stiin@lle vain pikaseen: eli neuvolan täti sanoi jo ekalla käynnillä, että omegaa saa syödä, kunhan siinä ei ole e- tai a-vitamiinilisää. A- ja e ymmärtääkseni eivät ole vesiliukoisia vitskuja (varastoituvat elimistöön)- tarkkaa tietoa miulla ei kyllä ole, miksi sitä ei saa syödä. Kandee siis ehkä vaihtaa omega sellaiseksi, missä ei ole noita vitamiineja, varsinkin, jos ravinnostakin saat vielä niitä, siis että syöt monipuolisesti. Täytyypä kysyä neukkulasta, mikä vaara kso. vitamiineilla oikiastaan olikaan. Täti (joka on muuten aika maalaisjärjellä varustettu, ei siis turhia hötkyile) vain oli tiukkana näiden kanssa, niin uskoin. Vielä en kyllä ole hakenut apteekista sellaista omegaa, missä ei muita lisiä olisi.

Seerumiseula on ilmeisen uusi juttu täällä etelässäkin, sillä ystäväni, jonka kakkonen syntyi toukukuun alussa meni vielä vanhan kaavan, eli pelkkä niskaturvotus mukaan. En tiedä, olisi kai meillekin tuo pelkkä niskaturvotuksen mittaus riittänyt, en miekään tiennyt, että nykyisin tällä alueella rutiinina on tämä koko paketti.

Tuliko kivat hiukset? Itselläkin aika hu kampaajalle, ihanaa:) Vkl meneekin kummityskää vahtiessa, tulee pariksi yöksi yökylään (hiukan yli 2-v).

nyt ruoanlaittoon:)

pariisitar&tonttu

Vierailija
37/42 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en malta pysyä pois. Saikun ja fiiun kuulumisia käyn kattelemassa, kun niin pitkä matka tätä pinoo pidettiin pystys. Ja nyt oli pakko ruveta taas näpytteleen, vaik vähän väärässä pinossa olenki:)

Saikulla on Päivä jo tiedossa. Ens viikolla sulla on nyytti kainalossa. Onnea matkaan. Rutistuksesta tulee kova, mut palkinto on sen arvonen! Supistuksista sen verran, enkä halua säikytellä: mulla on myös korkee kipukynnys ja sillä uskalsin haaveilla luomusynnytyksestä. Ne Oikeet supparit on kyl sellasia, et ne tietää oikeeks. Mulla viä oksitosiini teki ne kovemmiks ja epiduraaliinhan siinä sit päädyttiin. Toki luomunakin synnytetään. Mä en siihen vaan pystyny, ne väsyttää ihan sairaasti ne kipeet supparit ja jos oisin koko päivän kituuttanu luomuna, en ikinä ois jaksanu ponnistaa miestä pihalle. Mut ei mua kaduta tai vaivaa asia, epiduraali oli mulle oikee ratkasu. Miehen mukana oloo pohdit, ihan hyvä ehkä et ei oo turhaan oottelemassa, käynnistyksen kestosta kun ei tiä. Mut mies on aivan mahtava tuki siä. Muista soittaa hyvissä ajoin seuraksesi. Tule sit kertoon kuulumiset, kun kotiudutte. Ja viä kerran rohkeesti matkaan!!! Ai niin, me oltiin sunnuntain Keskisuomalaisessa:)

Fiiukin on kohta maalissa. Onnea sullekin matkaan!!

Vaunuista: meille ostettiin brion kombit ja kahen viikon kokemuksella voin kertoo, et hyvin on pelittäny. Renkaina on ilmakenno? renkaat. Sellaset joita ei tarvi pumpata ja jotka ei mee kivistä tai nauloista puhki. Hyvin ovat asvaltilla ja hiekalla kulkeneet.

Sit pohditte varottavia asioita: mä söin ainakin ihan tavallista ruokaa, ainoo mitä en syöny oli maksa. Ja voi sitä himoo synnytyksen jälkeen. Heti sairaalasta kotia mentäessä hain kaupasta maksalaatikkoo ja vedin sitä, nyt on menos maksamakkara:) Ihan normaalilta tuo vauva vaikuttaa, vaik ei äiti pohtinu joka suupalaa, voiko syödä vai ei. Ja niinkun joku kirjoitti, saadaan niitä vauvoja semmosissakin maissa, jossa ruoan laatu ei oo tällasta kun meillä.

Viä vähän meidän arjesta: Yöt nukutaan jo neljä-viis tuntia ja sit syödään. Eli ihan hyvin saa jo itekin nukuttua. Imetys takkuaa, maitoo ei tuu niin paljoo, kun mies söis. Tuttelia oon antanu ja nyt ei taho enää tissi kelvata, eli ilmeisesti mennään siihen, et mun on lypsettävä ja annettava pullosta se vähä rintamaito, mitä tulee. Tää panikoiminen imetyksestä on vieny vähän mieltä matalaks, mut tänään käytiin neuvolas ja täti käski olla panikoimatta ja anta korviketta, jos siltä tuntuu. Vauvan paino oli noussu hyvin ja kaikki muutenki ok! Vatsavaivoja itketään välillä, mut muuten on mahtavan sulonen poika:) Ei taida olla tän palstan asioita, mut kohta muutan tonne vauvapuolelle kun saan tuon saikun ja fiiun mukaani:) Vauvapuolella tuntuu kaikilla olevan "vanhoja" vauvoja, et mä tunnen siä itteni vähän ulkopuoliseks..

Hyvää odotusta teille vaan jokaiselle ja anteeks häiriköintini:)

Norpanpoikanen ja poika 2 viikkoo ja 2 päivää

Vierailija
38/42 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kurkkimaan kuulumisia täältäkin puolen ja täällähän on hienoja uutisia. Tsemppiä Saikulle matkaan käynnistykseen. Juhannuksena teitä on jo kolme, ihanaa! :) Tule kertomaan kuulumisia, kun ehdit.

Fiiullakin alkaa viikot vähenemään. Samoja fiiliksiä oli itselläkin sen pärjäämisen kanssa ennen kuin vauva syntyi, toisaalta halusi jo pienen syliinsä ja toisaalta hirvitti, että mitähän tästä tulee. Mutta kyllä ne asiat lähtee siitä sujumaan aika lailla omalla painollaan. Onhan sitä ihmeissään pienen ihmisen kanssa tutustuessa toisiin, koko ajan tulee varmemmaksi, ja just tuo sisimmässään itseensä luottaminen kantaa pitkälle. Tsemppiä sinulle viimeisiin viikkoihin!

Hienoa että täällä on enskapino taas aktiivinen, jatkakaa samaan malliin. Mukavaa odotusaikaa kaikille ja vauva-puolella tavataan taas!

Norpanpoikaselle onnea pienokaisesta! :)

Meidän pieni neiti on jo yhden kuukauden. Kovasti on kasvanut, painoa oli tullut n. 1200 g syntymäpainoon eli 4165g nyt ja pituutta 53, kun 1 kk neuvolassa käytiin. Hyvin siis ruoka maistuu. Hyvin on arki muutenkin alkanut sujumaan, välillä nukutaan yöt hyvin, välillä levottomammin. Kelien viiletessä on päiväunetkin ulkona maistuneet paremmin, joten en pistäisi pahitteeksi jos ei kovin hellekesä tulisikaan... ;) Kastajaiset pidetään juhannuksena, nyt on kutsumanimenä Aino, kun syntyi Ainon päivänä, mutta eri nimi kasteessa annetaan.

Hyvää kesän jatkoa kaikille!

Weera ja "Aino" 1 kk

Vierailija
39/42 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on töissä jo vähän niin kuin hyvästit heitetty ja lähtökahvit juotu. TOsin, ensi viikolla on töitä vielä 3 päivää, mutta paljon on työkavereita silloin jo kesälaitumilla niin päädyttiin tähän järjestelyyn...

Voi, mua otti ihan mahan pohjasta kun luin Saikun juttua ja ihmetttelin tosiaan, miten pian tämä aika on täällä kulunut... Saikku on ihanan realisti ja tosiaan uskoo hyvin pärjäävänsä tulevasta koitoksesta, niin se pitää ollakin! Mies ehtii varmasti tulla sun tueksi ja turvaksi synnärille, kun sen aika on. Sanotaan, että eppusynnyttäjällä synnytys on harvoin syöksysynnytys! Voimia Saikku :)

Omaan napaan ei kuulu mitään sen ihmempää. Kaikki arvot olleet ihan ok, painoa tullut 4 kiloa ja vauveli pötköttelee raivotarjonnassa, ainakin toistaiseksi. Maha liikkuu ja keinuu kuin pieni laiva ja voihan olla, että vauva hakee siellä jotakin uutta asentoa olla ja köllötellä!

Kiva saada tänne pinoon tosiaan uusia "kasvoja", vaikka ollaan eri raskausviikoilla menossa niin voidaan varmasti puolin ja toisin vaihtaa ajatuksia enskavauvan odotukseen liittyen! Me pidemmällä olijat voidaan kertoa loppuvaiheesta ja toisaalta muistella kukin tyylillään niitä ihanan jännittäviä ensimmäisiä viikkoja :)

Hyvää viikonloppua teille kaikille!

Teittihen ja mahavauva rv 30+4

Vierailija
40/42 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lötkö viikonloppu meneillään, ei mitään suunnitelmia eikä tarvettakaan sellaisille.

Kiva että Weera ja Norpanpoikanen olette käyneet tuomassa vauvakuulumisia! Niitä on aivan ihana lukea valmistautuessaan itsekkin tulevaan. Käyn itse puolestani vauvapuolella vaklimassa, että miten tutuilla menee pikkuistensa kanssa.

Saikku saa nyt odotella maanantaita.. Sulla on kyllä ihana rauhallinen asenne, mitäs sitä hötkyilemäänkään maailman luonnollisinta asiaa. Tietty varmasti vähän kutkuttelee, kun maanantaita ajattelee.. Pakkasin kanssa jo vauvan kotiutumisvaatteet kaukaloon odottamaan.. Yritän kyllä ajatella, että vielä voi mennä viisikin viikkoa, ettei menisi aivan odottamiseksi tämä elämä. Eikä siinä mitään, hyvin kuitenkin jakselen. Ainut on nuo yöt, kun ähisten ja puhisten kylkeä saa vaivalla käännetyksi.. Tsemppiä, tsemppiä ja vielä kerran tsemppiä!!

Pariisitar, tuo on kyllä niin totta että vältettävien ruoka- ym. aineiden lista vain kasvaa. Eikä niissä meinaa perässä pysyä ammattilainenkaan, jos ei neuvolassa työskentele. Olen ehkä itse enemmän kans ylivarovainen, mutta en kestäisi jos itse aiheuttaisin vauvalle jotain. Oon välttänyt pastöröimattomia maitotuotteita ja graavikalaa. Maksamakkaraa oon vetänyt leivän päälle muutaman kerran, kun on niin tehnyt mieli. (Siinä on kans sitä a-vitamiinia, joka voi aiheuttaa sikiön hermoston kehityshäikkää muistaakseni.) Oon ajatellut, että niin pieni määrä ei voi olla haitallista. Ymmärrän toki niitä, jotka haluavat välttää kokonaan. Oon myös värjännyt tukkaa, koska juurikin se vaikuttaa myönteisesti omaan mielenterveyteen, niinkuin sanoit :)

Tuosta vatsan pompahtamisesta kysyit, mulla taisi tulla joskus 16-18 viikon tienoilla, olen hiukan pyöreän mallinen. Silloin myös vähän supisteli ja hommasin samoihin aikoihin tukivyön, jota pidin sitten töissä. Sittemmin supistusten lakattua en ole tukivyötä käyttänytkään.

Ja joo, kerron sitten Emmaljungista kokemuksia, kunhan saadaan käyttöön! Mä oon vain niin lyhyt, että ne tuntuvat aika suurilta ja työntöaisa on alimmillaankin melko korkealla, mutta enköhän saa ne kuitenkin liikkeelle :)

Teittihenilläkin sujuu raskaus hienosti! Sullakin loma häämöttää hyvin lähellä, ihanaa!

Sain miehen eilen kotiin työreissusta, ihanaa! Parisuhteessa on ollut kyllä enimmäkseen tosi seesteistä tässä raskausaikana, mikä on ollut aivan ihanaa. Jotenkin sellainen positiivinen kierre nyt päällä, mitä enemmän antaa toiselle, sitä enemmän saa takaisinkin. Ihanaa saada tuon kanssa lapsi!! (Sori tää hormonieuforia ja että kaikki on niin ihanaa :)

Palataan! F 36+3

PS. Siirrytäänkö takaisin viikkopinoon, kun nyt niin aktiivisuus lisääntynyt?