Lyhennän työaikaani isomman, en pienemmän lapsen kanssa
Tuntuu, että suurin osa ajattelee toisinpäin. Mulla taas lapsi on ollut 1,5-vuotiaasta asti perhepäivähoidossa täysiä hoitoviikkoja, mutta kun täytti 3 vuotta niin aloin tehdä lyhyempää viikkoa ja mahdollisesti teen tätä sinne asti, että lapsi menee lukioon. (Mulla on mahdollisuus lyhyempään työviikkoon omasta halustani, en siis tarvitse lakisääteisiä osittaisia hoitovapaita.)
Onko ketään muuta yhtä "hassua" tai toisin sanoen yleisen mielipiteen vastaista toimintatapaa noudattavaa?
Mä ajattelen jotenkin niin, että mitä isompi lapsi niin sitä tärkeämpää on, että vanhemmat viettävät hänen kanssaan mahdollisimman paljon aikaa. En voi myöskään kuvitella, että lapseni joutuisi olemaan pikkukoululaisena iltapäiviä yksin.
Ehkä ajattelutapani on lähempänä keski-Eurooppalaista kuin suomalaista tapaa? Siellähän töissä käyvät saattavat mennä nopeastikin takaisin töihin, mutta isojakin koululaisia kuskataan eikä jätetä yksin.
Kommentit (4)
Siitä olen eri mieltä että alle 3-v. tarvitsisi VÄHEMMÄN vanhemman seuraa kuin yli 3-v. Mutta asian voi ajatella esimerkiksi niin, että alle 3-v. nukkuu pitkät päiväunet, jolloin hoidossaoloaika ei tunnu niin pitkältä.
Eskarin ja koulun alku on tosi järkeviä syitä lyhentää työpäivää, ettei lapsen tarvitse vaihtaa paikkaa opetuksen jälkeen. On muutenkin uusi ja jännittävä vaihe lapsen elämässä.
no minä olen lyhentänyt pienten ja isojen kanssa ja jatkan myös niin kauan kuin mahdollista. Tuskin sille sun 1,5-vuotiaallekaan niin kauheen kivaa oli olla täyttä hoitoviikkoa hoidossa eli se lyhennys olis ollut paikallaan silloinkin. Mikä sun pointti mahtoi olla?
Vaikka teini-ikäinen tarvitsee vielä vanhempiaan, niin hän tarvitsee myös "omaa aikaa". On aika kamalaa jos teinillä on AINA äiti kotona, eli koskaan ei saa olla kotona ihan yksin. Ja tämän sanon omasta kokemuksesta; muistan miten kivaa oli välillä olla ihan rauhassa kotona kun muu perhe esim. mummolassa käymässä tmv. Sai tehdä mitä huvitti (HUOM: en tarkoita nyt mitään kiellettyä! Vaan esim. huudattaa stereoita kovaa jne.) ja olla omassa rauhassa. Tai jos oli kaveri/kavereita kylässä, niin istua rauhassa keittiössä juttelemassa ja paistaa vaikka samalla lettuja :)
Eli alakoululaiselle ok, mutta ei minusta enää yläkoululaiselle, jos kyse siis siitä että äiti on jo kotona/tulee kotiin samaan aikaan kun nuori tulee koulusta.
mutta tekisin sen lähinnä itseni takia, en 3. ja 4. luokkalaisten lasteni takia.