Miksi suomalaiset taputtavat lentokoneen laskeutuessa?
Kommentit (14)
Junttiuskysymykset sikseen, muttei kannattaisi taputtaa vielä siinä vaiheessa, kun rullataan. Suurin osa lentokoneiden onnettomuuksista tapahtuu kentällä, ei ilmassa! Muistelkaapa esim. äskettäistä Kanadan onnettomuutta.
suurin osa onnettomuuksista tapahtuu sen koneen ollessa maassa.
olen kyllä kuullut ihmisten läpsyttelevän käpäliään (vielä ainakin 10 v sitten :)) mutei onneksi reittilennoilla.
Ja kodeissa vastattiin: " Iltaa" TÄmä on totta!
Emmehän taputa pankissa, kun pankkivirkailija maksaa laskumme.Emme kaupassa kun kassa kertoo laskun summan. Emme katsastuksessa, kun auto on katsastettu.
torressa tai kanarialla, ja niiden mielestä on niin hienoa kun lentäjä onnistuu niiin hienosti siinä laskussa ja huoooh ollaan taas turvallisesti maan kamaralla.
lennän n. 50 lentoa kuukaudessa ja yhden ainoan kerran olen kuullut taputuksia laskeuduttuamme. silloinkin kyseessä olivat saksalaiset turistit eivätkä suomalaiset.
suomalaisten en ole ikinä itse kuullut taputtavan, mutta tällaista olen kuullut tapahtuvan " keihäsmatkoilla" ..
Viimeksi reittilennolla Aasiasta Suomeen matkassa oli virolaisia aikamoinen joukko ja he kyllä taputtivat innostuneesti kun laskeuduimme Hesan. Muut ei taputtanu.
suomalaiset eivät taputa. Eivätkä kotimaan lennoilla. Charter-lennolla olen ollut viimeksi joskus 1989, silloin muut taputtivat paitsi meidän äiti ja isi!
En itse ikinä taputa lentokoneessa, mutta jos joku niin tykkää tehdä, niin so not? Tokko se lentohenkilökuntaakaan harmittaa.
Etenkin lomakohteeseen laskeuduttaessa. Me suomalaiset ollaan niin päälliköitä, että meillä on pokkaa taputtaa. Itse ainakin yritän aina lietsoa kanssamatkustajani taputuksen euforiaan koneen laskeuduttua.
Tämä luulo perustuu siihen, että kun lomalaiset nousevat koneeseen elettyään nestemäisellä ravinnolla kaksi viikkoa, lentoemäntä kysyy ensimmäisenä, että " oletko sinä varmasti tarpeeksi hyvässä kunnossa lentääksesi" . Matkustajat yleensä kieltäytyvät kunniasta, koska uskovat, että joku toinen kyllä suostuu lentämään koneen kotiin.
luonnollista että koneen laskeuduttua jännitys purkautuu helpotuksena. Lentopelkoa voi tuntea myös hyvin kokeneet lentomatkustajat ja " sivistyneetkin" ihmiset, joten junttiuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.