Miksen saanut ponnistusvaiheeseen kivunlievitystä?
Kätilö vain sanoi, ettei ponnistukseen auta mikään puudutus, kun kyselin apua kipuihini. Ponnistuvaihe oli ihan hirveää tuskaa ja yhtä helvettiä reilun tunnin ajan.
Nyt olen lukenut, että pudendaalin voi hyvin laittaa vielä ponnistusvaiheessa ja että monella se on vienyt kivut kokonaan. Vähän hirvittää mennä ensi kerralla (jos sitä tulee) samaan paikkaan synnyttämään, jos en saa sittenkään puudutusta. Muuten kyseinen sairaala on aivan ihana ja kätilöt mahtavia ihmisiä, joten tuntuu kummalta, miksi puudutus multa evättiin?
Kommentit (29)
Yleensä kyllä jonkinlainen jälkipuinti järjestetään, ettei tällaiset asiat jää vaivaamaan ja luomaan jotain ihme harhaluulo huhuja.
spinaalipuudutuksen vaikutus kestää noin 1,5h eikä sitä voi sen jälkeen uusia. eli jos hidas avautuminen niin siitä ei paljoo oo hyötyä enää ponnistusvaiheessa.
ja kuten joku sanoi, sitä kohdunkaulanpuudutusta ei enää voi laittaa kun kohdunkaulaa ei enää ole.
ja aiheesta on tosiaan puhuttu vasta aiemminkin. Pitää käydä läpi myös nuo ketjut. Kiitos vinkistä!
Itsellä ei tarvittu mitään imukuppeja, vaan vauva kyllä eteni koko ponnistuvaiheen tasaisen varmasti, mutta tuskat oli silti aivan järkyttävät. (Ei siinä, etteikö avautumisvaihekin olisi sattunut lähes yhtä paljon!)
- ap
ja sain "vahingossa" toisen annoksen juuri ennen kuin piti alkaa ponnistaa -> ponnistus oli lähes kivutonta ja kaikin puolin helppoa (12 min.)
Kakkosesta sain pyynnöstäni spinaalin juuri ennen ponnistusvaihetta -> täysin kivuton ja helppo ponnistus (10 min.)
Kolmosesta mulla oli epiduraali, mutta en saanut uutta annosta ponnistusvaiheeseen -> ponnistus sattui aivan helvetillisesti, mutta oli sellainen "pakko" että helpotti omalla tavallaan kuitenkin, nopea (3 min.)
Kyllä nuo puudutteet siis oikeaan aikaan annettuna ovat tosi tehokkaita kivunlievityksiä myös ponnistusvaiheeseen.
Eli vaikkei kohdunkaulaa enää olisikaan, voitaisiin pudendaali yhä laittaa? Näin siis olen ymmärtänyt.
- ap
Minä olin ensisynnyttäjä ja synnytyksen kestäessä epiduraalin jälkeen sain spinaalin - tuloksena, ettei minkäänlaista ponnistuksen tunnetta koskaan tullut, mulla ei ollut mitään tietoa, mitä piti tehdä, koska spinaalin vaikutuksesta kroppa ei toiminut enää...
kohdunkaulapuudute = paracervikaalipuudute
Pudendaalipuudute sen sijaan laitetaan välilihan pudendaali (vai pudendus?) hermoon ja sen voi laittaa milloin vaan. Sitä ei vaan kuulemma ihan kuka tahansa osaa laittaa :-/
Eli vaikkei kohdunkaulaa enää olisikaan, voitaisiin pudendaali yhä laittaa? Näin siis olen ymmärtänyt. - ap
Ja epiduraalin sekä spinaalinkin saaminen voi estyä, jos anestesialääkärillä on kiirettä. Näin kävi mulle tokassa synnytyksessä. Onneksi synnytys oli nopea ja ponnistuvaihe vain minuutin, jos sitäkään. Samalla kun aloin ponnistaan, niin anestesialääkäri tuli oven rakoon katteleen vaan kätilö joutu huikkaan hälle, ettei enää tartte :D
Kolmannessa sain sentäs kohdunkaulanpuudutteen, kun sattui sellanen kätilö oleen vuorossa, jolla oli tuon laittamiseen lupa. Ei kyllä auttanu siihen ponnistuskipuun..
Mulla on sellainen käsitys, että puudendaali ei ole kauhean yleinen puudutus. Ilmeisesti kaikki lääkärit (vai voiko kätilä laittaa sen, en tiedä) eivät osaa laittaa sitä. Mutta sen sanotaan auttavan juuri ponnistusvaiheen kipuihin. Myös spinaali auttaa ponnistusvaiheessa kunhan ajoitus osuu kohdalleen. Pyydä päästä mahdollisella seuraavalla pelkopolille. Siellä nämä asiat voidaan käydä valmiiksi läpi ja merkata synnytystä varten papereihin.
ja helppoa oli silti kuin heinänteko.
Minä olin ensisynnyttäjä ja synnytyksen kestäessä epiduraalin jälkeen sain spinaalin - tuloksena, ettei minkäänlaista ponnistuksen tunnetta koskaan tullut, mulla ei ollut mitään tietoa, mitä piti tehdä, koska spinaalin vaikutuksesta kroppa ei toiminut enää...
tiennyt, että ennen ponnistusvaihetta voi saada puudutteen. Sain tämän tietooni vasta, kun lueskelin asiasta netistä nyt jälkeen päin.
Yleensä kyllä jonkinlainen jälkipuinti järjestetään, ettei tällaiset asiat jää vaivaamaan ja luomaan jotain ihme harhaluulo huhuja.
En kerralla kyllä pyydän jonkun puudutteen vaikka väkisin! Spinaali voisi olla hyvä, koska avautumisvaihe oli mulla ekassakin synnytyksessä nopea, joten luulisin 1,5 h ajan riittävän ainakin melkein.
6-7cm, sitten loppu aukeaakin hujauksessa ja saat kivuttoman ponnistusvaiheen.
tiennyt, että ennen ponnistusvaihetta voi saada puudutteen. Sain tämän tietooni vasta, kun lueskelin asiasta netistä nyt jälkeen päin.
En kerralla kyllä pyydän jonkun puudutteen vaikka väkisin! Spinaali voisi olla hyvä, koska avautumisvaihe oli mulla ekassakin synnytyksessä nopea, joten luulisin 1,5 h ajan riittävän ainakin melkein.
Anestesialääkäri oli kuitenkin paikalla sairaalassa, joten luulisi hänen osaaavan?
Pelkopoli tuntuu hieman liioitellulta kohdallani, koska ei mulle tuosta mitään varsinaisia traumoja jäänyt. Mutta pitää sitäkin miettiä sitten, jos tulen joskus raskaaksi uudestaan. Ei mikään ihan mahdoton ajatus!
ponnistusvaiheeseen mitään puudutuksia :O
Esikoisen aikaan ei vaikuttanut epiduraali, kipeäähän se kävi, mutta ponnistaminen oli helppoa.
Toisen aikaan spinaali vaikutti vielä ponnistusvaiheessa, kipeää se sattui siltikin, joskaan ei niin pahasti, mutta ponnistamisen tarvetta ei tullut, suunta meni hukkaan yms.
Huonommin sain ponnistettua. Nopeampaa lapsi kyllä tuli toisen aikaan pihalle, mutta ei siitä puudutteesta niinkään hyötyä ollut. Mieheni sai huudella milloin tulee supistus että sain alkaa ponnistamaan.
Nyt on tulossa kolmannen synnytys, enkä kyllä halua samanlaista ponnistusvaihetta kuin toisen lapsen aikaan.
Pyydä spinaali vasta kun olet auennut
6-7cm, sitten loppu aukeaakin hujauksessa ja saat kivuttoman ponnistusvaiheen
Mulla oli nimittäin jo 3,5 cm kohdalla melko sietämättömät kivut. Suunnitelmani on, että jos joskus vielä synnytän, niin lähden sairaalaan niin ajoissa, että saan kivunlievitystä heti, kun olen sen määrätyt neljä senttiä auki. Viimeksi sain epiduraalin ollessani viisi senttiä auki (eivät ehtineet sitä aiemmin antaa ruuhkan takia) ja sitten aukeninkin loput viisi senttiä tunnissa. Kesti kuitenkin vielä tunnin, että pääsin kunnolla ponnistamaan ja toisen tunnin, että vauva oli pihalla, joten epiduraalin teho ehti hävitä tuohon mennessä.
Jos siis oletetaan, etten kestä sinne 6-7 cm ilman puudutetta, niin mites sitten kannattaisi tehdä? Voiko spinaalia laittaa useampaa kertaa?
- ap
spinaalia voi uusia.
Entä jos laittaisi alkuvaiheen avautumiseen kohdunkaulapuudutteen?
- ap
Huomaat varmaan itsekin että olet elossa joten et sä siihen kipuun kuole seuraavallakaan kerralla.Mä en myöskään pysty kuvitteleen et mikään sattuu enempää,olin niin väsynyt kivusta et koko kroppa tärisi,selkälihakset kramppas ja elämää pahempi migreeni laukes joten kätilö päätti hakea lääkärin ja jouduttiin käyttään imukuppia kun mä en pystynyt enää ponnistaan.Silti "kadun" eniten sitä et puudutettiin koska se ilmeisesti pitkitti ponnistuvaihetta joka sit epäonnistui.Tai no,onko mikään synnytys epäonnistunut jos lapsi syntyy terveenä.Ei =)
ainoana kivunlievityksenä koko synnytyksessä vain 2 kertaa jotain puudutepiikkejä "sinne"..jälkimmäinen satsi ei kyllä auttanut ollenkaan ja sen antamisen jälkeen aloinkin ponnistamaan ja vauva syntyi 10 minuutin jälkeen. Turhia oli nuo piikit....
Eli ilmeisesti sama on sattunut usemmalle?
Ensi kerralla pitänee pyytää tuo spinaali. Kauanko sen vaikutus kestää?
ap