Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jonkun lapsi muka jäänyt ilman tarhapaikkaa virikelasten takia? Enpä usko.

Vierailija
26.01.2011 |

Tarhapaikan saa jokainen lapsi, ehkei siitä lähipäiväkodista, mutta työssäkäyvällä on kyllä aikaa ja rahaa kuskata pentunsa vähän kauemmaksikin hoitoon.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän sitä palataan. Jokainen haluaa lapselleen virikkeellisen hoitopaikan. Jokainen päivähoidossa oleva lapsi on virikelapsi.

Vierailija
42/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtänyt mun pointtia, että yhtä lailla se on pois työssäkäyviltä jos se virikelapsi on päiväkodissa tai pph:lla.

Se on mulle yksilysti missä on, mutta hoitopaikan se silti syö vaikka se ei päiväkodissa olisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähenis huomattavasti ja taas tilanne olis yhtä huono kuin nyt.

Vierailija
44/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku työtön tai äitiyslomalainen vie lapsensa hoitoon. Ei tietenkään ole.

Vierailija
45/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan oikeasti noin huono tilanne, että työssäkäyvien lapset laitetaan toiselle puolelle kaupunkia ja virikelapset lähipäiväkoteihin?

Itse asun Espoossa, ja sain yllättäin töitä. Hoitopaikka luvattiin kahdessa viikossa, kuten lakikin määrää. Päivähoidon johtaja sanoi, että kaupunki on jaettu alueisiin, ja lapsi pääsee kyllä aina oman alueen päiväkotiin, vaikkakaan ei just siihen lähimpään välttämättä.

Ja niin lapsi pääsikin, kilometrin päähän, vaikka täyttä sanottiin olevan joka paikassa.

Vierailija
46/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä kaikilla lapsilla pitäisi olla samanlaiset oikeudet, oli niiden äiti kotiäiti tai ei.

Fakta on se, että lapsen kehitykselle on etua, kun lapsi saa olla ikätovereidensa kanssa tekemisissä. Tästä on kaiken maailman tutkimuksia tehty.

Ei ole kenekään lapsne vika, jos äiti haluaa lusmuilla kotona.

Kukaan ei ajattele lapsen etua, vaan kaikki miettii sitä, kenen äiti on hyvä ja kenen äiti ei...

Vierailija
47/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivähoidossa olleet lapset olivat ihan hyvinvoivien äitien lapsia, ystäviäni, jotka suoraan sanoivat että näin on mukavaa. Haluavat kerran elämässään vähän nauttia kun on mahdollisuus. Mutta samaan aikaan ainakin yksi perhe joutui laittamaan lapsensa eri päiväkoteihin ja toinen perhe viemään lapsensa kauas hoitoon. Toinen näistä perheistä hankki toisen auton, jotta selviää tilanteesta. Toinen perhe jäi hätää kärsimään, en tiedä tarinan loppua.

Vierailija
48/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että niitä virikelapsia ei OIKEASTI ole niin hirveästi kuin täällä palstalla annetaan ymmärtää. Ja tajuatko, että vaikka sinun mielestäsi naapurin äiti makaa persiillään koko päivän ja syljeskelee kattoon silläaikaa kun sen lapsi on virikehoidossa, niin sillä saattaa OIKEASTI olla syy tähän toimintaan. Sitä kun vaan ei sinulle ole kerrottu, eikä se sinulle kuulu.

Ja ihan pikkuisen kuntapolitiikkaa seuranneena voisin kommentoida, että vähän ruusuisen luottavainen suhtautuminen sulla on noiden laskelmien suhteen. Lapset ja nuoret nyt vaan sattuu olemaan kuntasäästämisen kohde... Sitten lietsotaan tälläistä virike-hysteriaa, että saadaan huomio pois oikeista ongelmista.

Äh, en mä jaksa oikeesti enää tästä vääntää

Olen itse ollut viimeiset 10 vuotta kunnalla töissä asiantuntijatehtävissä, joten joo, kunnan päätöstenteko on tullut tutuksi. Ja jos mitenkään voit uskoa, niin kunnan päätöksenteko ei lähde siitä liikkeelle, että jotain pitäisi lopettaa tai supistaa.

Virikelapsia on arvioitu olevan noin 10 % päiväkodissa hoidetuista lapsista. Ei ole enää kyse mistään marginaaliryhmästä, vaan ihan selvästi sellaisesta asiasta, joka kannattaa ottaa lähempään tarkasteluun.

Vierailija
49/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisin kuin työttömällä, joka tarvitsee lapselleen virikehoitopaikan juuri siitä lähimmästä päiväkodista.

Työssäkäyvälle maksetaan palkkaa, eli hänellä on varaa vähän päivähoidosta maksaakin.

Työtön saa nettona vain n. 500€, mikäli on kelan päivärahalla ja lastensuojelullisista syistä on hyvä että lapsi on päiväkodissa ja saa 3krt päivässä ravitsevaa ruokaa, ilmaiseksi.

Siis saako työttömänä 500e käteen kuussa??!! Itse en ole koskaan ollut työttömänä, mutta työksi on kelvannut kaikki puhelinmyynnistä siivoukseen. Tällähetkellä meidän 4-henkiselle perheelle jää kaikkien kulujen jälkeen vain vajaa 500e/kk käyttörahaa. Josta maksetaan mm. työmatkakulut ja ruuat. Ja silti maksetaan täydet päivähoitomaksut yms.

Vierailija
50/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungeissakin päiväkotipaikkoja jaetaan sillä perusteella että olisivat mahdollisimman lähellä, harvoin nyt ihan toiselle puolelle kaupunkia tarvitsee kuljettaa lasta! Tietysti ne tapaukset, joissa ei ymmärretä hakea lapselle hoitopaikkaa ajoissa, mutta onko se nyt kenenkään muun syy kuin sen joka ei hae paikkaa ajoissa, jos tietää sitä tarvitsevansa. Silloin voi joutua kuljettamaan lasta kauemmaksikin jonkun aikaa ja saa siirrettyä lapsen lähemmäs vasta myöhemmin.

Me haettiin paikkaa yli 8 kk ennen hoidon aloitusta, eikä saatu paikkaa lähipäiväkodista. Tai yhdestäkään niistä muista vaihtoehdoista, joita hakemukseen laitoimme. Ihan vastakkaiselta suunnalta saatiin paikka lopulta. Helsingistä kyse.

Lähipäiväkoti oli pullollaan virikelapsia ja me roudattiin edestakaisin meidän lasta hoitoon ja kotiin. Onneksi vääntämisen jälkeen suht nopeasti järjestyi tilaa lähipk:sta ja lapsi siirtyi sinne.

Nyt laitoin vahingon kiertämään ja esikoinen jatkaa osa-aikaisesti pk:ssa, kun minä olen vauvan kanssa kotona. Äkkiseltään laskien tiedän ainakin kymmenen muutakin virikelasta meidän pienessä pk:ssa.

Rehellisesti olen sitä mieltä, että onhan tuo virikehoito aikamoista verovarojen haaskausta. Toki itse siitä otan täyden hyödyn irti, kun se kerran on mahdollista. Enkä tietystikään ota riskiä ja luovu kovalla vaivalla ansaitusta paikasta.

Sitä paitsi ei kai kukaan ole niin naiivi, että luulee virikehoidon lopettamisen tarkoittavan sitä, että silloin päiväkodeissa olisi paremmin tilaa? Virikelasten kotiin jäänti ei pk-paikkoja lisäisi. Se johtaisi ainoastaan pk-paikkojen määrän vähenemiseen. Päiväkodit mitoitettaisiin ainoastaan työssäkäyvien lapsille ja sama niukkuus jatkuisi.

Vierailija
51/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungeissakin päiväkotipaikkoja jaetaan sillä perusteella että olisivat mahdollisimman lähellä, harvoin nyt ihan toiselle puolelle kaupunkia tarvitsee kuljettaa lasta! Tietysti ne tapaukset, joissa ei ymmärretä hakea lapselle hoitopaikkaa ajoissa, mutta onko se nyt kenenkään muun syy kuin sen joka ei hae paikkaa ajoissa, jos tietää sitä tarvitsevansa. Silloin voi joutua kuljettamaan lasta kauemmaksikin jonkun aikaa ja saa siirrettyä lapsen lähemmäs vasta myöhemmin.

Totta! Meillä vähän samantapaisia kokemuksia. Jos itse olisin vauvan kanssa, tod.näk. lapset saisivat jatkaa osa-aikaisina päiväkodissa koska hoitopaikan saaminen lähellä olevasta päiväkodista oli niin pitkä ja työläs projekti etten siihen enään hevillä alkaisi uudestaan. Voisipa sitten saada sen nuorimmaisenkin vähän helpommalla samaan paikkaan hoitoon kun sisarukset on samassa paikassa.

Näin se vaan menee - eikä voi mitään.

Me haettiin paikkaa yli 8 kk ennen hoidon aloitusta, eikä saatu paikkaa lähipäiväkodista. Tai yhdestäkään niistä muista vaihtoehdoista, joita hakemukseen laitoimme. Ihan vastakkaiselta suunnalta saatiin paikka lopulta. Helsingistä kyse.

Lähipäiväkoti oli pullollaan virikelapsia ja me roudattiin edestakaisin meidän lasta hoitoon ja kotiin. Onneksi vääntämisen jälkeen suht nopeasti järjestyi tilaa lähipk:sta ja lapsi siirtyi sinne.

Nyt laitoin vahingon kiertämään ja esikoinen jatkaa osa-aikaisesti pk:ssa, kun minä olen vauvan kanssa kotona. Äkkiseltään laskien tiedän ainakin kymmenen muutakin virikelasta meidän pienessä pk:ssa.

Rehellisesti olen sitä mieltä, että onhan tuo virikehoito aikamoista verovarojen haaskausta. Toki itse siitä otan täyden hyödyn irti, kun se kerran on mahdollista. Enkä tietystikään ota riskiä ja luovu kovalla vaivalla ansaitusta paikasta.

Sitä paitsi ei kai kukaan ole niin naiivi, että luulee virikehoidon lopettamisen tarkoittavan sitä, että silloin päiväkodeissa olisi paremmin tilaa? Virikelasten kotiin jäänti ei pk-paikkoja lisäisi. Se johtaisi ainoastaan pk-paikkojen määrän vähenemiseen. Päiväkodit mitoitettaisiin ainoastaan työssäkäyvien lapsille ja sama niukkuus jatkuisi.

Vierailija
52/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole virikelasten vanhempien syy, jos hoitopaikkoja on liian vähän. Syy löytyy kuntapäättäjissä. Kyllä hallinnossa pitäisi tietää paljonko suunnilleen on lapsia jollakin alueella (äitiysneuvoloista ja maistraatista löytyy dataa) ja osata mitoittaa hoitopaikat sen mukaan. Mutta ei vaan viitsitä tai haluta priorisoida.

Miettikää ketä äänestätte kuntavaaleissa.

Vierailija
53/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun virikelapsi ei ainkaan vie kenenkään paikkaa päiväkodista, koska ryhmä on vajaa ja moni siinä ryhmässä on näitä kaukaa kuskattuja...

Vierailija
54/54 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhapaikan saa jokainen lapsi, ehkei siitä lähipäiväkodista, mutta työssäkäyvällä on kyllä aikaa ja rahaa kuskata pentunsa vähän kauemmaksikin hoitoon.

Mua kyllä nyppii ihan helvetisti, että en saantu ipanalleni lähimpään päiävkotiin puolentoistakilometrin päähän hoitopaikkaa. Nyt hoitopaikkaan on matkaa reilu 9 km, ja eri suunnassa kuin työpaikkani on. Työssäkäyvällä nimenomaan ei ole ylimääräistä aikaa kuskata tenaviaan kaupungin toiselle puolelle! Isossa kaupungissa ruuhka-aikana hoitopäivä pitenee helposti yli tunnilla. Kotiäideillä ja työttömillä sen sijaan olisi aikaa kuskata muksujaan vähän kauemmaskin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi