Siskoni teini ei ole niin kiltti kuin antaa ymmärtää
Siskoni ei vaan asiaa näe. Tai ehkä kyse ei ole kiltteydestä, mutta tää neitokainen osaa käyttää etenkin äitiään hyväksi. "Lintsailee" treeneistä ja koulusta vähän väliä. Valittaa nuhaa, kuumetta (ko. perheessä 36,9 on jo kuumetta), korvakipua, vatsakipuja jne. Ja sitten saa olla taas pois koulusta tai treeneistä. Luulen, että kyse on siitä, että neitiä ei huvita aina koulu tai treenit tai sitten noita treenejä on niin paljon, että kerta kaikkiaan ei aina jaksa. Neidillä on ainoastaan yhtenä iltana vapaata harjoituksista, ja myös viikonloput menee treenatessa tai peleissä. Aina kun on kotona vetäytyy huoneeseensa lukemaan, aina ei vaivaudu edes vieraita tervehtimään (ei edes viimeksi veljensä synttäreillä), ja käyttäytyy muutenkin tosi flegmaattisesti. Koulu on toistaiseksi vielä mennyt hyvin, mutta huolestuttaa kuitenkin, miten jatkossa.
Kommentit (10)
Mutta en katso velvollisuudekseni selittää kaikille,miksi murkkuni oli tänään pois koulusta, vaikka ei kuumetta ollutkaan 39 astetta. Se on meidän välinen juttu ja ei kaikille juoruakoille kuulu.
Puhut kyllä melko halveksivassa ja ivallisessa sävyssä lapsesta.
Jos häntä ei harrastukset huvita eikä kiinnosta, eikö niitä voi lopettaa? Jaksaisi varmaan koulunkin paremmin jos ei tarvitsisi joka ilta ravata jossain treeneissä. Jos taas itse haluaa jatkaa, itse kestää myös seuraukset lintsauksesta - kyllä teini jo sen ymmärtää.
Murrosiässä tuollainen käyttäytyminen on normaalia eikä sukulaistätien (varsinkaan tuollaisten arvostelijoiden) kanssa seurustelu tosiaan kauheasti kiinnosta. Et ole itse ollut teini?
En minäkään tekisi muuta kuin lukisin, jos pitäisi muu aika rampata töissä ja treeneissä, jopa viikonloputkin menisi siinä. Koska teinillä on aikaa olla rauhassa yksinään?
tavalliselta nuorelta kuulostaa. Ja jos koulukin kerran menee hyvin, niin mitä ap oikeastaan huolehtii?
itse aina? Kuinka usein harrastat liikuntaa, eikö ole koskaan tehnyt mieli jättää kertaa väliin? Olisiko kiva, jos joku muu kutsuisi kotiisi vieraita, joiden kanssa sinun pitäisi seurustella, vaikka mieluummin lukisit kirjaa? Muistatko yhtään, miltä tuntui olla melkein aikuinen, mutta silti toisten armoilla ja määräysvallassa?
Tuollaista "neitiä" liikaa pomottelemalla vanhemmat saavat vain huonot välit kohta aikuiseen lapseensa. Jos koulu menee hyvin ja harrastukset itse valittu, niin hyvä niin. Lintsaukseen pitää tietysti puuttua, jos se on ihan jatkuvaa. Kipeänä ei tietenkään tarvitse kouluun mennä.
Koulutyö jää vähemmälle ja aiheuttaa stressiä. Kokeita on paljon, ja siksi lukee huoneessaan pärjätäkseen koulussa, vaikka olisikin juhlat. Ehkä välillä ei vain ehdi lukea tarpeeksi ja teeskentelee sairasta, jotta saa ylimääräisen lukupäivän.
Olisiko aika puhua siskosi ja tämän teinin kanssa ja ehdottaa treenien vähentämistä tai harrastuksen lopettamista? Veikkaan, että lapselta alkaa kohta palaa kynttilä loppuun molemmista päistä. Koulunkäynti on aika työlästä, jos haluaa menestyä hyvin. Siihen päälle treenit ja yhtälö voi olla mahdoton.
Jos on kurja olo, kurja on treenata. Joskus lapset ei henno sanoa vanhemmilleen, etteivät jaksa enää harrastaa. Jos harrastukseen on satsattu rahaa, aikaa ja vaivaa, lapsi kokee ehkä velvollisuudeksi harrastaa edelleen.
Kyllä meillä lapset haluavat ajoittain olla omissa oloissaan, ei ole pakko tulla toisten pariin, jos ei ole sellainen fiilis. Mutta tottakai tervehditään talossa olevia vieraita ja tuttuja, jos liikutaan samoissa tiloissa, omassa huoneessaan saa olla. Omista lapsistani yksi on erittäin ujo ja arka, en todellakaan pakota väkisin vierasjoukon keskelle esittäytymään, jos haluaa olla itsekseen.
Ja en ole ainut. Olen miettinyt, josko neidillä on liikaa harrastuksia. Joku kerta minulle valitti, kun ei oel kuin perjantait vapaata ja silloinkaan ei saa mennä karvereiden kanssa ulos, kun aamulla on treenit. Ymmärrän kyllä, että teinien käytös voi olla melko flegmaattista, mutta silti jokin häiritsee kummityttöni käytöksessä. Usein kysyy koska voi meille tulla yökylään tai lähteä kanssani teatteriin/leffaan, mutta yleensä esteeksi tulee se, että hänellä ei ole vapaa-aikaa tai ei jaksa, mutta silti kysyy. Ja meille hän on aina tervetullut, asutaan lähekkäin, joten yötä voi olla vaikka arkenakin.
Jos on kurja olo, kurja on treenata. Joskus lapset ei henno sanoa vanhemmilleen, etteivät jaksa enää harrastaa. Jos harrastukseen on satsattu rahaa, aikaa ja vaivaa, lapsi kokee ehkä velvollisuudeksi harrastaa edelleen.
Kyllä meillä lapset haluavat ajoittain olla omissa oloissaan, ei ole pakko tulla toisten pariin, jos ei ole sellainen fiilis. Mutta tottakai tervehditään talossa olevia vieraita ja tuttuja, jos liikutaan samoissa tiloissa, omassa huoneessaan saa olla. Omista lapsistani yksi on erittäin ujo ja arka, en todellakaan pakota väkisin vierasjoukon keskelle esittäytymään, jos haluaa olla itsekseen.
Ja ymmärrän, että haluaa olla ajoittain omissa oloissaan, mutta hänellä se ei enää ole ihan ajoittaista.
ap
Teinillä on joku SYY miksi käyttäytyy noin. Sinä voisit jutella tytön kanssa ja kysellä olisiko hänellä huolia, masennusta, jotain. En tajua miksi teinit nähdään jonain ei-ihmisiä jotka tekevät vaan pahuuttaan asioita.