Päivähoidosta kysymyksiä (helsinki)
Hel.fi sivuilla luki että meihin otetaan yhteyttä kahden viikon sisällä siitä kun päivähoitohakemus on jätetty. Pitääkö tuo paikkansa? Saako noin pian jo tietää mistä päiväkodista saa paikan?
Mulla alkaa työt heinäkuun puolivälissä mutta onko päiväkodit heinäkuussa auki? Ei varmaan ainakaan kaikki? Kun nyt ehdin jo täyttää netissä päivähoitohakemuksen ja laitoin että tarvittaisiin paikka heinäkuussa mutta ei kai ole järkeä viedä lasta pariksi viikoksi johonkin eri päiväkotiin kuin se mistä varsinainen paikka sitten saatisiin? Kun en hakemusta tehdessä tajunnut että eihän ne kaikki taidakaan olla auki heinäkuussa. Mieluummin sitten koitettaisiin järkätä niin että esim. mies on lomalla elokuuhun asti ja sitten lapsi menisi hoitoon. Mutta voikohan tuota enää muuttaa?
Toivottavasti joku tajusi tästä mun sepustuksesta ja olisin kiitollinen jos viitsisitte vastata tyhmälle.
Kommentit (10)
yleensä syksyn hoitopaikoista tehdään päätökset myöhään keväällä. Meidän kunnassa on menossa kysely esikoulupaikoista. Koska kaikissa tarhoissa ei ole esikoulupaikkoja niin osa lapsista joutuu vaihtamaan tarhaa ja siten vaikuttavat myös vapaisiin tarhapaikkoihin.
Heinäkuussa on hoito yleensä järjestetty varatarhoissa. Ja kuukaudella voi siirtää tarhaan menoa.
luuri käteen ja soitat käsittelijälle. Löytyy kun pyydät kaupungin puhelinvaihdetta yhdistämään. Siellä vastaa henkiö, joka neuvoo.
parin viikon kuluessa jutellakseen tilanteestanne ja käydäkseen hakemuksen läpi. Heinäkuussa alkava hoito saattaa mennä syksyn hoitopaikkojen kanssa samaan aikaan käsittelyyn, ja ainakin meidän alueella sijoituskokous on toukokuussa. Käsittääkseni hoidon alkamispäivää voi lykätä vielä, juttele siitä kun soittavat.
Sitten soitettiin tarhasta ja tarjottiin kerhopaikkaa 2 kertaa viikossa 2 tuntia.
Juu juu. Kun oli siis tarkoitus tehdä gradu loppuun, mutta ilmeisesti kaupungin mielestä se oli huono syy hoidolle.
Ajattelinkin että tuskin ne sitä paikkaa niin pian päättävät. Täytyy sitten sanoa kun sieltä soitetaan että lapsi aloittaisikin päiväkodissa vasta elokuussa.
Sitten soitettiin tarhasta ja tarjottiin kerhopaikkaa 2 kertaa viikossa 2 tuntia.
Juu juu. Kun oli siis tarkoitus tehdä gradu loppuun, mutta ilmeisesti kaupungin mielestä se oli huono syy hoidolle.
Eikö kuitenkin kaikille se paikka kuulusi hankkia jos kerran on hoidon tarve? -ap
vaan kotiin tuli helmi vai maaliskuussa jätettyjen hakemusten jälkeen postia toukokuussa hoitopaikoista. Toiselle lapselle osoitettu paikka päiväkotiin, jonne ei oltu haettu.
vaan kotiin tuli helmi vai maaliskuussa jätettyjen hakemusten jälkeen postia toukokuussa hoitopaikoista. Toiselle lapselle osoitettu paikka päiväkotiin, jonne ei oltu haettu.
juuri tuota pelkäänkin, että sieltä ei edes olla yhteydessä ja sitten saadaan paikka jostain kaukaa mistä ei olla edes haettu. Toivottavasti ei käy niin... -ap
Olin itse yhteyttä sähköpostitse kun teimme aloitusaikaan muutoksia. Hoitopaikasta tuli tieto aivan viime tippaan eli kuukautta ennen, vaikka olin jättänyt hakemuksen vuotta aikaisemmin.
Soittelinkin jo aika monta kertaa kun tiedonsaanti vaan kesti ja kesti, vaikka lupailivat aina, että silloin ja silloin saa tietää.
Kukaan ei ollut yhteydessä kuin vasta kuukausi ennen hoidon aloitusta, hakemus jätetty 8 kk aiemmin. Tuolloin kävimme hlökohtaisesti tutustumassa toivottuun päiväkotiin ja soittelimme hoidon aloituksen lähestyessä.
Saimme lopulta paikan aivan eri päiväkodista kuin mihin haimme. Ei siis ollut yksikään niistä vaihtoehdoista, mitä olimme esittäneet, ei yhtään edes samalla suunnalla. Käytännössä siis ihan toiselta puolelta kaupunkia. Lopulta sain väännettyä paikan vähän lähempään päiväkotiin, jossa lapsi joutui käymään pari kuukautta ennen kuin pääsi lähipäiväkotiin.
Heinäkuussa on tosiaan moni päiväkoti kiinni, ja vaikka olisi aukikin, vakihenkilökuntaa lomalla. Itse en silloin hoitoa aloittaisi, jos vain mahdollista.
Käsittääkseni hoidon aloitusta voi lykätä kuukauden, eli sinun kohdallasi elokuuhun. Muutenkin luulen, että sun kohdallasi hakemuksen käsittely on yhdessä elokuun paikkojen käsittelyn kanssa. Päätös tulisi siis varmaan toukokuussa, pahimmassa tapauksessa kirjeitse toukokuussa. Kannattaa ottaa yhteyttä ja keskustella vaihtoehdoista, itse olisin yhteydessä toivotun päiväkodin johtajaan.