Haiman leikkaus.
Onko kukaan ollut haiman leikkauksessa?
Itse olen menossa, koko haima poistetaan kolmen kasvaimen takia.Tässä ollaan jokseenkin pelon ja jännityksen tuntein.
Miten on mennyt?Kauan kestänyt toipua?Jne.
Kommentit (25)
oliko oireet sellaiset että pahenivat ajan kanssa?
..se meni ohi ajan kanssa ja pysyikin pari vuotta poissa.Nyt sitä on ollut viime kesästä lähtien ja kipu aallot ovat pidentyneet ja tulevat useammin.
Mä en varmaan olisi mennyt lääkäriin, ellei olisi ollut muuta syytä käydä.
Tässä on sähköpostiosoitteeni: Koralli(at)luukku.com
hei vaan kaikille.itseltäni poistettiin haima, perna, sappirakko , 1/3 osa vatsalaukkua jatkuvien haimatulehduten takia.18kpl tulehduksia kyseessä oli haimasyövän esi aste ,eli en vielä sairastanut haima syöpää,josta olen onnellinen.leikkaus kesti 9,5 tuntia toipuminen 8 viikkoa sairaalassa, koska oli tulehdusta vatsaontelossa tehtiin 3 leikkausta.jos ei olisi tullut tulehdusta toipuminen huomattavasti nopeampaa.kyllä tästäki on selvitty hyvin kesäkuussa takas töihin tsemppiä kaikille kohtalo tovereille
Minulta poistettiin haiman pää ja pohjukaissuoli
Diagnoosi oli Impn sivutiehyet. Leikkaus kesti 5h. 10vrk osastolla, saikkua 8vko
Kipulääkkenä enää panadol 3krt/vrk,leikkauksesta 20vrk, haava on pitkä, kyljestä kylkeen. Vielä ei mitään ihmeempää ole ilmaantunut, kohtalaisen hyvin voin. Uloste on välillä vetelää ja tekee häijyä suolessa, hiki pukkaa pöntöllä istuessa. Syön normaalia ruokaa, mitään erikoisohjeistuksia en saanut kotiin lähtiessä
Asia vaan on niin ettei aina voi oikein valita, pitää vaan mennä mukana. Näillä mennään
[quote author="Vierailija" time="12.06.2012 klo 15:10"]
hei vaan kaikille.itseltäni poistettiin haima, perna, sappirakko , 1/3 osa vatsalaukkua jatkuvien haimatulehduten takia.18kpl tulehduksia kyseessä oli haimasyövän esi aste ,eli en vielä sairastanut haima syöpää,josta olen onnellinen.leikkaus kesti 9,5 tuntia toipuminen 8 viikkoa sairaalassa, koska oli tulehdusta vatsaontelossa tehtiin 3 leikkausta.jos ei olisi tullut tulehdusta toipuminen huomattavasti nopeampaa.kyllä tästäki on selvitty hyvin kesäkuussa takas töihin tsemppiä kaikille kohtalo tovereille
[/quote]
Olen aina luullut että ilman haimaa ihminen ei voi tulla toimeen. Siis poisto == kuolemantuomio. Mitä puutteita tulee / mitä lääkkeitä joutuu syömään poiston jälkeen?
Miten tuo ilmeni?
Kauanko jouodut olemaan sairaalassa ja saikulla?
Ja mulla on ollu ns."hermosärkyjä" mahassa.Viiltävää kipua joka menee aaltomaisesti läpi keskikropan, eikä meinaa loppua millään.
Sairaalassa oloajasta ei tiedä, riippuu kuinka kaikki menee.Vähintään viikko, kenties toinenkin.Sokeritauti tulee kun haima poistetaan ja niiden arvojen hakemisessa saattaa mennä kuulemma tovi.
Kuuteen viikkoon ei saa nostaa maitopurkkia painavampaa.
Ja niin, toivotaan todella että kaikki menee hyvin..
ikävää, että sulle on tullut tommonen. :(
Toivotaan, että kaikki menee hyvin (varmasti menee). Muista, että suomessa kuitenkin lääkärit on huippuluokkaa, ja ennen kuin kukaan tulee sua masentamaan, että "sattuu niitä virheitä suomessakin", niin no joo, mutta erittäin harvoin. Ja tuon alan leikkauksia tekee vaan rautaiset ammattilaiset!
Olet hyvissä käsissä,älä huolehdi.
Otat paljon lukemista sairaalaan, ja vaikka jonkun teknisen pelin (Nintendo DS lite), jolla voit pelata.
Onko sulla sellaista kännykkää, jolla pääset nettiin?
Voisit surffailla av:lla ja muilla palstoilla.
Me ollaan sun tukena! :)
Don´t worry!
t. se, joka kyseli oireita ja sairaalassa olo aikaa (menen itse paaaljon pienempään operaatioon, mutta joudun olemaan sairaalassa perussairauteni takia - kun muuten pääsisin samana päivänä kotiin) :)
Positiivisella mielellä tässä yritetään olla.Mutta kaikki vaihtoehdot on otettava huomioon, niinkuin se kirurgikin mulle sano.
Ajattelinkin että otan lukemista mukaan ja ehdottomasti pakko päästä surffailemaan :) Eikä sillä, olen ennenkin ollut leikkauksissa ja sairaalassa, mutta tämä on ehdottomasti suurin leikkaus.Ja kun ei yhtään tiedä mitä odottaa toipumiselta ja muulta.
Aikuinen tässä nyt pystyykin jollain tapaa pitää päänsä kylmänä.Lapsille tässä nyt vähän on kertomista.
Tsemppiä myös sinulle itsellesi operaatioon! :)
Missä sairaalassa sinut leikataan ja kuka kirurgi?
Itse olen ollut maksaleikkauksessa kirurgisessa, aivan ihana kirurgi oli ja hoitajat osastolla, ihan paria tapausta lukuunottamatta. :)
Tsemppiä, toivon että kaikki menee hyvin!!
En muista yhtään kirurgin nimeä jota kävin tapaamassa (meni hieman ohi siinä tilanteessa).Naiskirurgi oli kuitenkin.
Sanoi myös kahden muun kirurgin nimen (oiskohan Sand tms ollut toinen) joka on leikkauksessa mukana.
Kunhan tuo tarkempi esikäynti vielä tulee, selviää nuo nimetkin mulle tarkemmin :)
Oliko sinulla pitkä toipumisaika?
poistoleikkaus on valitettavasti sellainen, ettei täällä av:lla taida henkilökohtaisia kokemuksia olla jakaa.
Eli ilmeisesti sinulla on syöpä, jos radikaalileikaus on suunniteilla. Yleensä syövässäkin yritetään tehdä edes osapoisto haimasta. Kaikkea hyvää ja kovasti tsemppiä!
Minulle valitettavasti osapoisto ei ole mahdollinen koska kasvaimet ovat tulleet sellaisiin kohtiin.
Moniko tuosta on selvinnyt? Jos siis syöpäkasvaimista kyse.
Kirurgin mukaan haimaleikkauksissa kuolleisuus on 1-2%.
Haimasyövästä selviytyminen on varmaan aika onnen kantamoista.
puhumaan näin vaikeasta asiasta. Voimia Sinulle ja perheellesi. Minä ajattelen teitä ja uskon, että tulet voimaan vielä hyvin, niin positiiviselta ihmiseltä vaikutat, vaikka näin vaikea asia edessä.
ja kyseleminen.Jos vaikka olisi samassa tilanteessa olevia/olleita.Eipä ainakaan tule itsekseen täysin mietittyä asioita..Vaikka en tiedä, onko tämäkään ihan oikea paikka.
Asia on vaikea, mutta positiivisuus on kai puoli voittoa :) Vaikka sitä onkin välillä aika vaikea pitää yllä!
... voisin kirjoitella kokemuksiani asiasta, laitatko jonkin meiliosoitteen.