Valehtelen neuvolassa
Eka lapsi tulossa ja valehtelen neuvolassa. Käytän kohtuullisesti alkoholia (siideri tai lasi valkkaria silloin tällöin) ja syön edelleen juustoja, joita rakastan. En halua joutua leimatuksi ja saada terveyssaarnaa. Suomessa ollaan niin ylitarkkoja näiden suhteen, muualla Euroopassa osataan nauttia sopivasti eikä hyviäkään ruokia kuten juustoja julisteta synniksi heti kun maha alkaa pömpöttää. Terveitä ihmisiä syntyy vaikka jatkaisi elämää. Mua ihan oikeesti ahdistaa tää suomalainen ahdasmielisyys välillä.
Kommentit (79)
Sushi on kuule ihan jotain muuta kuin raakaa kalaa ja kala nyt on lähinnä juhlaruoka eikä sitä joka päivä syödä.
Ei ne ranskassakaa mitään tyhmiä ole joten turhaan pädet asioilla joista et näytä tietävän yhtään mitään...
sushi on pala riisiä, jossa raakaa tonnikalaa tai raakaa lohta päällä. Yleensä kyllä aina tuore- sellaista, ei vakuumipakattua. Maki sen sijaan on se levärulla, jossa voi olla lähes mitä tahansa sisällä riisin lisäksi.
Luulen itse, että esim. alkoholivauriot tulevat helpostikin, jos on perinnöllistä taipumusta alkoholismiin. Tätähän Suomessa riittää, ja varmaan etenkin hysteerikkojen suvuissa, jolloin on siis syytäkin välttää alkoholia henkeen ja vereen. Lasi viiniä ruuan kanssa silloin tällöin (vaikka n. kerran kuussa) kuulostaa kyllä melko pieneltä annokselta aiheuttamaan FAS:ia...
Ja mitä listeriavaaraan tulee, olen Suomessa kuullut listeriaa olleen vakuumipakatussa kalassa ja pakastevadelmissa. Itse en koskenut näihin raskausaikana (enkä kyllä muutenkaan...), ja muuta söin ihan normaalisti.
jos olette olleet oikein nihilistejä koko raskausajan, syöneet vain kaurapuuroa ja keittoja (varokaa kanaa, siinä voi olla salmonella)JA lapsenne on kuitenkin vammainen?
Jos olen syönyt ohjeiden mukaan, niin ainakin voin olla omalta tunnoltani puhdas siitä, ettei vauvani kohtalo johtunut minun teoistani. Nimim.been there and done that. Raskaus meni kesken pahan kehityshäiriön vuoksi. Onneksi noudatin neuvolan ohjeita, muuten olisin syyttänyt itseäni asiasta kun en olisi voinut olla varma siitä ettei alkoholillla/listerialla ollut asian kanssa mitään tekemistä. Nyt ainakin omatuntoni on puhdas. Olisi ollut raskasta kantaa sellaista taakkaa lopun iän että omista typeristä ja itsekkäistä valinnoista olisi vauvan vammautuminen voinut johtua.
Miksi suotta lisätä riskejä?
vaan lähinnä varotoimenpiteenä sitä varten, kun alkoholi on myrkky ja on todettu että alkoholi voi aiheuttaa muutoksia sikiön aivoissa. En mä mun lapsillekaan anna vedellä laimennettua alkoholia silloin tällöin. Muuten en ole absolutisti, juon viiniä lasin tai pari lähes joka viikko, mutten silloin kun uusi elämä kasvaa sisälläni. Sama juttu listeriasta, en halua ottaa tietoista riskiä jos sen voi välttää ostamalla pastöroitua juustoa raakamaidosta tehdyn sijaan.
jos olette olleet oikein nihilistejä koko raskausajan, syöneet vain kaurapuuroa ja keittoja (varokaa kanaa, siinä voi olla salmonella)JA lapsenne on kuitenkin vammainen? Tässä elämässä mitään ei voi 100% ennustaa :) Ja joo, mulla on neljä tervettä lasta, olen vetänyt juustoja, kalaa ja juonut viinilasin silloin tällöin. Huu kuinka kamalaa!!
haluaa suojella syntymätöntä lastaan ja välttää TURHIA riskejä. Toki mitä vaan voi sattua elämässä ja sattuukin, mutta jos lapsellani todettaisiin joku vamma, tiedän ainakin 100% varmasti, ettei vamma aiheudu alkoholista tai muista raskausaikana kielletyistä ruoka-aineista, koska noudatin suosituksia.
Ja tiesitkö, että kaikki vammat tai seuraukset eivät ilmene heti lapsen synnyttyä? Jotakin voi siis tulla ilmi myöhemmäsäkin vaiheessa. Olisitko silloin edelleen samaa mieltä kuin nyt, jos teidän lapselle kävisi niin? Vai toteaisitko ilman tunnon tuskia, että se nyt vaan on eämää, mitä vaan voi sattua.
sushi on pala riisiä, jossa raakaa tonnikalaa tai raakaa lohta päällä. Yleensä kyllä aina tuore- sellaista, ei vakuumipakattua. Maki sen sijaan on se levärulla, jossa voi olla lähes mitä tahansa sisällä riisin lisäksi.
Nigisrizushissa (sushiriisin päällä) voi raa'an kalan sijaan olla myös esim. munakasta tai kypsennettyjä äyriäisiä. Myös maki-rullat ovat sushia (makizushi).
listeriasta. En pääse linkittämään, koska ei ole tunnuksia verkkohesariin, mutta löytyy haulla. Luin jutun paperiversiosta ja siinä kerrottin, että tänä päivänä listeriaa löytyy siitä graavikalasta, vihanneksista, eineksistä, pakastemarjoista jne. Vastikään Lidl veti hodarit myynnistä listerian takia ja noita takaisinvetoja on muutenkin melko taajaan. Listeriaa on löytynyt mm. valmiista kinkkusuikaleista jne.
Jokainen ottakoon omat riskinsä, mua ei huvita pelata lottoa oman mukulan terveydellä. En mä ole koskaan joutunut auto-onnettomuuteenkaan, mutta ei silti tulisi mieleen ajaa ilman turvavöitä.
Ajatteletko saavasi synninpoiston muilta äideiltä täällä ja mikäli sitten käytökselläsi on seurauksia, voit puolustella, että niin ne muutkin..
Kyse on SUN lapsesta ja sun vastuusta. Kukaan ei sua puukko kurkulla pakota juomaan alkoholia tai syömään ei-suositeltuja ruokalajeja. Itse päätöksen teet ja vastuun kannat. Toivon ettei teoillasi ole seurauksia, sillä syytön on se pieni ihmisen alku joka sinun käytöksestäsi siinä tapauksessa kärsii ja joutuu myös seurausten kanssa loppuikänsä elämään!!
Sitä en ymmärrä miksi ei sitä saunasiideriä voi ottaa alkoholittomana jokainen joka raskaana on? Golden Capilla on hyvänmakuinen päärynäsiideri ja Kopparbergin mansikka-lime on aivan samanmakuinen kuin alkoholillinenkin - puuttuu vain se kirpeä jälkimaku! Oluen ystäville on useita erilaisia vaaleita ja tummia oluita, joita voi maistella.. Viinejä löytyy myös valkoista, punaista, hedelmää ja kuohua! Alkon tädit ja sedät varmasti osaavat palvella asiassa!!
Mielestäni saunaolut / -siideti on nautinto josta ei missään tapauksessa tarvi luopua, vain muutaman kk ajan käyttää sitä alkoholitonta vaihtoehtoa. Kuinka se voikin olla niin vaikeaa tehdä rakastamansa pienen ihmisentaimen hyvinvoinnin vuoksi? Samoin myös imettäessä! MIKSI alkoholillinen vaihtoehto, kun löytyy se parempikin? Juottaisitko taaperolle olutta tai viiniä nokkamukista jos suostuisi juomaan?! Jos vastaus on EI, kuinka voit pakottaa paljon kehittymättömämmän maksan taistelemaan alkoholia vastaan?
Eli olen itse alan ihmisiä. Sanoin sitten saattavani käyttää raskausaikana 1 alko-annoksen viikossa. Ja että olen ennen raskautta tupakoinut illanvietoissa n.1-4savuketta kuussa. Neuvolatäti ruksi suoraan kohdat ei alkoholinkäyttöä, ei tupakointia. Sanoi kaiken sujuvan helpommin jatkossa niin. Minulla oli kyllä tosi hyvä, maanläheinen ja kokenut neuvolantäti jolle saatoin myöhemmin kertoa myös haastavista asioista. Toisin on nyt...jäi eläkkeelle...snif...
Ettet pärjää 9kk ilman sitä? Kannattaisiko miettiä suhtautumista alkoholiin? Parempi olla ilman 9kk kuin miettiä sitten oppimishäiriöisen lapsen kanssa että johtuukohan siitä että käytin joskus sen lasin viiniä?
Kun alkoholi tuskin on ainoa asia mistä joudut elämässäsi joskus pidättäytymään. Kun sinulla on lapsi et voi myöskään lähteä baariin samalla hetkellä kun tekee mieli. Saattaa olla että lapsesi on joskus kipeänä kun haluaisit lähteä kylään etkä pääsekään jne. Eikä tosiaan turvavyötäkään kannata käyttää jos se on vaan turhaa niuhotusta. Koska itse en ainakaan tunne ketään kenelle olis käynyt auto-onnettomuutta;-)? Kuvitteletko että sinun pitää saada vaikkapa juoda kaikkea mitä haluat koska muuten se on jotenkin "epistä"? Alkoholin pois jättäminen ei vahingoita sinua mitenkään. Eikö sinulla ole ollenkaan itsekuria?
Voin kertoa että elämä on aika epistä. Sinua tai lastasi voi kohdata jokin sairaus vaikka eläisit niin terveellisesti kun suinkin. Mutta silti kannattaa edes yrittää tehdä kaikkensa ettei omalla toiminnallaan aiheuta mitään vahinkoa.
Kalaa tulisi syödä vähintää kaksi kertaa viikossa.
Lähde:
http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset…
Sushi on kuule ihan jotain muuta kuin raakaa kalaa ja kala nyt on lähinnä juhlaruoka eikä sitä joka päivä syödä.
Ei ne ranskassakaa mitään tyhmiä ole joten turhaan pädet asioilla joista et näytä tietävän yhtään mitään...
Nigisrizushissa (sushiriisin päällä) voi raa'an kalan sijaan olla myös esim. munakasta tai kypsennettyjä äyriäisiä. Myös maki-rullat ovat sushia (makizushi).
Ja lisätään: Sushin tekee sushiksi nimenomaan sushimauste (riisiin).
Ensinnäkin eikö siellä Suomessa vieläkään ole yhtään kunnon japanilaisia ravintolaa kun pitää ihmisten vääntää juttua, mikä on sushi. Ja epäilen kovasti että yksikään lapsi on kehitysvammainen koska äiti nyt joi yhden lasin valkkaria raskauden aikana. Onhan meidän ympäristössä, ihan tavallinen ruoka mukaanlukien, kaikenlaisia myrkkyjä, esim elohopeaa. Joka päivä elimistö käsittelee myrkkyjä ja kuona-aineita. Että menkää mammat asumaan 9 kk ajaksi muovipussiin niin ei vaan mikään pääse vahingoittamaan teitä.
nykyään ollaan niin itsekeskeisiä, ettei edes sen oman lapsen vuoksi olla valmiita tinkimään mistään omasta, koska "MINULLA on oikeus tehdä niin", "miksi MINUN pitäisi luopua jostain".
Tätä "MINULLA on oikeus tehdä niin kuin haluan" -mantraa löytyy monesta muustakin ketjusta.
Tehkää ihan mitä lystäätte itsellenne, mutta niin kauan kuin lapsenne ovat täysin riippuvaisia teistä (=elävät kohdussanne), laittakaa ne viattomat pienet vauvat elämänne ykkösasiaksi.
Vai keksitkö vaan juttuja paremman tekemisen puuteessa..mä vaan mietin etten tiedä montakaan miestä, joka vaan kiltisti katsois vierestä, kun nainen on valmis vahingoittamaan heidän yhteistä lastaan, tai edes ottaa sen riskin että lapselle kävisi mitään.
On ihan normaalia että raskausaikana lapsi ei tunnu konkreettiselta ja lapsen tuomaa vastuuta ei tajua. Se on tietynlaista kypsymättömyyttä josta pääsee yli kun lapsi kasvaa, alkaa potkia ja äiti tajuaa, että lapsi todellakin on ihan todellinen pieni ihminen. Siksi on ihan ok kapinoida mielessään ja käydä läpi monenlaisia tunteita - se kuuluu äidiksi kasvamiseen.
Mut tyhmyys on eri juttu, ja sun käytös nyt vaan on tyhmää. Tiedät sen itsekin koska täältä haet vertaistukea etkä uskalla kertoa ihmisille tätä asiaa kasvotusten.
Sä et vielä tajua, kuinka monta kertaa tulet palaamaan mielessäsi raskausaikaan, JOS lapsella tulee vaikeuksia tai ongelmia, joiden juuret mahdollisesti on raskausajan kehityksen häiriöissä. Silloin sitä käy läpi kaiken mitä on suuhunsa pistänyt yhdeksän kuukauden aikana - joka jälkeenpäin tuntuu hyvin lyhyeltä ajalta.
Sain itse ruokamyrkytyksen työntantajan ruuista ollessani 7. kuulla raskaana. Luulin että sairastan vain rajua vatsatautia enkä hakeutunut tutkimuksiin. Menin heikkoon kuntoon ja lapsi lakkasi kahdeksi viikoksi liikkumasta täysin. On täyttä helvettiä maata sängyssä ja miettiä joka hetki, onko lapsi vielä elossa vai ei, ja joudunko synnyttämään kuolleen lapsen joka muuten olisi jo noilla viikoilla selvinnyt hengissä jo kohdun ulkopuolella. En voi kuvitella, mitä olisin tuntenut, jos olisin millään lailla itse ottanut tietoisen riskin ja vaarantanut lapsen hengen syömällä tai juomalla jotain kiellettyä. Olisin varmasti tullut hulluksi siellä sängyn pohjalla maatessani miettimässä että mitä jos minä olen nyt satuttanut tätä elämäni tärkeintä ihmistä oman itsekkyyteni vuoksi. Onneksi lapsi alkoi lopulta liikkua ja syntyi terveenä.
lapsesi, hänelle sinä olet vastuussa etkä neuvolalle.
Juustoissa on listeriariski, ei haittaa jos syöt niitä jos hyväksyt korkeamman keskenmenoriskin.
En mä ole koskaan joutunut auto-onnettomuuteenkaan, mutta ei silti tulisi mieleen ajaa ilman turvavöitä.
Miten muuten olet ap ajatellut vaarantaa lapsesi terveyden/tulevaisuuden? Ja kyllä se on nimenomaan itsekästä, jos ei voi omista mielihaluistaan tinkiä muutaman kk ajan. Vai kuinka paljon ap:n kaltaiset juovat alkoa sitten, kun vauva syntynyt? Kannattaisi varmaan kaikkien lukea mitä lapset ajattelevat aikuisten juomisesta - aiheesta tehty ihan kirjojakin, tutkimuksista puhumattakaan.
Lopuksi vielä tunnustus ajalta, kun yritimme vauvaa: verestä otettu raskaustesti antoi pos.tuloksen lukemalla 5 (neg.raja on 3) Lääkäri epäili tuulimunaa ym. ja määräsi jatkotutkimuksiin seuraavalle viikolle. Viikonloppuna vedin kännit ja poltin askillisen tupakkaa, seuravalla viikolla ultrassa näkyi pieni alkio. Itkin lääkärille ja myöhemmin neuvolantädille, kun lapsi sai niin huonon alun elämälleen, ja he rauhoittelivat, että ei hätää raskaus vasta niin alussa jne. No kävi niin, että 8kk vanhana lapsellani todettiin vaikea astma, jota ennen hän oli sairastanut 3 erilaista keuhkosairautta. Ei mene päivääkään etten syytä itseäni, vaikka keuhkotautien lääkäri on sanonut, että tupakanpoltolla ei luultavasti ole ollut mitään tekemistä sairauden kanssa. Silti joka kerta, kun otamme lääkettä tai kohtaus iskee, toivon että voisin palata ajassa taaksepäin.
Et sinä ap valehtele neuvolantädille vaan itsellesi ja vauvallesi ja mitä enemmän sitä teet, sitä paremmaksi siinä tulet ja ties mitä sinä tulet vielä salaamaankaan th:lta...mietipä sitä.
Ensinnäkin eikö siellä Suomessa vieläkään ole yhtään kunnon japanilaisia ravintolaa kun pitää ihmisten vääntää juttua, mikä on sushi. Ja epäilen kovasti että yksikään lapsi on kehitysvammainen koska äiti nyt joi yhden lasin valkkaria raskauden aikana. Onhan meidän ympäristössä, ihan tavallinen ruoka mukaanlukien, kaikenlaisia myrkkyjä, esim elohopeaa. Joka päivä elimistö käsittelee myrkkyjä ja kuona-aineita. Että menkää mammat asumaan 9 kk ajaksi muovipussiin niin ei vaan mikään pääse vahingoittamaan teitä.
aineita elinympäristössämme, mutta miksi tietoisesti ottaa riski sellaisten aineiden kanssa, joita voi helposti välttää? Kerrotko minulle tämän ja perustele niin, että se on uskottavaa.
Ei ole tarpeen elää kuplan sisällä raskausaikana, mutta on tarpeen minimoida selvät riskit. Kuten sanoin, järjen terve käyttö on sallittua ja todellakin toivottavaa. Turhien riskien ottaminen ei oel tervettä järkeä.
jos olette olleet oikein nihilistejä koko raskausajan, syöneet vain kaurapuuroa ja keittoja (varokaa kanaa, siinä voi olla salmonella)JA lapsenne on kuitenkin vammainen?
Tässä elämässä mitään ei voi 100% ennustaa :)
Ja joo, mulla on neljä tervettä lasta, olen vetänyt juustoja, kalaa ja juonut viinilasin silloin tällöin. Huu kuinka kamalaa!!