Valehtelen neuvolassa
Eka lapsi tulossa ja valehtelen neuvolassa. Käytän kohtuullisesti alkoholia (siideri tai lasi valkkaria silloin tällöin) ja syön edelleen juustoja, joita rakastan. En halua joutua leimatuksi ja saada terveyssaarnaa. Suomessa ollaan niin ylitarkkoja näiden suhteen, muualla Euroopassa osataan nauttia sopivasti eikä hyviäkään ruokia kuten juustoja julisteta synniksi heti kun maha alkaa pömpöttää. Terveitä ihmisiä syntyy vaikka jatkaisi elämää. Mua ihan oikeesti ahdistaa tää suomalainen ahdasmielisyys välillä.
Kommentit (79)
Nyt se on jo myöhästä kun vauva on 6kk.No antakaa tulla,mitä mä oon aiheuttanut lapselleni syömällä juustoa joka päivä koko raskauden ajan????????
on tärkein niin kyllä alkoholin ja juustot pystyy kuka vaan jättämään raskauden ajaksi pois.Tai sit voi suoraan neuvolas kertoa,et käyttää alkoholia satunnaisesti
vihkosen jossa oli juustoista ym.tietoa
Juustoja saa syödä jos ne on tehty pastöroidusta maidosta. Lähes kaikki suomalaiset juustot ovat ja osa ulkolaisistakin..
Nyt se on jo myöhästä kun vauva on 6kk.No antakaa tulla,mitä mä oon aiheuttanut lapselleni syömällä juustoa joka päivä koko raskauden ajan????????
ei perus-oltermanniin. Tai enhän voi tietää, mitä olet syönyt. ;)
Itse en ole perillä noista, koska ei niistä minule mainittu ja söin vähän kaikenlaista ajatellen perusterveellisen ruokavalion olevan ihan riittävän hyvä. Lisä- ja säilöntäaineita kyllä välttelin tavallista enemmän.
Oletkohan liian nuori vai liian tyhmä tulevaksi äidiksi? Aikuisten oikeesti yritä ymmärtää, että neuvolan täti toimii vauvasi ja sinun parhaaksesi. - Et ole enää yläasteella, eikä terveydenhoitaja ole luokanvalvojasi. Ellet tiedä raskauteen liittyvistä riskeistä, ota toki selvää. - Sullahan on siinä netti valmiiksi auki.
Meillä sai neuvolantäti kauheat kilarit kun kerroin syöneeni Jouluna vähän maksalaatikkoa :D
En mäkään sille tädille viitsi kaikkea kertoa ja joskus olen vähän valehdellutkin. Se on niin pirun tarkka ihan kaikesta, eikä lainkaan maalaisjärjelläkään pilattu.
ja raakaa kalaa ja juonut olutta. Saa nähä minkälainen lapsi sieltä tulee.
Juustoja saa syödä niin paljon kuin maha vetää. Varokaa ummetusta.
Pästoroimattomasta maidosta tehdyissä juustoissa on listeria -riski. Googlettamalla listerian saa katottua mitkä sen riskit on, minä en ala ketään pelottelemaan. Ja niitä juustoja ovat lähinnä pehmeät tuorejuustot. Ulkomaisista pehmeistä juustoista taitaa tämän tästä löytyä listeriaa, mutta onpa sitä taannoin löytynyt kotimaisesta voistakin (ei Valion, vaan pienemmän tuottamon).
Viinan juonnista en viitsi edes aloittaa. Jos joku on niin tyhmä että syntymättömän lapsensa terveyden vaarantaa, niin ei voi auttaa. Itsehän äiti sitten elää lapsen kanssa ensimmäiset 18 v, vastaan voi tulla monenlaisia ongelmia (oppimisvaikeudet lievimmästä päästä). Kukaan kun ei sitä rajaa tosiaan tiedä.
Ei se neuvolan täti sinua raittiiksi saa, ikävä kyllä. Raukka olet kun et sille uskalla kertoa. Mutta vedä pari siideriä, saat rohkasua.
täällä av-mammat kivittää sut samantien.
Minä olen kanssa ollut ITSEKÄS 9KK vaikka raskaana olinki. Oikeastaan 18kk kun mulla on 2 lasta.
On ihan hyvä olla itsekäs ottaen huomioon että sulla on se loinen siellä lillumassa ja tuhlaamassa sun energiaa. Se loinen siirtyy sieltä kiinnikkeeks tohon kylkeen ja pysyy siinä kunne oppii kävelemään. Joten joo kyllä minä olen ollut itsekäs syönyt juustoja kalaa ja ottanut saunasiiderin kerran viikkoon koska olen sen ansainnut!!!!
Ja nää ap:n kaltaiset kutsuu itseään äideiksi...huh huh.
Jännä että Keski-Eurooppa aina otetaan esimerkiksi. Ainakin Saksassa on täsmälleen samat suositukset kuin täällä, ellei tiukemmat: ei alkoholia (ei siis ollenkaan), ei homejuustoja tai muita pehmeitä juustoja, ei vakuumipakattua kalaa, jne.
Niin ja se raaka kala ei sinällään ole haitallista. Vakuumipakkaus lisää sitä listeriavaaraa. Itse graavattua saa siis syödä tai sushia, kunhan se on tuoretta.
alkoholissa raskausaikana noudatetaan 0-toleranssia, alkoholipulloissa on jopa se logo jossa on kieltomerkki raskaana olevan naisen päällä.
Ihan sama listeriavaara on täälläkin ja pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja ei syödä ollenkaan kun ollaan raskaana, pehmeitä juustoja vältetään. Lisäksi seulotaan toksoplasmoosi ja jos ei sitä ole sairastanut saa käydä seulassa kerran kuussa.
Tee itse kuten tahdot, todennäköisesti kaikki menee kaikesta huolimatta hyvin loppuun asti. Mutta jos kuitenkin huono säkä sattuu kohdalle ja lapsellasi on vaikkapa jonkinasteinen kehitysvamma (joka voi tulla ilmi vuosienkin päästä) niin toivottavasti voit hyvällä omalla tunnolla sanoa, ettet ole omalla toiminnallasi sitä mitenkään edesauttanut.
Mä olen syönyt juustoja ja raakaa kalaa ja juonut olutta. Saa nähä minkälainen lapsi sieltä tulee.
että miksi salaat tuon? Tiedät tekeväsi väärin vauvaa kohtaan? Olet epävarma ihminen? Minne itsetuntosi on kadonnut? Onko sinua kohdeltu kaltoin lapsena vai aikuisena? Oletko ollenkaan kykenevä äidiksi?
Miksi et joisi alkoholitonta siideriä tai viiniä? Miksi tunnet noin kovaa tarvetta riskeerata vauvasi terveyden?
Syytän itseäni joka päivä elämäni loppuun asti siitä asiasta. Mutta nauti sinä vai elämästäsi!
Jos sinä et satu tuntemaan ketään jolle olisi käynyt vastaavaa, niin ei se tarkoita ettei kellekään ole käynyt. Erilaiset tautien aiheuttamat keskenmenotja kehitysvammat ovat kuule melko yleisiä. Ja katsopa netistä FAS lasten kuvia niin taitaa jäädä viinit pulloon. Eikä tarvii olla mikään ojanpohjalla makaava deeku saadaksenn FAS-lapsen.
että Suomessa viihteellä käydessä on ihan normaalia, että ihmiset on järkyttävässä humalassa eli heilutaan täysin prseet olalla.
-Rähiseminen on ihan normaalia myös, näitä näkee jos yöelämässä yhtään käy.
-Lisäksi baarissa on ihan tyypillistä, että joku on oksentanut käsienpesualtaaseen.
-Av-palstaa lukiessa käy ilmi, että on ihan normaalia ja "keski-Eurooppalaista" juoda lasi viiniä tai siideriä silloin tällöin raskaanaollessa.
No ei ole, keski-Eurooppalainen korjaa tämän harhaluulon hetimmiten. Alkoholi kierretään kaukaa raskausaikana.
Summa summarum, suomalainen ja viina on jännittävä yhdistelmä.
Seuraus: lapsellani on vaikeuksia oppimisen ja muistamisen kanssa.
Elän tämän taakan kanssa lopun elämääni. Ainoa, pieni lohtuni on, että 20 vuotta sitten ei ollut tällaista nollatoleranssia kuin nyt alkoholin kanssa. Määrättiinhän konjakkia esim. lääkkeeksi.
En todellakaan moralisoi sinua tai provoasi, mutta itse kadun omia tekemisiäni. Ja olen aivan normaali nainen, hyvästä perheesät, hyvässä työssä, hyvä koulutus jne... Pidin vain ohjeita nipotuksena.
mutta ei sen jälkeen. Juustojen välttämisen opin täältä av:lta.. Ei neuvolassa kerrottu mitään ruuista, joita kannattaa välttää. Ehkä jos itse olisi kysynyt. Söin itsekin joitakin juustoja, vähän maksaa ja muutamia hörppyjä viiniä tai olutta. Mutta ei se ole toisaalta mikään kehumisen aihe. Aina parempi pelata varman päälle.