Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituinen "pallo"napa?

Vierailija
24.01.2011 |

Miksi joillakin vauvoilla on semmonen kummallinen pullottava napa? Siis ei tavallinen kuoppa vaan semmonen pimpula? Onko se niillä sitten aikuisenakin?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei itsestään korjaannu

Näyttää ihan pieneltä siankärsältä ja toivon totisesti että katoaa kun kasvaa (tyttö nyt 2 v).

Synnytyksessä joku opiskelija veti sitä ennen kun leikkasi ja lastenhoitaja sanoikin että johtuu siitä että on venytetty. Potuttaa että joku on pilannut mun täydellisen tytön navan :-(.

Neuvolassakin vaan nauretaan että mitä mä siitä huolehdin, ajattelenko että tytön täytyy käyttää isompana napapaitoja? Ihan kuule tytön puolesta "murehdin" kun kyllähän se kesällä uimarannalla näkyy ja muutenkin jos paita nousee. Vielä on söpö pikku kärsä pienellä tytöllä, mutta isompana tuskin on enä niin söpönhöpö...

Ja ei siis pullota vaan on ylimääräistä ihoa ympäriinsä.

Vierailija
22/33 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä kosketakaan lapsen ihoon ja napatynkä putoaa sitten itsestään.

Jos huolettaa yhtään, käy näyttämässä lastenkirurgille. Useimmat vauvojen napatyrät korjaantuvat itsestään ja jos eivät, sitten leikataan. Kaikki ulkonevat eivät ole tyriä.

Tosi huvittaavaa muka-tietoa täällä ihmisiltä, jotka eivät oikeesti tiedä asiasta! Mä just leikkasin yhden lapsen napatyrän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli napa on pallukka. Mutta ei lastenlääkäri kyllä mitään leikkausta suositellut viime syksynä, kun asiasta kerroin..

koululääkäri sitten laittoi kuitenkin sairaalaan lähetteen, että kirurgi katsoo tilanteen. Kirurgi sitten päätti, että leikataan. Eli en sinuna uskoisi yhden lääkärin mielipidettä, vaan pyytäisin lähetteen ihan lastenkirurgille, joka katsoo tilanteen (varsinkin siis tuon isomman lapsen osalta). Napatyrä kannattaa kyllä leikata lapsena, se on aikuisiällä iso leikkaus, ja yleensä napatyrä alkaa aikuisena vaivaamaan eli se on kuitenkin viimeistään silloin pakko leikata.

täytyypä kysäistä, kun seuraavan kerran käydään terkkarilla.

Vierailija
24/33 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että osalla ihmisistä on ulkoneva napa ja osalla sisäänpäin. Enemmistöllä kuitenkin sisäänpäin. Ja molemmat ihan normaaleja.

Meillä 11v esikoisella on tuollainen ulkoneva, vähän pallukka. En ole koskaan ajatellut, että olisi epänormaalia, vaikka ei ehkä niin kaunis olekaan kuin "pelkkä reikä". Vauvana hänellä muistaakseni (ehkä muutaman viikon ikään) seurattiin, että tuleeko tyrä, kun napa kasvoi sellaiseksi ehkä 2cm pituiseksi pallukaksi. Laski sitten itsestään.

Vierailija
25/33 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat mielestäni todella rumia, ja sitten, tietysti, omalla lapsellani on sellainen :(

Kunhan tuosta hiukka kasvaa niin jos ei vaadi leikkausta, niin vien plastiikkakirurgille napsastavaksi. En pysty edes koskea siihen napaan, se yököttää.

Vierailija
26/33 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä kahdella napanappula, ei siis mikään pullottava tyrämäinen, vain sen mallinen napa. Kahdella sitten taas perinteinen kuoppa. Kysyin joskus yhdeltä kätilöltä vaikuttaako se napanuoran sitominen navan malliin, mutta ei kuulemma vaikuta vaan joillain vaan on tuon mallinen napa.

En vaan ollut tuommoiseen napaan törmännyt ennen kun meidän lapsilla ja syytin tästä mielessäni ensin kätilöopiskelijaa, mutta kun toisellakin tytöllä oli samanlainen aloin miettiä lieneekö syy kuitenkaan sidonnasta.

Vierailija
27/33 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on pallo napa ja olen nyt 12 vuotias

ja looginen selitys siihen on että navan ympärillä olevat lihakset ovat vain pettäneet ei muuta se voi mennä ajan myötä sisään tai sen voi leikkauttaa pois

ei sen kummoisempaa

Vierailija
28/33 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä on kyllä turha pelätä että se mikään tyrä olisi..luulisin että siinä tapauksessa se olisi niin järkyttävän iso ja kipeä että sen huomais olevan joku muu kuin normaali napa.

Meillä kotiinlähtötarkastuksessa lääkäri mainitsi, pienen napatyrän ja sanoi, että sitä seurataan sitten neuvolassa. Ei se mitään ongelmia suurimmalla osalla aiheutakaan. Eivätkä neuvolan lääkärit siitä tarkastuksissaan välttämättä mitään mainitse, vaan tarkkailevat itsekseen.

Mä tajusin juuri pari päivää sitten, että meidän neidillähän 1v4kk on ihan tavallinen napa. Eli on hävinnyt ajan myötä, niin etten ole edes kiinnittänyt asiaan mitään huomiota.

Vierailija
29/33 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se niillä ole sitten aina, olen 13 ja mulla on aina ollu pallonapa

Vierailija
30/33 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pojalle tuli jo sairaalassa oikein kunnon napatyrä,kakkaa ei tullut kuin letkulla rassaamalla ja levolacia kotona annettiin,napa oli kuin luumu,mutta vatsan alkaessa toimia alkoi hävitä pallukkakin ja nyt 10kk iässä on napa ihan normaali,vanhoja kuvia katsellessa napa näyttää aika hurjalle.

Vierailija
31/33 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 21:53"]

meidän pojalle tuli jo sairaalassa oikein kunnon napatyrä,kakkaa ei tullut kuin letkulla rassaamalla ja levolacia kotona annettiin,napa oli kuin luumu,mutta vatsan alkaessa toimia alkoi hävitä pallukkakin ja nyt 10kk iässä on napa ihan normaali,vanhoja kuvia katsellessa napa näyttää aika hurjalle.

[/quote]

tuota tyrää piti rassata aina vaipan vaihdon yhteydessä,varovasti hieromalla ja painamalla piti hävitä,mun mielestä oli kuvottavan tuntuinen ja jotenkin pahaa teki koskea siihen(kipeä se ei ollut poika ei välittänyt mitään vaikka sitä rassattiin),kerrankin oli pojalla maha kipeä ja kitisi jatkuvasti,hierottiin masua ym. ja silloin oli tyräkin ihan kivikova pallukka eikä painunut pois,alettiin jo pelkäämään että poika on vietävä sairaalaan leikattavaksi,mutta sitten vielä varovasti hierottiin sitä ja se yhtäkkiä plumpsahti löysäksi ja vähän ajan päästä tuli pierua ihan älyttömästi,muutenkin poika pöräytteli kuin aikamiehet ihan pienenä,isä voi olla oikein ylpeä.

Vierailija
32/33 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pölöt napanuora kun aukeaa tai sidontatapa. Tottakai voi olla aikuisenakin.

T. mies

Vierailija
33/33 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallonapa ei ole napatyrä eikä mikään muukaan kovin paha asia minun veljelläni ja joillakin muillakin kavereilla on pallonapa koska he ovat niin laihoja kavereilleni tuli ainakin siitä. Mutta jos se on raskauden aikana ylhäällä niin se on normaalia koska kun napanuora menee lapseen niin sen takia se joillakin on raskaana ollessakin.