Onko oikeus olla vihainen/ärtynyt?
Olimme viikonlopun miehen kanssa reissussa ja isovanhemmat tulivat meille hoitamaan lapsia harrastusten takia. Eli olen kiitollinen kun on hoitoapua........mutta....... Olen aivan järkyttävän kiukkuinen kun jättämiäni ohjeita ei ole noudatettu. Jätin kirjalliset ohjeet ja kävin ne kohta kohdalta mummon kanssa läpi ennen lähtöä. Olin tehnyt ruoat mahdollisimmat pitkälle etukäteen valmiiksi ja muutenkin yrittänyt hoitaa kaiken niin, että isovanhemmille olisi mahdollisimman vähän vaivaa. ( kaikki pyykit oli pesty, talo oli siivottu ja järjetyksessä jne.)
Lasten ( 7- ja 9) vuotiaat jutuista sitten paljastui, että yhtä ja toista juttua on sävelletty "sinnepäin" ja moni asia oli ollut hukassa/ei ollut onnistunut. Ja minä vannotin lähtiessä että soittakaa jos on mitä-tahansa-kysyttävää-mihin-aikaan-tahansa. Pari kertaa soiteltiin/viestiteltiin ja joka kerta kysyin, oliko kysyttävää. Ei ollut, kaikki kunnossa, älä huolehdi. Ja kun kotiin tulen niin eipä ollut asiat onnistuneet.
Tunnen olevani loukattu; en käsitä miksei voida kysyä kun jotain ei löydy tai ei muisteta tai olla varmoja. En vaan käsitä ja kysyessäni syytä vastaus oli " no se nyt oli sellainen pikkujuttu, en halunnut vaivata" Arghhhhh. Vaikka pitäisi olla kiitollinen, olen vihainen ja pettynyt. En kerta kaikkiaan enää luota isovanhempiin lastenhoitajina. (onneksi ei ole allergioita tai sairauksia!)
Onko muilla samanlaisia ongelmia vai olenko vain nipo, kun haluan että ohjeitani noudatetaan minun kodissani ja lasteni kanssa? Ja ennenkaikkea että otetaan yhteyttä kun on kysyttävää!
Kommentit (33)
nämä ohjeet ja toiveet oli? Konkreettisia esimerkkejä, kiitos.
Jos lapset on psyykkisesti ja fyysisesti pysyneet terveinä, saaneet ruoan ja perushuolenpidon, eikä heitä ole jätetty yksin kotiin, niin suosittelen kyllä ottamaan rennomman asenteen.
Ja aika paljonkin.
Jos ei oo mistään hengenvaarallisista mokista kysymys, niin mitä sitten?
Mummon kans mummon tavat, äidin kans äidin tavat.
kun apu meni pieleen. Kumma tärkeilijä olet. Vai että iahn listan mukaan olisi pitänyt toimia tuon ikäisten lasten kanssa.
vaikken edes tiedä mitä oli tapahtunut.
Minäkin annan summittaisen listan isovanhemmille, mihin aikaan yleensä lapset menee nukkumaan ym JOS haluavat sitä noudattaa (=päästä helpommalla).
Mutta meidän lapset on sen verran harvoin mummun kanssa yön yli etteivät siitä rikki mene vaikkahan vetäisivät karkkia tai hampurilaisia läpi yön.
Se on heidän laatuaikaansa ja nauttikoot siitä miten haluavat. Ihanat isovanhemmat, kun eivät teitä joka pikku asialla vaivanneet. Vaikutat kireältä patriarkalta.
Jos meillä olisi isovanhemmat, joille voisi antaa lapset koko viikonlopuksi ja luottaa siihen, että lapset ovat edes lähestulkoon hengissä palatessamme, olisin ikionnellinen. Todellakin vauhkoat, ap, turhasta.
Ongelmia ovat sinun asenteesi ja kiittämättömyytesi.
Jos lapset ovat terveinä ja koti ehjänä, ei luulisi olevan mitään nyrpisteltävää.
Etkö osaa olla kiitollinen, että isovanhemmat ovat hoitaneet lapsianne? Kuulostat itsekkäältä.
Et luota muihin? Jos lapsesi ovat terveitä lapsia, niin...joo en tiiä mitä sanoa, mutta sen sijaan jos on kyse sairaista, jatkuvia lääkkeitä, hoitoja vaativista lapsista niin sitten ymmärrän kyllä.
Eli kumpaa?
- lapsen harrastusajassa oli jotain epäselvää ja isovanhemmat olivat netistä etsineet yhteystiedot paikkaan ( netistä ei löydy oikean ohjaajan nimeä ja minulta olisi mennyt 10s lähettää heille oikea numero/ tieto)
- jääkaappiin oli unohtunut yksi jälkiruoka, joka missään tapauksessa ei olisi ollut enää syötävää viikonloppuna. Ei voitu soittaa ja kysyä minä päivänä se oli tehty. ( onneksi vältyttiin mahavaivoilta ihmeen kaupalla)
- eivät olleet löytäneet oikeita varusteita lapselle ( jälleen asia olisi hoitunut sekunnissa puhelimessa)
Tiedän että nämä ovat pikkujuttuja, mutta periaate että ei voida kysyä ja tarkistaa asioita ärsyttää suunnattomasti!
Muuten vaikea kommentoida. Jos ne on tyyliin xylitolpastilli unohtui ruokailun jälkeen tai toppahanskoja ei löydetty, laitettiin villalapaset niin olet nipo.
- lapsen harrastusajassa oli jotain epäselvää ja isovanhemmat olivat netistä etsineet yhteystiedot paikkaan ( netistä ei löydy oikean ohjaajan nimeä ja minulta olisi mennyt 10s lähettää heille oikea numero/ tieto)
- jääkaappiin oli unohtunut yksi jälkiruoka, joka missään tapauksessa ei olisi ollut enää syötävää viikonloppuna. Ei voitu soittaa ja kysyä minä päivänä se oli tehty. ( onneksi vältyttiin mahavaivoilta ihmeen kaupalla)
- eivät olleet löytäneet oikeita varusteita lapselle ( jälleen asia olisi hoitunut sekunnissa puhelimessa)Tiedän että nämä ovat pikkujuttuja, mutta periaate että ei voida kysyä ja tarkistaa asioita ärsyttää suunnattomasti!
kyse olis vauvoista mut noin vanhat pennut.Mä oon sitä mieltä et jos lapset oli hengissä kun tulitte kotiin niin mikään ei mennyt pieleen.Miksi sun piti ruoatkin laittaa vai eikö mummo osaa sitäkään????
- eivät olleet löytäneet oikeita varusteita lapselle ( jälleen asia olisi hoitunut sekunnissa puhelimessa)Tiedän että nämä ovat pikkujuttuja, mutta periaate että ei voida kysyä ja tarkistaa asioita ärsyttää suunnattomasti!
kyllähän noitten esimerkkien jälkeen kannattaa varata aika kriisikeskukseen, jotta vältyt loppuiän traumatisoitumiselta.
meillä jos hoitaja, kuka tahansa, niin toivon, että siitä pidetään kiinni mihin aikaan aletaan iltarutiineihin. Toisilla kestää kauemmin saada lapset nukkumaan kuin toisilla ja ylipäänsä hoitajilla kauemmin kuin vanhemmilla, joten se ei ole nuukaa mihin aikaan lapset sitten nukahtaneet. Mutta en tykkää ja vihastun, jos tieten tahtoen annettu valvoa yli ajan - tyyliin iltapuuhat aletaan klo 20 ja ovat ne vasta aloittaneet 22...
Yleensä on ruoka valmiina, joskus anoppi tuo mukanaan ruokaa, jonka syövät. Se ärsyttää mua suunnattomasti, mutta nielen ärsytykseni. Onneksi on siitä oppinut pois ja tuo lähinnä banaanileipää tms jota voivat sitten vaikka iltapalaksi syödä.
Vaikea kuvitella mikä olisi niin tärkeää, että jotain tavaraa pitäisi etsiä. Ton ikäset lapset tietävät, missä hammasharjat ovat, mitä muuta se voisi olla?
Kuulostat kyllä siltä, että otat pultit ihan turhasta. Voin ymmärtää, että ärsyttää, mutta turhasta, äläkä anna ärsytyksen näkyä.
Ja joo, mua ärsytti suunnattomasti muutaman päivän lomareissulla, kun anoppi ei kertonut, että jokainen lapsi oli vuorollaan oksennellut. Ei halunnut pilata mun lomaa, mutta mä tasan tarkkaan halusin tietää. Mutta se on ehkä vähän eri asia kuin se, että ei löytynyt oikean värisiä sukkia.
löytäneet omia varusteitaan? Kyllä ton ikäisen pitäisi osata olla vastuussa niistä. Ja oma mokasi, jos jätät pilaantunutta ruokaa jääkaappiin, kyllä mä olettaisin, että jos se siellä on, se on syömäkelposta. Ja mitä haittaa siitä oli, että ihmiset oli omatoimisia netin kanssa ja ehkä käytti siinä hieman enemmän aikaa.
Ihan kummallinen olet.
Ja joo, mua ärsytti suunnattomasti muutaman päivän lomareissulla, kun anoppi ei kertonut, että jokainen lapsi oli vuorollaan oksennellut. Ei halunnut pilata mun lomaa, mutta mä tasan tarkkaan halusin tietää. Mutta se on ehkä vähän eri asia kuin se, että ei löytynyt oikean värisiä sukkia.
tuotakaan. Eipä olisi joutunut lomalla huolehtimaan asiasta, ja tuskin kovin vakavaa, jos lapsella mahatauti... Järkevää vain olla kertomatta.
Kerro joku esimerkki?