AMK-HAKU: Voidaanko kotiäitiys laskea yleiseksi työkokemukseksi? (ov)
Tilanne on siis sellainen, että olen hakemassa kevään yhteishaussa ammattikorkeakouluun. Ongelma on siinä, että vaatimuksena on 2 vuoden yleinen työkokemus, joka on täytynyt suorittaa sen jälkeen kun on täyttänyt 18v. Olen nyt 22v ja valmistuin ammattikoulusta 20-vuotiaana. Valmistumisen jälkeen jäin suoraan äitiyslomalle, olen ollut kotiäitinä viimeiset 2 vuotta. Ammattiopintojen aikana tein osa-aikatyötä 19kk ajan.
Osaako joku sanoa, riittääkö kotiäitiys ja sitä edeltäneet osa-aikatyöt kuittaamaan vaadittavan työkokemuksen vai pitääkö minun käydä töissä 2 vuotta ennen kuin tuonne voin hakea?
Kommentit (3)
ainakaan omalla kohdallani sitä ei voitu lukea työkokemukseski
Tuossa koulutusohjelmassa on ilmeisesti tärkeää että tuntee alan käytäntöä ihan konkreettisesti, ja siksi sinne ei haluta keltanokkia joilla ei ole mitään käsitystä alasta. Veikkaan että lähtökohta opiskeluihin on se että jokainen osaa/tietää jo tietyt asiat sen työkokemuksensa kautta, ja niitä ei opita kotiäitinä olemalla. En tiedä mikä ala kyseessä, mutta kärjistäen jos vertaa että kotiäiti tekee joka päivä ruokaa lapsilleen, ei sitä voida verrata ravintolakokkiin joka tekee ruokaa, tilaa tarvikkeita, hallinnoi keititötä ja ehkä laskee kassaakin jne. --> ihan eri juttu kun keittää lapsille puuroa ja pilkkoa banaani.
Ja noissa yleensä ollaan tarkkoja siinä että työkokemusta on riittävästi, eli opiskeluaikaista ei oteta huomioon (=osa-aikatyö +olit alle 18-v?)
Toki jos päteviä hakijoita ei ole, niin EHKÄ sinut otetaan sisään, mutta kannattaa ihan oikeasti miettiä onko siinä järkeä jos niin käy. (Koska se työkokemuksen puuttumattomuus varmasti näkyy jossain, eli opiskelu voi olla sinulle vaikeampaa)
Kun minä 1,5 vuotta työttömänä ollessa kaivoin nenää ja kävin ahkerasti paskalla, mahdetaanko se laskea putkimiehen työkokemukseksi amikseen hakiessa? En usko.