Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö mun laittaa mun 3v virikehoitoon, koska kaikki muutkin on?? (OV)

Vierailija
23.01.2011 |

Minulla on nyt kotihoidossa 3v ja vauva. 3v käy 2x viikossa kerhossa ja muina päivinä puistoillaan. Puistoissa ei ole koskaan ketään muita "näin vanhoja" lapsia vaan pääasiassa 1-2-vuotiaita, joiden kanssa kommunikointi ja leikkiminen on 3-vuotiaalle vähän hankalaa.

Halusin nimenomaan pitää esikoisen kotona vauvan synnyttyä, mutta nyt on alkanut mietityttää, että täytyykö minun sittenkin laittaa hänet takaisin päiväkotiin osa-aikaiseksi. Valittaa aina puistossa kun ei ole kavereita...Harmittaa lapseni puolesta ihan hirveästi.

Olen oikeasti vähän järkyttynyt kuinka paljon lapsia on virikehoidossa - ainakin täällä pk-seudulla.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valittaa kaverien puutteesta. Ettet vaan sinä "huolissasi" kysele, viihtyykö lapsi nyt aivan varmasti ilman niitä niin tärkeitä kavereita.

Vierailija
2/16 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on menty vasta eskariin ja hyvin ovat pärjänneet ja sosiaalisia ja virikkeellisiä yms.

Pidä kotona. Ehtii sinne päiväkotiin vielä esim. 5-vuotiaana ja solmia niitä tärkeitä ystävyyssuhteita yms.

Minulla on jo sen verran isommat lapset, että voin kokemuksesta sanoa, ettei virikehoitoa tarvitse mihinkään. Lapsestasi kasvaa itsenäisempi ja oppii ajattelemaan omilla aivoillaan. Ja opettajien mukaan näille lapsille ei tarvitse olla mikään pellemestari tunnillakaan, joka järjestää joka hetkeksi virikettä kun ovat oppineet ikävystymäänkin ja miettimään itse, mitä tekevät.

Kotilapsi ei ole niin ulkoaohjautuva kuin virikelapsi. Näin on sanonut minulle pari opettajaa ja aikoinaan muutama muukin kasvatusalan asiantuntija. Ja tällä kokemuksella (lapset yläasteella ja ala-asteen yläluokilla) voin sanoa, että totta se on.

Pidä huoletta kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään erityisiä "ongelmia". Kerho riittää mainiosti.

Vierailija
4/16 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen itse ollut isän kanssa kotona yksin (olen nuorin) kun äiti kävi muualla töissä, ja sisarukse oli jo koulussa.

no okei isä oli maanviljelijä joten ympäristö mulla oli hieman toinen kuin betoniviidakko kaupungissa.

Kävin 2 kertaa viikossa kerhossa ja se oli ihan ok, olihan sitä tylsää välillä mutta siinä oppi itse keksimään itselleen tekemistä.

Mulle ei koskaan tullut mieleenkään valittaa vanhemmille että on tylaää, mä en tajua nykyajan muksuja (myös omani ovat juuri sellaisia) kun koko ajan valittaa et on tylsää jne...

Vierailija
5/16 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerho on sen verran kaukana, että oikeastaan ketään kerholaisia ei asu lähiseudulla, joita voisi helposti tavata lähipuistossa.

En todellakaan tiedä missä ja milloin muut yli 3-vuotiaat kotihoidossa olevat viettävät aikaansa. Ollaanko me vaan puistossa väärään aikaan (aamupäivällä 10.00-12.00)

Haluaisin, että lapseni viettää aikaa ulkonakin ja siksi en kovin usein kutsu kavereita esim. meille kun kaksi aamupäivää menee muutenkin kerhossa sisätiloissa.

No en todellakaan kysele lapseltani viihtyykö jne vaan ihan itse hän hakee muiden lasten seuraa puistossa, mutta kun vastakaikua nuoremmilta ei tule niin sitten on jo useampana eri kertana kysellyt "miksi noi ei leiki mun kanssa?". Niinä harvoina kertoina kun ikäistänsä seuraa löytyy niin nauttii niin kovin puistoilusta, eikä millään lähtisi poiskaan.

ap

Vierailija
6/16 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne kaikki yli 3v lapset oli virikehoidossa. Yleensä vaan tuossa vaiheessa äidit viimeistään menee töihin, joten siksi siellä puistossa ei niitä 3vuotiaita juuri ole.

Tuntuu kyllä vähän hassulta, ettei kaltaisiasi ole enemmän, eli niitä joilla olisi pienempi sisarus... Onko alueella muita puistoja, joissa saattaisi olla enemmän meininkiä? Onko niinä aamupäivinä (jolloin teillä ei ole sitä kerhoa) joku seurakunnan perhekerho, jossa kaikki käy? Tai joku avoin päiväkoti?

Vierailija
7/16 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3,5 vuotias lapsi ja vauva. Vanhempi lapsi on aina ollu mun kanssa täällä kotona. Nyt on käynyt kerhossa, joka on 2 kertaa viikossa ja 2 tuntia per kerta.

Käydään harvemmin puistoissa, ollaan omalla pihalla, jossa ei ole aina kavereita.

Mä en tiedä, mun mielestä kyllä virikehoito ja kaverit on vähän yliarvostettuja asioita. Kyllä 3 vuotiaalle riittää oma koti! Me asutaan Vantaalla. Enkä todellakaan laita tuota päiväkotiin, näillä näkymin menee suoraan eskariin, mutta siis käytän häntä tossa kerhossa ja ehkä jossain harrastuksessa vähän myöhemmin.

Vierailija
8/16 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa päiväkotiin, en todellakaan. Ja luulin, että kerho ja puisto olisi riittänyt mitä kaveriasioihin tulee. Olen vastustanut virikehoitoa ajatuksen tasolla aina. Ja onhan tämä nyt naurettavaa, että puistoista on kaikonneet lähes KAIKKI > 3-vuotiaat päiväkoteihin. En minä tarvitse luppoaikaa itselleni, enkä sairauksia lapselleni vaan kavereita hänelle! Mistä niitä saa? Kertokaa!

ap

Ehkä niiden kerhokavereita voisi kutsua teille kylään, sopia yhteisistä ulkoiluista/ retkistä?

Vierailija
9/16 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä mä varmaan tilanteessasi laittaisin lapsen osapäivähoitoon tai sitten järkkäisin niitä kavereita esim. jollakin ilmoituksella etsitään ystävää palstoilta. Tämä jälkimmäinen tapa vaan joltisenkin epävarma keino saada leikkikavereita vallankin jollei liikkuminen ympäriinsä, mahdollisesti pidempiäkin matkoja tapaamisiin pienen vauvan ja isomman lapsen kanssa innosta kovasti.

Itse en vastusta virikehoitoa (inhoan koko sanaa!) mutta todennäköisesti itsekin vastaavassa tilanteessa hoitaisin (mulla vasta yksi lapsi, joka alle 2v ja kotihoidossa, 3 v:nä menee päiväkotiin, ellei sitä ennen tule perheenlisäystä, ja todennäköisesti ei tule) isommankin lapseni kotona, Mutta jos lapseni kyselisi kovasti kavereita niin kyllä hoitoon laittaminen varmasti olisi paras ratkaisu. Pitäisi punnita hyvät ja huonot puolet ja luulen, että jos kaveripula on lapselle iso asia, hoito olisi hyvä ratkaisu.

Hyvin vähän tuossa meidänkään puistossa kolmevuotiaita käy, muutamia kylläkin (joko omasta kotoaan tai perhepäivähoitajan kanssa), meidän puistosta ehkä seuraa löytyisikin siis kun osaisi olla siellä oikeaan aikaan (toisin sanoen ystävystyisi näiden äitien tai isien kanssa niin että voisi sopia tapaamisen).

En siis sinällään epäile, ettei kaksi kerhoa viikossa riittäisi tuon ikäiselle ja itsekin olen ollut kotihoidossa ja tuossa iässä varmasti max 1 krt viikossa kerhossa, luultavasti menin kerhoonkin vasta isompana (maalla ja pitkät välimatkat). Lapset ovat kuitenkin erilaisia ja itse ainakin lapsena rakastin leikkiseuraa ja kyläilyjä äärettömästi. Kotihoito oli varmasti hyvä ratkaisu, mutta olisin varmasti viihtynyt myös hoidossa. Lapsen mukaankin voi mielestäni asiaa ajatella. Ynnäile plussat ja miinukset ja tee ratkaisu siltä pohjalta. Negatiivisiakin puolia toki päivähoidossa on mutta mielestäni lasta ei kannata pitää kotihoidossa vain sen vuoksi, että ns. hyvä äiti niin tätä nykyä Suomessa tekee.

Toivottavasti leikkikavereita löytyy jos haluat pitää lapsen kotona!

Vierailija
10/16 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi on sosiaalinen, hänelle on varmaan muodostunut kerhossa ystävyssuhteita? Miksi et hyödynnä niitä?

Mulla oli itselläni kotona kaikki muksut kunnes esikoinen täytti 7 eli pienemmät 4,5v ja 2v. Mä noiden isompien kanssa kävin paljon kyläilemässä kerhokavereidensa luona ja eskarikavereiden luona jne. Kyllä niitä muitakin kotiäitejä lapsineen on vaikka kuinka paljon, varsinkin siellä pk-seudulla, kun siellä on muitakin vaihtoehtoja kuin se pk.

Vierailija
11/16 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku etsii 3-vuotiaalleen kaveria ja lupaa harkita hoitopaikasta luopumista jos kaveri löytyy.

Vierailija
12/16 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerhotoiminta kaksi kertaa viikossa riittää kyllä.Ja varmastikaan monikaan suomalaisista ei ole niin syrjäytynyt, etteikö voisi kutsua ihmisiä kotiinsa.

T: pienessä ja hyvässäkin päiväkodissa työskentelevä, joka ei kyllä omaa lastaan päiväkotiin laittaisi

Vierailija
13/16 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulee äidille ihan suru puseroon kun lapsi kysyy "miksi mulla ei ole ketään kaveria täällä?" tai "miksi nuo ei leiki mun kanssa?" (osoittaen pienempiä lapsia, jotka ei paljon leikistä ymmärrä)

ap

Vierailija
14/16 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnehän ne kaikki menee, kun se on helpoin ja vanhemmalle vähiten vaivaa vaativa tapa järjestää lapsen päivä.

On kouluikään mennessä sitten ehtinyt sairastaa parvorokot, norovirukset, vesirokot jne. Ja vanhemmalla on luppoaikaa itselleen.

Viis siitä, että päiväkodeissa rikotaan jatkuvasti esim. henkilökuntalakeja. Mutta väliäkö sillä, onhan siellä kavereita.

Vierailija
15/16 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa päiväkotiin, en todellakaan. Ja luulin, että kerho ja puisto olisi riittänyt mitä kaveriasioihin tulee. Olen vastustanut virikehoitoa ajatuksen tasolla aina. Ja onhan tämä nyt naurettavaa, että puistoista on kaikonneet lähes KAIKKI > 3-vuotiaat päiväkoteihin. En minä tarvitse luppoaikaa itselleni, enkä sairauksia lapselleni vaan kavereita hänelle! Mistä niitä saa? Kertokaa!

ap

Vierailija
16/16 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin etsiä luvut jostain, mutta muistaakseni kotihoidontuen lakkautus esim. Espoossa koski vain paria sataa perhettä, siis ihan vähemmistöä. Mutta ehkä virikehoidon kannattajat ovat kovaääninen ja huono-omatuntoinen vähemmistö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan