Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kuinka monta vuotta olet ollut jonkun elätettävänä?

Vierailija
23.01.2011 |

Laske ne vuodet, kun et ole saanut palkkaa tai omiin ansioihin perustuvaa tuloa (esim. äitiys- tai vanhempainloma).

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei saanut pahemmin palkkaakaan mistään...? (eikä pappa betaalannut)

Entäs kotikotona asutut vuodet?

Vierailija
2/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit opiskelemaan kauas kotoa. 13v saakka kyllä tehnyt kesäduuneja ja nämä nuoruuskohellukset rahoittanut itse =). Niin, asiaan...olen aina saanut palkkaa,äitiysrahaa, yms. en ole koskaan asioinut sossussa. Kotona hoitovapaalla ansaitsin rahaa enemmän kuin töissä. Kotihoidontuki ja sunnuntaityöt olivat mahtava yhdistelmä =D.

Vastaus epämääräiseen kysymykseen: 13v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5 vuotta opintorahalla ja 16 kuukautta äitiyslomalla.

Yhteensä siis vajaat 24 vuotta 37:sta tähän mennessä.

Vierailija
4/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

13- vuotiaana alkoi olla epäsäännöllisesti palkkatuloja ja 15-vuotiaana maksoin itse kaikki muut kuluni paitsi asuntoon liittyvät (asuin siis kotona tuolloin). Itse maksoin ruokani, vaatteeni ja yleensä lukion kirjanikin.

En koskaan ole ollut kenenkään miehen elätettävänä. Äitiys ja vanhempainlomallakin sain tuloihini perustuvaa päivärahaa.

Vierailija
5/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 v kotona, sen jälkeen omillani

Vierailija
6/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää on nyt jo yli 40v.

Vierailija
7/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuin vanhempieni elätetävänä, sen jälkeen menin töihin ja elätin itseni.

Vierailija
8/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aviopuolisoilla on toisiaan kohtaan ns elatusvelvollisuus, ihan lainkin mukaan.

Ja koska lastemme varhaisvuosien kotona kasvatus oli ihan yhteinen halumme ja päätöksemme.

Olin siis liki 6v kotiäitinä putkeen.

Vierailija
9/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan sitä kuinka monta vuotta on kaikkiaan ollut vanhempiensa, valtion, puolison tai jonkun muun elätettävänä.

En yhtään

Koska aviopuolisoilla on toisiaan kohtaan ns elatusvelvollisuus, ihan lainkin mukaan. Ja koska lastemme varhaisvuosien kotona kasvatus oli ihan yhteinen halumme ja päätöksemme. Olin siis liki 6v kotiäitinä putkeen.

Vierailija
10/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ensimmäiset 19 vuotta, sen jälkeen töitä 3 vuotta, ja sitten vielä 4 vuotta opintoja. Siitä lähtien en päivääkään, vaikka kolme lasta olen tehnyt. Olen aina tehnyt töitä myös vanhempain- ja hoitovapaalla, itse asiassa vieläkin tienaisin todennäköisesti enemmän olemalla kotona ja tekemällä töitä vain viikonloppuisin, kuin tekemällä tätä täyttä päivää.

Mutta huhtikuussa on pieninkin 3-v ja silloin olisi viimeistään kannattavaa tehdä töitä kunnolla. Tosin kolmen hoito ja ip-maksut on aika järkyttävät, joten voi olla, että vieläkin ottaisi vuoden, että tämä lyö oikeasti leiville.

Vierailija
11/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo sisältää 2 vuotta semmosta aikaa jolloin mun palkka oli niin pieni että sain lisäks soviteltua työmarkkinatukea (tai jotain sellasta)

Vierailija
12/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen olen elättänyt aina itse itseni. Kaksi lasta.

Vierailija
13/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko vaihtelevia käsityksiä siitä milloin on toisen elätettävänä ja milloin ei. Jos esimerkiksi se että vanhemmat maksavat asumisen, ei ole elätettävänä olemista (kuten joku edellä laskeskeli), niin eipähän noita vuosia sitten paljoa jää. Itse laskisin ne vuodet mukaan.

Ala-ikäisenä olen muuttanut pois kotoa ja sen jälkeen elättänyt itse itseni ja välillä myös tukenut muita, kuten vanhempiani ja puolisoani taloudellisesti. Reilusti yli puolet elämästäni olen ollut omillani (ja olen 30-kymppinen).

Vierailija
14/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen olen elättänyt aina itse itseni. Kaksi lasta.

Et ole nostanut mitään tukia?

Vierailija
15/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kotihoidontukea, tietenkin, mutta nehän ovat _minun_ tukiani minun verovaroistani maksettuja ja määrä riippuu _minun_ tuloistani, ei muiden.

Äitiyslomaa pidin molemmilla kerroilla kuukauden. Koko opiskeluajan tein töitä, korkeakoulututkinto.

Vierailija
16/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta opiskelua (opintotuki+vanhempien avustus)

yhteensä 3 vuotta äitiys- ja vanhempainvapaalla

Vierailija
17/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten töihin.. Elämäni aikana yhteensä 1,5v työttömänä..Onko ne toisten elättämänä? ainaskin liiton rahoilla olin..Jotka osittain ainakin oma maksamaa..

Vierailija
18/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain äitiysloman ajan jonkinlaista palkkaa, ihan viimeisinä kuukausina jäi käteen verojen jälkeen tosin vain jotain 1300 euroa, ainahan se kuukausi kuukaudelta pienenee. Kotihoidontukiaika oli sitten erikseen, mutta sitä nyt on vain pari kuukautta.

Miten joku ei voi saada äitiysloman ajalta Kelalta palkkaan perustuvaa tuloa?! (En esitä tätä kysymystä nyt niille jotka pusaa pennun opiskeluaikoina tai teininä, vaan esitän kysymyksen aikuisille työssäkäyville naisille)

Vierailija
19/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen olen elättänyt itseni omalla palkallani ilman taukoja

Vierailija
20/28 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotukea olen sen jälkeen nostanut 4 tai 5 vuotta, mutta tehnyt töitä elantoni eteen. Vanhampainvapaalla olin vuoden, mutta silloinkaan en ollut kenenkään ihmisen elättinä, vaikka palkkatuloa ei ollutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme