G: Kuinka monta vuotta olet ollut jonkun elätettävänä?
Laske ne vuodet, kun et ole saanut palkkaa tai omiin ansioihin perustuvaa tuloa (esim. äitiys- tai vanhempainloma).
Kommentit (28)
Sit opiskelemaan kauas kotoa. 13v saakka kyllä tehnyt kesäduuneja ja nämä nuoruuskohellukset rahoittanut itse =). Niin, asiaan...olen aina saanut palkkaa,äitiysrahaa, yms. en ole koskaan asioinut sossussa. Kotona hoitovapaalla ansaitsin rahaa enemmän kuin töissä. Kotihoidontuki ja sunnuntaityöt olivat mahtava yhdistelmä =D.
Vastaus epämääräiseen kysymykseen: 13v
3,5 vuotta opintorahalla ja 16 kuukautta äitiyslomalla.
Yhteensä siis vajaat 24 vuotta 37:sta tähän mennessä.
13- vuotiaana alkoi olla epäsäännöllisesti palkkatuloja ja 15-vuotiaana maksoin itse kaikki muut kuluni paitsi asuntoon liittyvät (asuin siis kotona tuolloin). Itse maksoin ruokani, vaatteeni ja yleensä lukion kirjanikin.
En koskaan ole ollut kenenkään miehen elätettävänä. Äitiys ja vanhempainlomallakin sain tuloihini perustuvaa päivärahaa.
asuin vanhempieni elätetävänä, sen jälkeen menin töihin ja elätin itseni.
Koska aviopuolisoilla on toisiaan kohtaan ns elatusvelvollisuus, ihan lainkin mukaan.
Ja koska lastemme varhaisvuosien kotona kasvatus oli ihan yhteinen halumme ja päätöksemme.
Olin siis liki 6v kotiäitinä putkeen.
Vaan sitä kuinka monta vuotta on kaikkiaan ollut vanhempiensa, valtion, puolison tai jonkun muun elätettävänä.
En yhtään
Koska aviopuolisoilla on toisiaan kohtaan ns elatusvelvollisuus, ihan lainkin mukaan. Ja koska lastemme varhaisvuosien kotona kasvatus oli ihan yhteinen halumme ja päätöksemme. Olin siis liki 6v kotiäitinä putkeen.
Minä ensimmäiset 19 vuotta, sen jälkeen töitä 3 vuotta, ja sitten vielä 4 vuotta opintoja. Siitä lähtien en päivääkään, vaikka kolme lasta olen tehnyt. Olen aina tehnyt töitä myös vanhempain- ja hoitovapaalla, itse asiassa vieläkin tienaisin todennäköisesti enemmän olemalla kotona ja tekemällä töitä vain viikonloppuisin, kuin tekemällä tätä täyttä päivää.
Mutta huhtikuussa on pieninkin 3-v ja silloin olisi viimeistään kannattavaa tehdä töitä kunnolla. Tosin kolmen hoito ja ip-maksut on aika järkyttävät, joten voi olla, että vieläkin ottaisi vuoden, että tämä lyö oikeasti leiville.
tuo sisältää 2 vuotta semmosta aikaa jolloin mun palkka oli niin pieni että sain lisäks soviteltua työmarkkinatukea (tai jotain sellasta)
Sen jälkeen olen elättänyt aina itse itseni. Kaksi lasta.
Melko vaihtelevia käsityksiä siitä milloin on toisen elätettävänä ja milloin ei. Jos esimerkiksi se että vanhemmat maksavat asumisen, ei ole elätettävänä olemista (kuten joku edellä laskeskeli), niin eipähän noita vuosia sitten paljoa jää. Itse laskisin ne vuodet mukaan.
Ala-ikäisenä olen muuttanut pois kotoa ja sen jälkeen elättänyt itse itseni ja välillä myös tukenut muita, kuten vanhempiani ja puolisoani taloudellisesti. Reilusti yli puolet elämästäni olen ollut omillani (ja olen 30-kymppinen).
Sen jälkeen olen elättänyt aina itse itseni. Kaksi lasta.
Et ole nostanut mitään tukia?
ja kotihoidontukea, tietenkin, mutta nehän ovat _minun_ tukiani minun verovaroistani maksettuja ja määrä riippuu _minun_ tuloistani, ei muiden.
Äitiyslomaa pidin molemmilla kerroilla kuukauden. Koko opiskeluajan tein töitä, korkeakoulututkinto.
4 vuotta opiskelua (opintotuki+vanhempien avustus)
yhteensä 3 vuotta äitiys- ja vanhempainvapaalla
sitten töihin.. Elämäni aikana yhteensä 1,5v työttömänä..Onko ne toisten elättämänä? ainaskin liiton rahoilla olin..Jotka osittain ainakin oma maksamaa..
sain äitiysloman ajan jonkinlaista palkkaa, ihan viimeisinä kuukausina jäi käteen verojen jälkeen tosin vain jotain 1300 euroa, ainahan se kuukausi kuukaudelta pienenee. Kotihoidontukiaika oli sitten erikseen, mutta sitä nyt on vain pari kuukautta.
Miten joku ei voi saada äitiysloman ajalta Kelalta palkkaan perustuvaa tuloa?! (En esitä tätä kysymystä nyt niille jotka pusaa pennun opiskeluaikoina tai teininä, vaan esitän kysymyksen aikuisille työssäkäyville naisille)
Sen jälkeen olen elättänyt itseni omalla palkallani ilman taukoja
opintotukea olen sen jälkeen nostanut 4 tai 5 vuotta, mutta tehnyt töitä elantoni eteen. Vanhampainvapaalla olin vuoden, mutta silloinkaan en ollut kenenkään ihmisen elättinä, vaikka palkkatuloa ei ollutkaan.
muttei saanut pahemmin palkkaakaan mistään...? (eikä pappa betaalannut)
Entäs kotikotona asutut vuodet?