Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko työkyvytön, koska olen elänyt hyvin?

Vierailija
23.01.2011 |

Nuorena en ollut koskaan kesätöissä, koska matkailimme perheen kanssa kaikki kesät. Lähdimme ulkomaille heti loman alettua ja palasimme, kun loma loppui.

Menin nuorena naimisiin, heti lukion jälkeen. Mies oli töissä ja saatiin neljä lasta. Ei siis tarvetta minun mennä töihin, eikä oikein mahdollisuuttakaan. Olin 10v kotiäitinä.

Sitten opiskelin ja kesät pyhitettiin perheen yhdessäololle, en työskennellyt opiskeluaikanakaan.

Sain työpaikan valmistumisen jälkeen viime syksyn alussa ja olen koko syksyn ollut todella masentunut. Työ on sitä, mitä haluaisinkin, täydellinen unelmatyö. Mutta vika on minussa, en osaa olla töissä. Väsyn, en jaksa tehdä mitään, varsinkaan hyvin ja aamuisin on äärimmäisen hankalaa herätä.

Haluaisin vain olla kotona, olisin onnellinen. Voitaisiinko minut jotenkin todeta työkyvyttömäksi?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin ei kun kotirouvaksi!

Vierailija
2/2 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaa-aikaasi työnantajalle palkkasi hinnalla. Masennuksesi saattaa olla ohimenevää ja hoitua vaikkapa lääkkeillä ja sairaslomalla.

Työkyvyttömyyden edellytys on, että et pysty tekemään työtäsi. Hommat jää kesken ja muut joutuu tekemään sinun osuutesi.

Työkyvyttömyyden toteamista edeltää pitkä kuntoutusten jakso 2-3 vuotta. Siinä yhteydessä tehdään erillin ohjelma työterveyshuollossa ja esimies seuraa työn etenemistä tarkemmin. Työpäivät ovat usein kevennetty jotenkin esim. osa-aikaista ja myös työtehtäviä muutetaan sopivimmaksi. Työnantaja voidaan myös velvoittaa etsimään työtä, joka sinulle sopisi paremmin. Ja näitä taas kokeillaan.

Vasta noiden kokeilujen johdosta sitten todetaan, onko työnantajalla tarjota sulle sopivaa työtä esim. alentuneeseen työkykyyn. Jos ei ole niin vasta sitten saa työkyvyttömyyseläkepaperit vetämään. Nekin voi tulla hylättynä takaisin eläkevakuutusyhtiössä, jossa on uudelleen lääkärin arviointi näkemättä sinua. Lopputuloksena voi olla siis vaan työtön alentuneella työkyvylläkin.

Tästä kuntoutusohjelmasta on erilaisia variaatioita riippuen mitä lääkäri katsoo parhaaksi missäkin tilanteessa ja millainen sattuu olemaan työpaikka.

Miten olisi jos kysyisit osa-aikatyötä, ottaisit vaikka kevennetysti perjantai vapaata tai jotain, niin totut työelämään? Myös etätyö voisi sopia sulle ja freelancer-hommat. Olisi helpompi ratkaisu tehdä itse jotain kuin nuo kuntoutusohjelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla