Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaa 4-vuotiasta kirjottamaan ja lukemaan?

Vierailija
21.01.2011 |

Voiko opettaa väärin?

Tyttö on äärimmäisen kiinnostunut kirjaimista ja nyt haluaisin kuulla miten teillä on lapset oppineet kirjoittamaan? Siis alle kouluikäiset...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä ulos ja osasi lukea :) Eli jos herkkyys on, oppii lähes itsestään.... kirjaimia katsottiin yhdessä ensin ja joitain äänteitä.

Vierailija
2/9 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on itse kiinnostunut, auta oppimaan. Kun kyselee, kerro mikä kirjain, lue paljon, seuraa tekstiä vaikka sormella.

Vaan älä opeta. Lapsestasi ei tule yhtään sen erinomaisempi ihminen vaikka oppisi kuinka aikaisin lukemaan. Oppii kun on sen aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

A:n ylosalaisin? Aloita sen omasta nimesta.

Vierailija
4/9 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on itse kiinnostunut, auta oppimaan. Kun kyselee, kerro mikä kirjain, lue paljon, seuraa tekstiä vaikka sormella.

Vaan älä opeta. Lapsestasi ei tule yhtään sen erinomaisempi ihminen vaikka oppisi kuinka aikaisin lukemaan. Oppii kun on sen aika.

Apua, eikö lapseni ole erinomainen??? Kääk!

ap

Vierailija
5/9 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurta kiinnostusta kirjaimiin ja numeroihin.

Puheterapeutin neuvo oli, että ÄLÄ OPETA.

Lapsi oppii itse kun on siihen valmis. Voit tukea kiinnostusta mutta älä opeta.

Vierailija
6/9 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa jääkaappimagneettikirjaimet. Meillä ainakin tyttö istuu siinä pitkät ajat ja kyselee 'miten kirjoitetaan kissa?' Osaa itse laittaa pari ekaa kirjainta ja kysyy sitten, mikä tulee seuraavaksi.

Nuo magneetit on hyviä ainakin silloin, kun motoriikka ei vielä riitä kynällä kirjoittamiseen. Niillä voi myös kokeilla sanoja, eli miltä näyttää kun kirjaimet on jossain järjestyksessä, ja mitä sitten tapahtuu, kun järjestystä vaihtaa.

Vierailija
7/9 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa jääkaappimagneettikirjaimet. Meillä ainakin tyttö istuu siinä pitkät ajat ja kyselee 'miten kirjoitetaan kissa?' Osaa itse laittaa pari ekaa kirjainta ja kysyy sitten, mikä tulee seuraavaksi.

Nuo magneetit on hyviä ainakin silloin, kun motoriikka ei vielä riitä kynällä kirjoittamiseen. Niillä voi myös kokeilla sanoja, eli miltä näyttää kun kirjaimet on jossain järjestyksessä, ja mitä sitten tapahtuu, kun järjestystä vaihtaa.

Vierailija
8/9 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro lapselle miltä mikin kirjain kuulostaa, eli kirjain s on sellainen suhina jne. Huomaa että vokaalit sanotaan lyhyenä, a on pelkkä a eikä aa. Äännemenetelmällä koulussakin opetetaan.

Vierailija
9/9 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, eikö lapseni ole erinomainen??? Kääk!

ap

Lapsesi on erinomainen ;-) Lukemaan oppimisella hänestä ei tule yhtään erinomaisempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi