Seuraa 

Heippa!

Tulin juuri äitipolilta- raskausviikkoja 37 ja vauva täydellisessä perätilassa, kääntö ei onnistunut. Kyseessä toinen lapseni, painoarvio pieni, 2,5 kg ja lääkäri suositteli alatiesynnytystä. Verenpaineet on ollu koholla, lääkketkin on, ja kysyinkin, onko hankalaa mulle tai vauvalle- ei kuulemma, sali on täynnä väkeä lastenlääkäreistä kätilöihin ja sektiovalmius päällä, joten päätän yrittää. Kysynkin teiltä, jo perätilavauvan synnyttäneet, miten meni ja oliko vauva sen jälkeen ok? Vertaistukea kaipailen...:))

Kommentit (4)

Tilanne lähes sama, ei kääntynyt yrityksestä huolimatta. Joten esikoiseni syntyi perätilassa. Perjantaina synnytin ja nopea oli synnytys. Vedet meni aamulla, ei alkanut supistella niin oksitosiinitippa laitettiin. Siitä parin tunnin päästä poika oli maailmassa.

Kaikin puolin hyvin meni. Ainut oli, että en päässyt ponnistamaan heti, kun olin täysin auki, kun perä oli vielä niin ylhäällä, piti antaa spontaanisesti laskeutua. Jalat sieltä tuli ulos ensin ja ne heilui reisiä vasten puolisen tuntia ennen kuin takamus oli sopivan alhaalla, että sain luvan ponnistaa. Muutaman minuutin päästä olikin koko vauva ulkona. Mukana oli kaksi kätilöä, gynekologi ja lastenlääkäri. Sektio valmius oli koko ajan.

Vauva on voinut hyvin sen jälkeen, kokoa sillä oli 3430g ja 49.5cm. Itsekin olen voinut hyvin, väliliha leikattiin automaattisesti, siitä hieman kipuja ollut. Voisin synnyttää perätilassa uudestaan.

Itse synnytin joulukuussa reippaan tytön joka oli rv 36 perätilassa, yritettiin kääntää, mutta ei onnistunut..lantiokuvat otettiin että mahtuu vauva tulemaan alateitse.rv 41 lääkäri sanoi tulla käymään tarkastuttamassa tilanne jos ei ole sitä ennen syntynyt.. viikolla 41 sanoin tohtorille että nyt haluan käynnistykseen ym..puhuin peloista jotka herättivät tulevasta synnytyksestä ja perätilasta (ensimmäinen raskaus kyseessä) lääkäri suostui ehdotukseeni ihme kyllä ja maanantaina (41+1) käynnistys kohdunsuulle laitetuista kapseleista ja seuraavana päivänä meni lapsivedet ja alkoi jumalattomat supparit ja siitä ei menny kauaa ku tyttö syntyi. Nopea synnytys (1h40min) en kerenny saada edes puudutuksia ym.. väliliha piti leikata hieman, kuulema perätilasynnytyksessä leikataan aina..mutta nopea, mielyttävä ja henkilökuntaa oli ihan riittävästi paikalla :D leikkaus sali koko ajan valmiina. 3320g ja 50cm Elä huoli, sulla kerran toinen synnytys niin luulempa vaan että et kerkiä edes huomata koko synnytystä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla oli tosi nopea perätilasynnytys rv 38+5, 1h 25 min, ponnistus 5 min. Ponnistaa ei saanut ennenkuin peppu oli kokonaan ulkona, joten muuten olisi varmaan ollut vielä lyhyempi ponnistusvaihe. Ehdittiin olla sairaalassa vain 25min, kun tyttö oli jo syntynyt. Pelkästään ilokaasua ehdin saada, kysyin kyllä pariin kertaan eikö mitään muuta ehdi saada. Väliliha leikattiin. Synnytys meni tosi hyvin, olisin valmis uuteenkin perätilasynnytykseen. Vain istukan kanssa oli ongelmia (samoin oli esikoisen kanssa).

Meilläkään kääntö ei onnistunut. Ottivat vielä magneettikuvat, että mahtuu varmasti tulemaan. Tyttö oli 48cm ja 3420g. Lonkat ei olleet kunnolla paikoillaan, huomattiin kahden päivän ikäisenä. Synnytyksellä ei ollut siihen merkitys, vaan lähinnä sillä, että tyttö oli lähes koko raskauden perätilassa. Vain alkuraskaudessa oli oikeinpäin. Lonkkalasta tuli tytölle ja kun tyttö oli 2kk, päästiin siitäkin eroon. Sen kanssa oppi nopeasti toimimaan, vaikka harmitti ettei voinut kylvettää tyttöä kuin kahden viikon välein, jolloin käytiin lastenkirurgilla. Lastaa piti pitää koko ajan eikä sitä saanut ottaa pois, paitsi kirurgipäivinä. Vaatekaappi meni uusiksi, kun piti ostaa isompia vaatteita, jotka mahtuivat lastan päälle.

Mutta nyt tytöllä (2v) täysin terveet lonkat (1v oli viimeinen tarkistus).

Toivottavasti kaikki menee (meni) hyvin :). Minä itse halusin alatiesynnytyksen ja onneksi lääkäri myös suositteli sitä.

mulla poika synty perätilassa 2007 ja ite en antanu kääntää sitä ja ihan hyvin ja normaalisti meni synnytys sekä vauvalla oli kaikki ok.

en tosin ehtiny saada puudutuksia mutta sekään ei haittanu yhtään ja voisin olla nytkin ilman puudutuksia kun laskettuaika on nyt 15.3.2011 :)

mulla ei edes ehdoteltu mitään leikkausta vaan alatienkautta synnytin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat