G: Paljonko teillä ollut korkeimmillaan HB?
Jos jollakin on luonnostaan korkea, on aika noloa kieltää kilpaileminen, mutta tietysti epäilytkin herää. toisaalta voi se olla ihan luonnostaankin, eihän se nyt mitenkään ihan mahdotonta ole, toisaalta voi olla jo vaarallistakin.
Hiihtäjä Krista Lähteenmäki ei voi osallistua liian korkean hemoglobiiniarvon takia viikonvaihteen maailmancupin kisaan Otepäässä.
Iikalisten Urheilijoita edustava 20-vuotias Lähteenmäki on kärsinyt korkeista hemoglobiiniarvoista urallaan aiemminkin.
Nuorten MM-kilpailuissa Praz de Lys Sommandissa 2009 Lähteenmäki sai viiden päivän starttikiellon hänen hemoglobiiniarvonsa oltua suurempi kuin naishiihtäjillä sallittu 160 g/l.
IL-STT
Kommentit (21)
ja olen pullamössö urheilematon nainen.
Jos vähääkään söisin terveellisesti, urheilisin jne. varmasti paukkuis sallitit rajat itsestään.
Nyt synnytyksestä (sektio) 2kk aikaa ja hb "vain"
139
Olen aina naureskellut olevani hyvä hiihtäjä, koska ei tarvitsisi huolehtia mistään rajoista.
se pääsi nousemaan noin korkeaksi ilmeisesti siksi kun mulla oli hormonikierukka ja jäi menkat pois.
Enpä olis sillon kilpaa päässy hiihtään =)
mitattiin ja oli 157. Olen aina ollut hyvä verinen. Loppuajasta kävikin sit tosi alhaisissa lukemissa mutta nousi taas synnytyksen jälkeen..
Yleensä on n. 150. Tuo ennätyslukema saatiin edellismittauksella. Synnytyksestä jo parisen kuukautta, imetän, ei ole ollut menkkoja ja elimistökin ehkä liian "kuiva".
Pitäisi luovuttaa verta säännöllisesti. Joku on myös suositellut epäterveellisempiä elämäntapoja. Auttaisi ehkä myös alhaiseen verenpaineeseen :)
Mitattiin kun kävin luovuttamassa verta. Jos olisi ollut 175, niin eivät olisi enää huolineet mun verta.
Ja ollut luonnostaan aina välillä 165 - 180. Olen pystynyt juoksemaan aina 10 kilsan lenkin paskallakin kunnolla ja maratonin pienellä treenillä eli tuosta on hyötyä aika paljon. Haittaa on se, että veri on paksua ja se lisää veritulppariskiä.
Nyt aikuisena on se on ollut aina 145-155, paitsi raskausaikana putosi alimmillaan 123.
Jälkitarkastuksessa ollut 162 :O
Nyt aikuisena on se on ollut aina 145-155, paitsi raskausaikana putosi alimmillaan 123.
Joka tapauksessa niin korkea, että miehen kanssa naurettiin, etten pääsisi hiihtokilpailuihin. Mulla pysyy korkeana raskauksien aikanakin, nyt rv 20 ja vielä ollaan 140:ssa...
Ekalla äitiysneuvolakäynnillä vuosi sitten.
Muistelen, että yli 150 on ollut aina ennen kun on mitattu. Raskauden aikana toki laski jonnekin 140 tienoilla.
mutta Lahden dopingvuonna en olisi päässyt starttiin, olin äikkärillä ja imetin eli menkkoja sain odotella vuoden päivät =)
heti keisarileikkauksen jälkeen ollut alin, eli 109. Normaali on jotain 150. Ja oon täys sohvaperuna, elikkä geeneistä varmaankin johtuu.
Hiihtäjien selityksiin en usko yhtään.
Mutta itselläni on aika korkea HB, max ollut kai 155.