lisäaineettomia ruokia?
onpa vaikeaa yhtäkkiä koittaa olla (allergiaepäilyjen takia) täysin ilman lisäaineita ruuissa,kun ei ole tottunut niitä välttelemään. niitähän on tungettu melkein kaikkeen mitä ruokakaupasta saa, paitsi tuoreisiin vihanneksiin ja hedelmiin!! millaisia ruokia olisi helppo valmistaa lisäaineettomasti?
Kommentit (7)
olen siis tottunut syömään kaikenlaista sen enempää sisältöä miettimättä...
leivissä tuntuu olevan suurimmassa osassa, jopa margariineissa, mehuissa (myös askorbiinihappo eli synteettinen c-vitamiini kuuluu vältettävien listalle), ruokakermaa olen aiemmin aika paljon käyttänyt, juustoista ainakin tuosta jääkaapissa olevasta polarista löytyy...jne.
ehkä isoimman muutoksen eteen tuleekin aamu-, väli- ja iltapalat.
ap
Leipiä en oo niin tarkkaan tutkinut. Katso myös luomuleivät ja kysy lähileipomoista. Margariinit on tietenkin lisäaineisia, mutta voissa ei ole. Mehuissa tunnetusti on, meillä käytetään itsetehtyä mehua. Kermassa ei ole lisäaineita, kun otat ihan tavallista kuohukermaa.
Eli älä käytä noita sotkuja, joihin olet tottunut, vaan osta ihan perusaineita. Lihassa, perunoissa, maidossa, jne ei ole lisäaineita.
olen siis tottunut syömään kaikenlaista sen enempää sisältöä miettimättä...
leivissä tuntuu olevan suurimmassa osassa, jopa margariineissa, mehuissa (myös askorbiinihappo eli synteettinen c-vitamiini kuuluu vältettävien listalle), ruokakermaa olen aiemmin aika paljon käyttänyt, juustoista ainakin tuosta jääkaapissa olevasta polarista löytyy...jne.
ehkä isoimman muutoksen eteen tuleekin aamu-, väli- ja iltapalat.
ap
pitää sanoa, että meilläkään ei lisäaineita varsinaisesti vältellä, eli älä usko tarkistamatta, kun väitän seuraavien juttujen olevan lisäaineettomia...
Meillä syödään aamuisin usein puuroa ja sen kanssa maitoa tai itse tehtyä marjakiisseliä. Tai sitten ihan marjoja pakkasesta.
Välipaloiksi meillä menee paljon hedelmiä, joko "yksittäin" tai hedelmäsalaattina. Muita lisäaineettomia valmisjuttuja, mitä heti tulee mieleen, on viili ja maustamaton jugurtti marjojen, pähkinöiden ja/tai hedelmien kanssa.
Jos jaksat nähdä sen verran vaivaa, että teet ruokaa itse, niin lisäaineettomana saa melkein mitä vaan väli- ja iltapalaksi sopivaa. Leivät, letut, pannukakut, karjalanpiirakat, kasvis/kalapiirakat, pullat jne.
Ruokakerma on tietty helppo vaihtaa tavalliseen kermaan ja margariini voihin. Tuohon juustoasiaan en ikävä kyllä osaa auttaa... jos lisäaineettomia juustoja ei löydy, niin mitenkä sitten sen korvaaminen muilla leivänpäällisillä: voi, vihannekset, hummus ja muut "tahnat"?
t. 2
levitemargariinin saat korvattua tekemällä itse vaikka tällaista: 1 osa voita, 1-2 osaa oliiviöljyä (tai muuta puhdasta öljyä) ja mausteeksi teille sopivaa yrttiä (tuore persilja tai sitruunamelissa on hyvää). Tai lisää vähän valkosipulia mukaan, nam.
ja juustot ja leikkeleet ovat nykyään pelottavan lisäaineisia; mä tein tiukalla imetysdietillä itse leikkelettä (lampaan paahtopaisti pakkaseen, ja kohmeisena helppo leikata ohuiksi. Oli muuten gurmeeta=) ).
leipää löytää lisäaineettomana, niin tuoretta leipää kuin näkkileipääkin, minusta oltermanin kyljessä luki lisäaineeton
Mutta sitten esim. tavallisia vehnäjauhoja on vaikea löytää lisäaineettomana.
jota on lähes kaikkialla myös leivissä, mutta etenkin valmismehuissa ja jufurteissa. Valiolla taitaa olla yksi mehu joka on lisäaineeton jugurteissa ehkä maustamaton.
Ei tuossa auta kuin ostaa raaka-aineet tehdä kaikki itse. Näin voi parhaiten vahtia lisäsineita. Meillä kiellettiin pippuria ja suolaa lukuunottamatta kaikki mausteet. Sipulia toki sai käyttää.
oikeastaan lisäaineet puuttuvat perusraaka-aineista, joten niistä saa tehtyä melkein mitä vaan.
Meillä on ollut tänään lounaaksi jauhelihakeittoa (ei lisäaineita, kun ei käytä liemikuutiota, ellei niitä sitten saa lisäaineettomina?) ja päivälliseksi valmistuu riisiä ja linssikastiketta (ei lisäaineita siinäkään).
Niin ja aamupalaksi syötiin kaurapuuroa maidon kanssa (=ei lisäaineita).
Kerro vähän tarkemmin, missä jutuissa lisäaineita mielestäsi on vaikea välttää, niin on helpompi avittaa.