Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilitystä ex-miehestä ja vuoroviikkosysteemistä.

Vierailija
21.01.2011 |

Erosimme kaksi kuukautta sitten, asumme suht lähekkäin, lapsilla on koulusta yhtä pitkä matka molempiin kotiin. Lapset ovat alakoululaisia ja meillä on vuoroviikkosysteemi.

Ennen erilleenmuuttoa me yhdessä puhuimme lapsille, että heillä on tästä lähtien kaksi kotia, molempiin on avaimet, mutta toisessa paikassa saa ruokaa ja siellä pitää myös nukkua.

Lapsilla on suurempi ikävä minua kuin isää. Sekä heillä on ikävä minun pelikonettani, mitä ei isän luona ole :-). Tälläkin viikolla, kun maanantaina tulin töistä, oli esikoinen täällä. Kuopus oli keskiviikkona, esikoinen torstaina ja taas kuopus nyt perjantaina. Vaikka tämä viikko on minun etäviikkoni.

Lapset ovat siis tuleet iltapäivällä tänne, ja olen passittanut heidät illaksi isän luokse, hyvissä ajoin ennen isän kotiintuloa töistä. Se aika, minkä he ovat olleet luonani, ei ole ollut pois isän kanssa vietetystä ajasta.

Nyt on sitten dilemma:

Vein tänään kuopuksen lääkäriin klo 13 ja olin kertonut tästä ex-miehelle. Isä oli sanonut lapselle, että tule sitten heti lääkärin jälkeen kotiin.

Miksi ihmeessä? Mitä lapsi tekee tyhjässä kodissa yksin? Miksi hänen pitäisi mennä tyhjään kotiin, jos minä olen kuitenkin iltapäivällä kotona?

Mitä ihmettä tämä on? Onko mies jotenkin mustasukkainen? Pelkääkö hän jotenkin, että lapset ovat enemmän minun luonani.

En ole vielä jutellut exän kanssa, mutta mitä teen, jos hän pysyy linjassaan, että lapset eivät "saisi" tulla luokseni minun etäviikolla? Minä taas olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos heillä on minua ikävä, he saavat käydä täällä rajattomasti. (Ja myös isänsä luona, mutta sinne he eivät ole minun lähiviikollani kaivanneet).

Haluan kasvattaa lapseni rehellisyyteen. Joudunko poikkeamaan arvomaailmastani ja sanomaan lapsille, että "ei kerrota iskälle! Sanokaa, että olitte kotona tai kaverin luona".... Mitä te tekisitte minun sijassani?

En ole vielä miehelle puhunut, mutta hän on itsepäinen ja vahvaluonteinen. Hänen mielipiteitä ei puhuta ympäri, ei sitten millään perustelulla.

Pohdinta-apua siis kaipaan teiltä, miten toimisin viisaiten.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noissa vuoroviikkokuvioissa. Ehkä lapset on hyvä totuttaa heti alusta siihen, että nyt mennään näin. Ensi viikolla toisin päin.

Selkeää lapsen kannalta.

Vierailija
2/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoroviikkosysteemi tarkoittaa lapsille ja vanhemmillekin sitä, että silloin tosiaan ollaan nimenomaan sen YHDEN vanhemman luona ja vastuulla ellei jostain poikkeuksellisesta syystä toisin joskus sovita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan siitä että kotini ovet on aina lapsille auki kun he haluaa tulla ja toivon että hänenkin on.

Jos menee valehtelun tai salailun linjalle niin joskus lipsahtaa kumminkin lapsilta jotain ja sitten helvetti repeää.

Vierailija
4/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sun olis syytä keskustella sasten kanssa siitä, että mitä oikeesti tarkoittaa vuoroviikkosysteemi ja itse myös tukea sitä.

Vierailija
5/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkosen aj kolmpsen kanssa samoilla linjoilla. ehkä sun olis syytä keskustella sasten kanssa siitä, että mitä oikeesti tarkoittaa vuoroviikkosysteemi ja itse myös tukea sitä.

jos todellakin haluatte olla lasten ehdoilla, niin silloin jommankumman teistä vanhemmista on joustettava omista toiveistaan.

T: sama

Vierailija
6/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen aina ollut enemmän kotona kuin ex-mieheni. Varsinkin meidän kuopus on aina ollut hyvin kiinni minussa. Minun tekee pahaa ajatella, että lapsella on minua ikävä, ja hän ei saisi tulla katsomaan minua.

Olen kyllä sanonut lapsille, että he saavat aina tulla tänne, mutta jos he haluavat nähdä minua, niin heidän pitää tarkistaa olenko kotona. En välttämättä ole kotona.

Mutta ei se isäkään saavu kotiin kun vasta klo 17 pintaan. Iltäpäivät he joutuvat olemaan ihan yksin.

ap

Vierailija
7/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivatko lapset asua sinun luonasi jos kerran enemmän haluavat olla siellä ja käydä isällä sitten esimerkiksi viikonloppuisin.

Vierailija
8/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoroviikkoasumiseen. Ei siis ikinä suostu lähihuoltajuusjuttuun.

Minä en suostu siihen, että itse olisin etävanhempi. Minulla on enemmän kykyä kasvattaa lapsista emotionaalisesti tasapainoisempi kuin miehellä....esikoinen käy täällä itseasiassa valittamassa isäänsä. Isä oli eilenaamulla paiskannut lapsen leivän seinään, kun lapsi ei ollut totellut...

Jos minä itseäni ajattelen, niin selkeä vuoroviikkosysteemi olisi luksusta. Minullahan olisi koko viikko aikaa itselleni. Ei se minun "toiveeni" ole, että lapset ravaavat luonani etäviikollani.

ap

kakkosen aj kolmpsen kanssa samoilla linjoilla. ehkä sun olis syytä keskustella sasten kanssa siitä, että mitä oikeesti tarkoittaa vuoroviikkosysteemi ja itse myös tukea sitä.

jos todellakin haluatte olla lasten ehdoilla, niin silloin jommankumman teistä vanhemmista on joustettava omista toiveistaan. T: sama

Vierailija
9/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitti, että hän voisi ihan hyvin olla kokonaan lähivanhempi.

ap

Voisivatko lapset asua sinun luonasi jos kerran enemmän haluavat olla siellä ja käydä isällä sitten esimerkiksi viikonloppuisin.

Vierailija
10/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannalta olisi selvintä, että että isäviikolla ollaan kans isän kotona ja toisinpäin.

Vierailija
11/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei saisi tulla luokseni, jos hänellä on minua ikävä?

Miksi lapsi ei saisi tulla minun luokseni, jos minä olen kotona ja toisesa paikassa ei ole ketään?

Miksi lapsi ei saisi tulla luokseni, jos hän kuitenkin palaa toiseen paikkaan ennenkuin lähivanhempi tulee töistä?

ap

kannalta olisi selvintä, että että isäviikolla ollaan kans isän kotona ja toisinpäin.

Vierailija
12/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä liian riippuvainen lapsistasi? Tottakai he kaipaavat sinua jos olet ollut heidän kanssaan enemmän mutta myt on uusi tilanne ja uudet säännöt.

Keksi itsellesi tekemistä ja menemistä lapsettomille viikoille. Kyllä se siitä!

Vierailija
13/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on menoa neljänä iltana viikossa, mutta olen tälläkin viikolla käynyt iltapäivällä kotona, kun olen mennyt takaisin töihin.

Olen itseasiassa rasittunut tästä kaikesta kiireestä, kun kaikki menot pitää sovittaa sille etäviikolla, jotta olen täysin läsnä lähiviikollani.

Kyllä minä pärjään. En minä olen riippuvainen lapsista. Totta kai minulle olisi helpointa, etteivät he täällä ravaisi. Mutta jos ravaavat, en katso, että minulla on oikeus sitä kieltää.

ap

Oletko sinä liian riippuvainen lapsistasi? Tottakai he kaipaavat sinua jos olet ollut heidän kanssaan enemmän mutta myt on uusi tilanne ja uudet säännöt. Keksi itsellesi tekemistä ja menemistä lapsettomille viikoille. Kyllä se siitä!

Vierailija
14/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroaminen repii lasta. Menkää terapiaan ja muuttakaa taas yhteen.

Ihan selvästi lastenne kannalta olisi parempi, että sinä olisit yh ja lapset isällään joka toinen viikonloppu ja aina kun haluaisivat.

Miehesi ei ajattele lasten etua halutessaan tilanteen olevan näin. Hän haluaa kiusata sua ja parantaa omaa itsetuntoaan.

Vierailija
15/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi hämmentyy jos aikuiset eivät pidä kiinni sovituista ehdoista. Viikko isällä ja viikko äidillä, vaikka äiti päivystäisi kotona 24/7 joka päivä.

Sinun harrastukset? Etkö tee töitä?

Vierailija
16/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies suostunut mihinkään minun ehtoini parisuhteessa. Kuten siihen ehtoon, että parisuhteessa ei ole kolmatta osapuolta.

Nyt esikoinen käy valittamassa, että isä jyrää kaikki omat tahtonsa lävitse.

Olen nyt taipuvainen ajattelemaan, että tämä ero on lasteni edun mukaista. Että he saavat olla omia itsejään edes joka toinen viikko.

ap

eroaminen repii lasta. Menkää terapiaan ja muuttakaa taas yhteen. Ihan selvästi lastenne kannalta olisi parempi, että sinä olisit yh ja lapset isällään joka toinen viikonloppu ja aina kun haluaisivat. Miehesi ei ajattele lasten etua halutessaan tilanteen olevan näin. Hän haluaa kiusata sua ja parantaa omaa itsetuntoaan.

Vierailija
17/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroviikkosysteemin onnistumisen yksi edellytys on juurikin se, että vanhemmat asuvat lähekkäin ja lapsi pääsee halutessaan/tarpeen tullen toisen vanhemman luokse "kyläilemään" myös muulloin kuin tapaamisaikoina. Mikäli mies ei tätä ymmärrä ja lapsia tähän kannusta, vuoroviikkosysteemi ei ole teille sopiva. Lähivanhemmuus sinulle voisi olla teidän tapauksessanne toimivampi muoto, varsinkin kun isä ei pysty arkisin olemaan lasten kanssa kuin iltaisin.

Vierailija
18/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn töissä ja harrastan. Olen opettaja, joten olen iltapäivisin jo aikaisemmin kotona.

ap

Lapsi hämmentyy jos aikuiset eivät pidä kiinni sovituista ehdoista. Viikko isällä ja viikko äidillä, vaikka äiti päivystäisi kotona 24/7 joka päivä. Sinun harrastukset? Etkö tee töitä?

Vierailija
19/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukapa lapsi haluaisikaan...

Vierailija
20/50 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei saisi tulla luokseni, jos hänellä on minua ikävä? Miksi lapsi ei saisi tulla minun luokseni, jos minä olen kotona ja toisesa paikassa ei ole ketään? Miksi lapsi ei saisi tulla luokseni, jos hän kuitenkin palaa toiseen paikkaan ennenkuin lähivanhempi tulee töistä? ap

mutta lapset kyllä sopeutuvat nopeasti, kun kuvio on selvä. Jos taas annetaan lapsille päätösvalta tässä asiassa se johtaa helposti riitoihin vanhempien välillä, joka ei taas palvele kenenkään etua. Mukavahan se olisi jos isä antaisi lasten käydä luonasi, kun itse on töissä, mutta jos ei, on turha aiheuttaa asialla ristiriitoja välillenne. Kyllä ne lapset pärjäävät siellä isällä sen viikon ja tarkoitus on oppia elämään isän luona sitä perhearkea siinä missä sinunkin luona. Antaa heidän muodostaa isän luona se arkikuvio, mikä siellä on. Se ei onnistu, jos joka ikävässä lapset saavat tulla luoksesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi