Kävin 8-luokkalaisen opettajaa tapaamassa
ja opekin oli sitä mieltä ettei tapaaminen olisi ollut mitenkään tarpeellinen kun kaikki menee erittäin hyvin. Hän kertoi jopa ehdottaneensa ettei näitä "tarpeettomia" tapaamisia välttämättä järjestettäisi, niitä tavattaisiin vaikka useammin joilla on siihen tarvetta. Ei kuulemma mennyt läpi reksillä.
No siellä hymistiin molemmat kuinka hyvin menee, lapsi on mallioppilas jne. Tosin käytöksestä ei enää saa 10 koska perusteita hieman fiilattu.
Kommentit (10)
No, eipä tuo nyt suurta vaivaa aiheuttanut. Ensi vuonna sitten onkin tapaamisille enemmän tarvetta kun pohditaan jatko-opintoja
Meidän lapsen opettajan kanssa on hoidettu "vanhempainvartti" ihan puhelimessa, juuri siitä syystä että kaikki menee ihan hyvin. Ja nimenomaan opettajan ehdotuksesta, onhan siinä varmasti vaivaa kun yrittää sovitella kaikkien vanhempien kanssa niitä tapaamisia...
Tarjoan aikoja, joista vanhempi saa valita itselleen sopivimman. Kaikki eivät koskaan valitse mitään aikaa. Onneksi ovat yleensä niitä, joiden lapsilla ei ole ongelmia. Eihän nyt vanhempien ole velvollisuus tulla näihin tapaamisiin. Opettajalla vain on velvollisuus niitä tarjota.
Niin, ja meidän koulussa vartteja on vain seiskoille. Kaseille ja yseille pidetään vanhempainiltoja ja avoimia tapaamisia (olen tavattavissa koululla klo 14-16). Ei ole sitten tarvetta kenellekään tulla turhaan.
tulla tarvittaessa esittämään toiveita. Harvalle vanhemmalle varmasti kelpaa juuri se, mitä koulu tarjoaa. Tai noh, ehkä kelpaa, kun olisi oma vaivansa asioista valittaakin ja sitten hymistelevät vaan. Ja on varmaan paljon sellaisia, jotka ottaa koulun vaan pakollisena kuviona, joka on vaan kärsittävä.
Oikeasti olisi hyvä saada suunsa puhuttua puhtaaksi ja se ei onnistu vanhepainillassa liian isolla joukolla arvostelun pelossa tai ei halua saada asiasta väittelyä siellä eikä kaksi open kanssa, sillä opea kuin ihan luontaisesti yrittää miellyttää (lapsuuden psylogisia tunnejäänteitä). Ja siitä tulee tämä hymistely. Ehkä paras olisi ulkopuolisen tahon tekemä nettikysely, jossa saisi antaa anonyymejä vastauksia.
Itse olen melko kriittinen koulun suhteen. On ihan hyvämaineinen koulu, mutta joissakin asioissa uskomattoman saamaton esim. huono ope ei kehity tai siitä ei päästä eroon, koska koulun taholta tulee kollegiaalista puolustusta. Ope johtaa luokkaa pelolla, mutta sitä ei kolleegat huomaa. Me lasten vanhemmat kyllä huomataan lapsien kouluunmenokauhuna ja painajaisunina! Äänestämme sitten jaloilla, olemme aikeissa anoa lapsen siirtoa rinnakkaisluokalle, eikä olla ainuita, kun ei muut viestit asiasta tehoa.
íhan irl, vaikka hyvin meneekin. ikävää, jos opettaja kokee sen turhaksi.
No eikös tapaamisessa olisi voitu keskustella lapsen tulevaisuudensuunnitelmista ja vahvuuksista? Vaikka lapsi menisi lukioon, olisi hyvä jutella työelämästä ja jatko-opinnoista jo ajoissa. Tietysti jos kaikki suunnitelmat on jo tehty.. Mutta tuskin niin on. Joka tapauksessa on varmasti ihan kiva tavata ope.
että saa esittää toivomuslistan, kun koulun tarjontahan ei meille kelpaa...
Jaiks. Opeparka. Mä olen taas niin kivikaudelta, kun olen luullut että verovaroin kustannettu peruskoulu kaikille Aaposta Öfeliaan on väistämättä kokoelma kompromisseja. Kuinka väärässä voikaan ihminen olla...
tulla tarvittaessa esittämään toiveita. Harvalle vanhemmalle varmasti kelpaa juuri se, mitä koulu tarjoaa. Tai noh, ehkä kelpaa, kun olisi oma vaivansa asioista valittaakin ja sitten hymistelevät vaan. Ja on varmaan paljon sellaisia, jotka ottaa koulun vaan pakollisena kuviona, joka on vaan kärsittävä.
välitä asiasta. Joskus se mitä annetaan (koulutusta esim. pelkoa apuna käyttäen) on vaan sellaista, ettet sitä kyllä lapsellesi kaipaa. Tosi onni sulle, jos sellaista ei ole tapahtunut. Olisipa meilläkin niin.
Kritiikin voi ottaa myös vastaan positiivisena ja kanavoida se kehittymiseen. Mutta yleensä opet ei kestä kritiikkiä (odottavat itsekin sitä hymistelyä, se kun tuntuu kaikista luontevalta eli on sosiaalinen opittu tapa). Vanhemmat kategorisoidaan vaan hankaliksi vanhemmiksi, jos poikkeavat tästä hymistelymuotista.
Jos kukaan ei avaa suutaan, niin tämäkin ope saa oikeasti järkyttää lapsia kuudenteen luokkaan saakka (yritän pelastaa lapseni sellaiselta, koska se vaikuttaa koko hänen elämäänsä jatkossa). Aina kun ei käy tuuri, että saisi lapselle edes ihan tavallisen normaalin open vaan. Enkä enää edes toivo mitään innostavaa reipasta kivaa ja hurmaavaa opea, johon lapset rakastuisivat, ihan tavallinen asiallinen opekin kelpaisi.
että saa esittää toivomuslistan, kun koulun tarjontahan ei meille kelpaa...
Jaiks. Opeparka. Mä olen taas niin kivikaudelta, kun olen luullut että verovaroin kustannettu peruskoulu kaikille Aaposta Öfeliaan on väistämättä kokoelma kompromisseja. Kuinka väärässä voikaan ihminen olla...
tulisivat ne, jotka oikeasti sitä tarvitsisivat. Oman kokemukseni mukaan tapaamisissa ja vanh. illoissa istuvat ne, joidet Yasmin on huippuoppilas ja kotiolot kunnossa.Sitten voikin sopivasti esittää tooodella tyhmiä kysymyksiä ja viilata pilkkua ad nauseam, niin että opeparka on hulluksi tulla.Oikein oikea "nyhjää tyhjästä".
Yessican vanhemmista (yleensä yh jompi kumpi) ei näy hännänpäätäkään, vaikka neiti on puolet ajasta poissa ja toisen puolen häriköi.
Mutta eihän semmoinen sovi, kun toisia sitten sorsittaisiin ja leimattaisiin heti siinä että kutsuttaisiin tapaamiseen.