Imetysliivit päällä 24/7?
Imetän 8 viikkoista tyttöäni ja joudun pitämään imetysliivejä ja liivinsuojia päällä vuorokauden ympäri, koska rinnat vuotavat, vaikka eivät olisi niin täynnäkään. Olisi kiva hillua välillä "vapaana" mutta sitten on joka paikka maidossa. Mites teillä muilla?
Lisäksi ärsyttää tuo lypsäminen. Rinnat pakkautuvat täyteen aina tytön 3 tuntisten päikkäreiden aikana ja yölläkin, kun syötöt eivät ole niin pitkäkestoisia. Pelkään, että kun joudun lypsämään, niin maidontuotanto vain lisääntyy ja lisääntyy. Mutta kun ilmankaan ei voi olla, muuten tuntuu todella tuskaiselta ja tytön on vaikea imeä täyttä rintaa ja hermo menee kummaltakin. Muuten imetys sujuu kyllä hyvin. Luovuttamaan en jaksa alkaa, vaikka siihenkin kyllä maitoa riittäisi. Olen sen verran laiska.
Tilasin juuri Aventin sähkökäyttöisen rintapumpun, kun vanha käsikäyttöinen Medela on niin raskas käyttää. Jospa lypsäminen muuttuisi miellyttävämmäksi. Tosin pakastin alkaa täyttyä maitopusseista, kun ei niitä ole tarvinnut käyttää.
Kommentit (4)
Mulla ei ole synnytyksen jälkeen ollut yhtään "liivitöntä" yötä, ens viikolla tulee puol vuotta täyteen. Mulla tulee maito suojienkin läpi useana yönä. Ja päivänä. Mä juuri tyhjensin pakkasesta monta litraa maitoa, kun ei ole tarvittu sitä tähänkään asti, typy kun huolii maitonsa ainoastaan tissistä.
Esikoisemme on reilu puolivuotias ja olen pitänyt koko ajan imetysliivejä sen jälkeen, kun poika syntyi. Synnytyskilot kun karisivat pois niin ostin päiväksi ihan rintaliivi liikkeestä kaarituelliset liivit ja öisin tietty käytän sitten kaarituettomia.. Nykyään, kun maitoa ei tule enää NIIN paljoa (n. 40litraa luovutin) niin saatan pitää imetystoppia yöllä päällä... No luovuttamaan et taida enää kyllä päästäkkään, kun ainakin meillä oli että alle 1kk pitää olla vauva, että voi alkaa luovuttamaan.. Mutta itselläni alkoi tasaantumaan 3-4 kuukauden jälkeen maidon tulo ja kun ei sitten lypsänyt sen jälkeen ku lopetti luovuttamisen niin viikko siinä meni että se ylimääräinen maidon tulo loppuinen.. Luovuttaminen oli kyllä raskasta, mutta itselleni kyllä kelpasi se yksi 700 euroa minkä siitä sai ylimääräistä rahaa... Ja kun maito oli pakko lypsää pois niin miksipä sitä ei sitten tehnyt puhtaasti...
Olisin halunnut luovuttaa maitoa, mutta todellakin aikaraja tuli vastaan ja en olisi pystynyt toimittamaan maitoa linja-autolle ajoissa. Onneksi maidontuotanto on nyt tasaantunut. Viime viikolla ei tarvinnut lypsää kuin 2 kertaa enää. Välillä rinnat ovat aika täynnä, varsinkin yöllä ja pitkien päikkäreiden aikaan, mutta enää ei tee kipeää ja vauvakin saa jo otteen täydestä rinnasta.
Luulen, että kunnon rintapumpun hankkiminen rauhoitti mieltä. Meinaan se, kun koko ajan ajattelee, että voi voi kun rinnat täyttyy ja pitäisi lypsää, mutta kun ei huvita, aiheutti ainakin mulla entistä tuskaisemman olon. Nyt on hyvä mieli , ja imettäminenkin on mukavaa!
Olen miettinyt samaa, että pitävätköhän kaikki 24/7 liivejä. Itsellä ei edes aina ehdi täyttyä kunnolla, mutta silti kuitenkin välillä etenkin öisin meinaa valua, joten pakko pitää. Mulla tilanne muuten kuitenkin on toinen, kun maitoa ei tahdo riittää enää tarpeeksi :(. Pakko antaa välillä korviketta, kun poika muuten kitisee nälkäänsä ja rinnat iltaisin ihan tyhjät!