Miten paljon raskaushepatoosissa kutisee?
Mulla on vatsassa kaksi kohtaa (molemmilla sivuilla), jotka kutisevat usein ja paljon. Olen laittanut rasvaa, ei auta. Ne on suunnilleen samalla korkeudella eri sivuilla, ja välillä kutittaa muualtakin. Ei mikään hirveä syyhy kuitenkaan ole. Olisiko syytä huolestua? Rv on 32.
Kommentit (3)
Minulle hepatoosiin liittyi aivan mieletön kutina: kämmenet, jalkapohjat ja vatsa kutisivat aivan tolkuttomasti. Mitää erityisiä kohtia ei ollut, jotka olisivat kutisseet enemmän. Asia kannattaa selvittää verikokein, hoitamaton hepatoosi on vakava asia.
Mulla on nyt meneillään toinen raskaus ja toivon todella, että tällä kertaa selviäisin ilman hepatoosia. Se on toki epätodennäköistä. Nyt on 24. viikko meneillään ja toistaiseksi oireita ei ole ollut.
Kannattaa tosiaan käydä verikokeissa. Hepatoosi on kuitenkin erittäin vakava tila.
Yleensä kutina on voimakasta, mutta tiedän tapauksia, jossa ei ole osattu reagoida hepatoosiin, kun kutinaa on aika vähän.
Mahakutina voi tosin johtua ihan siitäkin, että maha kasvaa ja iho venyy.
Jos kutina jatkuu ja pahenee, niin käy uudestaan. Mulla oli tokassa raskaudessa jatkuvasti lähetteitä sisässä verikokeisiin ja kävin siellä vähän väliä koska ekassa raskaudessa oli ollut hepatoosi, ja jatkuvasti kutisi. Mulla se meni tokassa raskaudessa niin että kutina alkoi joskus rv20 ja rv 27 puhkesi hepatoosi. Kutina paheni koko ajan pikkuhiljaa eikä rasvaukset auttaneet. Sitten lopulta raavin ihoni rikki, enkä pystynyt yöllä nukkumaan. Sitten jouduinkin jo sairaalaan hepatoosin takia. Puhu neuvolassa.