Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän n.2,5 vuotiaat ilmottavat nälkänsä?

Vierailija
19.01.2011 |

Sanomalla, kiukkuamalla, itkemällä tms..?

Meillä kun tuo taapero ei ilmoita nälästä ollenkaan. Joudun aina kysymään, että onko nälkä. Ja sitten kyllä kertoo. Outoako? Joskus heittäytyy ihan villiksi ja silloin huomaan lapsella olevan nälkä. Näin myös käyttytyy silloin, kun on tosi väsynyt.

Lapsi siis puhuu tosi hyvin ja sanavarasto on jo kattava. Eli ei johdu ainakaan siitä, että ei osaisi sanoin ilmoittaa nälkänsä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hän haluaa herkkuja, sanoo -anna namnaa.

Vierailija
2/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lapsille ehtii useinkin tulla nälkä ennen lounasta kun temuavat aamupäivän pihalla, vaikka tuhdin aamiaisen syövätkin. 2,5 vee siis sanoo monesti esim. Aamupäivällä kun riisutaan ulkovaatteita että mun maha murisee ja kysyy mitä on ruuaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun alkaa kiukutella ja kaikki on tyhmää ja makaa vaan lattialla (jos vaikka otetaan ulkovaatteita pois) eikä yritäkään itse riisua. Sillon tietää, että nyt on nälkä. Ja joskus (harvoin) saattaa sanoa että "Äiti anna mulle ruokaa!" :)

Meilläkin syödään kyllä viisi kertaa päivässä, mutta kyllä pojalle silti ehtii nälkä joskus tulla. Ei se, että on nälkä tarkota sitä etteikö saisi ruokaa säännöllisesti. Meidän pojalla ainakin vaihtelee se että syökö vaikka välipalaksi juuri mitään, enkä todellakaan pakota tai maanittele syömään määräänsä enempää.

Vierailija
4/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiukuttelusta tietää milloin on nälkä. Joskus käy näin jos on muuta menoa tai puuhaa että ruoka-ajat liukuu.

Vierailija
5/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä yleensä sano nälästä mitään, huomaan sen siitä, että alkaa kiukutella, olla huonolla tuulella ja yrittää etsiä naposteltavaa sieltä sun täältä, pyytää ruokaa tai herkkuja.

Vierailija
6/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöllisesti ruokaa. Kyllä meillä on tarjolla 5-ateriaa päivässä. Kyselinkin vain, että miten tuon ikäiset ilmoittavat noin yleensä nälästä ja osaavatko ilmoittaa vielä. Kun voi se nälkä iskeä aterioidenkin välissä, jos kovasti ulkona vaikka touhuaa, kuten eräs täällä kertoi.

-ap-

Vierailija
7/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutaa suoraa huutoa keittiössä, syöttötuolin tai hellan edessä kun on nälkäinen. Tämä tapahtuu jos ruoka on puolituntia myöhässä :D

Vierailija
8/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutaa suoraa huutoa keittiössä, syöttötuolin tai hellan edessä kun on nälkäinen. Tämä tapahtuu jos ruoka on puolituntia myöhässä :D

kiipeää syöttötuoliinsa jos on nälkäinen. Yleensä ruoka-aika onkin jo lähellä (10-20 min), mutta nälkäinen lapsiparka ei enää millään jaksaisi odottaa sen aikaa, että ruoka saataisiin lautaselle.

Eikä tässäkään kyse ole siitä, että ruoka-ajat olisi huonoja tai välit liian pitkiä, joskus vaan nälkä yllättää :)

Vierailija
9/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsi ratsaa keittiön komeroita silloin kun on nälkä :D. Siitä tietää että toisella on nälkä, kun löytää hänet haaveilemassa keittiössä, tai on käynyt etsimässä banaanin tai leipäpalasen. Ja kun sitten huomaa saavansa ruokaa, kiittelee ja on niin iloinen että ei voi olla hihittämättä, siitä sitten viimeistään tietää että taisi tosiaan olla nälkä. Ja ruokaa odottaessaan pitää vielä njomnjomnjom-ääntä. Joskus tosin käy niinkin että kaikki on huonosti ja kiukuttaa, ja se johtuu siitä että on nälkä päässyt yllättämään.

Meilläkin kyllä ruokaa on tarjolla ihan normaalisti, mutta voi se nälkä tulla silti. Ei se minusta ole lainkaan vaarallista myöskään, ei nälän tunne ole sama asia kuin nälänhätä.

Vierailija
10/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, meillä on säännölliset ruoka-ajat eikä lapsi itse saa päättää mitä syö. On vaan oppinut mistä löytyy syömistä.

Vierailija
11/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ruokaa heti tipu, raivoaa

Vierailija
12/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoo nälkä tai xxx:lle ruokaa. Joskus pyytää maitoa, joskus vaan kaikki on erittäin hankalaa.

Ja kyllä, syömme 5 kertaa päivässä.

Vierailija
13/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttelee ja itkee "ulisemalla" jos on kova nälkä. Joskus myös kiipeää syöttötuoliinsa.

Vierailija
14/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä tuo mulle mukin ja maitotölkin, että kaataisin hänelle, kun olen kieltänyt häntä itse kaatamasta (sitäkin yritti).

Saattaa myös hakea keittiöjakkaran, jotta pääsee leipälaatikolle ottamaan itse leipää.

Tai sitten ottaa ruokakaapista jotain, esim. hedelmäsosepurkin ja tuo sen aukaistavaksi, Tai jääkaapista etsii jotain.

Eli meillä ei parane ruokarytmistä joustaa, tai siis jos se ei pysy jämptinä niin sen kyllä äkkiä äiti huomaa :).

(lapsi just täytti 2)

Vierailija
15/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sanoo jos on nälkä. "Vilma nääkä". :) Ja on 5 ateriaa päivässä. Tietää siis koska seuraavan ruuan saa, eli jos tuo sanoo että "Vilma nääkä" voin ihan hyvin sanoa, että leiki vielä vähän aikaa, syödään sitten kun on ruoka-aika. Ja hyvin kelpaa tuo selitys, ei raivoa tms.

Vierailija
16/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka myös kiipeää syöttötuoliinsa, ottaa yleensä vielä alakaapista omia kuppejaan mukaan ja alkaa latomaan niitä pöydän kulmalle. Jos on oikein kovaa iskenyt nälkä niin juoksee suoraan jääkaapin ovelle, alkaa roikkua kahvassa ja kitisee.

Meillä ainakin se on hyvä jos ehtii tulla kunnolla nälkä. Muuten tuo on niin huono syömään, taisteltiin monta kuukautta ruuan kanssa ennen kun tajusin pidentää välejä vähän niin että pojalle ehtii tulla nälän tunne. Vain silloin syö lautasellisen ihan tyytyväisenä loppuun.

Vierailija
17/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri kaksi vuotta täyttänyt tyttö hakee itse raaka-aineet jääkaapista (nousee baarijakkaralle että ylettyy), laittaa uunin päälle, ruskistaa jauhelihat, maustaa, keittää makaronit, lisää munamaidon ja pyöräyttää makoisan lihamakaronilaatikon. Tämän jälkeen kattaa pöydän koko perheelle ja kutsuu sitten syömään. Lopuksi purkaa pöydän ja tiskaa astiat. Olemme vähän huolestuneita kun ei osaa muita reseptejä. Onko normaalia kehitystä?

Vierailija
18/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis sano suoraan että on nälkä. Toki annetaan ruokaa säännöllisesti, mutta jos ei vaikka lämmin ruoka ole maistunut, saattaa kysyä tunnin päästä, mitä meillä on iltapalaksi.

Vierailija
19/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiipeää syöttötuoliin ja kysyy itse itseltään, että "onko sulla jo kova nälkä?" :) Meilläkin on säännölliset ruoka-ajat, mutta joskus nälkä yllättää 10-20 min ennen ruoka-aikaa, jolloin tyttö ilmoittaa nälästään edellä kuvatulla tavalla. Jos odottaminen tuntuu liian tuskaiselta, niin varsinaista ruokaa odotellessa saa natustella kurkkua, porkkanaa tms.

Vierailija
20/23 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleensä ei kyllä kerro nälästä mitenkään. Kysyttäessä vastaa, että on nälkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän