Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kumpaa sinä veikkaisit allegisen reaktion aiheuttajaksi?

Vierailija
19.01.2011 |

Tyttö (1v) sai elämänsä ekan kerran kalaa ihan pienen pienen palan 12 aikaan päivällä. Kolmen aikaan hän sai myöskin ekaa kertaa hunajamelonia ja punaviinimarja soppaa.

Tämän ruokailun jälkeen alkoi tytön nenä alkoi voimakkaasti tuhisemaan ja posket punoitti. Ei kuitenkaan mitenkään tukossa ollut hengitys, mutta kovasti tuhisi.

Annoin aeriusta ja helpotti.

Olisiko syynä ollut aiemmin annettu pieni määrä kalaa vai tuo hunajameloni?

Tytöllä on prick-testit helmikuun lopulla.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä kävikin ns. työtapaturma, kun tytölle tosiaan välipalaksi oli tuota punaviinimarjasoppaa ja leikkasin isommille muksuille hunajamelonia.

Tyttöpä olikin siitä sitten ottanut paloja eivätkä isommatkaan tienneet sitä kieltää.

Itse olin pyykkiä laittamassa, joten jouduin vain toteamaan, että joo, saanut on nyt sitten vähän muutakin kuin piti:(

molemmille, siis kalalle ja hunajamelonille. Mutta yleisesti otaten kala on allergisoivampaa ja oireet rankemmat. Yleensä oireet tulevat myös HETI, eikä 3 tunnin viiveellä.

Itse antaisin pienen palan hunajamelonia ja katsoisin reaktion. Jos reaktio tulee selkeästi siitä, antaisin seuraavana päivänä palan kalaa.

Jos epäilet allergioita, niin ei kannata samana päivänä antaa kuin YHTÄ uutta ruokaa.

Vierailija
2/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hunajamelonia, kunhan saan ostettua sitä.

En tiedä miksi olen niin kauhean arka tuon kalan kanssa.

Yksi isommista lapsistamme on alkanut vasta nyt oireilemaan ihollaan kalaan. Ikää hänellä on jo 13v.

Tai no ehkä siihen vaikuttaa tosiaan tämä oma kala-allergiani, joka oireilee iholla (välillä voi syödä, välillä ei) sekä äitini kala-allergia, joka oireilee taas niin, että äitini alkaa mennä välittömästi tukkoon jo pelkästä hajusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi isommista lapsistamme on alkanut vasta nyt oireilemaan ihollaan kalaan. Ikää hänellä on jo 13v.

Tai no ehkä siihen vaikuttaa tosiaan tämä oma kala-allergiani, joka oireilee iholla (välillä voi syödä, välillä ei) sekä äitini kala-allergia, joka oireilee taas niin, että äitini alkaa mennä välittömästi tukkoon jo pelkästä hajusta.

Vierailija
4/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ne oireet tulikin heti hunajamelonin syönnin jälkeen.

Meillä useampi lapsi, eikä tosiaan kukaan ole vauvana tai ihan pienenä reagoinut mitenkään epäsuotuisasti kalaan. Nyt sitten n. puolivuotta sitten alkoi oireilemaan tuo 13v ihollaan, kuten minullakin taisi oireet alkaa suunnilleen samassa iässä vaikka allergikko olen ollutkin jo pari vuotiaasta.

Uskaltaakohan tuolle tytölle sitten enää edes sitä ripausta kokeilla kalaa? Siis ensin vain sivellä huulta ja sitten se ripaus jos mitään ei tule?

Vierailija
5/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i Sen tiedän, että imetysaikana ei kyllä tyttö saanut mitään reaktioita minun kalan syömisestä (mutta minä sain, mutta tyhmä vaan syö kun on hyvää).

[/quote]

Ihan vaan vinkkinä jos lapsiluku ei ole täynnä että ei kannata syödä raskausaikana tai imetysaikana sellaisia ruoka-aineita joille itse on allerginen. Sillä se voi lisätä vauvan riskiä saada allergioita. Mutta vaikka kuinka diettaisi niin se ei takaa tietenkään allergiatonta vauvaa.

Vierailija
6/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja annoin tytölle sitä vähän, sitten vähän lisää, eikä mitään ainakaan tuosta ilmentynyt.

Ei tietenkään ole samaa, mutta luulisi tuostakin tulleen jo jotain, jos olisi tuo meloni syyllinen.

Joten kala se kai sitten on:(

Jään nyt kuitenkin odottelemaan varmaan siihen asti, että nuo prick-testit on tehty ennen kuin kalaa tarjoan sitä hitustakaan.

Vierailija
7/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kukaan ei voi allergisoitua millekään saatuaan ENSIMMÄISEN kerran kyseistä ainetta. Allergia voi puhjeta vasta toisesta kerrasta alkaen. Eli jos olet imettänyt lasta ja itse syönyt sinä aikana kalaa, on siis lapsi saanut kalan proteiineja eikä saanut sitä nyt ensimmäistä kertaa. Imetyksen kautta kulkeutuvat lapseen myös proteiinit kuten syömälläkin, siksi allergikkojen äideillä on erilaisia imetysdieettejä.

Mutta sitten käytännössä allergioiden jäljittäminen on vaikeaa. Oman lapseni viimeisimmissä allergiatesteissä lääkäri sanoi, että nykysuosituksena uskotaan vain jos sekä verikokeessa(vasta-aineet) ja prickeissä näkyy selvät reaktiot. Eli prickit tai verikoe yksinään ei selitä vielä, kummassakin voi olla virheitä. Oireilukin voi olla hankalaa, koska esim omena oireistaa joitakuita vain koivun siitepölyaikoina (ristireagointi)

Jatka siis vain oireiden tutkimista, varmuuden metsästämiseen voi mennä aikaa.

Tämän palstalla kertomasi perusteella allergiaa ei voida "päättää"

Vierailija
8/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useat allergikot reagoivat sille. Ilman kalaa pärjää. Jättäisin kalan ja sen kokeilut vähäksi aikaan.

Vierailija
9/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kerroin, että kyseessä oli ns. "työtapaturma" , että tyttö sai yleensäkään tuota melonia samana päivänä kuin kalaa.

Tämä tapahtuma oli siis eilen. Tänään kokeilin toista melonia ja siitä ei tullut samanlaisia välittömiä reaktioita, mutta puolisen tuntia syönnin jälkeen ihan hetken rohisi.

Eli luepa koko ketju, ennenkuin kommentoit.

Tämä "vain yhtä uutta perh päivä" - asia on jo käsitelty.

Vierailija
10/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "vain yhtä uutta perh päivä"

Vierailija
11/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä syönyt aiemminkin suuremmitta ongelmitta.

Vierailija
12/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika yleinen allergisoiva. Hunajameloni toki myös mahdollinen. Punaista viinimarjaa veikkaisin viimeisenä. Viive reaktioon on ihan lapsikohtainen, meillä lapsi reagoi joihinkin vasta puolen vuorokauden - vuorokauden kuluttua. Selvittäminen oli haasteellista.

Vierailija
13/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viive voi olla pidempikin, meillä typy oireilee osaan ruuista vasta 4 pv kuluttua,

terv moniruoka-allergisen äiti.

Ja suurin osahan noin pienillä ei prickeistä tai veritestistä näy. Meillä näkyy prickissä pähkinä ja kananmuna. Mutta on "virallisesti" allerginen monelle muullekin, kuten kalalle. Näkyy vain iho ja/tai suolisto-oireisena.

Vierailija
14/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oireet tulivat välittömästi sen nauttimisen jälkeen.

Punaherukat ei ole kovin allergisoivia mutta mahdollisia tietysti.

Vierailija
15/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi muuten tyttö hankasi nyrkillään suuta jonkin aikaa kalan saamisen jälkeen.

Mitään rakkuloita tai punoituksia ei tullut.

Ottaa päähän kun tiedän jo, ettei nuo prick testitkään varmaan juuri sen autuaammaksi tee.

Periaatteessahan se on tuota kotona altistamista ja välttämistä.

Tuntuu vain välillä, että ei saa mitään järkeä tuohon hommaan vaikka kuinka seuraa ja kirjaa mitä tyttö saa ja mitkä on oireet.

Mutta mitäs nyt, uskallanko kokeilla ihan murusella kalaa tai hunajamelonia?

Sen tiedän, että imetysaikana ei kyllä tyttö saanut mitään reaktioita minun kalan syömisestä (mutta minä sain, mutta tyhmä vaan syö kun on hyvää).

Vierailija
16/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi muuten tyttö hankasi nyrkillään suuta jonkin aikaa kalan saamisen jälkeen.

Mitään rakkuloita tai punoituksia ei tullut.

Ottaa päähän kun tiedän jo, ettei nuo prick testitkään varmaan juuri sen autuaammaksi tee.

Periaatteessahan se on tuota kotona altistamista ja välttämistä.

Tuntuu vain välillä, että ei saa mitään järkeä tuohon hommaan vaikka kuinka seuraa ja kirjaa mitä tyttö saa ja mitkä on oireet.

Mutta mitäs nyt, uskallanko kokeilla ihan murusella kalaa tai hunajamelonia?

Sen tiedän, että imetysaikana ei kyllä tyttö saanut mitään reaktioita minun kalan syömisestä (mutta minä sain, mutta tyhmä vaan syö kun on hyvää).

Vierailija
17/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmille, siis kalalle ja hunajamelonille. Mutta yleisesti otaten kala on allergisoivampaa ja oireet rankemmat. Yleensä oireet tulevat myös HETI, eikä 3 tunnin viiveellä.

Itse antaisin pienen palan hunajamelonia ja katsoisin reaktion. Jos reaktio tulee selkeästi siitä, antaisin seuraavana päivänä palan kalaa.

Jos epäilet allergioita, niin ei kannata samana päivänä antaa kuin YHTÄ uutta ruokaa.

Vierailija
18/18 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmille, siis kalalle ja hunajamelonille. Mutta yleisesti otaten kala on allergisoivampaa ja oireet rankemmat. Yleensä oireet tulevat myös HETI, eikä 3 tunnin viiveellä. Itse antaisin pienen palan hunajamelonia ja katsoisin reaktion. Jos reaktio tulee selkeästi siitä, antaisin seuraavana päivänä palan kalaa. Jos epäilet allergioita, niin ei kannata samana päivänä antaa kuin YHTÄ uutta ruokaa.

Meille tuli reaktio kalasta yli 12 tunnin viiveellä. Yksi uusi ruoka-aine per päivä on maksiminopeus. Jos on viiveitä reaktioissa, niin pari päivää väliä. Meilläkään prickit ei näyttäneet mitään, mutta varmoja oli monta oman altistamisen perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan