jos molemmat vanhemmat töissä, mutta lasta hoidetaan kotona, maksaako kela?
Eli aloittaisin työt(2-3pvä viikko), mies hoitaisi sillä aikaa lapsia kotona ja sit taas kun mies on töissä niin minä hoitaisin lapsia. Ja molemmat alle 3v. Onko siis mahdollista saada kelalta kotihoidontukea?
Kommentit (10)
tuloihin sidonnainen, eli sitä voi saada, vaikka kävisi töissä, mutta hoitolisässä on tulorajat ja sitä ei välttämättä saa.
mutta kerrallaan vain yhdestä lapsesta.
Lapsi on kotona. Saadaan kotihoidontukea ja jonkin verran myös -lisää. Kelaa ei kiinnosta kuka lasta hoitaa, kunhan ei ole päiväkodissa tms.
että kotihoidontuella lasta saa hoitaa vanhempi/huoltaja tai isovanhhempi, mutta ei esim. lapsen täti! Näin ainakin meille kerrottiin kelassa. Lastahan voi hoitaa kotona muutkin, mutta silloin nostetaan kotihoidontuen sijaan yksityisen hoidon tukea :)
Lapsi on kotona. Saadaan kotihoidontukea ja jonkin verran myös -lisää. Kelaa ei kiinnosta kuka lasta hoitaa, kunhan ei ole päiväkodissa tms.
mä jo luulin että sitä ei saa, mut tosi hieno homma.
ap
Minun nimissäni laitettiin hakemus, mutta ilmoitin siinä ihan rehellisesti, että teen osa-aikatyötä. Ei kukaan kysellyt, kuka lasta hoitaa silloin.
t. aiempi vastaaja, jonka mies opiskelee
mutta kerrallaan vain yhdestä lapsesta.
kotihoidontukea voidaan maksaa useammasta lapsesta. Mutta päälle 3-vuotiaasta se on vain n. 60 €.
Kuntalisää maksetaan vain yhdestä alle 2-vuotiaasta lapsesta.
Ei kela varmaankaan tarkista, kuka sitä lasta oikeasti hoitaa, mutta tosiaan sanoivat että kotihoidontuella "täti" ei voi hoitaa, mutta huoltaja tai isovanhempi voi. Itsekin olen opiskellut kotihoidontuella ja mies ollut töissä :)
ja riippuu siitä kenet katsotaan päävastuulliseksi hoitajaksi, eli kenen nimissä etuus haetaan. Käytännössä hoitajahan voi olla eri ihminen ainakin osan ajasta. Tämä siis pointtina tuohon keskusteluun siitä, hoitaako täti kotihoidontuella vai yksitysellä hoitorahalla. Jos etuus haetaan äidin nimellä, mutta äiti on osa-aikatöissä ja äidin töissä ollessa lapsia hoitaa täti, Kela maksaa kyllä kotihoidontukea eikä kysele sen kummemmin, kuka lasta hoitaa äidin työaikoina, kunhan lapsi ei ole päiväkodissa tms. Mutta jos etuutta haetaan tädin nimellä, silloin se katsotaan yksityisen hoitorahan piiriin kuuluvaksi hoidon järjestämiseksi.
Meillä oli syksyllä molemmat lapset, 1v ja 5v, kotihoidossa, vaikka minä olin töissä ja mies opiskeli. Minä olin sopinut työnantajan kanssa, että teen yhtenä päivänä viikossa etätöitä kotoa käsin, ja tasaan yhden työpäivän tunnit muille työpäiville siten, että teen käytännössä nelipäiväistä työviikkoa. Tämä mahdollisti sen, että pystyin olemaan kotona niinä päivinä, kun miehelläni oli opiskeluihinsa liittyviä pakollisia läsnäolopäiviä, kun mies muuten teki opintoja samalla kun hoiti lapsia kotona. Etuus haettiin kyllä miehen nimellä, koska hänhän se käytännössä lapsia suurimman osan ajasta hoiti.
Hoidatte lapset kotona. Piste. Ihan sama käyttekö töissä vai ette. Jos kerran onnistuu tolla tavalla.
Ja joo, tiedän tästä jotain. Meillä ihan sama systeemi. Ja mun kaverilla on sellainen työ että voi tehdä sitä kotona.