Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä h*lvetti siinä on niin vaikea tajuta, että kotiäiti EI OLE ilmainen PPH?! (ov)

Vierailija
18.01.2011 |

Tänä aamuna tuli puhelu "kaverilta", jota en ole nähnyt kolmeen vuoteen, eikä varsinaisesti olla oltu yhteyksissä muuten kuin että hän on satunnaisesti kommentoinut joitain juttujani Facebookissa. Emme siis ikinä ole olleet varsinaisesti kavereita, hän on erään ystäväni entinen koulukaveri. Tämä nainen on nyt saanut päähänsä, ettei häntä enää huvita olla kotona alle vuoden ikäisen lapsensa kanssa, joten hän haluaa mennä töihin. Päivähoitopaikkaa ei ole vielä löytynyt lapselle, joten nainen ilmoitti minulle kuningasideansa: "Moikka! Sä kun olet muutenkin kaiket päivät kotona, niin mä voisin tuoda ton lapsen sulle hoitoon siihen asti että se saa tarhapaikan."

Siis mitä??! Se, että minä olen kotiäiti, ei jumalauta tarkoita, että minä olen täällä sitä varten, että jokainen töihinpalaava äiti voi roudata lapsensa minulle _ilmaiseksi_ hoidettavaksi siihen asti että päivähoitopaikka löytyy. Tämä oli siis jo kolmas kerta kun minulle on ehdotettu samanlaista järjestelyä, kaksi ensimmäistä kysyjää olivat kavereita, mutta nyt minulla kilahti totaalisesti, koska kyseessä on tosiaan täysin vieras ihminen. Satunnaiset parin tunnin hoitamiset on ok, siis mikäli kyseessä on kaverin tai sukulaisen lapsi, mutta hitto soikoon, jos haluaisin hoitaa täyspäiväisesti tuntemattomia lapsia niin ryhtyisin pph:ksi tai opiskelisin lastentarhan opettajaksi!

No niin mammat, mielipidettä kehiin. Olenko nyt maailman hirvein ihminen kun kieltäydyin hoitamasta tätä lasta, vai onko yleinen oletus että kotiäiti hoitaa mukisematta myös kavereiden lapset kun mammat haluaa töihin eivätkä hommaa tarpeeksi ajoissa lapselle hoitopaikkaa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulemma olisi ollut varaa maksaa ainakaan ensimmäisestä kuukaudesta, koska ensimmäinen palkka tulee vasta kuukauden jälkeen ja että hän tarvitsee kotihoidontuen oman elämisensä kustantamiseen. Toisesta kuukaudesta olisi ehkä voinut jotain maksaa, mutta siinä ajassa luultavasti löytyy tarhapaikka.

Hänen lapsestaan ei kuulemma aiheutuisi ylimääräistä vaivaa, on kuulemma helppohoitoinen. Eikä minun tarvitsisi kustantaa vaippoja tai ruokia, koska hän toisi omat (lapsella jotain allergioita). Omani on vilkas 2-vuotias, enhän minä uskaltaisi lähteä kahden kanssa puistoon tai mitään. En todellakaan ole kokenut lasten kanssa, pärjään kyllä omani kanssa, mutta kahden kanssa on jo ihan eri juttu.

-ap

Vierailija
2/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vetäsit ne kilarit? Ei silti, en ottaisi itsekään kenenkään mukuloita kotiini hoidettavaksi, en maksuakaan vastaan. Omissa ihan tarpeeksi tekemistä. Ja tuo tollanen "kun sää olet siellä kotona kummiskin" on jo täyttä paskaa! Ihan kuin kyseessä olisi jokin pikkujuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä aikuista ihmistä joka ei uskalla mennä kahden lapsen kanssa puistoon.

Vierailija
4/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauksessa minäkin närkästyisin todellakin. Kyllähän se on ihan eri asia hoitaa yhtä omaa lasta kuin omaa + vieraan. Oman kanssa voi nukkua pitkään, jos oma lapsi sattuu nukkumaan tai on vaikka kipeänä. Vieraan kanssa on pakko nousta ottamaan lapsi hoitoon. Ja oman lapsen kanssa voi lähteä vaikka isovanhemmille tai kavereille muuten vaan käymään ja tulla esim. myöhään kotiin tai olla vaikka yötä, mutta ei onnistu tuosta vaan vieraan lapsen kanssa. Ei tosiaan mene vieras lapsi samassa kuin omakin.

En mä olisi uskonut, että kukaan edes kehtaa tuollaista ehdottaa.

t. 11

Vierailija
5/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kun kieltäydyit!Itse olen tehnyt kans tuota hyväntekeväisyttä.Ulkomailla tuli naapurin poika melkein joka päivä meille koulusta.Sitten kun ehdotin että haluaisin 5€ tunti niin eipä enää tullutkaan (onneksi).Tein sitä ainakin 9kk,tyhmä kun olin.Saman ikäiset lapset niin ei hänen mielestä mitään vaivaa.Ja vilkas lapsi olikin.......Ite olen pyrkinyt hoitamaan lapseni itse.Tottakai joskus kaverit on meillä ja lapsi kavereilla sehän on eri juttu.

Vierailija
6/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kun kieltäydyit!Itse olen tehnyt kans tuota hyväntekeväisyttä.Ulkomailla tuli naapurin poika melkein joka päivä meille koulusta.Sitten kun ehdotin että haluaisin 5€ tunti niin eipä enää tullutkaan (onneksi).Tein sitä ainakin 9kk,tyhmä kun olin.Saman ikäiset lapset niin ei hänen mielestä mitään vaivaa.Ja vilkas lapsi olikin.......Ite olen pyrkinyt hoitamaan lapseni itse.Tottakai joskus kaverit on meillä ja lapsi kavereilla sehän on eri juttu.

jatkan vielä kun olin perhepäivähoitajana virallisesti päivät niin ilalla vielä naapurin lapset oli meillä ja rouvat lähti lenkille.Että oli sitten vapaa aika työpäivän jälkeen......

Vierailija
7/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulemma olisi ollut varaa maksaa ainakaan ensimmäisestä kuukaudesta, koska ensimmäinen palkka tulee vasta kuukauden jälkeen ja että hän tarvitsee kotihoidontuen oman elämisensä kustantamiseen. Toisesta kuukaudesta olisi ehkä voinut jotain maksaa, mutta siinä ajassa luultavasti löytyy tarhapaikka. Hänen lapsestaan ei kuulemma aiheutuisi ylimääräistä vaivaa, on kuulemma helppohoitoinen. Eikä minun tarvitsisi kustantaa vaippoja tai ruokia, koska hän toisi omat (lapsella jotain allergioita). Omani on vilkas 2-vuotias, enhän minä uskaltaisi lähteä kahden kanssa puistoon tai mitään. En todellakaan ole kokenut lasten kanssa, pärjään kyllä omani kanssa, mutta kahden kanssa on jo ihan eri juttu. -ap

Olisin kyllä tuohon varmaan sarkastisesti kysynyt, että jos siitä lapsesta ei ole mitään vaivaa, niin miksi ei ole sen kanssa pidempään kotona tai roudaa sitä töihin mukaan.

Ei ole mitään välkkynyt moisen puolitutun päässä!

Vierailija
8/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopaikkahan järjestyy kahdessa viikossa, jos työn takia sen paikan tarvitsee. Miksi siis olisi ollut kuukauden tai pidempäänkin hoidossa sulla?

Miten tarkalleen ottaen vedit kilarit? Et siis kieltäytynyt kohteliaasti vaan aloit raivota? Vai mitä teit? Olihan tuo aika erikoinen ehdotus, mutta toisaalta, eihän siinä mitään häviä jos kysyy. Aikuinen osaa kyllä kieltäytyä jos ei sovi.

Vierailija
9/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin sanoa että jos annat pirulle pikkusormen se vie koko käden. Mua alettiin pitää ihan yleisenä lasten sijoituspaikkana jo silloin kun vain silloin tällöin lupauduin hoitelemaan toisten lapsia. Homma loppui siihen kun tein totaalisen stopin. Tarvinneeko muuten edes kertoa että mä en koskaan saanut heiltä mitään hoitoapua...t. kotiäiti

Vierailija
10/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En alkanut raivota puhelun aikana, yritin kohteliaasti sanoa että ei kyllä onnistu. Puhelun jälkeen vasta alkoi kiukuttaa kunnolla. Kuten sanoin, tämä ei olisi ärsyttänyt yhtään jos kyseessä olisi ollut joku sukulainen tai kaveri. Mutta ihminen ketä en kunnolla tunne ja kun oletuksena oli että suostun ilman muuta kun kerran valmiiksi olen kotona.

Ja en tosiaan tiedä kuinka kauan jossain päivähoitopaikan löytämisessä menee, kun omalla kohdalla se ei ole ajakohtaista enkä ole selvitellyt asiaa. Mutta onhan parikin viikkoa paljon pyydetty, kun on tottunut olemaan yhden lapsen kanssa ja sitten yhtäkkiä siihen tupsahtaa toinen.

-ap

Vierailija
11/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alta vuoden ikäistä hoitoon mistään syystä vaikka olisi kenen lapsi. 2-vuotiaassa omassa on riittävästi hommaa eikä tuosta pienestä ole vielä edes kaveriksi.

Vierailija
12/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka helppo vastuu on kova ja onhan se omalta pieneltä pois.hyvä kun et suostunut

Vierailija
13/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta että kilarit? :DD

Vierailija
14/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosissaanko hän ehdotti tuovansa lapsen ilmaiseksi hoitoon?

Tuttavien lapsia en ottaisi hoitoon edes maksua vastaan, en usko että kovin moni muukaan on innostunut väliaikaisesta pph:n urasta.

Vierailija
15/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, itse suhtautuisin samoin! Jos haluaa mennä töihin, voi järjestää myös hoitopaikkansa niin kuin muutkin ihmiset. Olis edes läheinen, jolta olet joskus saanut tai tulisit saamaan apua, mutta noin "kaukainen", en olis itse edes kehdannut ehdottaa...

Vierailija
16/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saisit saman korvauksen kuin pph. Mutta ilmaiseksi...ei missään nimessä.

Hyvin ymmärrän, että ap ärsyyntyi.

Vierailija
17/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyjä olisi ollut sukulainen tai kaveri, niin tämä ei olisi ärsyttänyt niin paljoa, mutta kun puolituttu olettaa että alan vahtia lasta, mitä en ole ikinä edes nähnyt, niin hieman pisti kiehuttamaan..

-ap

Vierailija
18/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on joillakin otsaa! Joo, ja olisin voinut kyllä kilahtaa itsekin, mutta kun olen tällainen hitaasti kilahtavaa tyyppiä, niin varmaan vasta illalla...

Vierailija
19/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten kävi ilmi, ettei hän olisi maksanut hoidosta sinulle mitään?

Vierailija
20/21 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ehdottele toisille omien lasten hoitoa, jos toinen ei tarjoa sellaista.Outoa, että noin paljon on ehdoteltu. Pidän moukkamaisena

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi