Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ekologinen auto?

17.01.2011 |

Mikä olisi ekologinen valinta?

Jatkaa ajamista 11-vuotta vanhalla pikkuautolla, jonka kulutus on varmaan 7l/100km?

Ostaa joku hybridi? (nämä kun eivät vaan sitten oikeasti taida tutkimusten mukaan olla kovin ekologisia vaan tavalliset pienikulutuksiset autot ovat ekologisempia)

Joku pienikulutuksinen ja turvallinen auto. Mikä?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eko autoa, näitä joissa on Start ja Stop automatiikka, eli sammuu liikennevaloissa. Parin vuoden päästä, kun takuu loppunut, sammuu liikennevaloihin, eikä enää käynnisty tms.

Pikku Smart:teja diesel moottorilla saa käytettynä alle 5000,euron, kulutus jotain 3L / 100km. Ainakin kuulostaa ekologiselta.

Pieni ja kevyt auto on yleensä aika polttoainetaloudellinen, Toyota Yaris Diesel, tai Vw Polo diesel.

Vierailija
2/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieseliä ei oikein tekis mieli ostaa, koska meillä ajoa ei ole riittävästi.

Alustaasti olen katsellut lähinnä Fiestaa. Siinä on yhdistetty kulutus 5,5, ja turvallisuus 5 tähteä ja lapsille 4 tähteä ja jalankulkijoillekin.

Noista ehdotetuista käin katsomassa, että häviävät Fiestalle turvallisuudessa. Yaris 5, 3 ja 2 tähteä (sama järjestys kuin yllä siis) ja Polo 4, ? (ei oltu vielä testattu siihen aikaan) ja 1.

Niin ja joku toinen kyseli rahamäärästä, niin en nyt tiedä, ehkä joku 15 000 voi olla aika maksimi, mitä halutaan autoon laittaa rahaa. Mieluummin 10000 kuin 15000 kuitenkin eli ideaali voisi olla vaikka 2 vuoden päästä 3 vuotta vanha Fiesta tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sanat eivät sovi samaan lauseeseen. Mutta jos kuitenkin haluat ajaa autolla, niin mun äidillä on Prius ja se kyllä kuluttaa todella vähän (kulutuksen näkee reaaliajassa ajotietokoneesta). Näin ainakin kaupunkiajossa; maanteillä ero ei ehkä ole niin suuri.

Muista myös se, että parhaiten vähennät kulutusta vähentämällä turhia ajoja. Ja toisin päin: jos ajat enemmän "kun minullahan on tämä vähän kuluttava ajokki", niin pienen kulutuksen hyöty katoaa.

Vierailija
4/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sanat eivät sovi samaan lauseeseen. Mutta jos kuitenkin haluat ajaa autolla, niin mun äidillä on Prius ja se kyllä kuluttaa todella vähän (kulutuksen näkee reaaliajassa ajotietokoneesta). Näin ainakin kaupunkiajossa; maanteillä ero ei ehkä ole niin suuri.

Muista myös se, että parhaiten vähennät kulutusta vähentämällä turhia ajoja. Ja toisin päin: jos ajat enemmän "kun minullahan on tämä vähän kuluttava ajokki", niin pienen kulutuksen hyöty katoaa.

Vierailija
5/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on liki poikkeuksetta ekologisin vaihtoehto. Uuden auton valmistus tuhoaa hulluna luontoa.

Vierailija
6/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on liki poikkeuksetta ekologisin vaihtoehto. Uuden auton valmistus tuhoaa hulluna luontoa.

Auton elinkaaripäästöistä yli 80% tulee polttoaineen kulutuksesta!!

Prius saattaa toimia Helsingissa, Turussa ja ehkä Tampereella sitä pienemmissä kaupungeissa ajaminen on melkein pelkästään maantie tyyppistä, jossa jarrutuksia tulee vähän.

Esimerkiksi Volvon pienimmät DRIVe-koneella varustet dieselit kuluttavat (eu-yhdistetty 3.8 l/100km) vähemmän kuin hybridit.

Vierailija
7/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein tiedä, että olisiko tämä auto, jota nyt pohdin ostettavaksi (ehkä nyt, ehkä 2 vuoden päästä, ehkä 5 vuoden päästä) sitten ns. ykkös vai kakkosauto, mutta suuruusluokka kulkemiseen on sellainen, että meidän perheen ajot jää kokonaisuudessaan alle 20000 km vuodessa ja jakautuat ehkä niin, että kakkosautoon tulee noin 6000 km vuodessa korkeintaan kilometrejä. Tuo kakkosauto on siis nyt sen 11 v vanha, joten uskon kyllä, että ekologisesti kannattavin vaihtoehto on ajaa se aika loppuun.

Tällä hetkellä työmatka-ajoa on noin 5 km miehellä suuntaansa (tulee noin 200 km siis kuussa vain sitä ajoa!) ja mulla ehkä noin 9 km suuntaansa, mutta mun normaali työmatka on yli 20 km.

Vierailija
8/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä työmatka-ajoa on noin 5 km miehellä suuntaansa (tulee noin 200 km siis kuussa vain sitä ajoa!) ja mulla ehkä noin 9 km suuntaansa, mutta mun normaali työmatka on yli 20 km.

Toinen auto pois ja fillarilla töihin!! Molemmilla on niin lyhyt matka, että se menee fillarilla. Se käyttää sitten aina autoa, joka sitä tarvitsee (kuljettaa muksuja, käy kaupassa, tms)

Vierailija
9/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo fillarilla kulkeminen olisi muuten hyvä idea, mutta siihen on kolme muttaa, jota emme ole saaneet ratkaistua eli

1) päiväkoti ei ole kotimme lähellä

2) minä olen äärimmäisen allerginen keväisin, en pysty olemaan minuuttiakaan ulkona, en voi kulkea siis julkisillakaan eli minulla on oltava 4 kk vuodesta auto käytössä, jolla ajan aivan kotiovella olevan auton aivan työpaikan vieressä olevalle parkkipaikalle, lisäksi olen niin astmainen, että jos pakkasta on ulkona yli 10 astetta en voi liikkua ulkona ollenkaan, joten talvellakin täsmälleen sama ongelma ajoittain, ei onneksi aina

3) mies on ns. pukumies ja tarvitsee edustaa ja jos kuntoilee vähänkään, niin on niin hikinen, että olisi pakko mennä suihkuun ja vaihtaa kaikki vaatteet ja sellaiseen ei ole mahdollisuutta työpaikalla

Mies voisi kulkea julkisillakin, jollei tarvitsisi viedä ja hakea poikaa päiväkotiin, mutta koska minusta ei ole keväisin viemään eikä hakemaan poikaa eikä aina talvisinkaan, niin toinen auto on välttämätön. Kunhan isompi kasvaa ja ei ole enää päiväkodissa voidaan miettiä, josko mies voisi luopua auton käytöstä kokonaan.

En osaa armaan edes pukea sanoiksi miten hirveästi minua harmittaa tämä oma "vammaisuuten".

Niin ja normaali työmatkani ei taitu sitten fillarilla eikä julkisillakaan (julkisila meni suuntaansa 1,5 tuntia ja autolla 15 min eli jatkossakin meinaan kyllä kulkea omalla autolla vaikka se nyt epäekologista onkin, mutta omien lapsien kanssa yhdessäolo voittaa kyllä, niin huikea on tuo ero 3 tuntia vai puoli tuntia päivässä työmatkoihin).

Niinpä ainut ekologinen valinta voi olla oikeastaan auton valinta tässä elämäntilanteessa.

Vierailija
10/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hybridin egolokisuus on täyttä ******. Niitä auton osia tehään siellä sun täällä ja kuljetetaan ees sun taas, tosi egolokista!

Piti päästä kommentoimaan, auto ongelmaan en muuten osaa auttaa :p

Vierailija
11/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo fillarilla kulkeminen olisi muuten hyvä idea, mutta siihen on kolme muttaa, jota emme ole saaneet ratkaistua eli

1) päiväkoti ei ole kotimme lähellä

Autoa käyttää se joka vie muksut. Me teimme siten, että mies vei muksut fillarin kärryssä aamulla ja minä hain muksut autolla iltapäivällä (toki miehelle tuli vain 3 km ylimääräistä poljettavaa)

2) minä olen äärimmäisen allerginen keväisin, en pysty olemaan minuuttiakaan ulkona, en voi kulkea siis julkisillakaan eli minulla on oltava 4 kk vuodesta auto käytössä, jolla ajan aivan kotiovella olevan auton aivan työpaikan vieressä olevalle parkkipaikalle, lisäksi olen niin astmainen, että jos pakkasta on ulkona yli 10 astetta en voi liikkua ulkona ollenkaan, joten talvellakin täsmälleen sama ongelma ajoittain, ei onneksi aina

Katso edellinen vastaus.

Toiseksi liikunta yleensä auttaa myös astmaan.

Meillä miehellä on rasitusastma ja tarkoittaa vain että joutuu talvella (sekä siitepölykaudella) liikkuessaan imemään ventolineä useamman kerran päivässä.

3) mies on ns. pukumies ja tarvitsee edustaa ja jos kuntoilee vähänkään, niin on niin hikinen, että olisi pakko mennä suihkuun ja vaihtaa kaikki vaatteet ja sellaiseen ei ole mahdollisuutta työpaikalla.

Ei oikeasti ole vai ei halua käyttää? Tietääkseni sosiaalitilat kuuluvat ihan normaalin työsuojelun piiriin eli työnantajalla on velvollisuus järjestää ne!!

Meilläkin mies on toimistotyöläinen ja kovat kaulassa töissä.

Mies voisi kulkea julkisillakin, jollei tarvitsisi viedä ja hakea poikaa päiväkotiin, mutta koska minusta ei ole keväisin viemään eikä hakemaan poikaa eikä aina talvisinkaan, niin toinen auto on välttämätön. Kunhan isompi kasvaa ja ei ole enää päiväkodissa voidaan miettiä, josko mies voisi luopua auton käytöstä kokonaan.

En osaa armaan edes pukea sanoiksi miten hirveästi minua harmittaa tämä oma "vammaisuuten".

En nyt vaan käsitä miten se siitepöly ei tule teillä kotona tai töissä sisälle eikä tunkeudu autoon? Mutta mikäli allergia on aidosti noin paha eikä lääkkeetkään auta niin siedätyshoito yleensä viimeistään auttaa.

Niin ja normaali työmatkani ei taitu sitten fillarilla eikä julkisillakaan (julkisila meni suuntaansa 1,5 tuntia ja autolla 15 min

Edelleenkin käskisin sen miehen siihen fillarin selkään jos todellakin ainoa syy on ettei työpaikalla ole suihkua...

Vierailija
12/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hybridin egolokisuus on täyttä ******. Niitä auton osia tehään siellä sun täällä ja kuljetetaan ees sun taas, tosi egolokista!

Piti päästä kommentoimaan, auto ongelmaan en muuten osaa auttaa :p

Ja tämä poikkeaa ei-hybridin valmistamisesta siten, että ... ?

Ihan samalla tavalla ne muidenkin autojen osat valmisteltaan siellä täällä ympäri maailmaa, sieltä mistä halvimmalla sattuu saamaan.

Vierailija
13/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvittavaa lukea tällaisia kun itse käynnistän kohta V8:n ja lähden liikenteeseen:)

Vierailija
14/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvittavaa lukea tällaisia kun itse käynnistän kohta V8:n ja lähden liikenteeseen:)

joudun tyytymään V6:n murinaan, mutta onneksi niitä on kaksi.

Vierailija
15/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

V8:illa ajavat ovatkin helposti huvittuvaa porukkaa. Toisten ihmisten ekologiset ajatukset ovat hippeilyä ja sehän huvittaa.

Vierailija
16/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin pienen ja taloudellisen. Hintansakin pitävän. Joka tapauksessa monia seikkoja oli pohdittavana.

Pähkäilin Toyotan Tariksen, Auriksen ja Urban Cruiserin välillä.

Päädyin viimeiseen.Toki vain 3 tähteä turvallisuudesta, mutta siihen vaikuttaa muukin kuin testit.

Kuluttaa vähän ja on taloudellinen muutoinkin. Itselle tulee ajoa noin 8000km per vuosi.

Itsekkäni on auto ollut nyt noin 14kk. Olen tyytyväinen. Niin ja minulla on tuossa auotssa se stop and start. Kesällä toimii hyvin. Talvella hieman takkuaa. Ja avaimettomuus on aivan yliveto.

Sinin kriteereilläsi valitsisin ehkä tuon Toyotan Yariksen.

Vierailija
17/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolimatta siitä että diesel ei ollut toivottu, ehdottaisin itse Seat Ibiza 1.2 TDI CR 75 hv (55 kW) Ecomotivea. Hiilidioksidipäästöt 89 grammaa / km ja ilmoitettu keskikulutus 3,4 litraa sadalle (maantiekulutus 3,0 l/100km).

Vierailija
18/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no en lähde nyt omia sairauksiani ja miehen työtilannetta enää tarkempaa analysoimaan, mutta tässä elämäntilanteessa koen, että yksi auto ei ole meidän ratkaisu, mutta en näe sitä tulevaisuudessa mitenkään mahdottomana. Nyt kun lapset on pieniä, niin autot menee ekologisuuden ohi, mutta näissäkin asioissa näen, että ei ole aina se joko tai eli että vaihtoehdot olisiat tyyliin Hummer tai auttottumuus vaan auton omistamisessakin voi ajatella ekologisuutta.

Joo ja noille V8 ja V6 kommentoineille täytyy noloudekseni myöntää, että meiltäkin löytyy V8 menopeli kyllä, mutta sillä ajellaan tosi vähän vuodessa.

Vierailija
19/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää pistää tuo Ibiza ainakin koeajettavien listalle. Itse asiassa en ole tuota Fiestaakaan koeajanut vaan sen vanhemman mallin vain olen joskus omistanut.

Fiestassakin on EcoDiesel olemassa ja siinä kulutus on 3,7 yhdistetty ja 3,2 maantie.

Vierailija
20/36 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Co2 päästöarvo on aika hyvä mittari auton käytön ekologisuudesta.

Bensan ja dieselin energiasisältö ja päästöt ovat erilaiset joten litrakulutukset eivät mittaa ekologisuutta. Sen sijaan autojen co2 päästössä on jo otettu huomioon erilaisten kasvihuonekaasujen kuten typen oksidien vaikutusta kertoimilla. Co2 päästö on siis oikeasti korjattu luku eikä pelkkiä grammoja hiilidioksidia.

Allergisena olet ehkä kiinnostunut ilmanlaadusta muutenkin, siinä uusimmatkin dieselautot häviävät bensalle hiukkaspäästöjen takia.

Toyotan hybridiktekniikka on muualla maailmassa jo koeteltua ja osoittautunut myös pitkäikäiseksi.

Luotettava ja pitkäikäinen auto pysyy liikenteessä pidempään mikä vielä lisää vähäpäästöisen ekologisuutta.

Väittäisin että päästöt+hiukkaspäästöt+auton elinkaari huomioiden Auris hybridi voisi olla todellinen ekovalinta nykyisistä autoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän