Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mungpavun idut, miten niitä käytetään?

Vierailija
17.01.2011 |

ym. idut, pitääkö ne huuhdella ennen käyttöä ja ovatko terveellisiä?

Sopiiko lapsille? Aika vähän löysin tietoa niistä

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niitä itse enää huuhdo, lähden siitä, että tuottaja on ne riittävästi huuhtonut. jos tommosia ite kasvattaa niin pitää todella hyvin huuuhdella. Jos iduissa ei näy multaa, on kaikki mielestäni hyvin.Vielä hengissä ja ituja jyrsinyt 80-luvulta asti.

Vierailija
2/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.lounasitu.fi/pages/tieto.htm

Meidän lapset muuten tykkää iduista:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ovat tosi terveellisiä. :) Salaatin sekaan tai kasvislisäkkeen osana, voi napsia sellaisenaankin.

Idätys on ihan oma maailmansa, koeta guuglata vaikka termeillä idätys tai idättäminen.

Vierailija
4/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ei suositella alle 1v.?

Tosin ei mulla sen ikäistä ole, vaan lapsi jo 3v. T:ap

Vierailija
5/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvattanut itse ja ostanut kaupasta. Käyttö tuoreena pelkiltään (meillä syö mielellään 1v. ja 3v.), salaattiin, wokkiin, minne vaan keksii laittaa. Huuhtelen kerran päivässä.

Itse sain itukasvatuksen jo ekaluokalla, kun kasvatimme niitä luokassa :)

Vierailija
6/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niitä itse enää huuhdo, lähden siitä, että tuottaja on ne riittävästi huuhtonut. jos tommosia ite kasvattaa niin pitää todella hyvin huuuhdella. Jos iduissa ei näy multaa, on kaikki mielestäni hyvin.Vielä hengissä ja ituja jyrsinyt 80-luvulta asti.

Ilman muuta pitää kaupasta ostetutkin huuhdella! Vähintään yhtä hyvin, jos ei paremminkin kuin itse kasvatetut. Ei ole pitkääkään aikaa, kun joistain kaupan iduista löydettiin salmonellaa tms.

Mutta salaatissa tai sellaisenaan ovat hyviä. Lapsillekin olen antanut, mutta en vauvoille (minullakin on jostain se käsitys, että ei alle 1-vuotiaille suositella).

Vierailija
7/22 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 1-vuotiaille ei suositella sen vuoksi, että heillä on vielä kehittymätön vastustuskyky. Tällöin idut voivat jatkaa kasvuaan vauvan ruoansulatuskanavassa, mikä ilmenee koliikkivaivana. Lääkärille on silloin hyvä muistaa sanoa, että vauva on saanut ituja, voi nimittäin vaatia kirurgisen toimenpiteen!

Vierailija
8/22 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niissä iduissa sitten on taudin aiheuttajia?

Vierailija
9/22 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siksi kun niitä ei ole ihmisravinnoksi tarkoitettu.

Vierailija
10/22 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siksi kun niitä ei ole ihmisravinnoksi tarkoitettu.

Tarkennatko. Siis kasvatetaanko ne likaisella alustalla ja jos kasvatetaan niin miksi?

Vierailija
11/22 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen jos joku tietää.

Vierailija
12/22 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan varma, että tämä on uusin Mungo-Anna-keskustelu! :-D

Vierailija
13/22 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heitän ihan vaan lautasen reunalle samoin kuin kaikki muutkin salaattijutut ja rapsakat.

Vierailija
14/22 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heitän ihan vaan lautasen reunalle samoin kuin kaikki muutkin salaattijutut ja rapsakat.

Vierailija
15/22 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niissä olis multaa, nehän idätetään liotuksen jälkeen puhtaassa lasitölkissä, pari kertaa päivässä huuhdotaan.

Vierailija
16/22 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumentaminen tappaa bakteerit ja ituja ei kuumenneta. Ituihin tulee helposti salmonellaa jne. Ne pitää säilyttää kylmässä. Kaupoissa niitä säilytetään vihanneshyllyssä eikä kylmäkaapissa.

Vierailija
17/22 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko idättäjiä paikalla?

Laitoin mungpapuja itämään ja kiinnostaisi kuulla vinkkejä kaikenlaiseen idättämiseen liittyen.

Vierailija
18/22 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laitoin mungpapuja itämään ja kiinnostaisi kuulla vinkkejä kaikenlaiseen idättämiseen liittyen."

Ihan ensiksi, idättämään lähtiessä, muista se, että useimmat kaupoissa myytävät mung/linssi/yms. siemenet eivät ole hyväksytty EU-tasiolla idätystä varten, vaan ne myydään ainoastaan keitettäviksi (kielto idätykseen tulisi käsittääkseni lukea paketin päällä).

Syynä on se, että idätyksessä tulisi käyttää idätykseen tuoreruoaksi tarkoitettuja siemeniä, joita valvontaan bakteriologisesti paljon tarkemmin, kuin keitettäväksi tarkoitettuja siemeniä.

Jos kaikesta huolimatta päätät ottaa omaehtoisen riskin ja idättää itse;

Huuhtelu aivan vähintään kerran päivässä noin 23-25 -asteisella vedellä. Älä kasvata liian pitkiksi, sillä vaikka periaatteessa lopputuotteen määrä kasvaa, yli 4cm pituuden jälkeen maku alkaa muuttua vähemmän makeaksi ja myöhemmin jopa kitkeräksi. Periaatteessa, 24 asteen lämpötilassa 2 vrk riittää, mutta harvan idättäjän olosuhteet tukevat tätä jatkuvaa lämpöä.

Mahdollisen näkyvän homeen (todennäköisesti harmaahomeen) ilmaantuessa, heitä pois koko erä.  Useammin huuhtelemalla vähennät homeiden yms. riskiä; mutta et voi koskaan välttyä muiden (vakavampien) tautien riskistä itse idättämällä. 

Joten jos idätät itse, suosittelen keittämään/paistamaan tuotetut idut.

Jos haluat varmasti turvallista tuore-ituruokaa, ilman Salmonellan / EHEC-bakteerin / homeen riskiä, osta itusi marketista valmiiksi kasvatettuna. Itujen vilelijät käyttävät aivan eri tasolla testattuja siemeniä, kuin marketeissa tyypilliset: siemeninä keitettäviksi/kypsennettäviksi myytävät siemenet !

Vierailija
19/22 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan valmiiksi idätettyjä mungpapuja, ne ovat Pohjanmaalla tuotettuja. Ja mikä tärkeää, siemenet ovat pastöroituja, joten turvallisia. Mutta huuhtelen ne varmuuden vuoksi kuumalla, lähes kiehuvalla vedellä. Tiedä sitten, menettääkö ne siinä terveellisyyttään.

Vierailija
20/22 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mungpapuja käytetään samaan tyyliin kuin sungpapuja. 

Myös meidängpapuja on tullut Suomen markkinoille viime aikoina.