Jaa ökyilyä jos ruokaan menee 100-150 viikko?
Minä olen ihan normali, työssäkäyvä yh, en saa yhteiskunnan tukia kuin ne minimit.
Itsellä menee työpaikkaruokailuun viikossa 20-30 euroa, kotiin tilattavaan ruokaan 20 euroa, ruokakauppaan perusjuttuihin n. 10-15 euroa/päivä. Kolme lasta. Eli viikossa 120-150 euroa, ihan normaalia.
Kommentit (10)
koska kyllä saan pihistää ja laskea jos aion saada 100e/vk riittämään perheen ruokaostoksiin. Ruokahan on ihan järjettömän kallista! Perheessä yksi aikuinen ja 3 teini-ikäistä lasta.
Itsellä menee työpaikkaruokailuun viikossa 20-30 euroa, kotiin tilattavaan ruokaan 20 euroa, ruokakauppaan perusjuttuihin n. 10-15 euroa/päivä. Kolme lasta. Eli viikossa 120-150 euroa, ihan normaalia.
Työpaikkaruokailuun 0e/vko, kotiin tilattaviin ruokiin 0e/vko ja kaupasta ostaviin ruokiin 13e/pvä eli 90e/vko tai 390e/kk. Näillä syö kaksi aikuista hyvin.
200 menee viikossa ruokiin, joskus enemmänkin, ja lisäkseni on kaksi lasta tässä taloudessa :)
Itse asun kahdestaan lapseni kanssa, ja kuukausittaiset ruokakulut on n. 250-300 euroa, eli tekee 62-75 euroa viikossa. Siis kahdelta hengeltä. Teitä on neljä, joten aika samoissa mennään.
Enkä tosiaan koe ökyileväni minäkään, terveellistä ruokavaliota yritän noudattaa mutta mahtuu tuohon summaan myös joku pussi sipsiä ja parit suklaalevytkin... :p
mutta mä en laittas noin paljon rahaa ruokaan vaikka rahaa oliskin. Me ei saatais syödyks kaikkea edes. Ruokaan menee n. 50-60e viikko, 3 henkilöä.
Työpaikkaruokailuun 0e/vko, kotiin tilattaviin ruokiin 0e/vko ja kaupasta ostaviin ruokiin 13e/pvä eli 90e/vko tai 390e/kk. Näillä syö kaksi aikuista hyvin.
Tässä onkin muut vastanneet olleet lapsiperheellisiä eli ruokittavia suitakin on enemmän!
Meillä menee ruoka-kauppaan n. 100-120e/vko. Ennen meni enemmän, n 150-170e/vko mutta siirryttiin Lidliin niin ruokalasku tippui huimasti! Kerta viikkoon haetaan Lidlistä monta kassia ruokaa 60-90e, ennen tuohon isoon kauppareissuun Prismassa/Citymarketissa meni n. 150e/vko. Tuon reissun lisäksi jompi kumpi käy viikolla hakemassa lähikaupasta mitä ei Lidlistä saa tai esim. maito loppuu, siihen menee yleensä 20-30e.
Lisäksi mies syö lounasseteleillä päivällä, ilman tuota etua menis enemmän rahaa luonnollisesti. Lapset syö hoidossa ja koulussa päivällä, minulla eväät.
Täälläkin hatusta vedeltävät luvut eivät ole keskenään vertailukelpoisia, monestakin syystä. Osa ei oikeasti tiedä paljonko menee, ja vain arvaa, osa sisällyttää mukaan vain kaupasta ostetut ruoat ja joku toinen myös muut taloustarvikkeet ja ulkona syömiset. Osalla laskua voi kasvattaa viinipullotkin. Myös tietenkn perheen koko ja se minkä ikäisiä esimerkiksi lapset ovat, vaikuttaa.
Onkin ihan mahdotonta sanoa näin suppeista tiedoista mikä on "ökyilyä" ts. leveästi elämistä, ja mikä on nuukailua tai normaalia.
Meillä saadaan tyypillisesti reilusti alle kymmenellä eurolla maukkaat ateriat kahdelle aikuiselle. Usein alle viidellä eurolla per päivä. Jonkun mielestä se on varmasti nuukailua ja sille kuuluisalle "tilastojen" köyhälle opiskelijalle jopa pröystäilyä. Olen ollut yllättynyt miten vähän meillä menee ruokaan rahaa, vaikka ei mielestäni koskaan nuukailla tarkoituksella.
Tässä onkin muut vastanneet olleet lapsiperheellisiä eli ruokittavia suitakin on enemmän!
Ihanko tosi? En huomannut että täällä on jokin kilpailu kalleimmasta tai pienimmästä ruokalaskusta, joten kehtasin ilmoittaa lapsettoman taloutemme ruokalaskun ja kerroin viestissäni montako suuta on ruokittavana. Ilman tuota tietoa ei mitään näistä luvuista voi edes alustavasti verrata keskenään.
Aika herkkänahkaista porukkaa täällä kun normaali keskustelu ei onnistu ilman huutomerkkejä.
meillä menee kuukaudessa ruokakauppaan reippaasti päälle tonni