Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Concerta? Aloitettiin tänään, ei mitään eroa normaaliin.

Vierailija
15.01.2011 |

Kotioloissa ihan sama lapsi kuin ennenkin, mutta eihän me kotiin lääkettä kaivattukaan, vaan kouluun. Onkohan mahdollista että auttaa koulussa, vaikka kotona ei mitään eroa? Tunti lääkkeen oton jälkeen sanoi mahassa tuntuvan oudolta, ja illalla sanoi että on jotenkin vihainen olo. Muuten on ollut aivan tavallinen, hyväntuulinen ja ylivilkas älämölö. Vihaisuutta ei kyllä muusta ole huomannut kuin siitä että mainitsi siitä.

Niin, siis asian ytimeen: voiko auttaa koulussa vaikka kotona ei eroa huomaakaan? 18 mg käytössä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan nyt kuukausi sinnitelty liian pienellä annoksella, vailla mitään vaikutusta. Eilen vaihdettiin 27 36:een, ja mitä ihmettä? Lapsi itse sanoo että hänellä on ihan eri olo, ei ole tarvetta älämölöidä kokoajan :) Ilmeisesti siis lääke on oikea, annostus vaan oli aiemmin väärä. Nyt tuntuu tosi kivalta, samoin lapseni on jotenkin tosi sinut itsensä kanssa, eilen jopa alkoi suunnittelemaan yliopisto-opiskeluja, vaikka aiemmin häntä ahdisti ajatus kahden vuoden amiksestakaan peruskouolun jälkeen!! :O

Näinkö helppoa se on?? No, ei kannata vielä nuolaista, olemmehan kuulleet vasta lapsen version, odotetaan vielä mitä ope on mieltä...

ap

Vierailija
2/20 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten saatte elämänne rullaamaan ns hyvin?

Vinkkejä lapsen suhteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tapahdu todellakaan hetkessä. Parissa viikossa voi alkaa odottaa, että alkaisi näkymään tuloksia.

itselläni on concerta 54mg ja kyllä todellakin vaikutti jo ensimmäisen päivän aikana.

yhä edelleen jos lääkettä on ollut ottamatta kuukaudenkin, kun otan ensimmäisen kappaleen niin ero on valtava siihen jos sitä ei ottaisi.

Vierailija
4/20 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on totta,e ttä illalla koulupäivän jlkeen vaikutus on jo ohi. Ja kun kyseessä on lapsi, voi olla, ettei hän itse tunnista vaikutusta.

Vierailija
5/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kyllä se voi vaikuttaa koulussa enemmän kuin kotona taisanotaan nii nettä vaikutus näkyy siellä enemmän. Tämän takiahan monet ei käytäkään kuin koulupäin kestäviä annoksia.

Jotkut myös sanovat, että vaikutus alkaa näkyä viikon tai parin päästä. en tiedä, kun sen vaikutuksenhan pitäisi loppua

Vierailija
6/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tapahdu todellakaan hetkessä. Parissa viikossa voi alkaa odottaa, että alkaisi näkymään tuloksia.

Vierailija
7/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sama ylivilkas älämölö tuo on kotona ja koulussa, tarkoitin että kotona poika saa höpöttää ja touhuttaa, se on vain sellainen pyörremyrsky että hengästyttää välillä. Mutta kotona saa ollakin sellainen, kun on kuitenkin kiltti, ei agressiivinen tms.. Koulussa työ ylivilkkaus on ongelma, ja ellei se kotona helpota, tuskin kouluoloissakaan?

Tarkoitus käyttää vain koulupäivinä.

ap

Vierailija
8/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa viikossa voi alkaa odottaa, että alkaisi näkymään tuloksia.

Oon kuullut kyllä saman ennenkin, mutta ihmettelen mihin se perustuu, että vaikutus tulee parin viikon päästä, kun consertahan on lääke, joka vaikuttaa aivoissa silloin kun se on siellä. Kun lääkkeen vaikutus loppuu (joka päivä noin 8 tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen) niin lääkettä ei enää ole aivoissa. Ja käyttäjät/käyttäjien vanhemmat sanovat, että joka päivä jos lääke aamulla unohtuu niin sen näkee heti. Miksi lääkkeen vaste tulee vasta parvin viikon viiveellä, mutta yhden pillerin pois jäänti näkyy heti? EIkö lääkkeen vaikutus kuitenkin nollaudu kun vaikutusaika loppuu ja vasteen tuleminen viiveellätaas vaatisi jonkin sortin kumuloitumista aivoissa?

Hämmästelee kakkonen, jonka lapsi siis kuuluu ko lääkkeen potentiaaliseen käyttäjäryhmään, mutta ei silti itse käytä, koska juuri selviää ilmankin - kuulen näitä tarinoita vaan vertaisryhmissä enkä ihan aina ymmärrä...

Vierailija
9/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästelee kakkonen, jonka lapsi siis kuuluu ko lääkkeen potentiaaliseen käyttäjäryhmään, mutta ei silti itse käytä, koska juuri selviää ilmankin - kuulen näitä tarinoita vaan vertaisryhmissä enkä ihan aina ymmärrä...

Mä olen niin kyllästynyt siihen että tablettia pidetään ihmelääkkeenä ja jokainen vähän uupunut vanhempi sen haluaa lapselleen antaa ja lääkärit niitä lappusia kirjoittaa. Hienoa että et opeta lapsellesi että lapsi kelpaa vain kun syö lääkettä!

Vierailija
10/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin kyllästynyt siihen että tablettia pidetään ihmelääkkeenä ja jokainen vähän uupunut vanhempi sen haluaa lapselleen antaa ja lääkärit niitä lappusia kirjoittaa. Hienoa että et opeta lapsellesi että lapsi kelpaa vain kun syö lääkettä!

en mä sano, ettenkö välillä miettisi sitä että kun meidän lapsi vammastaan huolimatta pystyy näin paljonn ilman lääkettä niin pystyisikö se vielä paljo nenempään jos mä sen lääkkeen antaisin. Eli teenkö mä väärin kun annan hänen kasvaa näin, pakotan yrittämään ja harjoittelemaan ja sitten se kuitenkin mokaa kokeessa ja alisuoriutuu ja saa huonon todistuksen - jos se lääkkeen kanssa sais ysejä ja kymppejä ja siitä tulis isona vaikka mitä.

En minä tiedä, olenko oikeassa. Ja on ollut aikoja, jolloin minäkin olen ollut valmis turvautumaan ihan mihin tahansa apuun, jotta lapsi voisi jatkaa koulunkäyntiään edes jotenkin. Mutta juuri niinä hetkinä ei ole ollut saatavilla lääkäriaikaa ja sit noista tilanteista on aina jotenkin ryömitty yli ja sen ylipääsyn jälkeen lääkärit ei ole sitä resptiä kirjoittaneet. VIimeksi koululääkäri sanoi jopa, että ei saada edes lähetettä erikoislääkärille, kun menee liian hyvin...

Mutta hyvä jos edes sun hyväksyntä saadaan.;)

t kakkonen

Vierailija
11/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden jälkeen, 9-vuotiaana, ja voin kertoa että takana on sellaisia vaiheita, että sinuna en arvostelisi lääkkeen aloittamista..

ap

Vierailija
12/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten tuolla jo joku mainitsi niin meilläkin takana jotain sellaista ettei toiselle edes toivoisi. Koulu mennyt aivan totaalisesti perse edellä puuhun. Tilanne vain pahentunut ja pahentunut. Ylipäätään jonkinlaisen hoidon saanti ollut äärimmäisen hankalaa. Ri riitä, että taistelen arkipäivän asioista erkkalapsen kanssa. Vaan vielä pitää jaksaa taistella, että saat lapselle terapioita yms tukia. 7 vuotta mentiin ilman lääkettä. Nyt kokeiluun menossa 3 lääke ja uusi terapia muoto yhden terapian rinnalle.

Meillä on kaikkineen tilanne kärjistynyt todella pahaksi. Ollaan pisteessä missä lapsi on jouduttu laittamaan ja ennenkaikkea taas hakemaan/anomaan osastojaksolle.

Vierailija
13/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa noin 10 tuntia. Olet saanut lääkkeen mukana lääkaselostuksen, joten luepa se.

Concerta vaikuttaa tarkkaavaisuuteen ja sitä kautta suuttumiseen ja myös siihen, että lapsi pystyy miettimään paremmin omaa toimintaansa.

Tarkkaamattomuus ei näy niinkään kotona, vaan sitä tarvitaan opiskelussa ja silloin se hyöty etenkin näkyy koulussa ja oppiminen parantuu sitä myöten, kun jaksaa kuunnella.

Toiset saa hyvän hyödyn lääkkeestä ja toiset ei.

Toiset tarvii lääkkeen ja toiset ei.

Ei ole mitään järkeä olla ilman lääkettä, jos tarkkaavaisuus ongelma on paha.

Vierailija
14/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla mitään ihme ongelmia, että lääkkeen käyttöön päädytään.

Mulla siis add lapsi ja ehkä joskus lääkkettä käyttää.

Viisas poika, jolle haluan myös antaa mahdollisuuden keskittyä. Koulun alisuoriutujana se ei onnistu.

Tärkeintä ymmärtää, että jokainen vanhempi tekee oman lapsensa kohdalla sen päätöksen.

Kahta ei voi saada eli hyvää opinto menestystä ja lääkkeettömyyttä.

Pojallani alkaa koulu syksyllä ja toivon, että pärjäisi 2v. ilman lääkettä, että nähtäisiin mitä ikä tuo tullessaan.

Vierailija
15/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta ei voi saada eli hyvää opinto menestystä ja lääkkeettömyyttä.

ja sitä että jossain se sitten kuitenkin altistaa päihderiippuvuudelle. Tiedän kyllä , että jotkut sanoo sen jopa estävän päihderiippuvuutta, mutta se johtuu vaan siitä, että elämän järjestyksessä pysyessä päihteisiin turvautuu vähän vähemmä ntodennäköisesti. Nykyään kun ihan menestyvät ihmiset viihdekäyttävät niin paljon, huumeisiin törmääminen ei enää edellytä syrjäytymistä, ja pelkään, ettei concertakaan sitä siis estä. Sen sijaan altistus mille, kuten mille tahansa keskushermostoon vaikuttavalla aineelle, lisää riippuvuustaipumusta heti kun altistus on saatu. Ja siksi, aina silloin kun elämä ei ole AIVAN hirveää, ajattelen, että mieluummin elävä alisuoriutuja duunari kuin sydänkohtaukseen kuollut tai narkkari vaikka kuinka akateemisesti menestynyt poika. Mut toki, kun se tuo niitä kuutosia kotiin, mietin välillä että pitäiskö sittenkin, sillä poika ei ole tyhmä, sen näkee kauas. Ja tietty myös silloin kun ei kelvata kouluun eikä harrastukseen eikä kaveripiiriin eikä mihinkään... onneksi nyt on taas parempi vaihe tässä suhteessa.

t. kakkonen, joka siis - ja tätä korostan - miettii ja pähkii vain oman lapsensa lääkeratkaisua, ei moralisoi muiden puolesta. Siihen mulla ei ole varaa.

Vierailija
16/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein annostus nostetaan esim. 27/36 milliin.

Joskus olen kuullut säännön että annostus olisi noin 1mg/painokilo.

Vierailija
17/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimukset ovat osoittaneet, että moni narkki tai alkkis on diagnsoimaton adhd, joka ei ole saanut apua. Aivot huutavat kemikaaleja, jolloin sitä tiedostamatta on suuri riski jäädä koukkuun.

Miten olisi Matti Nykäsen elämä mennyt, jos olisi saanut lääkkeen ennen kuin viina vei?

Olen nyt tajunnut, että myös oma isäni on adhd joka ei saanut apua, ja hän on nyt alkkis. Tämä oli vika tikki että hain lääkkeen, en halua pojalleni samaa kohtaloa.

t. ap

Vierailija
18/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimukset ovat osoittaneet, että moni narkki tai alkkis on diagnsoimaton adhd, joka ei ole saanut apua. Aivot huutavat kemikaaleja, jolloin sitä tiedostamatta on suuri riski jäädä koukkuun.

Miten olisi Matti Nykäsen elämä mennyt, jos olisi saanut lääkkeen ennen kuin viina vei?

Olen nyt tajunnut, että myös oma isäni on adhd joka ei saanut apua, ja hän on nyt alkkis. Tämä oli vika tikki että hain lääkkeen, en halua pojalleni samaa kohtaloa.

t. ap

se koko logiikka perustuu siihen, että jos nämä olisivat saaneet concertaa niin ne eivät olisi koskaan kohdanneet huumeita, koska elämä olisi kunnossa ja eskapismin tarvetta ei olisi. Ajatus on, että vain syrjäytyneet käyttää huumeita ja koska concerta estää syrjäytymisen, se estää myös huumeenkäytön. Ajatus on epäilemättä pätenyt vielä 10 vuotta sitten ja esmes Nykäsen tai näiden vykyisten vankilakundien nuoruuden aikaan, mutta päteekö se enää? Ei välttämättä, koska esim yliopisto-opiskelijoista ja korkeakoulutetuista työelämässä olevista ihmisistä suuri osa käyttää jotain huumetta viihteellisesti. He eivät ole syrjäytyneitä, mutt akäyttävät silti. Ja koska huumeisiin nykyään törmää vaikka ei olisi syrjäytynyt, concerta ei enää estä huumeisiin törmäämistä. Sen sijaan se, kuten mikä tahansa päihde, tuottaa aivojen välittäjäaineissa taipumuksen tarttua tavallista nopeammin mihin tahansa muuhun pähteeseen. Eli nopeuttaa riippuvuuden syntyä. Siinä missä minä ehkä kestäisin kolme kokeilukertaa ekstasia, concertan käyttäjä ei kestä sitä yhtäkään ennen riippuvuuden syntyä.

Toisaalta niinkin se on, että syrjäytyminen melko varmasti tuo mukanaan jonun riippuvuuden. Että jos se on vaihtoehto niin lääkkeen riski on kuitenki npienempi, vai mitä?

t kakkonen

Vierailija
19/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän Ritalineja. Mullakin liittyy lääkkeen laskuvaiheeseen tietynlainen vihaisuus ja kiukkuisuus. Se liittyynee siihen, että aivot ovat käyneet ylikierroksilla. Itselleni ei Concerta sopinut, kun en päässyt vaikutusta hetkeksikään "pakoon", ts. lepäämään ja sitten tuli väsytettyä itsensä liikaa. Luomuna on ehdottomasti parempi olla! Teinä pitäiisn pojalla myös lääkkeettömiä päiviä.

Vierailija
20/20 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo teoriasi on aika lailla roskaa. Minä olen käyttänyt alle 2-kymppisenä huumeita, pääosin piriä joka vaikutti muhun rauhoittavasti. Silloin kukaan ei vielä tiennyt adhd:stani. Nyt kun olen diagnosoitu ja lääkitty, en koe enää siihen mitään tarvetta, päin vastoin menneisyyteni inhottaa.

Kuitenkin, kenties joidenkin mielestä yllättävää kyllä, lääkkeettömyys on kaikkein paras olotila. Arki vain täytyy sovittaa omille höselöaivoille sopivaksi...ja pitää riittävästi lepohetkiä.