Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pahaa on jos haluaa teettää rotueläimillä pentuja

Vierailija
14.01.2011 |

ja kokeilla millaisia pentuja pari eri rotua tekevät, vaikka ei halua ryhtyä kasvattajaksi? Tässä saa vähän varattomampikin perhe hankittua halvemmalla paperittoman koiran lemmikiksi ja rotukoira saa geeneihinsä vaihtelua. Ts. jos minä omistan suloisen terveen pienen villakoiran ja haluan risteyttää sen vaikkapa kiinanpalatsikoiran kanssa, mitä haittaa siitä on? Jos en tee tätä koko ajan vaan nartun terveyttä kuunnellen? Ja otan hyvin hoidetuista pennuista korkeintaan pari-kolme sataa.

Miksi kasvattajat nimittävät tällaista heti pentutehtailuksi?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli TEPA 10v6kk todella ihana kiinanpalatsi-keskikokoisen villakoiran jälkeläinen. terve kuin pukki, ainoastaan noin vuosi sitten lampaan papanoiden syönnistä kurkku tulehtui. Muuten todella terve. tepa oli keskikokoisen villakoiran kokoinen pitkä/laineilla oleva turkki. turkkia sai välillä lyhentää tai trimmata vaikka leijonanharjas koiran tyyliseksi. olidin nyt juuri vailla tällaista pentua!!!! Tepa kuoli viimelauantai iltana jäätyään raktoriauran vietyä häneltä vasemmalta pluolelta kummatkin jalat. Kiltinpää koiraa saa kyllä etsiä. Koskaan elämänsä aikana Tepa ei purrut ketään, paitsi mitä nyt vähän muokkasi kolmea kissa kaveriaan. Lähettäkää vinkkeja jos olisi tiedossa narttu pentuja. Tepa oli kaikkien kaveri.

Vierailija
2/11 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmaan pelkäävät periaatteessa sitä pentutehtailua sanan varsinaisessa merkityksessä. Että niitä pentueita teetetään koko ajan.

Ite olen seropien ystävä just siksi että ovat yleensä terveempiä ja pitkäikäsempiä ja voin ottaa seropin itselleni seuraksi. En miksikään näyttely yms. koiraksi. Toisaalta minulla ei ole mitään täysrotuisiakaan vastaan, mutta ne vaatimukset niiden suhteen ovat joskus melkein suurempia kuin lapsille nykyisin.

Minusta on tärkeintä että koira saa hyvän ja huolehtivan kodin. Missä se pidetään koko elämä jos vain mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yleensä eläimet myydään sterilointisopimuksella ja muutenkin ollaan aika vouhkia lisääntymisen kanssa.

Vierailija
4/11 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokeilla millaisia pentuja pari eri rotua tekevät, vaikka ei halua ryhtyä kasvattajaksi? Tässä saa vähän varattomampikin perhe hankittua halvemmalla paperittoman koiran lemmikiksi ja rotukoira saa geeneihinsä vaihtelua. Ts. jos minä omistan suloisen terveen pienen villakoiran ja haluan risteyttää sen vaikkapa kiinanpalatsikoiran kanssa, mitä haittaa siitä on? Jos en tee tätä koko ajan vaan nartun terveyttä kuunnellen? Ja otan hyvin hoidetuista pennuista korkeintaan pari-kolme sataa.

Miksi kasvattajat nimittävät tällaista heti pentutehtailuksi?

Minkään geenien vaihtelun nimissä tuollaisessa ei ole MITÄÄN järkeä, koska eihän se laajempi geenipooli mene missään vaiheessa minkään rodun käyttöön jalostuksellisessa mielessä. Lisäksi pitäisi ajatella kunkin rodun perinnöllisiä sairauksia ja rakenteellisia eroja.

Sen voin kissankasvattajana kertoa että tämä ei ole missään nimessä keino saada lisätuloja :D. Ainakin jos toimii vastuullisesti ja hoitaa pennut huolella, rokottaa, siruttaa jne.

Vierailija
5/11 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haettiin pentu vuosi sitten, totesi siellä sitten että taitaa rahat mennä vahinkojen korjaamiseen :D

Vierailija
6/11 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan ei tehdä sitä rahaa saadakseen, pennut hoidetaan hyvin ja huolehditaan että ne saavat hyvät kodit.

Mielestäni on koirien itsensä kannalta jopa järkevämpää risteyttää joku kiinanpalatsikoira tai mopsi pitkäkuonoisemman rodun kanssa, kuin toisen samanrotuisen lyhytkuonoisen hengitysongelmaisen köhisijän. Edellyttäen tietysti, ettei niillä vanhemmilla ole perinnöllisiä sairauksia.

Vierailija
7/11 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pitkän linjan koiranjalostaja. Homma ei ole niin yksinkertaista kuin luulisi. Tässä joutuu katselemaan aika monet kerrat kun koirat jyystää toisiaan, ja sitten kääriä kymmenien tuhansien voitot tyhmiltä jotka kuvittelevat että rotukoira olisi jotenkin parempi kuin sekarotuinen. Meillä on kuule nämä markkinat jo jaettu ja hyvät välit rotujärjestöihin ja keskusjärjestöihin, eikä tähän enää tarvita ketään sotkemaan meidän markkinoita! Jos ihmiset hyväksyisivät sekarotuisia PISKEJÄ lemmikeikseen, eikä koirat maksaisi enää 1000-2000 euroa kappaleelta, loppuisi minultakin kohta kinkku leivänpäältä ja joutuisin irrottamaan leveän ahterini tästä koirankarvaisesta työtuolista.

Vierailija
8/11 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy sekarotuisten koirien teettämiseen liittyvään paheksuntaan liittyy varmasti koirien terveyteen. Apulasta löytyy varmasti tälläkin hetkellä monta ilmoitusta jossa myydään pentuja terveistä ja hyväluonteisista vanhemmista, mutta mitä tuo terveys oikein tarkoittaa??

Monilla roduilla on pahojakin terveys ongelmia ja tietämättömät saattavat käyttää hyvinkin sairaita koiria "jalostukseen". Monetkaan sairaudet ei välttämättä näy päällepäin koiran ollessa nuori ja jotkin sairaudet tulevat esiin vasta kun molemmilla vanhemmilla on tietty geeni. Jotta kasvatus mielessä voitaisiin puhua terveestä koirasta tulisi se ainakin lonkkakuvata ja silmäpeilata. Lisäksi kyynär- ja selkäkuvaus ja polvitutkimus on hyvä tehdä (rodusta riippuen) ja tutkia tietyllä rodulla olevat perinölliset sairaudet kuten sydän ongelmat jne. jne.

Lisäksi pentuja teetettäessä tulisi ottaa huomioon millaiset luonteet koirilla on. Onko esimerkiksi saksanpaimenkoiran ja huskyn sekoitus tai vaikkapa aktiivisen terrierin ja jonkin turkkirodun sekoitus lapsiperheeseen sopiva, niin kuin pentujen myynti-ilmoituksissa usein lukee? Pentujen teettäjän tulisi siis toimia vastuullisesti ja kertoa rehellisesti siitä millaiset pentujen vanhemmat on ja millaisia pennuista voi pahimmillaankin tulla niin vältyttäsiin harmittavan monilta myynti-ilmoituksilta joissa kaupataan uhmaikäistä sekarotuista pitovaikeuksien vuoksi.

Sekarotuisten pentujen teettämiseen liittyy myös aina riski, että nartulla teetetään pennut joka juoksuun. Rotukoirien parissa tämä ei ole niin yleistä, koska jos pentuja syntyy liian tiheään ei niitä voida rekisteröidä. Apulaa pidempään lukeneet voivat huomata kuinka puolen vuoden välein on tarjolla sekarotuisia pentuja tietystä yhditelmästä tietyllä paikkakunnalla ja myyjäkin täsmää. Kukaan ei tähän kuitenkaan puutu ja pennut menevät halvalla hinnalla kaupaksi ja narttu kärsii liian tiheästä pennutuksesta.

Ja lopuksi täytynee todeta, että kaikesta tästä huolimatta olen itsekin valmis ottamaan sekarotuisen pennun jos sopiva sattuu kohdalle. Olen kuitenkin erittäin tarkka siitä mitä rotuja pentujen vanhemmissa saa olla ja perehdyn periytyviin sairauksiin joita roduilla voi olla. Lisäksi pentujen elinolojen ja pentujen syömän ruuan täytyy olla hyvät, niiden täytyy olla madotettuja ja el.tarkastamia ja luovutetaan aikaisintaa 7vk iässä.

Pentuja teettämällä ei juurikaan pääse tienaamaan. Ihmettelen suuresti jos edes muutaman kympin jää voitolle ja nekin menee kun korjaa pentujen tekemät tuhot. Lisäksi pentuja teettäessä etenkin pienillä roduilla on riski, ettei kaikki menekään suunnitellusta ja pentujen lisäksi saatetaan synnytyksessä menettää myös emä.

Vierailija
9/11 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla on ollut rotumarsuja, sellaisia joilla on rotupaperit, ja olivat kyllä tosi sairaita... Sitten kun on ollut sekarotuisia, niin ovat eläneet jopa 7-vuotiaiksi. Kokemukseni marsuista on, että mitä hienommat paperit, sitä sairaampi marsu.

Vierailija
10/11 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei sisäsiitosta, ostajat valitaan huolella, pennun hinta kunnollinen, jotta ostajat ottavat vastuun ja molemmat vanhemmat lääkärin tarkastamia ja hyvän terveyden omaavia.

Minulla on rotukoira paperein, joka hyvästä suvusta. Näyttelyissä ei olla käyty, mutta olen harkinnut myös pentujen teettämistä nartullani, jotta saisimme hieman lisätuloja, kun on huono tilanne. Sitä ennen kylläkin aion perehtyä täysin asiaan, enkä hosu tai heittäydy ahneeksi.

Eli noihin lääkärintarkastuksiin, rokotuksiin jne. menee paljon rahaa, mutta jokaisen vastuullisen pentuja teettävän on ne tehtävä!

Vierailija
11/11 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi rotukoirien kasvattajien mielestä. JOku vuosi sittenhän tuosta nousi kauhea haloo, kun joku etsi koiralleen sopivaa kaveria..olisi siis halunnut teettää pentuja "paperittomalla " koiralla.

Mielestäni rotukoirien kasvattajat ovat itse usein pahimpia tehtailijoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän