Ettekö ole jo kyllästyneet materialismiin ja siihen, että kaikkea on liikaa?
Nyt olisi jo aika oikeiden arvojen nousta uudelleen arvoon arvaamattomaan.
Kommentit (44)
Kyllä minua ainakin ahdistaa se, että materia on niin hirvittävän tärkeää. En käsitä sitä miten ihmiset arvoivat itseään ja toisiaan sen mukaan että mitä tavaroita tai kaupasta ostettuja ominaisuuksia heillä on.
Just tällä hetkellä tulee Sir Elwoodin hiljaisten värien dokkari ja siinä on jotain sellaista elämänmakua jota kaipaan kovasti. Pojat eivät ole sliipattuja ja heillä ei ole viimeisen päälle olevia moderneja laitteita vaan rumpuna voi toimia vanha matkalaukkukin ihan silloin kun tehdään levyä studiossakin!
Mä haluan ainakin omassa elämässäni kierrättää, miettiä omien valintojen seurauksia niin omaan elämään kuin koko maapalloonkin. Tää ei tietty tarkoita ihan kaikkea mitä ehkä kunnon ekologisesti ajattelevan pitäisi tehdä - haluan esim. omistaa auton, jotta lapsen hoitopäivä lyhenee ja pojilla on enemmän vaatteita kuin on välttämätönyä. Mutta noissakin asioissa yritän mennä jollain vähän ekologisemmalla tavalla eli meillä autoja ajetaan pitkään ja vaatteet myydään hyväkuntoisina toisten lasten käyttöön.
Yksi asia mikä on ruvennut yhä enemmän mietityttämään on se, että miten välttämätöntä on nykyään esim. naisten hiusten värjäys. Itse en värjää juurikaan ja harmaita on jo rutka määrä. Olen varma, että tämmöinen massasta eroaminen kyllä on oikeasti tosi vaikeaa, koska se on jopa mulle yllättävän vaikeaa.
Niin ja minä olen kuitenkin se, joka täällä puhuu varmaan suurimpaan ääneen rahasta- ja talousasioista. Raha voi kuitenkin olla hyvä keino tehdä myös eettisiä ja ekologisia valintoja. Se voi olla keino osallistua hyväntekeväisyyteen. Se voi olla keino vapautua myös oravanpyörästä ja ottaa aikaa sille, mikä on tärkeää. Rahaa vaan nyt pidetään vaan ylipäätään pahana, mutta väitän, että olisi paljon hankalampaa tehdä hyviä valintoja vaikka kaupassakin/huonekaluliikkeessä tms. jos rahaa olisi tosi vähän. Jotkut esim. lastulevyhökötykset ja pari vuotta käytössä kestävät sohvat ovat niin helppoja valintoja, jos rahaa on vähän. Meillä taas on ollut esim. nykyinen sohva jo kolmattatoista vuotta ja sen edeltäjäkin taitaa olla vielä exällä käytössä (näin ainakin poika väittää) ja se on vuodelta 1980.
Ja mitä matkailuun tulee, niin itse en sitä juurikaan harrasta ja minä uskon siihen, että ne pisimmät matkat tehdään viimekädessä korvien välissä.
tämä nykyajan materialismi vahvistaa uskoani Jeesukseen, sillä tiedän, että Jeesuksen tuleminen on lähellä. Ihmiset muuttuvat itsekkäiksi. Kaikkialla maailmassa materialismi ei ole sellaista mitä Suomessa. On nälänhätää, sotia, äärimmäistä köyhyyttä. Viimeisten aikojen merkkejä tosin nekin.
Minussa siis herää toivo kun näen, mihin maailma on menossa. Herätkää valvomaan, sanoisin. Jeesus tulee pian. Rukoilkaa tämän maailman ja ihmisten puolesta.
tämä nykyajan materialismi vahvistaa uskoani Jeesukseen, sillä tiedän, että Jeesuksen tuleminen on lähellä. Ihmiset muuttuvat itsekkäiksi. Kaikkialla maailmassa materialismi ei ole sellaista mitä Suomessa. On nälänhätää, sotia, äärimmäistä köyhyyttä. Viimeisten aikojen merkkejä tosin nekin.
Minussa siis herää toivo kun näen, mihin maailma on menossa. Herätkää valvomaan, sanoisin. Jeesus tulee pian. Rukoilkaa tämän maailman ja ihmisten puolesta.
Hihhulit ovat muutaman tuhatta vuotta jo TIETÄNEET että kohta se tulee ja viimeisiä aikoja tässä nyt elellään...
Että kestääkö vielä kauan -pitäisi päästä vessaan.
tämä nykyajan materialismi vahvistaa uskoani Jeesukseen, sillä tiedän, että Jeesuksen tuleminen on lähellä. Ihmiset muuttuvat itsekkäiksi. Kaikkialla maailmassa materialismi ei ole sellaista mitä Suomessa. On nälänhätää, sotia, äärimmäistä köyhyyttä. Viimeisten aikojen merkkejä tosin nekin. Minussa siis herää toivo kun näen, mihin maailma on menossa. Herätkää valvomaan, sanoisin. Jeesus tulee pian. Rukoilkaa tämän maailman ja ihmisten puolesta.
Hihhulit ovat muutaman tuhatta vuotta jo TIETÄNEET että kohta se tulee ja viimeisiä aikoja tässä nyt elellään... Että kestääkö vielä kauan -pitäisi päästä vessaan.
mistä vaikkapa tämäkin on todisteena.
en nyt sanoisi. Joskus hihhuleita syötettiin leijonille eli siihen verrattuna älä puhu vainoamisesta yhtään mitään.
Ja mitä pilkkaan tulee, niin herkkäuskoisia hölmöjä on aina pilkattu ja tullaan pilkkaamaan: olit sitten hihhuli tai sijoitat Wincapitaan niin herja lentää. Ja ihan aiheesta.
en nyt sanoisi. Joskus hihhuleita syötettiin leijonille eli siihen verrattuna älä puhu vainoamisesta yhtään mitään. Ja mitä pilkkaan tulee, niin herkkäuskoisia hölmöjä on aina pilkattu ja tullaan pilkkaamaan: olit sitten hihhuli tai sijoitat Wincapitaan niin herja lentää. Ja ihan aiheesta.
Minä toivon, että et käytä enää hihhuli-sanaa. Se on loukkaava. Pilkkaaminen ei ole netiketin mukaista eikä se muutenkaan ole hyvien tapojen mukaista. Asialinjalla voimme keskustella, mutta nimittelyä en halua lukea.
Materia on välttämätöntä lajillemme. Tiedostamme materian eri tavalla kuin muut lajit tällä planeetalla. Olemme itse luovuuttamme luoneet struktuurit ympärillemme -se on osa antropologista diskurssiamme. Se ei "syö" aivojamme tai lastemme aivoja sen enempää kuin heinäpaali aikanaan.
Mutta kyllä ymmärrän avauksen tarkoituksen, ja tunnen samoin. Joka päivä käyn hiljaista sisäistä kamppailua, ympärillä oleva kaikki kuvottaa minua. Kaiken kasaantuminen, materia, ostaminen, jopa ruoka jota tuotetaan kaukaa. Harva pystyy tälläkään palstalla luopumaan yltäkylläisyydestä, eikä sellaisia katumusharjoituksia voi kenellekään määrätä. Olemme tällainen laji, tällaisella kiihtyvällä ekonomis-sosiaalisella luovuudella varustettu.
Jonain päivänä joko tiede kehittää jonkin ratkaisun -tai sitten todellakin kaikki kurjistuu äärimmilleen ennen loppua. Jeesukseen en usko, enkä muihinkaan äkkiratkaisuihin. Uskon jonkun aiemmin mainitsemiin päänsisäisiin matkoihin, joiden avulla toisinaan myös voimme tavoittaa eri tasoja, materian yli ja ohi. Pitää muistaa että tavaran keskellä olevat ihmiset ovat oikeita ja aina monitulkintaisia.
Olen aina ollut kiinnostunut henkisistä ja hengellisistä asioista, en tavaroita, urista tai omaisuudesta.
ap.
ja tästä syystä olet NIIN paljon arvokkaampi ihminen kuin ne jotka ovat ehkä myös kiinnostuneita henkisistä ja hengellisistä asioista mutta osaavat myös arvostaa kauniita asioita ja nauttia elämästä?
Olen aina ollut kiinnostunut henkisistä ja hengellisistä asioista, en tavaroita, urista tai omaisuudesta. ap.
ja tästä syystä olet NIIN paljon arvokkaampi ihminen kuin ne jotka ovat ehkä myös kiinnostuneita henkisistä ja hengellisistä asioista mutta osaavat myös arvostaa kauniita asioita ja nauttia elämästä?
että kun hän haluaa kauniita tavaroita ympärilleen, hän tulee jotenkin arvokkaammaksi silmissäsi - vai...
jos lapsesi osoittaakin sisäisesti olevansa jotenkin ymmärtävä muita kohtaan, ei kadehdi muita, ei halua samaa kuin "kaikki muut" luokallaan, mutta onkin todella empaattinen, auttavainen, iloinen ja luottavainen ilman mitään muotihömpötyksiä?
Olisitko huolissasi vai ylpeä?
Te, jotka sanotte ettei materia kiinnosta, niin eikö teitä kiinnosta esim. se, mitä päällenne laitatte? Eiköhän se kiinnosta..
ihmettelen kaikkia järjettömyyksia, joita tullut ostettua aikanaan. Nyt pyrin hyvin vähäiseen materiaan
Peesi tälle!
Te, jotka sanotte ettei materia kiinnosta, niin eikö teitä kiinnosta esim. se, mitä päällenne laitatte? Eiköhän se kiinnosta..
Kylläpä on taas mustavalkoiset lasit silmillä. Näkeekö sieltä ollenkaan ympäröivää maailmaa?
Mä en voi sietää materiaalipaljoutta, koko perheen shoppailun harrastamista, turhaa krääsää ja tavarapaljoutta kotona. Mutta kaiken kaikkiaan, olen monellakin tapaa "yksinkertaistanut" elämääni (ei koske vain materiaa, vaan kaikkea ähkyä, tungosta, suorittamista jne):
- Ostamme vain peruselintarvikkeita ja esim luomua. Siten suurin osa elintarvikkeista jää hyllyyn. Ei ole kamalaa valinnan vaikeutta ja ruuan maku ja ravintosisältö ovat hyvät.
- Vapaa-aika rauhoitetaan lähinnä kotona olemiseen. Paljon ollaan myös esim metsässä koko perheen kesken. Ei missään nimessä minuuttiaikatauluharrastuksia tai sellaista, että vanhempien elämä muuttuisi logistiikaksi.
- Turhaa roinaa ei tosiaan osteta. Vaatteita on lapsilla lukumääräisesti vähän, mutta laatua.
- Jätettiin Aamulehti tilaamatta, koska uutisointi on mennyt iltalehtitasolle. Noista lööppilehdistä tulee vain ikävää infoähkyä ja "likainen" olo ;)
- Lomat relataan oikeasti eikä suoriteta.
olen ostanut nuorempana aivan turhaa ja liikaa esim. astiastoja, keittiövempaimia, tupperia, sisustuskrääsää, käsilaukkuja, koruja, kelloja, kirjoja, dvd-levyjä, mattoja, verhoja...
Ovat vaan vieneet tilaa ja rahaa..
en nyt sanoisi. Joskus hihhuleita syötettiin leijonille eli siihen verrattuna älä puhu vainoamisesta yhtään mitään. Ja mitä pilkkaan tulee, niin herkkäuskoisia hölmöjä on aina pilkattu ja tullaan pilkkaamaan: olit sitten hihhuli tai sijoitat Wincapitaan niin herja lentää. Ja ihan aiheesta.
Minä toivon, että et käytä enää hihhuli-sanaa. Se on loukkaava. Pilkkaaminen ei ole netiketin mukaista eikä se muutenkaan ole hyvien tapojen mukaista. Asialinjalla voimme keskustella, mutta nimittelyä en halua lukea.
millaista kiertoilmaisua pitäisi käyttää kun tarkoitan hihhulia, herkkäuskoista hölmöä, naurettaviin satuihin vielä nykyaikana uskovaa tms?
Vanhasta en luovu, mutta ylimääräiset olen lahjoittanut tai kierrättänyt ja edelleen teen niin jatkossakin.
Enkä arvosta ihmisiä jotka ovat pinnallisia ja materialistisia.
tulin mieheni kanssa kalusteostoksilta, ja mietittiin että mikä meissä on vikana, kun ollaan vain kiukkuisia ja stressaantuneita vaikka ensimmäistä kertaa elämässä ollaan tilanteessa jossa voidaan ostaa uusia kalusteita (tai siis, on pikku pakkokin). Shoppailunhan pitäis olla rentouttavaa ja tuoda hyvän mielen, ja meitä ahdistaa jo Maskun tuulikaapissa niin että voitais kääntyä takaisin kotiin. Ehkä ihmisellä on joku herkkyyskausi, jolloin hän oppii kuluttamaan, ja jos sitä ei silloin opi, niin se ei tuo suurta mielihyvää myöhemminkään? Mä tulen vaan kiukkuiseksi huonekaluista, joista suurinta osaa ei voi hioa ja maalata uudestaan tai muuten korjata jos niiden pinta vaurioituu, sohvista ja matoista joita ei voi pestä ja näin edespäin. Ihme hommaa että tuollaiset olennaiset asiat on nykyään ekstraa, joiden löytäminen vaatii erityistä vaivannäköä.
Enkä arvosta ihmisiä jotka ovat pinnallisia ja materialistisia.
minä materialistinen? Koti on täynnä tavaraa, muutama taulu tv ynnä muuta.
Mutta lisää tavaraa en aio hankkia ennen kuin vanha menee rikki, enkä viihsy kaupoissa.
Autona on kallis Mersu, jota ei ole yhtään tarvinnut korjata vuosien mittaan vain ajaa ja tankata. Takuulla kestää pitempään kuin joku kertakäyttötuote.
toisia ihmisiä materian ja ulkonäön perusteella.