Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko teillä kokemusta tai mitä luulette, mitä työnantaja joutuu tekemään tässä tilanteessa?

Vierailija
14.01.2011 |

muutti vakituisen, säännöllisen osa-aikatyön määräaikaiseksi ja "tarvittaessa" olisi töitä eli käytännössä ei ollenkaan. samalla palkkasi 2 uutta työntekijää. miten tulee juttu päättymään kun liitto alkaa hoitaa?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työntanaja voi vaikka sanoa irti ja palkata toisaalla lisää,jos tehtävät ja pätevyysvaatimukset ovat erit. Jos uudet tehtävät vaativat sellaista pätevyttä mitä ao. henkilöllä ei ole on asia ihan OK. Tämä siis riippuu nyt siitä mitä on oikeasti tapahtunut

Vierailija
2/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työntanaja voi vaikka sanoa irti ja palkata toisaalla lisää,jos tehtävät ja pätevyysvaatimukset ovat erit. Jos uudet tehtävät vaativat sellaista pätevyttä mitä ao. henkilöllä ei ole on asia ihan OK. Tämä siis riippuu nyt siitä mitä on oikeasti tapahtunut

on kaikissa tapauksissa ja minulla parempi koulutus kuin ainakin yhdellä uudella työntekijällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärsin, että olet osa-aikainen.Tarjottiinko sinulle täysipäiväistä paikkaa,jos sellainen tuli auki?

Vierailija
4/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärsin, että olet osa-aikainen.Tarjottiinko sinulle täysipäiväistä paikkaa,jos sellainen tuli auki?

vaan minun työsopimus oli muutettu vakituisesta määräaikaiseksi ja aiempien säännöllisten tuntien tilalla oli tarvittaessa ja töitä ei ole nyt ainakaan kuukauteen ollenkaan. ennen oli lähemmäs sata tuntia kuussa. minun tilalle palkattiin 2 uutta työntekijää osa-aikatöihin.

Vierailija
5/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan osaa muuta kuin arvailla ja antaa monta oikeaa vastausta sulle

Vierailija
6/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa hieman omituiselta. Jos työnantaja siis aiheettomasti antaa potkut jollekin ja ottaa sitten muita tilalle. Kysessä laiton irtisanominen, jos ei ole lainmukaisia perusteita. Siitä tulee yleensä sakkoa työnantajalle ja korvausvelvollisuus väärinkohdellulle. mutta kuten sanoin hankala ottaa kantaa, kun ei ihan tiedä mitä on tapahtunut.

Vierailija
7/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa hieman omituiselta. Jos työnantaja siis aiheettomasti antaa potkut jollekin ja ottaa sitten muita tilalle. Kysessä laiton irtisanominen, jos ei ole lainmukaisia perusteita. Siitä tulee yleensä sakkoa työnantajalle ja korvausvelvollisuus väärinkohdellulle. mutta kuten sanoin hankala ottaa kantaa, kun ei ihan tiedä mitä on tapahtunut.

ei ole annettu potkuja vaan muutettu sopimus määräaikaiseksi ja tunteja ei tarjota kuin uusille. työnantajalla muka ovela veto olla antamatta potkuja.

liittoon otettu yhteys mutta uteliaisuuttani kyselin että mitenhän pomolle käy

Vierailija
8/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä tapauksessa sinua pitäisi edelleen kohdella kuin vakituista työsopimuksen muutoksesta huolimatta, eli sinulle pitäisi tarjota saman verran tunteja kuin olet keskimäärin tehnyt tähänkin asti. Mutta ei tämä 100% varma tieto ole, joten odota mitä liiton juristit sanoo.

Olisi mukavaa kuulla, miten tässä lopulta käy.

Vierailija
9/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit aivan yksin, jos et kuuluisi liittoon!

(varsinaiseen asiaan en osaa tapausta tarkemmin tuntematta ottaa kantaa, mutta tämän jopa minäkin tiedän!)

t: ay-aktiivi

Vierailija
10/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä tapauksessa sinua pitäisi edelleen kohdella kuin vakituista työsopimuksen muutoksesta huolimatta, eli sinulle pitäisi tarjota saman verran tunteja kuin olet keskimäärin tehnyt tähänkin asti. Mutta ei tämä 100% varma tieto ole, joten odota mitä liiton juristit sanoo. Olisi mukavaa kuulla, miten tässä lopulta käy.

Tulen kertomaan kunhan asia etenee! Itsekin olen jo malttamaton kun olen aivan tuloton ja kusessa työnantajan kanssa. toki lain pitäisi olla puolellani mutta toki epäilen että miten menee...

Vierailija
11/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla oli toistaiseksi tehty sopimus, niin ei sitä ihan noin vain voi muuttaa määräaikaiseksi.

Vierailija
12/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella muut hoitavat nyt ne sinun tuntisi, niin työnantaja on todellakin pulassa. Jos voi todistaa, että nämä kaksi muuta paikkaavatkin joidenkin muiden vajeita, niin silti sinulle olisi pitänyt tarjota niitä tunteja ihan ekaksi. Mikä ihmeen idiootti tuo työnantajakin on? Olisihan sen pitänyt nyt sulle antaa tunteja edes nimellisesti, jos yrittäisi tuosta keplotella pois.

Varmaan tulee tosin oikeusjuttu. Noin tyhmä työnantaja ei tajua olevansa häviöllä. Joutuu maksamaan sinulle irtisanomisajan verran palkkaa ja jonkin verran korvauksia.

Vierailija
13/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten se työsopimus muutettiin - suostuitko sä siihen muutokseen? Mulla aikanaan ihan erilaisessa tilanteessa muutettiin vakituinen työsopimus määräaikaiseksi, ja siis ihan itse allekirjoitin työsopimuksen. Ei tarvinnut riitauttaa kys. asiaa, mutta tarkistin kuitenkin liitosta, että mun ei olisi tarvinnut suostua siihen muutokseen. Ja silloin ilmeisesti työnantaja olisi joutunut irtisanomaan mut, jotta pääsi eroon.

Vierailija
14/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen päättyminen edellyttää jommankumman sopimusosapuolen irtisanomista. Työsopimusta irtisanottaessa osapuolten on noudatettava irtisanomisaikaa. Työnantaja tarvitsee työsopimuksen irtisanomiseen laissa määritellyn irtisanomisperusteen."

Sanoisin, että työnantajasi on aika heikoilla, jos antamasi tiedot pitäävät paikkansa.

Vierailija
15/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten se työsopimus muutettiin - suostuitko sä siihen muutokseen? Mulla aikanaan ihan erilaisessa tilanteessa muutettiin vakituinen työsopimus määräaikaiseksi, ja siis ihan itse allekirjoitin työsopimuksen. Ei tarvinnut riitauttaa kys. asiaa, mutta tarkistin kuitenkin liitosta, että mun ei olisi tarvinnut suostua siihen muutokseen. Ja silloin ilmeisesti työnantaja olisi joutunut irtisanomaan mut, jotta pääsi eroon.

en ole missään nimessä suostunut. olin sairaslomalla ja sillä aikaa tehnyt näin. minun allekirjoituksia ei ole missään. mutta minulla on tietysti sekä vanha että uusi työsopimus ja tehdyt tunnit paperilla + palkkatositteet.

miksi pomo tekee näin? tiedän että on tehnyt ennenkin mutta tuolloin työntekijät ovat irtisanoutuneet kyseisestä työstä ja tuota työnantaja varmasti odottaa minultakin. sanallakaan en ole sanonut että asia menee liittoon niin saa yllätyksen sitten ensi viikolla =)

toivottavasti oikeuteen asti ei tarvi mennä :(

Vierailija
16/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä työnantaja on laittomasti irtisanonut toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen ja tehnyt uuden.

Vierailija
17/30 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten voi tehdä tuollaisia tyhmyyksiä. Jos ei ole omistaja niin ei kukaan järkevä työntekijä tuollaista tee, jos ei ylempi pomo tai omistaja painosta.

Vierailija
18/30 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, parikymppiä. YTK-kassan maksu sen sijaan on noin satanen

Vierailija
19/30 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijät suostuvat koska pelkäävät jäävänsä kokonaan ilman töitä. Sitten en jatka määräajan jälkeen. Tällätavoin olen saanut yritykseeni ahkerampia ja terveempiä työntekijöitä ja pärjään kilpailussa paremmin.

Vierailija
20/30 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijät suostuvat koska pelkäävät jäävänsä kokonaan ilman töitä. Sitten en jatka määräajan jälkeen. Tällätavoin olen saanut yritykseeni ahkerampia ja terveempiä työntekijöitä ja pärjään kilpailussa paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi