Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän 8-vuotiaat pojat tällaisia?!

Vierailija
14.01.2011 |

Meillä on tuon ikäinen "saamaton vetelys". Aina saa olla patistamassa, MIKÄÄN ei mene ensimmäisellä, toisella, eikä yleensä vielä kolmannellakaan kerralla perille.

Hommat sujuu vasta, kun menen viereen hokemaan ja jopa itse teen asian pojan puolesta (tai siis autan siinä puoliväkisin) (!!)

Esimerkki tältä aamulta: pojalla kouluaamu, määräsin tämän aamusuihkuun koska vaihtamissaan alkkareissa oli tuhru kakkaa ja peppu haisi. No, poika riisui laiskasti mutta vaan seisoskeli kylppärissä. Sanoin että nyt suihku päälle ja peset äkkiä vaan peppusi ja sitten kätesi. Ja sitten pukemaan. Ei tapahdu mitään, poika vaan värjöttelee kylppärissä. Sitten toistan käskyni ja muistutan, että aamuisin ei ole paljoa ylimääräistä aikaa. Ei tapahdu mitään. Sitten patistan taas, että mene nyt hyvänen aika, suihku päälle ja peset pepun ja sitten kuivaat!

Sitten poika menee laiskasti, laittaa suihkun päälle, seisoo suihkun vieressä odottamassa että vesi lämpiää (lämmintä se on!) sitten saan taas patistaa että NYT sinne suihkun alle, pese se takapuoli! No poika menee suihkuun. Lähden laittamaan aamupalaa. Kun tulen katsomaan, edistyykö homma, poika seisoo siellä edelleen vaan kädet "puuskassa" suihkun alla ja vaan on. Kysyn, onko pessyt takamuksensa, ei ole. Sitten patistan että nyt peset sen pakaravaon ja vähän äkkiä. Ei tapahdu mitään, poika kääntyy suihkussa ja mutisee joojoota. Sitten mulla palaa käämi ja sanon että jos hän ei nyt pese sitä, minä tulen ja pesen (ja olen tulevinani suihkuun)

Sitten poika pesee. Hitaasti. Ja vihdoin lopettaa suihkun ja alkaa kuivata itseään, mutta taas saa patistaa että oikeasti kuivaa itseään, eikä vaan istu sohvalla pyyhkeeseen kietoutuneena.

Ja sitten saa patistaa pukemisen kanssa samanlailla. Sen jälkeen saa patistaa syömisessä. Ja sitten kouluunlähdössä. Ja koulun jälkeen läksyjen teossa. Ja sitten ruokapöytään tulemisessa. Ja sitten pelaamisen lopettamisessa.

Ja IHAN KAIKESSA, JA MONEEN KERTAAN!

En ymmärrä mitä teen väärin, mä huolehdin aina, että homma tulee tehdyksi, niinkuin on neuvottu, eli en anna periksi enkä ole koskaan antanutkaan. Silti aina tämä sama vastaanvänkääminen ja yletön saamattomuus ja hitaus. Tuntuu että nyt on vaan pahentunut!

Muilla tällaista? Ja vinkkejä! Olen kohta hermoraunio ja pian vaan ärsyynnyn pojastani!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen oli vanhin tuossa iässä ja 14-vuotiaana vielä raivostuttavampi! Nyt 17-vuotiaana erittäin omatoiminen ja tehokaskin, mitä nyt tykkää nukkua viikonloppuisin pitkään.

Keskimmäinen on nyt 8v ja tuollaista se tuppaa olemaan. Ja perässä seuraa varmaan tuo 7v vuoden kuluttua... Kyllä niistä silti ihan tavallisia tulee, se on jo jonkinlainen esimurkkuikä.

Vierailija
22/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kokeilisin silti seuraavaa.

Lopeta pojan toiminnan vahtiminen.

Olkoon syömättä, pukematta tms. Eli kouluun vain ilman aamupalaa ja yöpuku päällä. Sanot, että tänään lähtö on klo x, ja silloin mennään olit valmis tai et (viet vaikka sen kerran kouluun, jos normaalisti menee yksin).

Tarkoitan tällä sitä, että jos joku koko ajan vahtii ja käskyttää, ei pojan tarvitse itse ottaa mistään vastuuta. Lopeta passaaminen ja anna enemmän vastuuta, myös niin, että jos jättää jotain tekemättä, niin itse kantaa seuraukset (tulee nälkä, kylmä tms.).

Mutta älä kuitenkaan kuittaile. KOhtele lasta kuten vastuullista ja täysijärkistä ihmistä. Anna kaksi vaihtoehtoa. "Teetkö näin vai näin?"

Keskustele poikasi kanssa siitä, miten haluaisi että aamutoimet hoidettaisiin. Anna pojan osallistua päätöksentekoon. Älä hermostu, mutta uskalla vetää rajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla karjuin pojalle, että tämän on pestävä hiukset ja puettava alta aikayksikön. Poika pesi nopeasti vain hiukset ammeen reunan yli kumartuen

Vierailija
24/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun 9v:n antaisi tehdä nuo päätökset itse, niin ei menisi ikinä suihkuun eikä pukeutuisi lämpimästi puhtaisiin vaatteisiin. Ei varmaan menisi kouluunkaan jos antaisin pojan ottaa itse vastuun asioistaan.

Kylmä ei tunnu haittaavaan, 20 asteen pakkasilla on cool mennä verkkareissa ja tennareissa kouluun, eikä nälkäkään tunnu koskaan olevan. Mun täytyy siis pakottaa ja hoputtaa, ei meillä ole mitään muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
25/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiuksia, että ne saisi ponnarille.

Samalla karjuin pojalle, että tämän on pestävä hiukset ja puettava alta aikayksikön. Poika pesi nopeasti vain hiukset ammeen reunan yli kumartuen

Vierailija
26/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskakaikilla pojilla ei ole klaniksi ajeltua päätä tai niin pitkiä hiuksia, että ne saisi ponnarille.

eiks niitä vois pestä illalla?? eiks pari kertaa viikossa riitä??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi