Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän 8-vuotiaat pojat tällaisia?!

Vierailija
14.01.2011 |

Meillä on tuon ikäinen "saamaton vetelys". Aina saa olla patistamassa, MIKÄÄN ei mene ensimmäisellä, toisella, eikä yleensä vielä kolmannellakaan kerralla perille.

Hommat sujuu vasta, kun menen viereen hokemaan ja jopa itse teen asian pojan puolesta (tai siis autan siinä puoliväkisin) (!!)

Esimerkki tältä aamulta: pojalla kouluaamu, määräsin tämän aamusuihkuun koska vaihtamissaan alkkareissa oli tuhru kakkaa ja peppu haisi. No, poika riisui laiskasti mutta vaan seisoskeli kylppärissä. Sanoin että nyt suihku päälle ja peset äkkiä vaan peppusi ja sitten kätesi. Ja sitten pukemaan. Ei tapahdu mitään, poika vaan värjöttelee kylppärissä. Sitten toistan käskyni ja muistutan, että aamuisin ei ole paljoa ylimääräistä aikaa. Ei tapahdu mitään. Sitten patistan taas, että mene nyt hyvänen aika, suihku päälle ja peset pepun ja sitten kuivaat!

Sitten poika menee laiskasti, laittaa suihkun päälle, seisoo suihkun vieressä odottamassa että vesi lämpiää (lämmintä se on!) sitten saan taas patistaa että NYT sinne suihkun alle, pese se takapuoli! No poika menee suihkuun. Lähden laittamaan aamupalaa. Kun tulen katsomaan, edistyykö homma, poika seisoo siellä edelleen vaan kädet "puuskassa" suihkun alla ja vaan on. Kysyn, onko pessyt takamuksensa, ei ole. Sitten patistan että nyt peset sen pakaravaon ja vähän äkkiä. Ei tapahdu mitään, poika kääntyy suihkussa ja mutisee joojoota. Sitten mulla palaa käämi ja sanon että jos hän ei nyt pese sitä, minä tulen ja pesen (ja olen tulevinani suihkuun)

Sitten poika pesee. Hitaasti. Ja vihdoin lopettaa suihkun ja alkaa kuivata itseään, mutta taas saa patistaa että oikeasti kuivaa itseään, eikä vaan istu sohvalla pyyhkeeseen kietoutuneena.

Ja sitten saa patistaa pukemisen kanssa samanlailla. Sen jälkeen saa patistaa syömisessä. Ja sitten kouluunlähdössä. Ja koulun jälkeen läksyjen teossa. Ja sitten ruokapöytään tulemisessa. Ja sitten pelaamisen lopettamisessa.

Ja IHAN KAIKESSA, JA MONEEN KERTAAN!

En ymmärrä mitä teen väärin, mä huolehdin aina, että homma tulee tehdyksi, niinkuin on neuvottu, eli en anna periksi enkä ole koskaan antanutkaan. Silti aina tämä sama vastaanvänkääminen ja yletön saamattomuus ja hitaus. Tuntuu että nyt on vaan pahentunut!

Muilla tällaista? Ja vinkkejä! Olen kohta hermoraunio ja pian vaan ärsyynnyn pojastani!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet voinut päästää tilanteen noin pitkälle? Kannattaisko puhua opettajan tai psykologin kanssa? Ei kyllä kuulosta normaalilta.

Vierailija
2/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut, pärjää hyvin. (on tokalla siis)

Mä TIEDÄN, että poika osaa kyllä tehdä hommia nopeastikin, jos vaan VIITSII.

Kyse on viitsimisestä, mutta en tiedä, miten saan pojan viitsimään?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sekopäiseltä äidiltä, tunkee käsiään pojan peppuun heti aamusta. Mä paskantaisin pöydälle jos mulla oli ap:n kaltainen äiti.

Vierailija
4/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa kyllä patistaa ja muistuttaa ja vielä kerran muistuttaa. Mutta ei kyllä noin paha tilanne ole kuin ap:llä kuulosti olevan.

Edellisenä iltana käsken pakkaamaan luistimet huomista liikuntatuntia varten. Vastaus on joo-joo. Käsken toisen kerran. Kolmannellakaan kerralla ei ole laitettu. Jos en käy tarkistamassa, niin aamuun jää ja sitten kiireessä hakee ja hoitaa homman. Mutta hoitaa kuitenkin. Sukat jää kuljeskelemaan pitkin lattioita, jos ei muistuta. Sänky petaamatta, jos ei muistuta. jne. Muistuttaa pitää ja pahimmassa tapauksessa useaan kertaan.

Vierailija
5/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa kyllä patistaa ja muistuttaa ja vielä kerran muistuttaa. Mutta ei kyllä noin paha tilanne ole kuin ap:llä kuulosti olevan. Edellisenä iltana käsken pakkaamaan luistimet huomista liikuntatuntia varten. Vastaus on joo-joo. Käsken toisen kerran. Kolmannellakaan kerralla ei ole laitettu. Jos en käy tarkistamassa, niin aamuun jää ja sitten kiireessä hakee ja hoitaa homman. Mutta hoitaa kuitenkin. Sukat jää kuljeskelemaan pitkin lattioita, jos ei muistuta. Sänky petaamatta, jos ei muistuta. jne. Muistuttaa pitää ja pahimmassa tapauksessa useaan kertaan.

saavat poikansa kasvatettua ennenkuin lentävät pesästä. Meinaan muuten saa taas jotkut tyttörukat ihan surkeat ja saamattomat miehet...

Vierailija
6/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin unohtanut laittaa herätyskellon päälle, joten nukuimme tunnin pidempään.

Syöksyin kylppäriin pesemään hiukseni ja meikkaamaan. Samalla karjuin pojalle, että tämän on pestävä hiukset ja puettava alta aikayksikön. Poika pesi nopeasti vain hiukset ammeen reunan yli kumartuen, puku päälle, pakkasi reppunsa ja juoksi keittiöön laittamaan minulle kahvin tippumaan :)) Huusin pojalle, etten tartte kahvia vaan että hänen täytyy syödä itse :)

En ehtinyt syödä aamupalaa, mutta kumpikin ehti vielä pestä hampaat, pukea ja juosta bussiin.

Eli meillä ainakin varsin omatoiminen ja poika!

Vierailija
7/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi surkeuksien surkeus. :( Nyt mua ihan itkettää. Ei kelpaa sun prinsessalle mieheksi?

Ihan vaan tiedoksi. Hyvä poika se on. Osaa kokata, tekee lumityöt, tyhjentää tiskikoneen, siivoaa jne. Osan vapaaehtoisesti ja mielellään ja osassa joutuu muistuttelemaan. Tämä joo-joo vastausten antaminen ja muistuttaminen on ihan uusi ilmiö. Tullut vasta viimeisen vuoden sisään. Ennen sitä osasi kyllä huolahtia omat työnsä. Kaipa tän vuoden sisällä kasvatus on mennyt pieleen vai voisiko kysymyksessä olla joku kausi?

Vierailija
8/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin unohtanut laittaa herätyskellon päälle, joten nukuimme tunnin pidempään.

Syöksyin kylppäriin pesemään hiukseni ja meikkaamaan. Samalla karjuin pojalle, että tämän on pestävä hiukset ja puettava alta aikayksikön. Poika pesi nopeasti vain hiukset ammeen reunan yli kumartuen, puku päälle, pakkasi reppunsa ja juoksi keittiöön laittamaan minulle kahvin tippumaan :)) Huusin pojalle, etten tartte kahvia vaan että hänen täytyy syödä itse :)

En ehtinyt syödä aamupalaa, mutta kumpikin ehti vielä pestä hampaat, pukea ja juosta bussiin.

Eli meillä ainakin varsin omatoiminen ja poika!

ap

Vierailija
9/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi keksinyt, että kun laittaa saippuaa käsiin ja taivuttaa peukun ja etusormen ympyräksi niin saa oivallisesti puhallettua saippuakuplia. Siellä sitten seisoo ja puhaltelee kuplia vaikka pitäisi peseytyä...argh! Poika harrastaa myös älä-mölöä = ihan päätöntä mölinää. Kysyttäessä miksi päästelee ko. ääntä poika vastaa sen vain olevan vitsi.

Välillä epäilyttää onko poika normaali, mutta koulu kyllä sujuu ihan hyvin.

Pitää vain yrittää ohjata ripeämpään ja "asiallisempaan" suuntaan ja samalla yrittää säilyttää omat hermot...vaikka ärsyttää niin että tukka nousee pystyyn.

Voimia siis ap:lle!

Vierailija
10/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen pojan oppia kantapään kautta? Ei varmaan höösääminen tehoa, vaan kunnon opetus...

Vierailija
11/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on huojentavaa kuulla, että muillakin on samanlaisia ongelmia...

Vierailija
12/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä laiskempi äiti sen reippaammat lapset -sanonnan todeksi?

Ainakin mitä pojan kavereiden vanhempia olen kuunnellut, niin joka torpassa tahtoo olla samanlaista. Tyttöjä on lähipiirissä tuon ikäisenä vähemmän, mutta niin vain heilläkin on aamukiireessä luistimet hukassa vaikka ne piti laittaa jo illalla jne.

Vierailija
13/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna myöhästyä muutama kerta. Kyllä oppii.

Vierailija
14/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisin sanonut vaan pojalle, että jos ei valmista tule siinä ja siinä ajassa, niin haiskoot ja kirjoitan reissuvihkoon syyn. Ja jos myöhästyy, niin kerron opettajalle miksi myöhästyi.

Vierailija
15/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna myöhästyä muutama kerta. Kyllä oppii.

ap

Vierailija
16/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai koulussa oli jotain epämiellyttävää odotettavissa niin oli vähän vastahakoinen sen takia?

Ehkä sillä oli vaan huono päivä.

Vierailija
17/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai koulussa oli jotain epämiellyttävää odotettavissa niin oli vähän vastahakoinen sen takia?

Ehkä sillä oli vaan huono päivä.

ap

Vierailija
18/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuhlaat elämääsi tuollaisen törpön kanssa?

Vierailija
19/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ap:n kuvailema mutta keskimmäinen lapsi on vähän samantyylinen "haaveilija".

Esikoinen ja kuopus ovat ihan toisenlaisia ja itse olen hyvin nopeatemperamenttinen - keskimmäisen erilaiseen tyyliin on ollut opettelemista! :)

Keskimmäinen viipyy ruokapöydässä; pelkkä voileivän teko aamupalalla vie niin pitkään, että kuopus on ehtinyt jo syömäänkin ja sinkoaa pesemään hampaitaan. Suihkussa keskimmäinen saa aikaa menemään aivan uskomattoman kauan. Läksyt unohtuvat ja tavarat jäävät matkasta jos ei asioista jatkuvasti muistuta (ja välillä siltikin). Ja niin edelleen (pelkkä pukeminen vie niin pitkään, että minä jo kihisen nahoissani. :D)

Uskomattominta on, että keskimmäisen syntyessä kätilö totesi, että tästä lapsesta tulee ajattelija. No, niin tuli. :)

Itse en ole kokenut lapsen erilaisuutta muuten ongelmana kuin oman suhtautumiseni osalta. On todella opeteltava hyväksymään lapsen hitaampi temperamentti ja nähtävä ne hänen vahvuutensa. Lapsi on lisäksi hyvin herkkä ja vaativa itseään kohtaan eli kyllä tässä on vanhampana saanut kasvaa jottei tallaa toista syyttä suotta.

Isoimmat ongelmat on meillä ratkaistu siten, että tälle lapselle yksinkertaisesti varataan enemmän aikaa kaikkiin toimiin. Nyt 10-vuotiaana hän jo itsekin sanoo, että haluaa esim. aamulla herätä aikaisemmin, jotta hän ehtii tehdä aamupuuhansa ja laittaa herätyskellonsa soimaan (järjettömän ;)) aikaisin.

Vierailija
20/26 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multakaan ei onnistu mikään aamulla ja olen 45v.

Miksi lapsenne peseytyvät aamulla? Meillä pesut tehdään ilalla, vaatteet katsotaan illalla ja reput pakataan ilalla.

Ei lapset jaksa aamulla noita juttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan