Sanokaa joku kummat on paremmat: ilmakumirenkaat vai kovat renkaat vaunuissa!
Paljon vaunuillaan. Asfaltilla, hiekkatiellä. Mitä eroa noissa renkaista on oikein? Ilmatäytteiset voi kuulemma puheta ja kovat ei.
Kummat on silti paremmat?
Kommentit (18)
kummatkaan, vaan ilmakennorenkaat! Ei ole kovat eikä tarvitse huolehtia pumppaamisesta/ pelätä puhkeamista. Erittäin hyvät maastokäyttöönkin.
"kovat" eivät ole enää kovat.
Ne tuntuvat käytössä ihan samanlaisilta kuin pumpattavat, mutta eivät puhkea.
Myös vaunujen jälleenmyyntiarvo on parempi niillä uudemman mallisilla renkailla.
Kovat renkaat ehdottomasti! Kaverini ylisti ilmakumirenkaita ja ostivat vauvalleen sellaiset ja me ostimme vaunut kovilla renkailla. Ensimmäisellä yhteiselle kävelylenkillä kaverini työnsi vaunuja jonka 2 rengasta oli puhki. Mulla oli kova työ olla nauramatta.
ja hyvin on kestäneet melkein kahden vuoden käytön. Kerran piti pumpata yksi rengas, kun venttiili oli löystynyt. Ja koirallinen perhe kun ollaan, niin liikutaan monenmoisissa maastoissa, asfaltilla, hiekalla, metsäpoluilla, kallioilla... Hyvin ovat rullanneet ja leveytensä ansiosta (malleja on varmaan erilaisia) ovat hyvin "maastokelpoiset".
Kaverin vaunuissa on ilmakennorenkaat (en tiedä, tarkoitatko "kovilla renkailla" näitä) ja niihin on painunut tosi paljon kiviä ja osa on mennyt läpi niin, että työntäessä kuuluu "kiva" rahina ja kilinä, kun kivet pyörii renkaan sisällä. Kaveri sanoi, että ei olisi ottanut ilmakennollisia, jos olisi tiennyt tuon ongelman.
ilmakumirenkaat toimineet hyvin, eivät ole koskaan puhjenneet mutta täyttää pitää pari kertaa vuodessa. Täyskumiset on vähän raskaammat, ilmakennorenkaista taas en osaa sanoa kun ei kokemusta.
Meillä on ollut nyt seitsemän vuotta käytössä tuollaiset ilmakumirenkaat, jotka on käytössä kivat, mutta pitää välillä pumpata ja pari kertaa on seitsemässä vuodessa rengas puhjennut.
Mietin, että minkälaiset ottaisin seuraaviin vaunuihin.
Kovat-
Kovilla renkailla voi tulla niskanyrjähdyksiä lapsille ajettaessa jalkakäytävälle suojatieltä; vaunu töksähtää/törmää katukiviin. Kovat renkaat keräävät mahtavat lumipaakut talvella ja luistavat aivan minne sattuu. Kovilla renkailla lapsen pää tärisee alustan mukaan, rajustikin kuljetettaessa vaunuja. Haittaa katselua ja voi olla epäterveellistäkin. Vaunut ajettaesas epävakaat ja menevät vähän minne sattuu ilmakumipyöriin verrattuna. Ei voi itse säätää ilmanpainetta haluamakseen.
kovat+
ovat kevyemmät, ei tarvitse pumpata, ovat halvemmat
ilmakumi+
mahtavat ajaa, erityisesti talvella. Erittäin mukavat lapselle kyydissä. Voi säätää itse ilmanpaineen: kova = luja nopeus, vähemmän ilmaa = pehmeä, ei vieri niin kovaa
ilmakumi-
pitää pumpata n. 2 kertaa vuodessa, painavammat, kalliimmat
kestävyys: kummatkaan ei ole hajonneet tai puhjenneet; ilmakumit olleet käytössä todella kauan hajoamatta; arvelisin niissä olevan enemmän kulutuspintaa
Meillä oli kovat renkaat vähän aikaa väliaikaisvaunuissa, mutta piti vaihtaa väliaikaisesti niihin ilmakumit eteen, kun kovat olivat niin huonot. Kovat tökkivät reunakiviin, olivat surkeat sateella ja täryyttivät lasta.
Ei todellakaan kovia renkaita meille!
ja kovien renkaiden kanssa lapsen kanssa ei voi jutella, kun lapsen puhe katkeilee tärähdyksien takia. Ilmakumit, jos pidät lapsestasi.
Ilmakumien plussa vielä:
ilmakumipyörillä vaunua voi pompottaa! Ne joustavat kuin kumipallot!
enemmän vaunujen jousituksesta kuin renkaista, vähän niinkuin autoissakin...
Kovat-
Kovilla renkailla voi tulla niskanyrjähdyksiä lapsille ajettaessa jalkakäytävälle suojatieltä; vaunu töksähtää/törmää katukiviin. Kovat renkaat keräävät mahtavat lumipaakut talvella ja luistavat aivan minne sattuu. Kovilla renkailla lapsen pää tärisee alustan mukaan, rajustikin kuljetettaessa vaunuja. Haittaa katselua ja voi olla epäterveellistäkin. Vaunut ajettaesas epävakaat ja menevät vähän minne sattuu ilmakumipyöriin verrattuna. Ei voi itse säätää ilmanpainetta haluamakseen.
Miltä vuosikymmeneltä sä nää repäsit? Ja mitä hemmetin niskannyrjähdyksiä? o_O Meidän kärreissä on kyllä ihan noi jousetkin... (Sikstoiseksi, kuka hitto rallattaa katukivien yli semmosella vauhdilla, että ipana nyrjäyttää niskansa...)
mutta niitä ei pumpata, koska eivät tyhjenny eivätkä puhkea.
En ole varma, minkälaiset meillä, mutta ainakin sellaiset, joita ei tarvitse pumpata. Ja ei tärisytä tai mitenkään muutenkaan eroa käyttömukavuudeltaan ilmakumirenkaista (meillä myös nämä).
Huono puoli siinä ilmakumirenkaassa on se pumppaaminen. Meillä pitää noin kerran kuukaudessa pumpata.
Huono puoli kovissa renkaissa on se, että ovat kuluneen näköiset, vaikka eivät mitenkään vaikuta mukavuuteen tai työntämiseen. Olen kulkenut monenlaisessa maastossa kovien renkaiden kanssa enkä ole mitään tärähdystä tms. niiden kanssa havainnut.
jotkut ovat valittaneet, että lumessa varsinkin vähän vinommalla alustalla vaunuja on tosi hankala työntää. Jotenkin kai luistaa helpommin.
Meillä ilmakennot (käytettynä ostetut) ja olen ollut niihin ihan tyytyväinen. Yksi rengas puhjennut kerran, jonka pyöräkorjaamo korjasi saman tien muutamassa minuutissa vauvan jatkaessa uniaan rattaissa. Kai sen olisi itsekin korjannut, mutta oltiin vaunulenkillä, kun huomasin, joten vaunuttelin suoraan sinne. Pari kolme kertaa ollaan lisätty ilmaa kahdessa vuodessa.
enemmän vaunujen jousituksesta kuin renkaista, vähän niinkuin autoissakin...
ei ainakaan meidän vaunuissamme, joissa on ollut sekä kovat että ilmakumirenkaat.
En ole varma, minkälaiset meillä, mutta ainakin sellaiset, joita ei tarvitse pumpata. Ja ei tärisytä tai mitenkään muutenkaan eroa käyttömukavuudeltaan ilmakumirenkaista (meillä myös nämä).
Huono puoli siinä ilmakumirenkaassa on se pumppaaminen. Meillä pitää noin kerran kuukaudessa pumpata.
Huono puoli kovissa renkaissa on se, että ovat kuluneen näköiset, vaikka eivät mitenkään vaikuta mukavuuteen tai työntämiseen. Olen kulkenut monenlaisessa maastossa kovien renkaiden kanssa enkä ole mitään tärähdystä tms. niiden kanssa havainnut.
vanhat kennot. Ilmeisesti niiden ominaisuudet heikkenevät ajan mittaan pahasti? Muovi menettää ominaisuuksiaan, ilmakumi voi olla vuosikaudet hyvä.
molemmat Brion renkaita, ilmakumit ovat loistavat.
uusissa renkaissa on parempi pito kuin vanhoissa.
ilmakennorenkaat. Olivat todella kevyet työntää ja huoltovapaat. Renkaat ovat sellaiset leveät, että kulkivat lumessakin erittäin hyvin. Suosittelen. Käytettiin itse kolme vuotta, jonka jälkeen myimme vaunut seuraavalle, eikä renkaita silloin vielä tarvinnut vaihtaa.
Ystävän ilmakumirenkaista taasen puhkesi kumi hiekoitussorassa. Ei ollut kuulemma naurattanut, kun oli 2 km päässä kotoa ja vaunujen alakoppa täynnä kauppaostoksia.
varmaan tuo riippuu valmistajista ja renkaiden iästä myös.
Brion vaunuissa ilmakumipyörät ovat kyllä paremmat.
Kovat renkaat ovat kevyemmät, mutta jos on vähänkin töyssyä, sadetta tai lunta, huonot, ja ikävän kovat kyydissä istuvan kannalta.
Elikkä optimiolosuhteissa, jos ei välitä istujan mukavuudesta, kovilla on kevyempi pyöritellä vaunua vaikka yhdellä sormella, mutta toisaalta suuntavakaat ilmakumipyörät ovat kyllä turvallisemmat ja isujalle mukavammat, ja huonolla säällä kaikessa paremmat.
pätee Brion vaunuohin ja renkaisiin.
En jaksanut lukea vastauksia, mutta itse ainakin suosittelen joko ilmakumirenkaita tai sitten näitä ohuita täyskumisia, joita esim Brion yhdistelmissä näkee (ainakin mulle on sanottu että ne on täyskumiset, en ole ottanut itse selvää kun on kaverin rattaat).
Meillä oli sellaset paksut täyskumiset mitä on mm. Racessa ja Scoottereissa, ja ne on TODELLA huonot!Ihan jees kuivalla säällä mut talvella ihan hanurista. Pyörät lähinnä seisoo paikallaan ja saat työntää pyörimättömiä renkaita. En todellakaan suosittele. Ystävällä taas on sellaset ohuet renkaat Brion yhdistelmissä ja ne on kun traktorit kun ne kulkee. Todella hyvät!
Ostin meille juuri Brion Racet missä on nämä em. huonot renkaat koska ilmeisesti kohtuuhintasia rattaita kunnollisilla renkailla ei ole saatavilla (Joo quinnyt ovh 400e ja Phil&Tedsit ovh 520e olis löytyny..). Ajattelin ostaa näihin ilmakumirenkaat tai vaihtoehtoisesti ne ohuet nyt alkukevääksi ja ens talveks ja kesällä sitten pitää näitä huonoja, kyllä ne asvaltilla kulkee ihan hyvin ja hiekallakin ihan ok. Mutta en mä niitä kyllä kellekkään suosittele!