onko väärin loukkaantua
odotan lasta jonka isä on afroamerikkalainen. itse olen suomalainen, mutta ihonvärini on tumma ja hiukset mustat. kun puhun lapsestani ja kenties hänen tulevasta ihonväristään niin ottaa päähän jos esimerkiksi veljeni alkaa samassa keskustelussa puhua maahanmuuttajista. itse en koe että mamut ovat automaattisesti tummaihoisia ja ne eivät liity millään tavalla minun lapseeni. ja toinen jos mainitsen että lapseni on todennäköisesti tumma iholtaan niin veljeni täytyy aina mainita "ei välttämättä" joka minusta kuulosta erikoiselta viisastelulta kun jos olen kerran käynyt veljeni kanssa keskustelun jossa kerroin hänelle että on mahdollista että lapsi on joko hyvin tumma, lähellä minun väriä tai jotain siltä väliltä ja se on siis tiedossa että lapsi saattaa olla ns. vaalea niin miksi asiasta tarvii ikäänkuin muistuttaa vaikka se on minulla täysin tiedossa mutta totean vain että "todennäköisesti" hän on tumma. kun en itsekään ole mikään pellavapää niin mahdollisuudet sellaisen lapsen saamiseen ovat pienet mutta tiedostan kyllä että kaikki on mahdollista. mutta miksi veljeni mainitsee ja ikäänkuin haluaa varmistaa jatkuvasti että minulla on muistissa tämä asia, aivan kuin häntä häiritsisi se jotenkin? kun minusta on normaalia raskaana ollessa jo "kuvitella" lapsensa jonkun näköiseksi ja mielessäni tämä lapsi on todella suloinen tumma kiharapää, aivan kuin kaikille kavereilleni,ja lapseni isälle vaikka siis senhän todella näkee sitten kun lapsi syntyy:) mutta haluan vain teidän mielipiteitänne miksi tämä seikka häiritsee veljeäni ja hän kokee että siihen pitää tarttua, onko hänellä ennakkoluuloja? ja pelkääkö hän että pidän häntä ennakkoluuloisena jos hän sanoo jotain ja yrittää siksi valvoa minun sanomisiani näin tarkasti vai mistä tässä on kyse. miksi en saisi kuvitella lastani tummaksi vaan pitää aina muistaa että hän saattaa myös olla valkoinen :D
Kommentit (12)
Pelkäsin että kyseessä joku epidemia, luennolla ainakin otti kupoliin. :D
ei tommosesta kannata loukkaantua. toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
minulla ei ole syytä kutsua miestä afroamerikkalaiseksi ihonvärin takia vaan siis kyseessä on aito afroamerikkalainen. kummallista käytöstä täytyy sanoa! :D
sinänsä antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos kun kyseessä oma rakas veli ja mietin että joutuuko hän sitten pettymään jos lapsi on oikeasti tosi tumma..
no minusta kyllä kuulostaa että sulle itelle jotenkin on ongelma tuo lapsen mahdollinen "väri" ja se ajatellaanko häntä sitten mamuksi jne. Ehkä tuo väriasia on sitten sellainen jota sun pitäs omassa pääkopassas enemmän pohtia kun se tuntuu noin keskeiseksi asiaksi vauvan ulkonäöstä sulle nousevan. En minä ainakaan ole lasta odottaessani edes kauheesti miettiny, että tuleeko lapsesta tumma vai vaalea, onko hiuksia ja onko ne tummat tai vaaleat...
ja vaikka mun sisko on naimisissa ja sai lapsen pohjoisafrikkalaisen miehen kanssa niin empä mä mitään suurempia kuvitelmia elätelly etukäteen lapsen ulkonöstä,..minusta tuo tumma kiharapää ajatuskin on jotenkin niin sellanen stereotypinen. Ja niinhän se monille tuntuu olevan, että ne tummat kiharapäät näyttää ihanilta kun ovat vauvoja.. (silloin äidit saa varmaan paljon kehuja lapsestaan) mutta kun ne siitä tulee vanhemmaksi niin eipä monikaan enää ihastele kun rasismi astuu kehiin..se on sitte näille äideille järkytys.
vaikea kuvitella että miksi pettyisi kun eihän hän sen lapsen ulkonäön seurauksia joudu joka päivä seuraamaan.. Mulle ainaki olis ihan sama minkävärisiä mun sisarusten lapset on, omat lapset onkin sitten eri asia...
ongelma mulle on just siin kun saanut jo nyt niin paljon paheksuntaa ja jos vielä omalle veljellekin on niin vaikeaa. itselläni ei ole mitään ongelmaa todellakaan! olen vain ylpeä lapsestani ja varmasti saan varautua jonkinlaista pioneerityötä tekemään ja vastailemaan typeriin kommentteihin. ja kyse oli tässä siitä että mun veli on alkanut puhua mamuista, en minä! lukekaa liis tarkempaan ja kun tosiaan en itse tajua miksi tumma ihonväri on yhtä kuin mamu joten pliis kertokaa mulle tästä teen jännästä ajattelutavasta?
Ei ainakaan tuon tekstin perusteella voisi sanoa että veljeäsi harmittaa vauvan ihonväri.
ja kuten sanoin on ihan normaalia että raskausaikan miettii tai muodostaa päässään jonkun kuvan lapsesta, enkä tarkoita et pohtisin tarkkaan jotain väriä tai muuta mutta tietty mielikuva tulee kuten kaikille mun ystäville ja myös lapsen isä on pohtinut sitä hiusasiaa siksi koska niitä hiuksia on erilaista hoitaa kuin "valkoista" hiusta. onko siis isällekin ongelma tämä väri vai mitä ihmettä tarkoitat?
saattaa veli alkaa pohtia kun jos kysyy että onko meidän isä soitellut viime aikoina tai kysellyt mitään raskaudestani ja kun sanon ei niin veli pohtii "onkohan se sen ihonvärin takia" sit mä vastaan rauhallisesti et jos se nyt on joku ongelma niin mulle on sitten aivan sama soitteleeko.. sitten veli alkaa puhumaan maahanmuuttajista että hän ei kyllä hyväksy että ne saa enemmän rahaa kun suomalaiset. ja mä sit koitan kysellä et mitäs tekemistä maahanmuuttajilla on ihonvärin kanssa? mamuhan voi olla vaik valkoinen. ja mitä tekemistä sillä on tämän lapsen kanssa? niin voisko nyt joku kertoa sitten ja valottaa tätä veljen ajattelua, ehkä ylireagoin mut kyllä se nyt vähän häiritsee. pitääkö mun vaan ymmärtää kun suomalainen ei ole ollut ikinä tekemisissä eriväristen kanssa niin ajattelutapa on vain tällainen?
Onko mies tosiaan *amerikkalainen*? Kun meillä luennoitsija käytti SUOMALAISESTA tummaihoisesta termiä afroamerikkalainen ollakseen poliittisesti korrekti.