Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ja taapero kotona - kummalle laatuaikaa?

Vierailija
13.01.2011 |

Meillä siis kotona vauva ja taapero. Kovasti puhutaan, että kotihoito on lapsille parasta, mutta jos ja kun eivät nuku samaan aikaan päikkäreitä, niin kumman valveillaoloaikana te teette kotityöt ja miten se käytännössä järjestyy? Taaperolle videot päälle ja rusinapaketti käteen?? Kaksivuotiasta on aika vaikea ottaa mukaan kaikkiin kotitöihia ja kyllä hän jo ymmärtää, että on eri asia=tylsempää ripustaa pyykkejä kuin leikkiä. :(

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ajan jakaminen lapsille aiheuttaa joka tapauksessa mustasukkaisuutta ja riitelyä, sinun kannattaa valita lapsistasi yksi lellikki, jota suosit ja jolle jaat laatuaikaa. Toinen katkeroituu, mutta sekin on parempi kuin että molemmille kävisi niin. Usein äidille rakkain on se viimeksi syntynyt, joten sinuna valitsisin vauvan.

Vierailija
2/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva makaa sitterissä ja nukkuu, taapero leikkii itsekseen, mä teen kotitöitä.

Tai vauva huutaa muualla kuin sylissä, taapero roikkuu lahkeessa ja kiljuu, kämppä on räjähdyspisteessä = en tee kotitöitä.

Joskus saan nakitettua taaperon esittelemään vauvalle esim. leluja.

Tai sitten multitasking, samalla kotitöitä ja leikkiä, esim. imurointia ja imurilla jahtaamista tms. älytöntä.

Olen myös virikeäiti, joten silloin kun taapero pk:ssa 3 x 6 h/vko, nukun, opiskelen tai seurustelen vauvan kanssa. Joskus siivoan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä 2 vuotiaana ne on todellakin paljon mielummin ripustaneet pyykkiä kuin leikkineet. Ruoakaakin laittaessa ovat tykänneet kun saavat kulhon ja kapustan omaan käteen. Ja imurointi ja lattioiden pyyhkiminen, se vasta hauskaa onkin.

Vierailija
4/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä, että lasta pitäisi viihdyttää joka hetki, kun hän on valveilla. Lapselle pitää antaa "tyhjiä" hetkiä, jolloin ei kukaan tarjoa valmista ohjelmaa. Hän joutuu itse käyttämään luovuuttaan ja keksimään tekemistä.

Ja tämä on hyvä aloittaa jo vauvasta. Laitat vauvan viltille lattialle, leluja ympärille. Menet itse tekemään kotitöitä ja käyt välillä moikkaamassa, miten vauvalla menee.

Toki sitten välillä leikität, mutta ei nyt sentään ihan joka hetki.

Lapsen aivot, ajattelu, ongelmanratkaisukyky, luovuus, oppimiskyky kehittyy kaikkein parhaiten, kun hän saa itse keksiä leikkinsä ja pelinsä ilman aikuisten ohjailua. Tämä on todettu lukuisissa tutkimuksissa.

On esim. parempi aivojen ja sosiaalisen kehityksen kannalta antaa lapsille pallo ja mahdollisuus heidän keksiä itse omat pallopelin säännöt kuin viedä lapset pelaamaan ohjatusti jalkapalloa jossain seurassa.

Tuolla menolla teet lapsistasi aloitekyvyttömiä.

Vierailija
5/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota stressiä kotitöiden suhteen! Teen mitä pystyn. Nyt jo vauvakin on isompi, mutta kun vauva nukkui, taaperon kanssa leikimme. Ja kun vauva oli hereillä, syötin ja vaihdoin vaippaa yms. Taapero "auttoi" minua :)

Ja kyllä hän onnessaan auttoi minua repimään pyykkejä koneesta ja jopa täyttämään sitä :) Annoin aina vaatekappaleen käteen jonka hän laittoi koneeseen :)

Eli otin mukaan vähän kaikkeen, ostimme hänelle oman imurin. Tosin ei oikea :) Sen kanssa usein seurasi.

Ulkona käytiin kun vauvalla oli päiväuni aika. Vauva vaunuihin ja pihalle.

Ruoan tein joskus jo illalla valmiiksi seuraavalle päivälle kun mieskin oli kotona ja hän oli lasten kanssa :) Suurin osa kotitöistä jäikin sille ajalle. Mies viihdytti lapsia, minä tein töitä.

Ikäeroa lapsilla on 2,5 vuotta.

Vierailija
6/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarvitsee unta, syliä ja ruokaa.

Taaperon voi ihan hyvin ottaa mukaan kotitöihin. Ainakin se voi auttaa tyhjentämään tiskikoneen (esim. veitset ja haarukat), se voi käynnistää pyykkikoneen, se voi viikata omat sukkansa narulta, se voi auttaa imuroinnissa.

Joka päivä ei tietystikään onnistu, ja silloin kämppä on enemmän pommin jäljiltä, mutta anna olla!

Sitten kun vauva on isompi (esim. 10 kk->) lapset leikkivät jo omalla tavallaan yhdessäkin, ja voit antaa sitä laatuaikaa yhtä aikaa molemmille .

Vierailija
7/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 pientä eikä elämästä tule mitään jos ei vaan tee.

Nyt vaikka teet kun sulla on aikaa istua koneella?

Vierailija
8/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi aloitti päivähoidon tasan 2 v. Nyt melkein 3 v. ja tuossa 3,5 v. kohdalla jää kotiin, kun jään kotiin vauvan kanssa. Miksi meidän esikoisen sitten olisi parempi kuin kotona? Mm. siksi että aamulla saisi herätä omaan aikaan, siksi että aamulla ei tarvitsisi tehdä aamutoimia nopeasti, siksi että aamulla ei tarvitsisi lähteä jonnekin ilman että ehtii leikkiä tai katsoa Pikku Kakkosen loppuun, siksi että iltapäivällä ei tarvitse olla väsynyt, siksi että äitiä ei tule päivän aikana ikävä jne. Eli kotihoidossa on taaperolle muitakin etuja kuin se, että äiti viettää laatuaikaa hänen kanssaan. Jos taapero esim. nukkuu pari tuntia ja teet pari tuntia hänen hereilläoloaikana kotitöitä, ehdit silti olla hänen kanssaan myös.

Vierailija
9/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiiä, mikä siinä on, että se sana saa mun niskavillat pystyyn.

2v on aika vaikea ottaa mukaan kaikkiin kotitöihin, se on ihan totta... Mä en esim. yhä edelleenkään silitä pyykkiä taaaperon ollessa hereillä, koska pelkään mahdollista tapaturmaa ihan hysteerisenä.

Silti, kyllä paljon pystyy tuonikäisen kanssa tekemään... Meillä laitetaan ruokaa yhdessä (lapsi vispaa esim. munamaitoa), levitetään pyykit, imuroidaan, pestään pyykkiä, taapero laittaa pyykit itse koneeseen... tosin vain ne, mitä äiti ojentelee ;)

Onhan tuo kotitöiden tekeminen noin ehkä hitaampaa, mutta en mä siitä piittaa, eikai valmiissa maailmassa aina niin kova kiire ole. Meillä homma onnistuu siis nimenomaan niin, että lapsi "saa" itsekin tehdä jotain, eikä vaan toljota, kun äiti tekee...

Välillä taaperoa ei "huvita", silloin hän itse lähtee pois... pyytää laittamaan videolta jotain tai alkaa vaan leikkimään itsekseen esim dubloilla. Minä menen sitten katsomaan niitä hienoja rakennelmia aina välilä.

Vauva kantoliinaan / sitteriin tmv?

Mä ajattelin niin, että lapsen täytyy ymmärtää se, että välillä pitää tehdä "vähän hommiakin". Meidän taapero on aina ollut innokas imuroimaan tai pesemään lattioita. Ehkä mulla on sitten helpot lapset, kun en ole koskaan kokenut tätä miksikään ongelmaksi.

Vierailija
10/10 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ne kotityöt vaikka molempien valveillaollessa:) Näin jää laatuaikaa molemmille lapsille.

Vauvalle tekemisen katselu on kivaa ja tarvittaessa voi heiluttaa jalalla sitteriä tai kantaa vauvaa kantoliinassa. Lauleskele vaikka samalla ja juttele aina pari sanaa vauvan kanssa, niin on tyytyväinen.

Se 2v kyllä pitää vielä kotitöitä kivoina, jos saa vaan tehdä, eikä äiti valita kaikesta. Ilomielin luulisi ripustavan pyykkejä. Tai miksei se 2v voi leikkiä kun sinä teet kotitöitä, jos tykkää enemmän leikkiä.

Jos et jaksa tehdä kotitöitä aina päivällä, niin tee osa kun mies on tullut kotiin (oletan että sulla mies).

Terveisin 3ison lapsen äiti, joka ei vieläkään osaa päättää milloin tekee kotihommia, joten jättää osan tekemättä. Aikaa löytyy enemmän koneella oloon, lasten kanssa luisteluun ja lasketteluun, sekä lenkkeilyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi