mistä tiedän saako 5 päivää vanha vauva tarpeeksi maitoa?
nukkuu 3-4h sitten herätän aina syömään. äsken yritin herätellä kun olisin korviketta tarjonut kun huoli että ei saa tarpeeksi ja on hieman keltainen mutta ei halunnut herätä vaikka påyllynkin pesin. klo 15 söi 30min rintaa. pissannut ei ole kun kerran aamulla tänäänja äsken kun vaippaa vaihdoin pissasi alustalle. kahdet pienet kakat tehnyt tänään. onko tuollainen uneliaisuus normaalia? vauva valvoi yölä tyytyväisenä n.2h ja aamulla 1½h
Kommentit (27)
niin se on täysin normaalia. Viidet pissat pitäisi tulla vuorokauden (ei siis päivän) aikana. Imetystukilistan sivuilta voit katsoa lisätietoja. Keltaisuuden kanssa kannattaa olla kyllä tarkkana eli jos asiasta ei ole ollut puhetta sairaalassa tai neuvolassa ja sieltä annettu ohjeita, niin soittaisin kyllä hyvin helposti synnytyssairaalaan (sinne voi kyllä soittaa) ja kysyisin, pitääkö tulla näytille. Keltaisuus voi kyllä aiheuttaa uneliaisuutta.
pitää kastua vuorokaudessa ja kakkaa tulla joka päivä. Sen suhteen kuulostaa normaalilta. Vauvat nukkuu pääosan vuorokaudesta eli älä huoli. Älä anna nukkua 3 tuntia pidempään, herättele ja tarjoa rintaa, et mitään lisämaitoja tartte.
ei siis herää itse syömään vaan herätän hänet aina 3-4h välein. en tiedä kauanko nukkuisi jos en herättäisi.
maitoa kyllä tulee niin että kun ime toisesta niin toisesta rinnasta valuttaa samalla. imuote on vähän hakusella ja siitä mietin jotta saako hän sitten maitoa tarpeeksi kuitenkaan. sairaalasta kotiin lähtiessä ei ollut keltaisuutta.
Miksi herätät välillä? Anna ihmeessä nukkua jos ei ole kovin pienipainoinen tms.
Jos vaipat kastuvat säännöllisesti, niin maitoa riittää. Luota itseesi ja imetyskykyysi!
Kannattaa tietysti kysyä keltaisuudesta.
keltaisuuden takia herätän että ei tule liian pitkät syöttövälit ja johan siinä jo rinnatkin räjähtää jos ei 3h välein imetä:) ei ole pienipainoinen iso on 4200g
Jos vaipat kastuvat säännöllisesti, niin maitoa riittää. Luota itseesi ja imetyskykyysi!
Kannattaa tietysti kysyä keltaisuudesta.
joo öisin kyllä herääkin ihan hyvin syömään.päivällä vaan nukkuu noin ahkeraan. yöllä heräsi viime yönä esim nukkui 22-00.30 imetin 00.30-01.30 oli hereillä 2h ja sitten taas nukkui 4.30-8.15 tämän jälken valvoi 1½h ja sitten onkin nukkunut miltei koko päivän
Sinun kannattaa kyllä soittaa synnytysvuodeosastolle ja kertoa tuosta keltaisuudesta kun nyt ei voi neuvolaankaan soitella. Onko vauva keltainen keinovalon alla vai päivänvalossa? Päivänvalo kertoo aina luotettavimmin todellisen värin. Tuo keltaisuus on helppo juttu hoitaa, mutta hoitamattomana seuraukset voi olla vakavat, joten kyllä herkästi kannattaa ottaa yhteys sairaalaan, jos vauva kellertää. Ja tuo keltaisuutta aiheuttava kohonnut bilirubiiniarvo aiheuttaa myös uneliaisuutta, joten soita ihmeessä.
Onko hän syntynyt ajallaan vai kenties etuajassa? Vastasyntyneen uneliaisuus on ihan normaalia ja hänen viime ruokailustaanhan on VASTA 2h, että sitä en ymmärrä, miksi yrität syöttää lisää jo nyt?
Onko hän syntynyt ajallaan vai kenties etuajassa? Vastasyntyneen uneliaisuus on ihan normaalia ja hänen viime ruokailustaanhan on VASTA 2h, että sitä en ymmärrä, miksi yrität syöttää lisää jo nyt?
yritin syöttää lisää koska pelkään että ei saa tarpeeksi rinnasta ja on keltainen ja sairaalassa sanotiin neuvoksi kun soitin että pitää syöttää tiheään ja jos huolii pitää antaa lisämaitoa.
tekisi mieli siirtyä kokonaan korvikkeeseen kun niin kovin stressaa tuo että saako maitoa.
ihan ajallaan hän syntyi.
varmaan ihan luonnostaan pidemmät, kuin normaalipainoisen? oot vaan hysteerinen:, mut se on ihan normaalia tossa vaiheessa...:)
tekisi mieli siirtyä kokonaan korvikkeeseen kun niin kovin stressaa tuo että saako maitoa.
tietysti JARKEVA aiti vaikka pumppais sita maitoa rinnasta PULLOON ja katsoisi paljonko vauva siita juo.
jessus ku on uusavutonta vakea, anteeks nyt vaan..tuntuu et jotkut pitas laittaa jonnekkin kurssille ennenkuin ne ees rupeis haaveileen lapsista.
mina itse pumppasin pulloon, kun en tiennyt paljonko poika maitoa latki...olin tuolloin 18v *plop plop pisteet mulle*
oon mä pumpannut miatoa eilen 10min saalis 40ml vauva syö ylensä sen 10min ja nukahtaa. pumppasin toisesta tissistä lisää (jonka vauva oli juuri syönyt) sain 20ml juotin pullosta sen 60ml josta vauva pulautti osan pihalle.
ja oletko koskaan kuullut sitä että pumpulla ei vältttämättä kaikilla tule yhtään maitoa! se ei kerro maidon määrää paljonko pumpulla saa tulemaan.
suoraan. Syömisasia kuulostaa taas ihan normaalilta. Nuku ihmeessä öisin pidempiä jaksoja jos vauvakin nukkuu, tarvitset niitä tunteja. Kyllä vauva syö sitten päivällä tiheämmin, jos nukkuu yöllä pidempiä välejä. Tsemppiä ja onnea uudelle äidille!
Jos vauva jaksaa imeä 30 min rinnalla, niin aivan varmasti saa riittävästi maitoa (kun sitä kerran heruu vielä toisestakin rinnasta). Kellastumisesta väsynyt vauva ei jaksa juurikaan imeä.
Ja jätä nyt ihmeessä se lisämaito kaappiin! Jos kerran rinnat on täynnä ja lapsi syö ja jaksaa nukkua niin anna itsellesi ja vaistoillesi vähän luottoa! Kaikki kertomasi kuulostaa aivan normaalilta!
oon mä pumpannut miatoa eilen 10min saalis 40ml vauva syö ylensä sen 10min ja nukahtaa. pumppasin toisesta tissistä lisää (jonka vauva oli juuri syönyt) sain 20ml juotin pullosta sen 60ml josta vauva pulautti osan pihalle. ja oletko koskaan kuullut sitä että pumpulla ei vältttämättä kaikilla tule yhtään maitoa! se ei kerro maidon määrää paljonko pumpulla saa tulemaan.
Toi ylempi tarkoitti että pumppaat pulloon ja syötät, siitähän näet paljonko syö... Mutta siis minusta olet vain epävarma ja hysteerinen. Imetä vauvantahtisesti mutta jos meinaa nukkua paljon yli 3h niin herättele.
jos vauvasi söisi 60ml 2 h välein, hän söisi per vrk 720ml, eikö? 0 - 1kk ikäisen piätisi kaiketi syödä n. 20% painostaan päivittäin, eli sun vauvan kohdalla se olis...jotain 850ml/vrk.
Mutta vauvatkin ovat yksilöitä - jos vauva syö 720ml, eikä itke ja vääntelehdi vatsakipujen vuoksi tms - ja on hereillä ollessaan tyytyväinen, niin kaikkihan kuulostaa ihan normaalilta?
Kun lähdin oman vavani kanssa sairaalasta ( vauva tosin painoi vain 2300g ) mulle sanottiin, että 450ml/vrk olis hyvä määrä maitoa. En voinut silloin imettää vauvaa ( en jaksa nyt selittää miksen ), joten tolla tarkoitettiin siis korvikkeen määrää ja se olis laskutoimituksena sama määrä painoa kohti, kuin tuo sulle antama n. 850ml.???
Vauvani oli ollut myös sellasessa sinivalossa keltaisuuden vuoksi ja kotiinlähtiessämme hän oli kyllä edelleen "kellertävä". Mulle ei annettu mitään erityistä ohjetta tarkkailla vauvaa siitä syystä - ja olinkin niin aasi, ettei mikään tarkkailu sitten tullut mieleenikään.
Kyllä sä näet, jos vauva alkaa olla LIIAN keltainen, sitten meet vaan vaikka suoraan sairaalaan vauvan kanssa, ei kannata jäädä odottamaan, että neuvolasta vatsataan - jos vastataan.
osaako kukaan sanoa? olen neuvolaankin yrittänyt soittaa mutta kukaan ei siellä ole koko päivänä vastanut.