"Käytättekö purkkiruokia"?"Kauanko imetit"?Äitiys PÄTEMISTÄ?
Kävinpä "sukulaisreissulla" eli kierrettiin mieheni ja omia sukulaisia, joita en ole nähnyt n. vuoteen-kahteen. Meillä on 2,5v tytär. Mistä hemmetistä se johtuu, että jopa lapsettomat kyselevät että kauanko imetin, tai saako lapsi purkkiruokia? Imetin 6kk niin siihen tuli kommentti "jaa sinäkään et imettänyt sen kauempaa"..
Miehen täti, joka itse ollut ikänsä kotiäitinä kyseli noista purkkiruuista ja imetyksen kestosta. Myös eräs muu sukulainen kysyi että mihin asti lapsi sai tissimaitoa.
Aiemmin myös lapsettomat naispuoliset kaverit kysyi kauanko imetin.
Onko tämä joku asia millä päteä vai miksi ihmisiä kiinnostaa? Koen nuo kysymykset aika oudoiksi varsinkin kun lapsi jo täysillä puhuu, leikkii jne.. miksi ihmisiä kiinnostaa imetys tai purkkiruuat? Mitä hittoa? Ja sitten vielä kommentoivat vastausta jonka saavat.
Kommentit (5)
tuo surkeaa small talkia?
Itsellä 3 lasta, enkä muista juuri kenenkään koskaan moisia kyselleen, vaikka kauhistuttavaa vastattavaa meikäläisellä olisi ollut. Imetystä yhteensä 3 kk/kaikki lapset, yhdelle purkkiruokaa jopa vielä yli 2v, koska tietyt purkkiruuat ovat hänen herkku. Välipala tosin, ei pääruoka.
Eipä mua kyllä haittaisi vastailla, vaikka kyseltäisiin. Olishan siinä sitten jutunjuurta :{
Mä olisin saanu sit jo sun sukulaisilta pahoja katseita. Sain niitä jo neuvolasta ja kätilötki katto jo vähän silleen että ootko tosissas ku sanoin että mä annan äidinmaidonkorvikkeita, enkä aio imettää. Imetin 2 viikkoa, jouduin käyttämään rintakumia ja siitä touhusta ei tullu yhtään mitään. Siirryin pulloruokintaan ja ihan tyytyväinen napero tuo on! Soseita olen antanu jos 3 kuukauden iässä vaikka suositus olisikin 4. Jokainen voi käyttää vähän maalaisjärkeä noitten kanssa. Nykyään pitää antaa kaiken maailman tippoja maidon mukana sun muuta, 20 vuotta takaperin ei annettu mitään ja sen kummempia ei meistä tullu.
Lapsi siis 2 vuotta eikä juuri ole muita mun imetykset ja purkkiruokailut kiinnostaneet. Sen ymmärrän jos vauva-aikana joku kysäisee. Vaikkakin minusta ne on aika epäoleellisia asioita ylipäätään. Mutta että vielä reilusti taaperoikäisen vanhemmalta tuollaisia udellaan. Outoa.
ehkä vähän hassua kysellä noinkin ison lapsen äidiltä, mutta ehkä heillä on jonkun muun tutun tilanteen takia imetysasia mielessä? Tai jos ette kerran vuoteen tai pariin ole nähneet, niin mieltävät lapsesi vielä pieneksi tai ovat kiinnostuneet vauva-ajan kysymyksistä. Tai sitten eivät oikein tiedä, mitä muutakaan kysellä. Ikävä, jos aihe on sinulle arka, mutta he eivät varmaankaan ole sitä osanneet arvata.
Keskustelun aikaan saamiseksi vastausta on kohteliasta kommentoida, mutta ehkä kommentit eivät ole olleet niin onnistuneita.
..joilla ei ole resursseja muuhun kuin sikiämiseen. Ja sehän on tutkittu juttu että koulutustaso vaikuttaa lapsilukuun...mitä älykkäämpi/kouluttautuneempi = vähemmän lapsia.