Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään Mensan jäsentä?

Vierailija
09.01.2011 |

Harkitsen vakavasti meneväni Mensan testaukseen parin viikon sisällä.

Onko ne testit siellä samantyyppisiä kuin on netin älykkyystestit yleensä ja ne älykkyystestikirjojen testit?

Entä miksi kuulo-ongelmista pitää ilmoittaa etukäteen? Minulla on toisen korvan kuulo selvästi heikompi kuin toisen, mutten ole koskaan virallisesti testauttanut sitä.

Jännittää kuinka testit sujuvat. Minulla ilmeisesti lievää lukihäiriötä ja siksi aina tuntuu aika loppuvan kesken, vaikka muuten meneekin hyvin. Ajan loppumisen vuoksi saan kotitesteistä tulokseksi yleensä n 135-140ÄO. Jos olisin nopeampi, niin tulos olisi paljon parempi.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan kuitenkin, jos joku löytyisi.

aapee

Vierailija
2/33 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko Mensan saisi lopettaa, koska eihän se silloin enää erottelisi älykkäitä ja tyhmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan jäsen. Ulkomailla kylläkin.

Siihen rajattuun aikaan se testin tekeminen perustuukin, koska tehtävät eivät yleensä ole niin vaikeita etteikö niitä ajan kanssa osaisi vaikka kaikkia ratkaista.

Muuten en osaa oikein neuvoa. Jos on huono kuulo niin ei tietty kuule annettavia ohjeita. Ei siinä muuta taida olla.

Vierailija
4/33 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mulle tulisi ongelmia, eli ei taida kannattaa välittää tosta kuulo jutusta.

Mennäänpä yrittämään silti, vaikka mulle se aika on suhteessa tiukempi kuin muille. Onhan mulla nyt noi tulokset kuitenkin pienimmilläänkin ollut aina yli 130.

Mensan jäsen. Ulkomailla kylläkin.

Siihen rajattuun aikaan se testin tekeminen perustuukin, koska tehtävät eivät yleensä ole niin vaikeita etteikö niitä ajan kanssa osaisi vaikka kaikkia ratkaista.

Muuten en osaa oikein neuvoa. Jos on huono kuulo niin ei tietty kuule annettavia ohjeita. Ei siinä muuta taida olla.

Vierailija
5/33 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että pitäis oikeasti olla huomattavan korkea äo.

Vierailija
6/33 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aapee

Vierailija
7/33 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee 135-140 pistettä täälläkin, mutten aio mennä kokeilemaan varsinaista testiä. En näe mitä lisäarvoa saisin jäsenyydestä, paitsi uusia älykkäitä tuttavuuksia, ja toisaalta jos en pääse läpi masennun totaalisesti.

Minulle riittää se, että tunnen olevani tarpeeksi älykäs ja ennen kaikkea käytän sitä älyäni oikein. Lähipiirissäni, ystävissä ja suvussa, epäilen olevan useampia Mensan jäseniä.

Vierailija
8/33 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut myös hyviä tuloksia äo-testeissä. Myös ihan psykologien tekemissä (eikä missään nettitesteissä).

Ystäväni, nuori nainen, on Mensan jäsen. Kokoukset kuulostivat tylsiltä, silloin kun hän niissä kävi, ja muut jäsenet olivat lähinnä keski-iän ylittäneitä miehiä. Ainakin meidän kotikaupungissamme.

Vierailija
9/33 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ilmeisesti tuokin on tapa edetä urallaan. Mensan suhteilla voi nimenomaan minun alallani olla merkitystä uran etenemisessä. En aiemmin ole tästä ollut tietoinen, mutta nyt olen.

aapee

tulee 135-140 pistettä täälläkin, mutten aio mennä kokeilemaan varsinaista testiä. En näe mitä lisäarvoa saisin jäsenyydestä, paitsi uusia älykkäitä tuttavuuksia, ja toisaalta jos en pääse läpi masennun totaalisesti.

Minulle riittää se, että tunnen olevani tarpeeksi älykäs ja ennen kaikkea käytän sitä älyäni oikein. Lähipiirissäni, ystävissä ja suvussa, epäilen olevan useampia Mensan jäseniä.

Vierailija
10/33 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että pitäis oikeasti olla huomattavan korkea äo.

No eikai se mikään huomattavan korkea ole. 2% väestöstä saavuttaa tuon rajan eli aika moni.

Minä olen ollut jäsen, ja silloin kun kävin testissä, testi oli eri kuin nykyään. Mutta kuulojuttu varmaan siksi on sanottu, että siellä sanotaan milloin saa aloittaa, milloin pitää lopettaa jne eli ohjeet pitää kuulla. Mee eturiviin istumaan, ei siinä muuta.

Lukihäiriön ei pitäisi vaikuttaa, ei oo sanallisia tehtäviä.

Vierailija
11/33 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta menisi maku ihmiseen, jonka suhtautuminen muuttuisi minua kohtaan suopeammaksi Mensan jäsenyyden myötä. Älykäs ihminen tunnistaa kaltaisensa ilman testituloksia.

Vierailija
12/33 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa aiemmin tulikin esille, niin alleviivataan vielä, että ÄO-pisteillä ei sinänsä ratkaista Mensaan pääsyä eikä eri testien pisteitä voi verrata keskenään. Ainoa kriteeri on tuo, että kuuluu siihen laskennalliseen kahteen prosenttiin väestöstä.

Vanhalla testillä raja oli määritelty 148 pisteeseen ja nykyisessä se on ilmeisesti 131 - eli nuo käytännössä tarkoittavat samaa, jos verrataan näiden testien tuloksia.

Ymmärtääkseni nykyisessä testissä korkein mahdollinen tulos on >99% (eli maksimitulos lienee 135), mikä tarkoittaa sitä, että hakijan ÄO on suurempi kuin 99 prosentilla väestöstä. Jos kokee olevansa todellinen superälykkö, joutuu menemään toisenlaiseen testiin, jossa on mahdollista määritellä älykkyysosamäärä vielä tarkemmin.

Vierailija
13/33 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin miettiä, onko nettitestien tuloksissa käytetty keskihajonta 24 vai muu. ÄO:n mainitessa pitäisi aina sanoa se käytetty keskihajontakin, koska on ihan eri asia saada esim. 135 pistettä 24:n keskihajonnalla (= et ole älykkäämpi kuin 98 % väestöstä) kuin 135 pistettä 16:n keskihajonnalla (= olet älykkäämpi kuin 98 % väestöstä).

Sinänsä se ei lopulta ole NIIN kovin kummallinen asia. 2 % väestöstä tarkoittaa joka viidettäkymmenettä ihmistä. Periaatteessa kun ottaisi kaksi koululuokallista, siinä joukossa näitä pitäisi olla yksi kappale.

Mensalaiset ovat aika äijittynyttä porukkaa. Itse petyin siihen touhuun. Loppujen lopuksi hyvin harva vastaavan äo:n omaavista ihmisistä kuuluu siihen yhdistykseen, en minäkään enää.

Vierailija
14/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan äijittyneisyys ei muuten pidä enää paikkaansa. Ainakaan pk-seudulla ja suuremmissa kaupungeissa. Aika harva on Mensassa statuksen vuoksi, enemmän siellä viihdytään siksi että saa fiksua seuraa.

Vierailija
15/33 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Yks keski-ikänen ällöäijä tässä hei. Kommentoisin omien kokemusten perusteella noita Mensan kokouksia ja jäseniä.

Ei ne kokoukset ole mun mielestä äijittyneitä, paremminkin sinkuttuneita. Eli perheellisillä ei kai ole aikaa noille kokouksille, ja omien kokemusten perusteella ne vakiokävijät noissa kokoksissa on valtaosin joko sinkkuja tai lapsettomia. Aikas raadollinen mielipide ehkä, sori jos pahoitin jonkun mielen, mutta tommonen fiilis mulle vaan tuli kun kävin tuolla "tuulettamassa pääkoppaa".

Joku joskus vertasi Mensaa vertaistukiryhmään, ja se on mielestäni hyvä vertaus se. Eli omat villinhölmöt ideat tai ajatelmat, jotka aikaisemmin saivat (siis normikanssaihmisiltä) ehkä vain kulmien kohotusta, mutteivat ainakaan kannatusta tai keskustelua eteenpäin vieviä vasta-aargumentteja, saivatkin Mensan kokousporukoilta hymyn ohella lisää vahtia vain. Se mitä yritän tässä sanoa: mielestäni Mensa on joillekin kuin vertaistukiryhmä, eli helpottuneena voi huomata, ettei olekaan tyhmä tai negatiivisella tavalla outo, vaan vain ajatuksenjuoksultaan erilainen.

Hyvässä ja pahassa?

Vierailija
16/33 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testit on siis kuviopäättelytestejä eikä niissä tarvitse kuulla mitään muuta kuin "nyt saa aloittaa, nyt paperi nurin".

Ellei niitä nykyään tehdä jo atk-luokissa tietokoneella.... Tein testin itse 90-luvulla ja meni kirkkaasti yli Mensan jäsenyysrajan, ja olinkin jäsenenä muutaman vuoden, mutten koskaan käynyt missään tapaamisissa tms joten en saanut jäsenmaksulle vastiketta. Lehti oli siihen aikaan aika vaatimaton. En tiedä miten on nykyään.

Mitä olen muita mensalaisia tavannut (scifiharrastajien parissa meitä tuntui olevan isompikin liuta :-)) niin juurikin tuo tuntuu olevan yhteistä, tuo ajatuksen vähän erilainen juoksu ja että jaetaan kiinnostus monenlaisiin asioihin. Utelias mieli.

Vierailija
17/33 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni nykyisessä testissä korkein mahdollinen tulos on >99% (eli maksimitulos lienee 135), mikä tarkoittaa sitä, että hakijan ÄO on suurempi kuin 99 prosentilla väestöstä.

...oli varmaan sitten 90-luvulla eri testi käytössä, kun tuli erilainen tuloskin. Pistemäärä minulla oli 169 (muistaakseni? en ole ihan varma pistemäärästä) ja prosenttiosuus väestöstä

Vierailija
18/33 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...prosenttiosuus väestöstä oli 99,8 eli kahdella tuhannesta sama tai korkeampi tulos.

Vierailija
19/33 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urani tässä tiimissä on tyssännyt ja haluaisin vaihtaa ison talon sisällä paljon vaativampiin tehtäviin, joihin koulutukseni antaa kyllä pohjan. Olen kuullut että tuon tiimin vetäjä kuuluu Mensaan ja ns arvostaa tovereitaan siellä. Eli uranousu sitä kautta on todennäköisempää kuin tavallista reittiä.

aapee

Minulta menisi maku ihmiseen, jonka suhtautuminen muuttuisi minua kohtaan suopeammaksi Mensan jäsenyyden myötä. Älykäs ihminen tunnistaa kaltaisensa ilman testituloksia.

Vierailija
20/33 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urani tässä tiimissä on tyssännyt ja haluaisin vaihtaa ison talon sisällä paljon vaativampiin tehtäviin, joihin koulutukseni antaa kyllä pohjan. Olen kuullut että tuon tiimin vetäjä kuuluu Mensaan ja ns arvostaa tovereitaan siellä. Eli uranousu sitä kautta on todennäköisempää kuin tavallista reittiä.

aapee

No sitten vain Mensaan papereita hakemaan. Ei siitä haittaakaan ole, kun jäsenyyttä ei ole pakko mainostaa ympäriinsä. Kieltämättä tulee todella vastenmielinen vaikutelma ihmisistä jotka pitävät Mensan jäsenyyttä niin tärkeänä asiana että ylentävät itsensä jonkinlaiseen älylliseen eliittiin sen perusteella. Ilmeisesti tuollaisiin testeihin hakeutuu keskimääräistä enemmän sellaista porukkaa joilla on tarve todistaa älykkyytensä muille. Ja me kaikki tiedämme minkälaisia ovat besserwisserit seuraihmisinä. Toisaalta tämä ei ole mielestäni Mensan vika, vaan niiden ihmisten jotka pilaavat Mensan nimeä sillä että assosioivat oman typeryytensä Mensaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän