"Mulla on nälkä"! Sanoo meidän 8v. jonka pitäisi mennä nukkumaan...
Tekee saman nykyään tosi usein ja alkaa "syyllistämään" mua, jos protestoin vastaan. Klo 21 paistettiin takassa makkaraa ja söi jogurtin päälle...
Kommentit (7)
ja ilmoittaisin, että tällä nälkä lähtee. Ja olisi sitä puuroa tuntia myöhemminkin. Nälkäinen lapsi söisi, ja nälätön jättäisi väliin, OK molemmat.
Nukkuuko poika yksin? Tai jääkö hän sänkyyn yksin nukahtamaan? Miten nukkuu yöt muuten?
Meillä tyttö todella usein huuteli illalla sängystä minua. Oli milloin mitäkin asiaa, oli jano tai oli pakko kertoa joku tosi tärkeä juttu, jota ei mukamas voinut aamuun odottaa. Nukahtaminen kesti pitkään, yleensä toista tuntia. Aamulla oli todella väsynyt ja oli hankala nousta ylös kouluun.
Yritin monta kertaa, että en mene nyt hänen luokseen enkä anna juotavaa, kun vasta syötiin ja juotiin iltapalalla. Jos en mennyt hänen luokseen, hän alkoi myös syyllistämään.
Syy selvisi: Tyttö näki usein painajaisia tai pelkäsi nukahtamista, koska pelkäsi olla yksin pimeässä huoneesssa (minä olkkarissa kuuloetäisyydellä). Tytöllä todettiin hiljattain Touretten syndrooma, ja se taitaa osittain selittää nämä mm. painajaiset ja pelkokohtaukset, koska lääkityksen myötä nämä ovat rauhoittuneet, samoin unet.
En nyt tarkoita että sinun poikasi olisi sairas, mutta jos hänelläkin on jokin syy, että ei halua jäädä esim. yksin huoneeseensa (pelkää pimeää? nähnyt hiljattain jonkin pahan painajaisen?) ja sen vuoksi kerää huomiotasi.
Kun minä aloin jutella tyttöni kanssa kunnolla näistä asioista, hän avautui ja kertoi asioita, joita en voinut aavistaakaan mm. toistuvat painajaiset.
sanon että saa ottaa hedelmän, muuta ei tänään enää tule. Kunnon iltapalan on kuitenkin jo syönyt.
tai sitten keksii jotain muuta. Ei haluaisi mennä nukkumaan, vaikka sitten aamulla väsyttää.
Nukahtaminen on jotenkin hirveän iso juttu, pelaa usein aikaa ja koettaa pitkittää sänkyyn menoa.
Tällä hetkellä tepsii se, että saa nukahtaa niin, että hänen huoneensa ulkopuolella ovat valot päällä eli huoneessa on aika valoisaa. Se on vähän rauhoittanut iltoja.
Mutta siis pelkää jotenkin nukkumaanmenoa (keksii myös sitten joka ilta uuden huolenaiheen, jota pitäisi saada käsitellä, aiheet vaihtelevat). Näkee silloin tällöin painajaisia, ja ilmeisesti jotenkin niiden takia nukahtaminen pelottaa. Mutta tosiaan: meillä tuo valoisampi nukahtamisympäristö on vähän auttanut. Muuten odottelen, josko tämä(kin) kausi menisi taas ohi...
tai sit lapsi saattoi herätä jo 5-6 aikaan siihen että on nälkä.
Kesti aikansa ennen kuin tajusin että lapsella on oaikeasti nälkä ja sit tihennettiin ruoukarytmiä päivällä ettei tarvinnut enään nukkumaan menon jälkeen syödä.
Muutoin lapsi ei yleensä rissaa nukkumaan menon kanssa
nälän, kun alan patistella iltapesulle. Ei auta, että olisi syöty vaikka mitä tuntia aiemmin. Enimmäkseen muistan hyvissä ajoin tarjota iltapalaa ja sitten ei voi vedättää enää. Nälkäisenä toki ei nukkumaan laiteta. Iltapalaksi riittää välillä jopa omena, mutta se pitää saada mössöttää rauhassa ja hartaasti. Syö tietysti hirveän hitaasti, joten siihen yhteen omenaankin pitää varata ainakin 15 minuuttia. Mutta ei ole ongelma, kun vaan muistaa ajoissa antaa sen "iltapalan".
tosin meillä tuota tekee alle kouluikäiset. Koululainen osaa jo hieman olla ärsyttämättä