Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinusta "hienoa" tai omituista jos joku (lapsi) osaa shakkia?

Vierailija
07.01.2011 |

Meillä pelataan usein shakkia. Ja Afrikan tähteä ja Unoa ja Muuttuvaa labyrinttia ja Arvaa kukaa ja montaa muuta vähemmän tunnettua peliä.

Kovin moni ihminen on ihmetellyt kun lapsemme osaavat pelata shakkia. Koulun iltapäiväkehossa asiaa naureskellaan ja tuttavat kummastelevat. Lapsi diagnosoidaan suunnilleen aspergeriksi kun osaa pelata shakkia.

Shakkipelissämme lukee suositusiäksi yli 6-vuotiaille, eli mistään äärimmäisen vaikeasta pelistä ei ole kysymys (harrastelijoille, kilpailijat toki erikseen).

Onko shakin pelaaminen outoa tai itsensä korostamista? Meistä se on ihan kiva peli.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelasin shakkia ala-asteella isän kanssa. Tosin sen jälkeen isukki ei pelannut kun voitin sen ekan kerran joskus 11-12-vuotiaana :P

Vierailija
2/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se nyt mitenkään outoa, saati itsensä korostamista ole.

Meilläkin pelataan noita sun mainitsemia pelejä :) Ei tosin shakkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin itse sanoit: se on ihan kiva peli! Ei ole mitään outoa, tai hienostelua. Jotkut pelaavat ehkä enemmän koneella, toiset lautapelejä. Kiva kuulla, että vielä jossain pelataan ihan ihkaoikeilla lautapeleilläkin.

Vierailija
4/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelaavat isänsä kanssa shakkia. En ole pitänyt sitä sen kummempana kuin muidenkaan pelien pelaamista ja vielä vähemmän outona. Eikä kyllä kukaan meidän tuttumme ole asiaa ihmetellyt. Kovasti lapset tykkäävät pelin pelaamisesta.

Vierailija
5/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pelasin aika pienestä shakkia isäni kanssa ja meilläkin pelataan shakkia. 8 v ja 6 v:llä on jo pelisilmää, 4 v muistaa kutakuinkin miten nappulat kulkee, 2 v tykkää vaan siirrellä ja kaataa toisen nappulat pois laudalta. Mutta meillä siis tykätään - ja ollaan ihan tavallisia, 8 v:n elämän intohimo on futis missä tahansa muodossa, oppi lukemaan vasta ekalla, 6 v ei osaa lukea eikä sanoa kunnolla r tai s, nauttii prinsessaleikeistä... Meillä tykätään pelata kaikenlaisia lautapelejä. Teille shakista pitävistä, pelaattehan myös backgammonia, loistava peli, lapset nauttii siitä myös.

Vierailija
6/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen suosikki, pelasi todella hyvin jo päiväkoti-iässä. Isosisko leikki samanikäisenä kotia shakkinappuloilla. Shakin lisäksi pikkusisko on ollut innostunut kaikista peleistä, mastermaid oli toinen ehdoton suosikki ja uno-kortit myös . Lautapelien lisäksi tykkäsi pelata niin koronaa, kuin pöytälätkääkin.

Vierailija
7/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moista hidasta peliä pelata, mutta onneksi vielä sellaisiakin löytyy. Ei tosin meidän perheestä,mutta itse pidin shakista lapsena, nyt aikuisena en sitä enää jaksa, en ollut mitenkään erityisen hyvä siinä ;-)

Vierailija
8/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika tykkää shakista. On pelannut 4-vuotiaasta alkaen. Lähinnä pelaa vaarin kanssa, mutta alunperin on oppinut peliä päiväkodissa, jossa (miespuolinen) hoitaja on pelaillut lasten kanssa. Musta kiva juttu. Pitäiskin hankkia lauta myös kotiin.

Vierailija
9/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika osaa shakin, aina välillä haluaa pelailla sitä. Oppi eskari-iässä eskarikaverin isän opettamana. Nyt poika on ekaluokkalainen ja olen törmännyt jo useampaan shakkipelin osaavaa lasta. Joten pidän sitä aika normaalina asiana.

Vierailija
10/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6- ja 11-vuotiaat pelaavat keskenäänkin, tosin 6 veen pelitaidoissa on vielä toivomisen varaa :). Kaikki lapsemme ovat tykänneet sakista ala-asteiässä.

Vierailija
11/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 5,5v pelaa shakkia ja tekee helppoja sudokuja. Labyrintti pelistä tykkää myös. Täällä tulikin monta vinkkiä peleistä, täytyykin kokeilla muitakin.

Vierailija
12/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pelataan usein shakkia. Ja Afrikan tähteä ja Unoa ja Muuttuvaa labyrinttia ja Arvaa kukaa ja montaa muuta vähemmän tunnettua peliä.

Millaisia tuttavia teillä mahtaa olla? Kyllä nuo ovat ihan peruspelejä. Meillä kaikki lapset ovat innostuneet shakista jo alle kouluikäisinä. Ei ole siis mitenkään kummallista - eikä kyllä mitenkään "hienoa" (mitä se sitten tässä tarkoittaakin).

Vierailija
13/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin tosi paljon. Ei mielestäni yhtään outoa.

Vierailija
14/36 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia tuttavia teillä mahtaa olla? Kyllä nuo ovat ihan peruspelejä.

Vierailija
15/36 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy shakkikerhossa. Koululla sellainen iltapäivällä, joten valittiin tuo koska vaihtoehtona olis olla yksin kotona. Poika onkin jo ihan taitava pelaaja, me miehen kanssa ei osata.

Vierailija
16/36 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meil 5 ja 7 vuotiaat pelaa.

Vierailija
17/36 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä opetti minut pelaamaan shakkia kun olin 3-vuotias, ja alusta lähtien siis "aikuisten säännöillä", eli ei tahallaan antanut minun voittaa. Olin pienenä aika ylpeä että osasin pelata shakkia, koska muut eivät osanneet... Mutta, ei se nyt mielestäni mitenkään erityisen "hienoa" tai omituista ole jos lapsi osaa shakkia pelata, mielestäni tekisi hyvää monelle lapselle pelata välillä pleikkarin sijaan shakkia.

Vierailija
18/36 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa vaikka opettaa molemmat pelit lapsillenne. Nopeammin hänestä tulee hyvä shakinpelaaja kuin hyvä jääkiekkoilija. Molemmissa tarvitaan peliälyä.

Vierailija
19/36 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhemmat eivat viitsi tai osaa mitaan opettaa niin eivat mitaan opikaan. Kierre on selva.

Vierailija
20/36 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia muitakin "tavallisia" pelejä pelataan. Tykkäsi peleistä jo 2,5-vuotiaana. Nuorempi taas ei osoita mielenkiintoa pelejä kohtaan, vaikka täyttää kohta kolme. Luonteestakin varmaan kiinni ja tietysti vanhempien aktiivisuudesta. Siis mitä vanhemmat lastensa kanssa tekevät. Eihän se lapsi sitä shakin peluutakaan ilman opettamista opi.