Jaksaisitko mennä töihin kello 7.00?
Kommentit (42)
ja menen joka aamu.. herätys on 5.45 koska kuljen julkisilla. ei mun ainakaan tarvi istua vessassa puolta tuntia tai vetää kauheeta määrää pakkelia naamaan. ja suihkussakin osaan käydä illalla. riittää et menen nukkumaan 22-23.
AIKUINEN ihminen ei "osaa" mennä nukkumaan ajoissa tai viettää puoli tuntia aamuisin VESSASSA. Kuulostaa aika teini-ikäiseltä ("en mä voi mennä viel nukkuu, ku frendit o viel meses ja feissis, exä tajuu??).
Niinpä, elämässä ja töissä ei vaan aina kaikki oo kivaa. Sit vaan täytyy vaihtaa alaa/duunipaikkaa ettei tarvitse herätä aikaisin?
Kaupan alalla 7 menoo aamulla ihan normaalia. Tavara pitää kuitenkin purata ennen kaupan aukeamista. En kyllä jaksais mut meillä on vuorottelupäiviä. Että joskus joutuu välttämättä tulemaan 7 töihin. Itse olen enemmän pyytänyt iltavuoroja, mutta sillon tällön niitä aamuvuoroja siellä sattuu olemaan. Herään viideltä. Työmatka ei ole kuin 10 min. Mutta meikkaamiset, hiustenlaitot, suihkussa käynnit, aamupalat ja sitte haluun viel hetken rauhottua ennen ku menen töihin niin vievät aikaa.
AIKUINEN ihminen ei "osaa" mennä nukkumaan ajoissa tai viettää puoli tuntia aamuisin VESSASSA. Kuulostaa aika teini-ikäiseltä ("en mä voi mennä viel nukkuu, ku frendit o viel meses ja feissis, exä tajuu??).
Ei voi tulla klo 7 töihin kun edellisenä iltana on mennyt myöhään. Niinpä sitten lampustelevat työpaikalle joskus klo 12, ja ihmettelevät että mitä välii, jos tekee 8 h täyteen. No, ei sillä joissakin ammateissa olekaan väliä, mutta sitten on jos aamuvuoron pitää saada hoidettua joku työvaihe klo 16 mennessä eikä se onnistu vajaalla työvoimalla.
Jotenkin osalla nuorista on ihan hukassa tämä normaali työelämän säännöstö.
Viime kesänä jouduin itse puuttumaan tapaukseen, jossa vuorotyötä tekevä kesätyöntekijä kieltäytyi tulemasta vuoroihinsa la + su, koska oli menossa festareille ja oli sopinut siitä ystävänsä kanssa jo kuukausia aikaisemmin. Tyyppi ehdotti että tekisi tuntivajauksensa täyteen maanantaina ja tiistaina, mutta ei sellainen oikein onnistu tässä työssä kun vuorossa on oltava tietty määrä väkeä jotta hommat saadaan hoidettua. Jos ei pysty vaihtamaan vuoroa kenenkään kanssa niin sitten on vain tehtävä omat listaan merkityt vuorot täyteen. En tajua, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää.
Vaikka tulevaisuudessa luultavasti joudumme työvoimapulan uhatessa antamaan periksi näille festareille menijöille, jotta ne edes saadaan töihin.
*huokaisu*
6.30 tai joskus jo 6.00 töihin. Herään viiden jälkeen.
menen yleensä kuudeksi, herätys klo 4.45 että ehdin linja-autolle ja töihin.
Tänään olin työpaikalla 6:35 ja heräsin 5:45. Ei tee tiukkaa kun menee ajoissa nukkumaan.
Kahdeksaksikin meno on vaikeaa mutta onnistuu joten kuten.
Aamuvuoro alkaa klo 7 tai 7:30. Olen työskennellyt sh:na 15 v eri paikoissa joten tähän on tottunut. Mieheni työ alkaa aina klo 7. Miehellä pitempi työmatka, minä vien lapset. Heräämme 5:45. Ei ongelmaa. Tähän rytmiin tottuu, kun tietää että on aikainen herätys, menemme nukkumaan klo 22 tai viimeistään 22:30.
Itse menen 20-21 aikoihin eikä tee tiukkaa herätä aamulla ennen kuutta
Kannattaa muistaa että aikainen meno tarkoittaa myös aikaista kotiinpääsyä. Monet ystäväni kadehtivat sitä että työvuoroni loppuu klo 15 kieppeillä. He menevät töihin 8-9 maissa ja sitä varten pääsevät vasta 16-17. Ilta jää kovin lyhyeksi noissa perheissä. Mielestäni tämä on lapsillekin kivempi, pääsevät pk:sta ajoissa kotiin, aikaiseen aamuheräämiseen ovat tottuneet.
Itse menen 20-21 aikoihin eikä tee tiukkaa herätä aamulla ennen kuutta
Ja tekee tiukkaa herätä puoli kuudelta, kuten joudun tekemään jos menen kahdeksaksi.
Kannattaa muistaa että aikainen meno tarkoittaa myös aikaista kotiinpääsyä. Monet ystäväni kadehtivat sitä että työvuoroni loppuu klo 15 kieppeillä. He menevät töihin 8-9 maissa ja sitä varten pääsevät vasta 16-17. Ilta jää kovin lyhyeksi noissa perheissä. Mielestäni tämä on lapsillekin kivempi, pääsevät pk:sta ajoissa kotiin, aikaiseen aamuheräämiseen ovat tottuneet.
koska jos olen joutunut nousemaan kovin aikaisin, olen myös hyvin väsynyt enkä jaksa illalla enää tehdä mitään vaan vapaa-aika mene eihan hukkaan.
Yleensä jopa otan päiväunet siinä viiden aikoihin ja sitten kun seitsemältä illalla herään olen ihan sekaisin, enkä pysty menemään taas heti nukkumaan ja tämä rytmi toistuu sitten viikonloppuun asti jolloin pääsen taas omaan rytmiini pariksi päiväksi.
Ihme kermaperseitä!!!
Vaikka en ole aamuihminen, työt alkaa yleensä kuudelta ja työmatkaan saattaa mennä tuntikin. Aikaisimmillaan herään klo 4 aamulla. Silloin vaan mennään aikaisemmin nukkumaan.
Vaikka se nyt tuntuu hitsin aikaiselta herätykseltä, siihen tottuu.
(viikonloppuisin nukun aina kymmeneen), mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että jaksanko mennä töihin seitsemäksi tai kahdeksaksi. Totta kai aamulla väsyttää, mutta sellaista se elämä nyt vaan on. Välillä yöunet jäävät minullakin lyhyiksi, kun tulee mentyä nukkumaan liian myöhään, mutta seuraavana yönä tai viimeistään viikonloppuna otetaan takaisin. Ei siihen väsymykseen tai aikaisiin aamuherätyksiin kukaan kuole, eivät edes kermaperseet!
Olen niinä aamuina herännyt n. 5:15-5:30.
eli on pakko jaksaa mennä seitsemäksi. Herään noin viiden aikaan. Käytän koiran ulkona ja syön aamupalan rauhassa. Nukun sitten takaisin vapailla tai iltaan/yöhön mennessä. Ja minun on tosiaan suostuttava siihen että menen seitsemäksi. Vaikka eipä tuo haitaa, minulle sopii paremmin kuin hyvin vuorotyö.
ap.n kannattaisi miettiä jotain työharjoittelun tyyppistä suojatyöpaikan kaltaista osa-aikatyötä. Semmosta, että työt alkaa klo 9 ja päättyvät klo 14. Silloin töihin lähtö olisi esim 8.30 ja kotona oltaisi jo 14.30. Silloin jää aikaa aamulla valmistautua töihin lähtöön ja iltapäivä on aikaa omille askareille, kotitöille ym. kaupassa käynneille. Klo 16 voi hakea lapset päiväkodista, jos on siis lapsia , ja jotka on päiväkoti-ikäisiä.
Sitten ennättää vielä mennä nukkumaan klo 21 mennssä.
Ja tietenkin siten, että viikonloput vapaat ja perjantaisin ja juhlapyhiä ennen voisi ottaa työajan lyhennyksen, lähteä tuntia tai kahta aikaisemmin.
Palkka täytyy tietenkin ap.lla on semmoinen jolla elää, minimi netto (=käteen jäävä osuus) tuosta 5 tunnin työstä, kuukaudessa 2500 e olisi varmaan hyvä.
Kyllä jostain taatusti löytyy työnantajataho, joka ymmärtää duunaria ja suostuu noihin ehtoihin.
Itse olen matalapalkka-alalla. Minulla on onneksi liukuma, töissä on oltava klo 7-9:n välillä. Jos mahdollista, menen seiskaan.
Mutta normiaamu on näin:
5:15 herätys
5:30 jälkeen herän 3 vuotiaan
6:15 olemme päiväkodissa
6:30 lähtee bussi joka on perillä työpaikkani kohdalla klo
8:00 jolloin alkaa työt
15.00 lähden pysäkille, bussi tulee
15:20 jälkeen -on aina aikataulustaa myöhässä
16:30-16:45 olen päiväkodilla (päiväkoti menee kiinni klo 17) ja
17 jälkeen kotona.
Lapset syö, koululaisen läksyt tarkistetaan, iltapala ja nukkumaan.
Työaika jää vajaaksi, joudun siis välillä menemään omalla autolla, jotta saan oltua täyden päivän tai vähän yli töissä, enkä jää velkaa talolle koko ajan. Omalla autolla työmatkaan menee 1 tunti suuntaansa. Lähden samaan aikaan, mutta olen perillä töissä aikaisemmin, jo klo 7:n jälkeen.
Joskus on tilanne, että aamulla ei tarvitse viedä lasta hoitoon. Silloin:
4:45 herätys
5:50 lähtee bussi
7:00 olen töissä tai vähän tuon jälkeen.
15.00 bussipysäkille
jos teen saldoa ja töitä on, ja jos on mahdollsita, eli ei tarvitse hakea lasta hodosta, olen pidempään.
Lisäksi jossain välissä pitäisi käydä kaupassa, laittaa ruuat, siivota koti, pestä pyykki, viettää aikaa lasten kanssa, kolata piha.. arvatte: minulla ei ole harrastuksia. Minulla ei myöskään ole omaa aikaa, ellei sellaiseksi lueta sitä aikaa kun lapset nukkuu ja minä istun tv.n edessä tai nyt, kun pitävät tylsää ja minulla on vp ja roikun tässä koneella... Koululainen kulkee itse ainoaan yhteen harrastukseensa.
joten siksi siellä vessassa menee aikaa ja aamulla pitää käydä suihkussa, ettei haise seksille ja unelle