montako Apgarin pistettä lapsesi sai? (ev)
Kommentit (44)
vaan yhden pisteytyksen per lapsi??? Siis eihän voi sanoa että lapseni sai esim 9 pistettä. Pisteitähän saa kolmet! Miten se nyt menee; heti, minuutin päästä ja viiden minuutin päästä tms.
Oma poikani sai heti 9 (väristä meni yks), sit 10, sit 10.
/10
en muista mistä yksi piste lähti,ei ole ollut kovin tärkeä asia ilmeisesti minulle:D
Kyllä meillä kaikki kolme lasta ovat alakautta tulleet ja silti olleet kaikki 10 pisteen vauvoja..?
Tarkemmin en tiedä, kätilö on vaan jokaisen kohdalla sanonut että täyden kympin poika..Mitä noilla oikein sitten mitataan? Neljättä olen kohta menossa tekemään joten hieman rupesi kiinnostamaan:D
Alakautta syntyi ja yksi piste lähti väristä.
Ei mun lapsi saanu noi pisteet kun vaan kerran tai ei ainakaan kätilöt mitään sanonut.
ja lukevat kyllä siinä lyhyessä synnytyskertomuksessa, minkä kukin on saanut.
itse laitoin tänne ne ekaksi saadut, 4:n lapsen äiti.
niihin pisteisiin sisältyy ihan oikeasti aika paljon infoa lapsesta ja synnytyksen vaikutuksista lapseen :) Kannattaa kyllä kiinnostua. Ei ne vaan tokaise huvikseen jotain "täyden kympin vauva". Jokaikisellä pisteellä on tarkoituksena. Kannattaa googlettaa. Nämähän on juuri niitä asioita, joita aletaan usein vasta sitten miettiä, kun kouluiässä alkaa asiat tökkiä. Itse olen sitä mieltä, että tunnen lapseni jo nyt pienenä paremmin, kun olen vaivautunut lukemaan pisteistä ja ottanut selvää millaiset pisteet oma lapseni sai ja miksi.
T: 24
Mutta synnytyskertomuksessa pisteet sitten oli 9/9/9. En tiedä, mistä yksi piste lähti, kun ei lukenut, mutta alkoi kellertää myöhemmin, joten olisikohan sitten siitä väristä... Tai sitten itkusta, kun kätilö oli laittanut, että itku narisevaa.
Kakkonen sai 7/7/9 ja oli teholla tarkkailussa vuorokauden. Lievä synnytysasfyksia. Syntyi lopulta sektiolla. Siinä synnytyskertomuksessa oli tarkkaan, mistä nuo pisteet saanut, mutta en muista, mitkä vähenivät. Esim. ykkös- ja kakkoskohdassa oli eri kohdista tulleet eri pistemäärät. Muistaakseni tuli väristä, siitä, että ei heti itkenyt, happiarvotkin oli huonot, mutta en muista, kuuluiko ne mitattaviin juttuihin. 
Täällä mainitsin vain ne ekat.
Niin ja tuo väristä pisteen ottaminen on sairaalakohtainen juttu. 
pisteistä. Kätilö olisi antanut paremmat pisteet kuin minä. Muutoinkin kätilö oli liian arka ja kokematon. Kauhistuttava synnytys. Pelkäsin siis lapsen puolesta (heikentyneet sydänäänet) eikä kätilö millään meinannut kutsua synnytyslääkäriä paikalle.
Lapsi onneksi selvisi viikon teho-hoidolla eikä pysyviä vaurioita jäänyt.
Olen koulutukseni aikana ollut mukana 10 synnytyksessä, vaikken sairaalassa työskentelekään
varpaat ja sormet oli hiukan siniset
täyden kympin poika
erittäin jykeväpakkaus, 
Jokaisesta noista saa kaksi pistettä.
niin ei niillä 5min ja 10min iässä olevilla pisteillä ole enää merkitystä, jos vauva kunnossa. Sen sijaan huonoilla pisteillä ne ovat erittäin merkittäviä. Ja täyden kympin vauva nyt vaan tarkoittaa äidille vähän eri asiaa, kuin kätilölle tai lääkärille. Se piste väristä lähtee aina sinisyyden takia, myöhemmin esiintyvä keltaisuus ei liity tähän mitenkään. Ja aika harva kätilö tosiaan antaa alakautta syntyvälle 10p, eivät ne kyllä voi niin ruusunpunaisia vielä 1min iässä ollakaan:)
pisteitä. Muistaakseni esikoinen sai jotain tyyliin 6 ja 7 (joutuikin sitten muutama tunti syntymän jälkeen lasten teholle tarkkailtavaksi). Kuopus sai vissiin jotain ysin luokkaa.
2 vikasta en ole varma-muistelisin noin.