Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys astmalääkkeen annostuksesta

Vierailija
04.01.2011 |

"Viheränä" astmaa potevana kyselen. Kuinka usein voi ottaa hoitavaa lääkettä päivässä? Nyt pakkasten alettua on limaa alkanut kertyä enemmän. Jos nyt ottaa tyyliin kaksi annosta aamulla ja illalla, niin onko se riittävä, vai pitääkö ottaa vielä päivälläkin?

Käytetäänkö avaavaakin lääkettä kuurin omaisesti oireiden lisääntyessä? Siis vaikka ei ole varsinaisesti vielä tukkoinen olo, yskittää vaan. En yhtään muista mitä lääkäri sanoi.

Ensimmäinen talvi lääkityksellä ja tasapainon löytyminen on vähän hakusessa... Enkä millään jaksaisi soitella lääkärille...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

illalla - normiannos

nyt kun olen flunssassa otan lisäksi avaavaa aamuin illoin kaksi annosta, päivällä en ota.

Mutta voit ihan hyvin ottaa päivälläkin jos on tarvetta. Sitten kun olet taas kunnossa, vähennät normimäärään.

Vierailija
2/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hoitavana lääkkeenä kortisonilääke, ja sitä otetaan ohjeen mukaisesti; suuremmasta annoksesta ei ole hyötyä. Avaavaa lääkettä otetaan vain tarpeeseen, ei siis "varmuuden vuoksi". Noudata lääkärin määräämiä annostuksia, ja jos avaavaa lääkettä alkaa menemään yli sen, on lääkitys pielessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän 2 ½ v:llä on hoitavaa lääkettä "normi annostus", siis se mikä reseptissä on 1 annos aamulla ja yksi illalla (tai oli, nyt ollaan vaiheessa yks annos päivässä) ja sitten flunssan yhteydessä 2 annosta 2 kertaa päivässä. Jos reseptissä ohje 2 annosta 2 kertaa päivässä, niin en mä pelkän liman takia sitä lähtisi nostamaan. Mutta kaikki on niin yksilöllistä, niin kyllä kannattaisi omaan lääkäriin ottaa yhteyttä. Avaavaa voi ottaa ihan niin paljon kuin tuntuu, tarvittaessa siis, mutta itse lääkkeen kanssa en menisi itse kauheesti säätämään.

Vierailija
4/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minkä niminen lääke? Minkä vahvuinen? Mitä siinä lääkepakkauksessa sanotaan?

Hoitavaa lääkettä tulisi ottaa säännöllisesti joka päivä sama annos, yleensä siis 1-2 hengenvetoa aamuin illoin. Tämä annosteluohje löytyy siis lääkepakkauksesta tai reseptistäsi. Jos hoitava lääke on määrätty käytettäväksi esim. flunssan aikana, sitä on silti syytä käyttää säännöllisesti ainakin kaksi-kolme viikkoa

Avaavaa lääkettä otetaan tämän lisäksi useita kertoja vuorokaudessa, ainakin aamulla, päivällä ja illalla.

T: sh, astmaatikko itsekin

Vierailija
5/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa noudattaa lääkärin määräämiä annostuksia ja jos ne eivät riitä, käy kontrollissa. Ei sitä astmaa saa kuntoon ihan heti, menee pari-kolme vuotta joskus ennen kuin sen kanssa osaa oikein toimia.

Itsellä on hoitavana pitkäaikainen avaava + samassa kortisoni. Sen annostus on 1 hengenveto 2-3 kertaa päivässä. Normaalisti otan kerran aamuin illoin, flunssaisena joskus päivälläkin (en meinaa muistaa). Tämän piipun väriä en muistakaan, olisiko punainen. Normaali kortisoni oli ainakin ennen ruskea.

Avaava minulla on 1-2 annosta tarvittaessa (pieni annos, annostelija tuolloin minulle mieluisempi). Sitä otan silloin kuin alkaa yskittämään tai ottaan henkeen. Talvisin olen käyttänyt sitä myös ennaltaehkäisevänä ennen urheilua, varsinkin silloin kun minulla oli hoitavana pelkkä kortisoni (rasitusastma). Mulla tämä piippu on sininen.

Summasummarum. Jos reseptiin merkityt määrät eivät riitä, käy lääkärissä. Tai tarkista ainakin PEF-arvosi. Jos sinulla ei ole mittaria, ainakin HELI tai Allergia ja astmaliiton kautta sellaisia saa kohtuuhintaan. Kuuluu minusta astmaatikon perusvarustukseen. Jokainen mittari kun antaa vähän eri arvot, on hyvä että kotona on sellainen, jonka lukemat ovat vertailukelpoisia.

Vierailija
6/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tarkoituksena on käyttää kortisonia eli hoitavaa lääkettä säännöllisesti, päivittäin lääkärin ohjeen mukaan. Flunssan yhteydessä, pakkasten yhteydessä annosta voi tuplata omien tuntemusten mukaan. Eli reseptissä saattaa olla ohjeena "1-2 annosta 1-2 kertaa päivässä". Kun ei pahenemisvaihetta otat 1 annoksen kerran tai 2 kertaa päivässä. Pahenemisvaiheessa voit otta maksimiannoksen 2 annosta 2 kertaa päivässä.

Avaava lääkettä ei tulisi ottaa "varmuuden vuoksi". Vain todellakin sitä tarvittaessa. Ja tarvittaessa sitä voi mennä 6 annosta päivässä riippuen vahvuudesta. Jos kuitenkin menee monta annosta, parempi on lisätä hoitavan lääkkeen käyttöä!

Vierailija
7/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astman hoidossa tavoitteena on, ettei avaavaa lääkettä tarvisi jatkuvasti käyttää. Mutta silloin kun henkeen ottaa, yskittää tms. se on juurikin se lääke, mitä tarvitset. Ei tarvitse käyttää viikko tolkulla vaan silloin kun on oireita. Tarkoituksena on, että hoitava lääke pitää oireet pois, mutta aina se ei onnistu (eikä varsinkaan alussa). Silloin avaava käyttöön tarpeen mukaan.

T. 6

PS. Osa lääkäreistä on suosittanut minulle käyttämääni hoitavaa lääkettä (pitkäaikainen avaava + kortisoni) myös kohtauslääkkeeksi, mutta se riippuu ihan tohtorista. Itse vähän vierastan sen käyttöä avaavana, en niin välittäisi olla koko ajan kurlaamassa :P

Vierailija
8/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliannos siis 2 x päivässä 1-2 annosta. Voi käyttää tupla-annosta kolme kertaa päivässä jos oireet pahenevat.

Niin, nyt vaan tässä mietin, että kuinka pahaksi oireiden pitää mennä, että aloitan tuon kolmen tuplasatsin päiväannoksen. Vai pitäiskö siis aloittaa nyt heti kun yskä alkoi?

Avaavaa en ole juuri käyttänyt lainkaan, kun ei ole tuntunut olevan tarvetta. Tämä tuntuu siis siksi tyhmältä, kun ei osaa vielä arvioida tilan pahenemista. On aina tottunut vaan sinnittelemään muissakin krempoissa...

Vierailija
9/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaavaa voi ottaa ihan niin paljon kuin tuntuu, tarvittaessa siis, mutta itse lääkkeen kanssa en menisi itse kauheesti säätämään.

[/quote]

Ehkä lapsen kyseessä ollessa on neuvottu näin. Mutta tosiaan ei avaavaakaan kyllä voi ihan loputtomiin ottaa... kyllä astman hoidossa painotetaan hyvin pitkälle itsehoitoa ja lääkemäärän muutos flunssan/kovien pakkasten/lisääntyneen liman erityksen tms. tarpeen mukaan kuuluu nimenomaan astman itsehoitoon. Ja kyllä vain nuo lisääntynyt limaneritys ja yskä ovat ilmanmuuta merkki tarpeesta lisätä annosta.

Kun sulla ei vielä ole kovin pitkään lääkkeet olleet käytössä niin otat ilman muuuta yhteyttä lääkäriin. Lääkäri on vielä tässä vaiheessa se astmasi paras asiantuntija.

Lääkemäärään vaikuttaa mm. astmasi vaikeusaste, lääkkeen vaikuttava aine & yhden kertalääkeannoksen määrä.

Pikkuhiljaa opit tunnistamaan merkit milloin annosta tulee lisätä ja milloin voit palata siihen "normaaliin" reseptissä määrättyyn annokseen tai jopa vähentää sitä. Alku on opettelua mutta palkitsee kyllä sitten myöhemmin.

Vierailija
10/10 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tunnet, että oireet ovat pahenemassa. Suurempaa annostusta täytyy sitten muistaa pitää yllä tarpeeksi kauan jotta siitä olisi hyötyä. Esim flunssan oireiden alkaessa aloitat välittömästi ja kun oireet alkaa helpottaa niin noin viikko sen jälkeen vielä isommalla annoksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä