Viko tällaisella ihmisellä olla jokin psyykkinen häiriö?
Narsistiksi en usko, koska ei tee mitään manipuloidakseen vaan uskoo vakaasti näkemyksiinsä. Eikä ole erityisen älykäskään, ihan tavalliset älynlahjat omaava toki kuitenkin, ja sosiaalisesti aika lahjaton... narsismista siis tuskin kyse?
"Oireita":
- Ei näe omaa osuuttaan asioihin. Jos vaikka tulee riitaa jonkun kanssa, niin käsittää riidat poikkeuksetta vain toisen syyksi. Eikä tajua miksi juuri hän ajautuu näihin ristiriitatilanteiin koko ajan.
- Saa raivokohtauksia vanhalle äidillemme ja muulle perheelle. Raivoaa, karjuu, solvaa... sen jälkeen saattaa linnoittautua jonnekin jopa itkemään. Nämä saattavat alkaa hyvinkin pienistä asioista, vaikkapa siitä, että hänen mielipidettään vanhempamme eivät ole kysyneet hankkiessaan kakkosautoa.
- Maailma tuntuu häneltä romahtavan todella pienistä vastoinkäymisistä. Siis vaikkapa, että on meillä kylässä ja koiran haukku herättää hänet keskellä yötä.
- Puhuu läheisilleen törkeästi ja niille joiden "yläpuolella" mielestään on. Sen sijaan menestyneemmille pokkuroi viimeiseen asti ja heiltä sietää ihan mitä vain.
- Ei kestä oikein lainkaan lasten riehumista, lemmikkejä jne.
- Lupaa ensin jotain mitä olen pyytänyt paljon aiemmin (vaikkapa ennen joulua ajamaan minut ja lapseni haudoille, meillä ei ole autoa), mutta hetkeä ennen joko peruuttaa tai alkaa raivota siitä miksi häntä vaivataan... miksi ihmeessä ensin sitten auliisti lupaa jos se vaivaa liikaa?
Kyseessä nelikymppinen naimaton mies. Veljeni. On alkanut huolestuttaa, epämääräisesti.
Kommentit (23)
on kaiketi aika tyytymätön elämäänsä.
ap
tapauksen lähipiiristä, karkotti käytöksellään myös kaikki ystävänsä...hänellä diagnosoitiin masennus ja lääkitys aloitettiin.
mutta kuulosta mun exältä.. itselläni tulee narsismin piirteet mieleen
mutta kuulosta mun exältä.. itselläni tulee narsismin piirteet mieleen
vaikeeta tämmöseen kyssäriin mitää vastata tuntenatta tapausta tarkemmin..
Siksi huolestuinkin, kun nuo jutut noista narsisteista kilisyttivät jotenkin kelloja... tai no olen vuosia ihmetellyt ja epämääräisesti aina pelännyt esim. puheitani hänen kanssaan.
Lisää?
ap
todellakaan kuulosta normaalilta käytökseltä, onko hän aina ollut tuollainen, vai muuttunut vasta viime aikoina? Nuo kuvauksesi sopisivat narsismiinkin tai sitten masennukseen ja ylirasitukseen. Jos on aina ollut tuollainen, kyse on varmaan enemmänkin siitä narsismista, mut jos on alkanut pikkuhiljaa voisi olla masennustakin. Oletko nostanut kissaa pöydälle ja yrittänyt keskustella hänen kanssaan? Uhkaileeko hän itsemurhalla?
Voithan sanoa, että olet huolissaan hänestä.
ajatella masennusta tms. Muuten ajattelisin olevan vain temperamentiltaan ailahtelevainen ja vähemmän vakaa persoona. Mutten lähtisi diagnosoimaan, onhan meitä joka junaan. Narsistinen ei mielestäni ole, mutta tuon lyhyen tekstin perusteella melko mahdoton sanoa. Eikä ole siihen koulutustakaan :)
Rajatila? Ei tässä tietty kannata sen suuremmin diagnosoida, ehkä voi olla stressiäkin?
Ei toi mitään narsismia ainakaan ole.
Mitään diagnoosia ei ole, mutta epäilen epävakaata persoonallisuutta itselläni. Olen tosin saanut sen hallintaan, ja oireet ovat jääneet.
sai lääkityksen.
Muut kohdat täsmäsivät, paitsi toi että pokkuroi ylemmilleen. Äitini ei tosiaan tehnyt sitä, vaan sai aivan kauheita raivareita mitättömistä asioista vieraillekin ihmisille. Kaupassa, virastoissa, puhelimessa.
Lisäksi hänellä oli sellaista, että välillä linnottautui makuuhuoneeseen eikä häntä saanut yläs sängystä ollenkaan. Halusi vaan nukkua, tässä tilassa ei suostunut puhumaankaan kenellekään, ei tekemään mitään.
Diagnoosina on kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Nyt hän on ollut lääkityksellä n.5 vuotta, nykyään on aivan kuin eri ihminen.
joka tarkottaa että ihminen on itsekäs ja oma napa on se juttu?
Toinen alistetaan ja sille uhrille kasvaa päähän ettei voi elää ilman tätä toista. Siis tämä toinen on vaan kaikessa oikeassa.
Minun siskolla on masennus ja elämä pyörii oman navan ympärillä. Syyttää kaikesta vanhempiamme.
On ihan diagnosoitu juttu ettei sillä ole "kuin masennus" vaikka se tekee kaikkea omituista kuten kuivaa vessapaperia uudelleen käyttöön. :(
Tällästä ihmistä ei oteta pakkohoitoon ennenkö koittaa tappaa itsensä tai on vaarallinen muille.
En enää kestänyt siskoa niin olen ollut vaan erossa siitä. Hylännyt HÄNET. Niinkun kaikki paska tarttee muitten vaan sietää.
Enemmänkin vivahtaa Aspergerin syndroomaan, joka on neurologinen häiriö, ei mielenterveysongelma.
- sosiaalisesti aika lahjaton
- Ei näe omaa osuuttaan asioihin.
- Ei tajua miksi juuri hän ajautuu näihin ristiriitatilanteiin koko ajan.
- Raivoaa, karjuu, solvaa... sen jälkeen saattaa linnoittautua jonnekin jopa itkemään. (siis tunne-elämän säätely on kehittymätöntä, ei osaa sosiaalisen elämän sääntöjä)
- Maailma tuntuu häneltä romahtavan vaikkapa siitä, että koiran haukku herättää hänet keskellä yötä. (Aspergereilla on usein yliherkät aistit ja saavat todellakin raivareita äänistä, valosta ja vaikka hankaavista vaatteista)
- Ei kestä oikein lainkaan lasten riehumista, lemmikkejä jne. (Ks. kohta aistiyliherkkyys)
- miksi ihmeessä ensin sitten auliisti lupaa jos se vaivaa liikaa? (ei hallitse normaaleja sosiaalisia pelejä)
- Kyseessä nelikymppinen naimaton mies.(asperger on yleisempi miehillä kuin naisilla ja henkilöt jäävät usein naimattomiksi tai liitot hajoavat.)
Selkeästä ja ymmärrettävästä vastauksesta.
Ei AP
Ei ole uusi ilmiö, tosin "oireet" parin viime vuoden aikana lisääntyneet. Oli jo lapsena erikoinen... olen usein ajatellut, että hän taisi olla adhd-lapsi. Mutta silloinhan niitä ei diagnosoitu. Oli lukihäiriötä, ylivilkkautta, oppimisvaikeuksia jne. Oli koko ala-asteiän pahasti kiusattu, sosiaalisesti hyvin kömpelö. Vaikka olin pikkusisko, niin usein jouduin häntä kiusaajia vastaan puolustamaan.
Kiitos vastauksista!
ap
Asperger kuvauksestasi. Pojallani AS piirteitä.
Jotenkin vain alkoi pelottaa, kun luin noita narsistien uhrien kokemuksia. Asuu lähellä vanhempiamme ja käy siellä päivittäin, en sitten tiedä miten usein saa noita raivareita. Narsismia tuskin kuitenkaan... kai? Jotain muuta? Mitä tehdä vai ei mitään?
ap