Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistäkin epäkohteliasta, jos vieraanne ei syö mitään kahvipöydässä?

Vierailija
03.01.2011 |

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan ei ole epäkohteliasta sanoa ETUKÄTEEN että laihduttaa, on keliaakikko, vegaani tai karppaa. Kun itse laihdutin, sanoin aina kyläkutsun yhteydessä että minä sitten huolehdin pullista, ja toin itse tarjottavan - silloin tiesin jo mitoittaa päivän muut syömiset kahvihetken mukaan.

Kahvi itsessään aiheuttaa happohyökkäyksen, joten sen kanssa nautittu keksi ei tosiaan mitään hampaita pilaa. Ihminen, jolla on terve suhtautuminen ruokaan, ei myöskään hirveästi ahdistu, jos syö yhden keksin tms.

Vierailija
2/28 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäkohteliasta karttaa pöydän antimia. Ainoa hyväksyttävä syy tälle on se, jos on terveydellisiä syitä olla syömättä ja en ole tiennyt laittaa sopivaa tarjottavaa. Siksi toivonkin vieraitten ilmoittavan, mikäli tarvitsee jotain dieettejä.

Kisimittää todella vieraat, jotka arpovat kalorimääriä tai eivät syö tarjottava,joissa vaikkapa eläinkunnan tuotteita käytetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, jolla on terve suhtautuminen ruokaan, ei myöskään hirveästi ahdistu, jos syö yhden keksin tms.

Useimmiten kahvipöydän antimet ovat sellaisia, joita eivät viralliset ravitsemussuositukset suosittele käytettäviksi kuin erittäin satunnaisesti. Esim keksit sisältävät niin paljon kovaa rasvaa ja sokeria, että niitä tulisi nauttia kerran pari vuodessa. Kyllä oma terveys menee kohteliaisuuden edelle, tokihan tämä on syytä emänälle kertoa, jotta hänkin voi korjata vääränlaisia ruokailutottumuksiaan.

Vierailija
4/28 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedän kaverin laihtuttavan, en edes laita mitään herkkuja tarjolle, mutta jos normaalisti joku tulee kylään, niin onhan se vähän outoa, jos ei syödä mitään.

Meillä kävi kesällä pitkän matkan vieraita. Meidän piti grillata ja olin hankkinut myös heille ylimääräistä ruokaa. No, nämä olivat ostaneet lapsilleen ja hieman ylimääräisiäkin hampurilaisia (jotka lämmittivät mikrossa) ja hedelmiä jne. eivätkä syöneet meidän ruokia ollenkaan. Hieman ihmetytti ja meillä jäi paljon ylimääräistä ruokaa, kun oli iso porukka tulossa syömään...

Vierailija
5/28 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylään juuri syöneenä?

Tuskin minun tarjoiluistani kukaan läskistyy, vaikka olenkin innokas leipomaan. Sikäli harvoin samat vieraat meillä käyvät, joten syy lihomiseen lähtee muualta kuin minun antimista.

Onneksi tuttavapiirini arvostaa pieniä herkkuhetkiäkin. Suhde ruokaan on kohdillaan.

Vierailija
6/28 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tökeröä jos ei edes kysy ottaako jotain.

Vaikka vieraan tietäisikin laihduttavan.

Minä olen laihduttaessa saattanut ottaa vähän jotain hyvää ja jos ottaa keksin sun luona ei tartte kaupassa enää alkaa pohtimaan ostaakko kotiin kokonaisen keksipaketin. ;)

Minä en seuraa mitä meillä vieraat syövät. Tarjottavat on ottamista varten, menee sitten kaikki tai jotain jää. Mieluiten niin että herkkuja menee mutta ei minua haittaa jos joku ei halua syödä meillä.

Vierailija
7/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkäää makeista leivonnaisista, mutta maistan.

Vierailija
8/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska a. Oksentaisin puolen tunnin sisällä jos söisin jotain pullaa tai viljatuotetta (olisko se kohteliasta, että istun hikipäässä ja sitten yrjöän? Onko emäntä iloinen?) b. Vatsani menisi sekaisin pariksi päiväksi, kiva olla ripulissa koko ajan c. En kehtaa pyytää mitään, mitä pystyisin syömään, koska sehän olisi nirsoilua... :)

jos kertoisit jo ennen kylään tuloa tilanteestasi. Niin että emäntä osaisi varata sopivaa tarjottavaa. Niin ainakin itse ajattelisin, se olisi paljon kohteliaampaa, kuin tuppisuinen mököttäminen

Vierailija
9/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska a. Oksentaisin puolen tunnin sisällä jos söisin jotain pullaa tai viljatuotetta (olisko se kohteliasta, että istun hikipäässä ja sitten yrjöän? Onko emäntä iloinen?) b. Vatsani menisi sekaisin pariksi päiväksi, kiva olla ripulissa koko ajan c. En kehtaa pyytää mitään, mitä pystyisin syömään, koska sehän olisi nirsoilua... :)

Vierailija
10/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sekös teitä kiukuttaisi ja olis täällä valivali että vieras haluaa määrätä menun.

Yleensä siis kohteliaasti hymyilen, sanon että en voi syödä, mutta EN VIITSI ryhtyä kahvipöydässä juurtajaksain selittämään, että joo, sitten tulee ripuli ja ennen sitä yrjö jne....

Joten eiköhän nekin "epäkohteliaat" jotain sano, etteivät nyt tällä kertaa tms.? Vai onko tosiaan sellaisia kahvivieraita teillä, jotka istuvat pöydässä hiljaa, käsi hiljaa kahvilusikalla kahvia hämmentäen, seinäkello tikittää, kiusaantuneisuus nousee ylimpään potenssiin, kunnes rykäistään että eiköhän me tästä... :D

Vierailija
11/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä ole pakkosyöttöä.

Vierailija
12/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on itse helppo ymmärtää, kun ei voi sietää niitä makeita pullia ja leivonnaisia. Nämä loukkaantuvat tuputtajat taas eivät osaa katsoa asiaa kuin omalta kannaltaan.

Vierailija
13/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ainakin emäntänä tahdon tarjota jokaiselle jotain hänen ruokavalioonsa kuuluvaa. ei ole ongelma ostaa riisikakkuja, jos on keliaakikko tulossa kylään. Jos on joku superhypertarkka ruokavalio, niin sit vieras voisi tuoda oman pullan tms. mukanaan. Yhdessä syöminen on yhteyden merkki ja sosiaalinen tapahtuma, ei vain vatsantäyttöoperaatio.

Eli: en loukkaannu, jos vieras tuo oman pullan mukanaan, mutta vähintään ihmettelen, jos vieras jättää syömättä mitään, eikä sitä mitenkään kommentoi. Mutta ymmärrän, jos se johtuu erikoisruokavaliosta. Asian kertominen auttaa.

Vierailija
14/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää,jos vahtii kilojaan, mutta kyllä ainakin kohtaliaisuussyistä edes puolikas jotain ottaa. Etenkin,jos se onitse leivottu.

Vierailija
15/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain vanhukset luulevat että ruoka on rakkauden merkki.

Vierailija
16/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on oikeasti joku ylipainonsa kamppaileva ystävä tulossa, huomioin sen tarjoiluissa.

Vierailija
17/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en esimerkiks halua syödä mitään makeeta. Kohteliaisuuttani kyllä koitan syödä.. Vaikka joskus oikein pahaa tekee.

Vierailija
18/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta syitä voi olla monia. Allergiat ja sairaudet, kahvikuppineuroosi, jännittäminen, laihduttaminen, paha mieli jne. Ei kannata ottaa nokkiinsa eikä tuputtaa. Mieheni on aika konstikas luonne, ja hän kieltäytyy usein syömästä tai syö hyvin vähän.

Vierailija
19/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan ei syö kahvin kanssa mitään.

Mut mä kyl syön muidenkin edestä =)

Vierailija
20/28 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tosiaan laihdutuskuurilla, niin sitten voi laittaa tarjolle vaikka hedelmiä. Siitäkin voi nätisti sanoa.